Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Drömmen om Hg ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34898)

lan 2014-03-26 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 286159)
Ingen motorbromsning, Hg lok ska ha en bromsventil till vänster om pådragsreglaget, i dom lok jag har varit uppe i har det alltid rört sig om en D3L.

Detta får du utreda, Marcus. Jag har inte mycket att gå efter!

lan 2014-03-26 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 286155)
Bilderna var synnerligen intressanta. Förstår jag dom rätt så ligger både pådrag och broms i ett och samma reglage. Detta bör väl innebära att man motorbromsar tågsättet. Eller finns en vagnsbroms dold någonstans, kanske under den i min musiksmak hemska synten

Det här med synten kan väl betraktas som en arbetsmiljöfråga. Varför finns inget skyddsombud med i loket, vad säger arbetsgivaren och vad säger Arbetsmiljöverket.

Ett underbar lok, LAn.

Nisse (som hellre sett en 78-varvare i hytten)

Ja Nisse, synthen är en eftergift till den yngre generationen. ett hugskott kan man säga!

I bakänden på hytten finns en "handbroms" som fungerar, så om man snabbt trycker Alt_C så kan man dra åt den och loket bromsar.

Jag har byggt detta efter eget "välbefinnande" så en hel del stämmer väl inte med verkligheten. Men hjälp gärna till!!!!!!

Nils Blid 2014-03-26 22:54

Hugskott kan vara ett skrämskott - åtminstone för mig.

Det där med bromsar, ja. Dom behövs inte alltid. Kör man i AI bromsar Trainz och så finns ju alltid DCC-mode. Själv har jag gärna Tufftuffs fina gamla BJ C3 tuffande på mina banor - men jag undviker att klättra in i hytten, för då hamnar jag i ett diesellok.

Nisse

Marcus Gustavsson 2014-03-27 13:08

I denna tråd finns en bild ifrån hytten på Hg 787.
http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=812646

I vänsterhörnet så finns en D3L ventil.

lan 2014-03-27 16:47

Ljud och bild ...

6 bifogad(e) fil(er)
... blev dagens lösen. Finslipat texturerna och alla ljudfiler. Rejäla relä-smällar vid pådrag t.ex.
Och naturligtvis en förarventil (Marcus!) och Shuntreglaget är nu enbart pådrag i 30 steg. Handbromsen på bakbänken fungerar också nu (men skall snyggas till.
Lokis (eller synthis då) sitter och dirigerar mitt i hytten och synthen är nära till hands (detta kan ni ta bort genom auto-create 0 i de containrarna i config.txt för hytten.)

Lite bilder från hytten i dagsläget:
(sista bild på en kommande variant speciellt för Nisse som tack för DVVJ)

Jockes 2014-03-27 21:09

Väldigt snyggt Lennart! :applad:

andreas_92 2014-03-28 01:52

Jag håller med! Snyggt! Synten borde spela en liten trudelutt när man rör vid den eller nått. :)

lan 2014-03-28 12:10

BJs Hg-lok ...

1 bifogad(e) fil(er)
... nr 225 och 226 levererades till BJ 1948, bara månader före SJs övertagande och målades väl snart om till SJs bruna.
Båda loken har genom Bergslagernas Järnvägssällskaps försorg återkommit till Göteborg och restaurerats till ursprungligt BJ-skick.

rac_hammer 2014-03-28 13:19

om man kör förbi Gamlestaden mot gamla Göfab så när man kommer fram till jet macken så kan man se de två loken över bangården där hos BJS :) har för mig att ett av dem är sj brunt och det andra har fått just den här Bj färgen :)

lan 2014-03-28 17:34

2 generationer Hg ...

3 bifogad(e) fil(er)
... för 10 år sedan kom STW Emges med Hg som vi alla tyckte var toppen.
Det är tack vara STW som det blev fart på byggandet av svenska modeller.
Det jag vidareutvecklat är väl mesher, texturer och funktionalitet.

Jag kommer snart att släppa dessa 2 nya Hg.

Titta på bilderna, och döm själva, så länge:

lan 2014-03-28 18:54

Finns nu i Download ...

... och posta här om det é nåt!

RobertE 2014-03-28 19:29

Hej!

Jätte snyggt och bra jobba Lan!

För ett litet tag sedan fick jag reda på att det har funnits en omlittererad Hg till Hg2 som är mulitplay kör bar, högst två lok.

Hg2 hade SJ:s frimärks logga istället för littererat skylt.

lan 2014-03-28 21:29

Till Nisse och andra ...

... hur man tar bort mina hugskott med Lokis och Synth:

Om man öppnar config.txt för hytten så hittar man sist i mesh-table dessa 3 containrar:

synth
{
kind "animated-lever"
auto-create 1
mesh "synth.im"
anim "synth.kin"
limits 0,4
notches 0,0.25,0.5,0.75,1
notchheight 0,0,0,0,0
mousespeed -1
att-parent "default"
test-collisions 0
tooltip-text "Synth"
}

synth-collision-box
{
mesh "selectionbox.im"
att-parent "synth"
att "a.grab"
auto-create 1
kind "collision-proxy"
opacity 0
collision-parent "synth"
}

driver_0
{
auto-create 1
mesh "drivercharacter/tchm_body.im"
anim "drivercharacter/tchm_body.kin"
att-parent "default"
att "a.lokis"
animation-loop-speed 8
}

}

Om ni ändrar alla tre auto-create 1 till 0 så försvinner både lokis och synthen och ni får en lugnare körupplevelse.''

Hepp:

lan 2014-03-28 22:02

Åsså till alla ...

2 bifogad(e) fil(er)
... "väderbitare" och "skita-ner-pellar":

Loken har en 12%-ig reflection-map som gör att dom glänser lite. Detta är är väldigt "förhatligt" för vissa :D

Men det är lätt att skumma bort!

Reflection-texturen heter reflect_brass.tga och om man tar in den i ett bildprogram och minskar kontrast och ljushet ordentligt så försvinner reflectionen och man kan "väderbita" och "skita ned" efter eget gottfinnande :visslar:

Exempelbilder:

Jockes 2014-03-28 22:04

Mycket stiligt!! Ska bli kul att provköra, och ger inspiration att starta Trainz igen!! :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.