![]() |
Nu ska jag inte klaga här, allt ser jättefint ut och det är kul med så fint gjorda tåg! Jag har inte ens sett detta tåg i verkligheten, så det här kommer väl inte direkt från rätt käft...:o Men nog är X5:s STH 135 km/h? För jag har noterat att röda strecket på hastighetsmätaren sitter runt 100. Ska det inte vara vid 135?:) Med reservation för att jag antagligen har helt fel!;)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
sådana synpunkter kvalificerar dig som betatestare. Skicka mig ett mejl så är du med! Det är sånt här jag behöver! |
ser väldigt bra ut! kan dock kanske tycka att den lite mindre mätaren på vänstra sidan av förarfönstret är lite väl röd tonig, fast det kan ju vara en synvilla på grund av ljust i resten av bilden.
/Marcus |
100116 finjusteringar
1 bifogad(e) fil(er)
Det är jättebra att ni kommenterar bilderna! Jag har rättat till en del av de sakerna idag som framgår av bilden.
|
ser väldigt bra ut!
|
Nu ser det perfekt ut! Bravo!:applad:
|
Omarbetning
Efter experimenten med LOD på Mg tänkar jag omarbeta X5 enligt samma principer innan den släpps. Dessutom håller (hoppas jag) Svenolov på med skripten som nog blir rätt kniviga? (skulle kanske gjort tåget som en enhet?). Men då kan man ju inte lägga in en M-vagn till (så att det liknar en X8, t. ex.).
|
Hur går det?
Hur går det med bygget av X5:an
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: Kan ju inte hålla den takt som LAn håller. Just nu så ligger både LAn's X5 och F-Tender på bordet i ena hörnet. Och i andra hörnet ligger korvtiger's äldre signaleringsredskap. Rakt framför mig har jag en massa svenska signaler, och är upptagen i en djup diskussion med betatestare bear. |
Har laddat upp en ofärdig Betabeta på Download. Sen får ni ge er till tåls ett bra tag innan de färdiga versionerna kommer (gäller Mg och F1200 också!) Under tiden rekomenderar jag att ni skaffar senaste version av TS2009/2010 SP2 och förbereder er väl inför framtiden som bär mycket svenskt i sitt sköte.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Lennart.
Har kladdat lite på texturen, för den tvåfärgade varianten. Finns det någon möjlighet, att gavlarna får en egen texture på texturen. Ser inte riktigt snyggt ut, när man zoomar in och färgnivåerna skiljer sig från sida och gavel. Syns i och för sig inte så mycket, när vagnarna sitter ihop. Men känns lite retsamt, när man zoomar in, tycker jag. |
Skall kolla mappningen!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Är det mycket jobb, för att åtgärda det vita i underkanten av taket, jäms med sidan + det ljusa strecket, som gärna vill synas på taket?
|
Har inte sett det, men skall kolla. Går säkert att fixa! Bra att ni okulärbesiktigar - själv har jag blicken på massa annat som skall åtgärdas.
|
6 bifogad(e) fil(er)
Tackar Lennart.
Taket ser bättre ut, samma sak med tak och sida. Även gaveln ser bättre ut och det blev en helt annan färg efter dina senaste ändringar på henne. I mitt tycke, bra mycket bättre än innan. Samma texturer använda. Dels på din nya variant utav X5:an och på din gamla, som jag lätt ligga kvar som klonad, för att kunna se skillnaden. Strömavtagaren ser ut att vara oförändrad för mig. Nu har jag bara testat, på emges spline som brygga för fyra spår som medföljer i Trainz. Ej gjort någon koll, med Tomas luftledningspaket. |
5 bifogad(e) fil(er)
X5/X8 håller så sakteliga på att växa in i nya kostymer (eller om det är tvärt om :D).
Nu skall den ena bara göras lite gulare och den andra lite mer rödorange, + lite detaljjobb, men det tar sej i.a.f. För mej stämmer strömavtagaren riktigt nu (på Tomas ledningar, har inte testat på några andra). EDIT: Opps! Trodde att jag hade postat i Bengans "Kladdat på ....."-tråd, men men, det får väl plats här också. Inte så lätt allting när man börjar bli gammal, hehe. |
Citat:
Det här var ju ett kononsätt att få modellerna ordentligt testade vad gäller detaljer. Ni påpekar - jag försöker ändra. |
2 bifogad(e) fil(er)
Lennart.
Hittade lite bagage problem. Gitarrfodralet sticker ut. |
Citat:
Skämt åsido: Jag skall fixa detta, trots en viss förlamning i mushanden efter alla ändringar! Kan nämna att även jag håller på med en ommålning till leveransutförande av Xoa5 (Du och Ekan skall minsann inte ha allt det roliga!). Din ommålning ser gõrläcker ut, Bengan! |
Jag har roat mig med att testköra LAn:s X 5, som GDG Expressen (fyra vagnar).
I första testet har jag kört i driver-miljö och jämfört med Rc 1 (commynity-modellen). Inom parentes (Rc1): 0-32 km/tim tog 32 sekunder (72), 0-60 63 sekunder (89), 0-100 105 sekunder Rc 1 inte mätbart). Att bromsa X 5 från 100 km/tim till 0 tog 57 sekunder, Rc 1 tog 27 sekunder. Toppfarten varierar: X 5 mellan 141 km/tim till över 162. Rc 1 89-100. Ett annat sätt är att mäta accelationssträckan 0-70 km/tim: X 5 = 690 m. Rc 1: 360 m. Sammanfattning: Det är ett nöje att köra X 5 i driver-miljö, hur skönt som helst - men pass upp för bromssträckan. Det är lätt att hamna utanför baseboarden. Hur fungerar X 5 i cab-miljö? Ömsom ros, ömsom ris. Enerverande långsam accelation. Toppfarten - 62 km/tim - nåddes efter minuter. Men sedan behövdes inte mer än 200 m för att få stopp på vagnsättet. Bromsreglaget lättskött och bra. Vindrutetorkarna gick inte igång. LAn - går det att göra något åt accelationen? Nisse Blid |
Citat:
Tack för dina mätningar! |
2 bifogad(e) fil(er)
Ett litet skönhetsmiss på mellanvagnen.
Ser bra ut, på ena sidan. |
Slarvigt av mig, skall genast mappa om till samma som AoB-vagnarna och mörka gallren!
|
Jag laddar upp nya tillrättade versioner av både X5 och Xoa5 i Download.
|
Citat:
Tack. Höll på att gnälla om Cellofodralet igen. Då den stack ut från sidan på nytt, på min pågående ommålning. Sen kom jag på, att jag har inte klonat om och skiftat över texturena på den nya än. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43. |