Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Inspirerad av björnl (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29507)

korvtiger 2012-04-04 23:10

Jag tycker att det börjar se färdigt ut. Ramhålen kan du nog ha kvar, de gör en del för djupet i modellen, den kan lätt se platt ut från sidan annars.

bjornl 2012-04-05 09:41

Hej Spyfrog

Jag håller med Korvtiger. Om du vill minska på detaljeringsnivån är det nog inte dessa hål som bör tas bort för de ger mycket utseende för polygonerna.

spyfrog 2012-04-07 23:14

Kört fast

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Jag har tyvärr kört fast lite pga håltagningen för lättningshålen i ramen.
Jag bestämde mig för att göra om hålet för att spara lite polygoner samt se till att varje vertex blev kopplad till en kant för renderingen, så här:
Bifogad fil 52475

Problemet är att den här gula kanten inte skapas samt att hålet inte är som det skall (det andra hålet är ok, men dock inte det där den här linjen jag håller på att skapar är). Nu har jag lagt ner bra lång tid på att försöka fixa till det här problemet - tyvärr har mitt 3D program en tendens att hänga sig pga felet.
Så innan det är fixat lär inte jobbet gå framåt!

bjornl 2012-04-08 17:48

Hej spryfrog

Hur många polygoner sparar du på detta, mao är det värt besväret?

Är det inte bättre att låta det vara som det var från början.
så skulle jag resonera i alla fall.

spyfrog 2012-04-08 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 259424)
Hej spryfrog

Hur många polygoner sparar du på detta, mao är det värt besväret?

Är det inte bättre att låta det vara som det var från början.
så skulle jag resonera i alla fall.

Hej björn

Problemet är att det inte blir något hål i den gamla versionen. Så det var inte primärt för att spara polygoner utan att få dit hålet.
Nu har jag dock fått hjälp från ett annat forum så frågan är löst - det var enklast att göra om objektet.

spyfrog 2012-04-09 23:36

1 bifogad(e) fil(er)
Efter att ha sett de senaste bilderna på Mallet loket som Björnl gör så inser jag att detta projekt ligger ljusår efter och inte alls var nära att bli klart som jag tänkt mig. Jag har nu börjat titta på möjligheterna att lägga till mer detaljer överallt.

Bifogad fil 52527

spyfrog 2012-05-04 23:10

Detaljer

1 bifogad(e) fil(er)
Eftersom Björnl gjort en så fantastiskt snygg tender till Mallet loket så känner jag att detaljerna på Faluloket måste ökas också. Därav uppdatering av detaljer på tender mm.

Först ut blev därför lagerboxarna som i min gamla version mest var ett antal fyrkanter. Efter någon timme utgående efter en bild på Mallet lagerboxen jag fick från Björn samt en bild på Thors lagerbox från sidan så hade jag något sådant här:
Bifogad fil 53189

Tyvärr upptäckte jag nu att från en annan vinkel så ser man att Falulokets tender lagerboxar INTE är lika Malletlokets. Det blir alltså att slänga det här jobbet och gå tillbaka till ritbordet. Nåja, övning ger färdighet sägs det ju.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.