![]() |
HP: jag har löst problemet med att den inte finns i listan, den där idioten som sitter och skriver detta nu (jag) hade tagit bort trk filen (hur i håvetet lyckades jag omedvetet göra det? en gåta för mig). Men nu är den återställd igen. Jag försökte göra som du skrev, men när jag "togbort" tsection.dat så skiter det sig när RE laddar routen. Men de övriga filerna går bra. Finns det något sätt att tabort allt utom spår och vägar på routen? d.v.s. inte sitta och klicka delet på varje hus/träd?
|
Nja, det finns ett, bygga ett litet program som tar bort static objects ur W filen. Jag har kod för det men inget som kan "släppas" till public och framför allt är det inget setup program till den.
Programmet ser ut på följande sett, en knapp där det står "Go" på! Du fårstår säkert vad jag menar ;) Men om du tagit bort tit/tdb/rit/rdb och sedan kört rebuild, funkar det då? HP |
Tyvärr, jag har testat att bara tagit bort tdb/rdb/tit/rit filerna, men det funkar inte ändå.
Men HP, om jag ber dig jätte mkt kan inte jag få programmet då, om inte så kan jag väl få veta vilket programspråk det är skrivit i, jag programmerar i Delphi, d.v.s. Pascal-kod. |
VB 6 är det byggt i (jag ville bygga i .NET till en början men det bara sket sig så jag gick över till gammla helig 6'an, konservatist som jag är ;)
Jag håller på att fixa klar den och langar den på mailen under kvällen/natten. HP |
Tack för programmet! Men oroa dig inte, jag kommer inte fråga efter koden, jag har nämligen inte VB.
|
Löste det några problem?
HP |
*Snyft* nä, det gjorde det inte. Men programmet funkade bra!
|
Kan du skicka rutten till mig! Så ska jag ta en titt...
HP |
Kontrollera att du inte har en fått en (World tile) fil som inte hör till din bana. RE. har nämligen en förmåga att skapa dessa filer när två eller flera objekt kommer för nära varandra. Ett av de inblandade objekten är alltid spårrelaterat. Värst blir det när en växel kommer för nära telepol. Då kan man räkna med utspårning eller att vagnarna kopplas isär. I 9 fall av 10, när man kommer till ett ställe där tåget stannar, MSTS låser sig och man ombedes att kontakta Bill G., så beror det på att RE har skapat en (World tile) som inte hör till banan.
MVH Ulf ug |
Citat:
Men å nadra sidan kan det vara så att RE lägger ett objekt i fel w-fil? Eller händer inte sånnt? |
Har inget att göra med hur nära kanten på den platta (W-fil) som du bygger på. RE skapar en ny platta utanför de ordinarie eller/och lägger objekt-data på en bef intilliggande platta (Word-tile).
I vissa fall på flera plattor. ug |
Citat:
Eller är det tvärtom, att RE har lagt in två tile i en w-fil? Jag förstår inte riktigt vad du menar. |
Jag tro att problemet me RE: är att ibland när denn skriver in x y Z kordinaterna blir det fel. Programmakarna har förmodligen inte laggt in en kontroll på att RE: har sparat rätt data mellan dom olika filerna som skall ha olika uppgifter om samma objekt. Det är ju en massa decimaler och olika platser (filer) att hålla reda på. Det finns flera fall då det går illa.
Ett av dom är, när man håller på att flytta ett objekt (spår, signaler, speedpost, hus osv) och tappar bort objektet, "det har fursvunit från skärmen". Då är det viktigt att avsluta RE: UTAN ATT SPARA !! I ditt fall så vågar jag låva dig att du kann komma igång med den krånglande banan. Så ett tips, släng inte bort en bana som hänger sig Banan går att återställa för det mästa till 100% så läng det inte rör sig om hårdvaruproblem. Det var stora ord. Jag har under en längre tid byggt om Marias Pass, så att den stämmer bätre med värkligheten och lagt till sträkan Withfish-Sandpoint väster ut, samt Shelby-Havre öster ut, Shelby-Swett Grass norr ut och Shelby-Great Falls, söder ut. Allt i samma bana, över 1000km och det fungerar, men det har varit ett otal krasser och tvingat mig att luska ut problemen. Det är faktisk inte så svårt när man väl kommer på hur man skall göra. Dyntrack och telepol fungerar också. Jag funderar på att skriva några ord om hur jag lyckats lösa minna problem. Tillbaka till ditt problem: Har du dyntrack i din bana så ta bort dem. Det finns två sätt. 1:Att via RE: söka upp och deleta dyntrak. Men vägrar RE: att ladda din bana så får du gå till utforskaren och leta upp Word-mappen till banan och gå igenom alla filerna som slutar på *.w Använd WordPad, leta efter ordet "dyn" och du kommer att hitta alla dyntrack. Ta nu bort allt som till hör dyntrack, var noga med att paranteserna kommer på rätt plats efter och lämna inga tomma rader. Jag stoppar här för det är mycket viktigt att du vet vad du gör med WordPAD, vet du inte det så är risken stor att du kraschar wordtile-filen. Hör av dig om du vill fortsätta. ug |
Ok Ulf
Nu har jag gjort det, och det går att ladda den i RE, så fortsätt. (ursäkta att jag vart frånvarande ett längre tag, har inte haft tid till MSTS) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33. |