Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bygget av Xoa7, rapporter här. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24927)

Json 2009-11-18 12:14

Mycket prydligt, utom möjligtvis texten "SJ" på vagnssidan. Denna ska vara skriven i "FuturaSJ", ett teckensnitt som finns att ladda ner här:
http://wnj.se/underleverantor/vva/te...eckensnitt.htm

Nu har jag inte hållit på med sånt här ordentligt på mer än ett år, men nog verkar du ha missat en "smothing group" i hörnen på vagnen? Som det är nu är det ett tydligt "veck" mellan långsida och front, dessa borde ligga i samma grupp för att ge en fin övergång.

lan 2009-11-18 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Json (Inlägg 197293)
Mycket prydligt, utom möjligtvis texten "SJ" på vagnssidan. Denna ska vara skriven i "FuturaSJ", ett teckensnitt som finns att ladda ner här:
http://wnj.se/underleverantor/vva/te...eckensnitt.htm

Nu har jag inte hållit på med sånt här ordentligt på mer än ett år, men nog verkar du ha missat en "smothing group" i hörnen på vagnen? Som det är nu är det ett tydligt "veck" mellan långsida och front, dessa borde ligga i samma grupp för att ge en fin övergång.

Roligt att höra av dig igen, Json. Du var ju till jättehjälp när jag byggde GSJ Lok 1. Skall beakta dina synpunkter och göra vad jag kan!

lan 2009-11-18 15:34

4 bifogad(e) fil(er)
Nu när en av de stora niträknarna stigit in på arenan får man skärpa sig. (På skoj, Json, du är med din skarpögdhet och stora kunskaper till ovärdelig hjälp!)

Mappat om sidor och balkar samt bytt typsnitt på SJ-loggan (Vad bra att få tillgång till riktiga typsnitt - ladda ner dom ni som bygger svenskt!).

Jag låter bilderna tala:

X2an 2009-11-18 16:47

Hur fint som helst, längtar tills du säpper dem! Försej, hur går det med det dära scriptet som jag tipsade om? Eller har svenolov kokat ihop ett annat script? Loket som hade det där scriptet heter DB763, finns på DLS. Hursomhelst, jag är mycket stolt över alla svenska material som har kommit till trainz. Ni måtte ha blivit välsignade av gud, ni som gör så fina saker. :eek::D

lan 2009-11-19 13:37

Äntligen hittat mina bilder!

6 bifogad(e) fil(er)
Efter ett mullvadsarbete i garage och förråd har jag äntligen hittat mina bilder på X5. de är tagna 1979? på vagnuppställningsspåren i Göteborg. Lite sent men, bättre........

lan 2009-11-19 17:10

Hur gör man en cab?

En bra tutorial hur man gör en cab! (jag har lärt mig mycket av den - kanske blir cab till X7, X5 och senare Mg?). Gjord för 3D max men funkar utmärkt till gmax också!

http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...riorTutTRS.htm

Marcus Gustavsson 2009-11-19 20:07

Tackar! ska spara den guiden tills efter min 3d-kurs om ett par veckor ;)

Bengan 2009-11-22 18:03

3 bifogad(e) fil(er)
Lennart.

Svarar här i tråden, istället för att svara via mail.
Då får dom andra Beta-testarna också info.

Har också kommit fram, till samma resultat som Tomas.
Så det är nog ett Indiskt tåg som du har byggt, för här hänger dom också ut utanför vagnarna.

Det är lite skor och knän som sticker ut. Dessa kanske du kan få in med att flytta attachment points, som du skrev i mailet.

Den som ställer till mest besvär, är nog gubben med tidningen. För med mina tester, så är det han som sticker ut mest. Om man hittar honom i listan och plockar bort honom + att man flyttar attachment pointsen en liten bit in i vagnen. Så kanske det löser sig.

lan 2009-11-22 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 197699)
Lennart.

Svarar här i tråden, istället för att svara via mail.
Då får dom andra Beta-testarna också info.

Har också kommit fram, till samma resultat som Tomas.
Så det är nog ett Indiskt tåg som du har byggt, för här hänger dom också ut utanför vagnarna.

Det är lite skor och knän som sticker ut. Dessa kanske du kan få in med att flytta attachment points, som du skrev i mailet.

Den som ställer till mest besvär, är nog gubben med tidningen. För med mina tester, så är det han som sticker ut mest. Om man hittar honom i listan och plockar bort honom + att man flyttar attachment pointsen en liten bit in i vagnen. Så kanske det löser sig.

Har du installerat Remiss 6 ? Specificera vilka fönster det är så underlättar det för mig!

Pierre 2009-11-22 20:07

Väldigt fin X7! Ett av mina favorittåg, som jag länge önskat till msts. Skulle den kunna konverteras (av nån som kan och vill) eller är det en omöjlighet?

Bengan 2009-11-22 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197719)
Har du installerat Remiss 6 ? Specificera vilka fönster det är så underlättar det för mig!

Har missat 6:an bland mail, så det är 5:an som jag har kört på.
Återkommer efter nya tester och då ska jag ha koll på vilka fönster också.

Bengan 2009-11-23 19:04

4 bifogad(e) fil(er)
Har nu provat med 6:an.

Har lastat runt 20-25 gånger.

Har bara upptäckt 2 ställen på manövervagnen och ett ställe på motorvagnen.

Se bild och fönster.

Sen lyser det röda ljuset från slutljuset, igenom på taket/strålkastaren på framförvarande vagn.

lan 2009-11-23 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 197799)
Har nu provat med 6:an.

Har lastat runt 20-25 gånger.

Har bara upptäckt 2 ställen på manövervagnen och ett ställe på motorvagnen.

Se bild och fönster.

Sen lyser det röda ljuset från slutljuset, igenom på taket/strålkastaren på framförvarande vagn.

Tack Bengan,
dom här australiensarna (eller indier?) spretar med kroppsdelana nåt helt otroligt!
Skall kolla upp U7:an en gång till.
Slutljuset skall bara vara på sista vagnen när scriptet är klart?

Bengan 2009-11-24 10:42

1 bifogad(e) fil(er)
Har nu åkt runt i en timme. På en rundbana med sex stationer. Har inte sett, något som sticker ut från vagnarna.

Angående manövervagnen.
Ska det även vara mjölkkannor i den. Är det inte bara i motorvagnen, där bagageutrymmet finns.

lan 2009-11-24 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 197854)
Har nu åkt runt i en timme. På en rundbana med sex stationer. Har inte sett, något som sticker ut från vagnarna.

Angående manövervagnen.
Ska det även vara mjölkkannor i den. Är det inte bara i motorvagnen, där bagageutrymmet finns.

Nej, det skall inte vara mjölkkannor i U7, kanske resväskor. Man kan ju lasta vad man vill sedan i Surveyor - småbaggage är det ont om som "product" och 40 fots container ser inte trovärdigt ut, speciellt inte på tvären!

bear 2009-11-24 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197876)
Nej, det skall inte vara mjölkkannor i U7, kanske resväskor. Man kan ju lasta vad man vill sedan i Surveyor - småbaggage är det ont om som "product" och 40 fots container ser inte trovärdigt ut, speciellt inte på tvären!

Det kanske är läge att ta fram en resgodsprodukt, och kanske en skidprodukt för vinterresorna. Om någon gör det senare så lovar jag att bygga en skidvagn för större transporter: http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0115

lan 2009-11-25 07:08

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197903)
Det kanske är läge att ta fram en resgodsprodukt, och kanske en skidprodukt för vinterresorna. Om någon gör det senare så lovar jag att bygga en skidvagn för större transporter: http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0115

Och cyklar, barnvagnar, säckar, fisklådor(populära på snabbtågen-till stor förnöjelse för passagerarna) m.m. Har aldrig gjort en "product" men nån gång kan väl bli den första!

korvtiger 2009-11-25 15:55

Är inte så klurigt (har inte gjort det själv, men vet hur det fungerar)
Det enda problemet är om man har en produkt med mesher med allt från cyklar till små väskor som slumpas. Om man då sätter ut en attachment för en sådan här produkt på en bagagehylla för de små väskorna och varannan gång får en cykel... Ni fattar.

Så det gäller att tänka innan man skapar! ;)

Men om jag inte minns helt fel så ska det finnas en produkt som heter resegods eller liknande. Kan leta.
Men håller med om att det behövs lite resgodsprodukter, så kör på!

rac_hammer 2009-11-25 17:41

när får vi ladda ned den?:drool: har ju redan en spår sträcka där den ska rulla i trafik men inget tåg:visslar:

lan 2009-11-25 17:53

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 197942)
när får vi ladda ned den?:drool: har ju redan en spår sträcka där den ska rulla i trafik men inget tåg:visslar:

"Soon" som dom säger på Auran!
Jag har precis fått massa bilder på hytten från Robin på Dellenbanans Vänner och skall börja med cab-bygget snart! (bifogar en av dessa utmärkta bilder). Dessutom väntar jag på ett script från Svenolov.

"I får tåla er"

Marcus Gustavsson 2009-11-25 18:06

Ah härligt! behövs fler lok och vagnar med interiör för våra svenska banor! :tumme_upp:

lan 2009-11-26 19:28

091126 HyttPytt

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 197947)
Ah härligt! behövs fler lok och vagnar med interiör för våra svenska banor! :tumme_upp:

Snickrat på hytten - börjar likna något!

bönan 2009-11-26 19:38

Ser snyggt ut, kul med svenska tåg med riktiga hytter! Hur blir det med reglage & instrument, hur mycket blir animerat och får funktion?:)

Bengan 2009-11-26 19:49

Förbaskat snyggt, Lennart.:applad::applad::applad:

lan 2009-11-26 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 197995)
Ser snyggt ut, kul med svenska tåg med riktiga hytter! Hur blir det med reglage & instrument, hur mycket blir animerat och får funktion?:)

Det blir det en hel del, om jag lyckas? De vanliga, pådrag (13 steg) med repetérfunktion, broms, strålkastarswitch, framåt, bakåt, neutral och locked, pantograf, kanske öppningsbart sidförnster + alla switchar (som inte kommer att ha nån funktion men är roliga att pilla på). Ljud till reglagen jobbar jag med + alla camerapositioner.

Det finns att göra!

korvtiger 2009-11-26 20:30

13 steg pådrag? Min config har (och kan inte ha annat än) 8 steg. Vet ej hur det blir om man då har en cab med 13 steg. Det får du kolla lite på. Kan tyvärr inte ändra antalet steg i configen.

leoj 2009-11-26 22:00

dislar har jag för mig bara kan ha 8 steg

elsaker har jag för mig kan ha 32 steg..

men allt går väl att ställa in på någe vänster :P

lan 2009-11-27 07:10

Man behöver inte ändra i enginespecen, detta är ju bara hur gaspådraget rör sig i hytten (i configen till interior:

throttle_lever {
kind "lever"
mesh "throttle.im"
att "a.throttle"
limits 0,13
angles 0,4.7
notches 0,0.0909,0.1515,0.2727,0.3939,0.4545,0.5151,0.5757 ,0.6363,0.6969,0.7575,0.8484,0.909,1
notchheight 0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0
radius 0
att-parent "default"
}

lan 2009-11-27 15:56

091127 Cablabb

8 bifogad(e) fil(er)
Har gjort klar den statiska biten av hytten. Det som återstår är alla knappar och reglage och dess attachments.Följande klarar jag utan script (tror jag)

"levers"
bromshandtag
körriktningsomkastare
pådrag
öppningsbart sidoförnster i hytten
neddragbar solgardin för framruta

"switches"
15-tal olika (panelen t.v. och förarbänken, de flesta utan synbar funktion)
[om ni vill ha t.ex. Fotvärme så ställer ni ett elelement under datorbordet - trycker på
switchen och kopplar samtidigt in elementet, hmpf!]

"needles"
repeter för uppnådd hastighet
tryck i huvudcylinder
tryck i huvudledning
hastighet
voltmeter
ampmeter

Om nån har synpunkter så skriv!

Lite bilder (en är på orginalet):

Bengan 2009-11-27 17:10

[om ni vill ha t.ex. Fotvärme så ställer ni ett elelement under datorbordet - trycker på switchen och kopplar samtidigt in elementet, hmpf!]

Går det att fixa till ett termostat till elementet:visslar:

lan 2009-11-28 19:10

091128 i knapp- och reglagefabriken hela dan!

8 bifogad(e) fil(er)
Hytten tar form. gjort attacment-points för alla reglage och snickrat till de flesta reglage:

öppningsbart fönster - klart
solskydd - klart
alla strömställare - klara (med ljud = klick)

Mesherna till alla andra reglage klara:

bromshandtag
pådrag
repeter
tuta
dörröppnare
repeter

återstår:

rörliga visare till mätarna
ljus till kontrolllampor
ljud till reglagen
m.m.

Åsså kodningen i config! (bläh!)

Jag laddar upp några bilder så ni kan se hur det ter sig:

lan 2009-11-28 19:13

1 bifogad(e) fil(er)
Åsså pådraget med dödmansknapp ovanpå

lan 2009-11-29 17:39

091129 Hytten klar!?

1 bifogad(e) fil(er)
Hytten har gått ut på betatestning idag. Alla reglage verkar fungera? En bild på färdig? hytt:

Micke.L 2009-11-29 17:58

Snyggt, kommer denna släppas även till KRS? :)

portin 2009-11-29 18:29

Snyggt!

Otroligt fint detaljarbete, skall bli ytterst trevligt att få ta del av ditt färdiga alster!

//Portin

lan 2009-11-29 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 198178)
Snyggt, kommer denna släppas även till KRS? :)

Inte en chans, jag jobbar uteslutande med Trainz!

Dveomer 2009-12-01 08:54

Jag ställer mig till raden av människor som tycker det här är helt fantastiskt.

****bra jobbat!!

/Robban

lan 2009-12-01 13:29

091201 Hyttförfining

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har lyckats stuka till ett script så att vindrutetorkarna animeras. Nu skall jag försöka få hela strömbrytar - kontrollampe - komplexet att funka (vi får se). Skulle nog behöva hjälp av den store "scriptställaren" svenolov. Var är du?????

Lite juleljus:

svenolov 2009-12-01 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 198314)
Jag har lyckats stuka till ett script så att vindrutetorkarna animeras. Nu skall jag försöka få hela strömbrytar - kontrollampe - komplexet att funka (vi får se). Skulle nog behöva hjälp av den store "scriptställaren" svenolov. Var är du?????

Lite juleljus:

Jag är i högsta grad närvarande, fast jag har inte haft tillgång till min Trainz dator den senaste veckan. Jag har just skickat ett mail till dig. Skicka gärna ditt skript, så lägger jag in det i huvudskriptet.

Marcus Gustavsson 2009-12-01 17:51

Mycket mycket snyggt! Önskar att vi hade fler svenska lok och vagnar av denna kvalité samt med egen interiör! bra jobbat! ser fram emot att köra runt i denna motorvagn! :drool:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.