![]() |
Ser bra ut i vanlig ordning :).
|
Vad är en Järnbod???
1 bifogad(e) fil(er)
... förmodligen en lokal där man lagrade järn och smidesdetaljer tills de var färdiga att konsumeras, som ett ostlager ungefär:
|
Vidare i Forsvik...
3 bifogad(e) fil(er)
... en runsten och en smedja:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det här spåret saknas för mig, vid hamnen i Forsvik.
Är det något som bara har ramlat bort för mig eller har det blivit bortglömt? |
Bengan:
Mystiskt. Jag tror att jag hade en industri där tidigare, men att jag tog bort den och bara lade vanligt spår där istället. På min bana är det spår där i alla fall, men där har jag ju byggt om ganska mycket. Min gissning är att jag klantat mig när jag ersatt industrin och lagt spåret så det hamnat i ett lager i sessionen istället för i routen. Kolla så att du öppnar Base-sessionen när du kör, inte default. Finns en del viktiga grejer i den sessionen. Dumt att ha grejer liggande i sessionen som inte har där att göra, så jag har flyttat över mycket från sessionslagren till route-lagren i den kommande versionen, vilket år den nu blir klar. :rolleyes: |
Citat:
Det var jag, som bara startade upp banan och struntade i att starta med Base-sessionen.:visslar::visslar::visslar: |
Som sagt så är det fixat i den någon gång i framtiden kommande versionen av banan.
Rent allmänt så rekommenderar jag att man utgår från Base-sessionen både när man kör tåg själv och när man skapar egna sessioner, annars händer det att saker försvinner! :) |
"Vi bygger alltså gör vi oss till" ...
2 bifogad(e) fil(er)
... för att travestera Cartesius.
Byggnaderna längs forsrännnan i Forsvik växer fram för att så småningom placeras ut på WNJ. Bilderna visar smedja och gjuteri. I gjuteriet var det viktigt att hålla ugnarna, där göten smältes i stora deglar, torra och heta - därför regnkåpor över skorstenarna. Nattskift tycks ha tillämpats...hmmm? |
Mekansiska verkstaden...
2 bifogad(e) fil(er)
... två sammanbyggda tegelbyggnader alldeles vid dammportarna till forsrännan. Det som ser ut som stilla flyter Don ersätts av en brusande fors när Korvtiger får kåkarna på plats.
|
Sjukt snyggt! Jag blir verkligen sugen på att uppgradera datorn så den klarar TANE nu... :drool: Reflektionerna i vattnet är jättesnygga!
|
Strömfåran vid Forsviks bruk är numera komplett på min WNJ-bana!
Såhär ser den ut på min bana: http://i469.photobucket.com/albums/r...viks_bruk2.jpg Och som jämförelse så ser samma vinkel ut såhär i verkligheten: https://www.flickr.com/photos/biggan/4897169881 Lan har gjort ett fantastiskt jobb med alla byggnader! :tumme_upp: |
All verksamhet måste ledas ...
2 bifogad(e) fil(er)
... så aven Forsviks Bruk - det gjordes härifrån:
|
En gång för längesedan ...
2 bifogad(e) fil(er)
... var Forsviks Bruk en levande industri, idag är det tack vare entusiastiska personer ett industrimuseum, kulturarv och sevärdhet.
Den var dock i full drift under den tidsperiod som Korvtiger och jag försöker gestalta - Bruket var en realitet, WNJ är en trolig fiktion. Plåtverkstaden t.ex. har på senare tid anväds för bygget av hjulångaren Eric Nordewall II: |
Kommer att bli häftigt, att få se allt på sin plats senare.:applad::applad::applad:
|
Samtliga byggnader från Forsviks bruk som Lan byggt finns nu uppladdade på STLs hemsida i ett paket. Det är i princip alla industribyggnader som finns bevarade på bruket idag, förutom en som vi bedömde stod för långt bort från spåret på WNJ-banan. Kommer väl till pass på många äldre rutter kan jag tänka! :D
Dessa kommer att finnas på nästa version av WNJ-banan, när jag nu blir klar med den. :rolleyes: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43. |