Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nytt Tunnelbanespår... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32425)

lan 2012-05-05 16:33

Riktningstavla...

2 bifogad(e) fil(er)
gick att ordna genom att tillverka en ny typ av corona i två versioner, det fungerar utmärkt! Nu stönar nog snart Svenolov, men det var faktiskt han som förde detta på tal!

Jag kan ju passa på att släppa en stor "officiell" hemlis:

Det är mycket lättare att bygga assets än att skripta dom !

Så sitt nu inte och sukta över att mina saker aldrig kommer ut, Svenolov, Korvtiger och josu gör så mycket dom hinner och orkar med !

svenolov 2012-05-05 16:51

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 261024)
gick att ordna genom att tillverka en ny typ av corona i två versioner, det fungerar utmärkt! Nu stönar nog snart Svenolov, men det var faktiskt han som förde detta på tal!

Jag kan ju passa på att släppa en stor "officiell" hemlis:

Det är mycket lättare att bygga assets än att skripta dom !

Så sitt nu inte och sukta över att mina saker aldrig kommer ut, Svenolov, Korvtiger och josu gör så mycket dom hinner och orkar med !

Nä Lennart, den enda riktning som jag har pratat om är tilläggstavlan och en eventuell signal för växelläget enligt TRI. Men det är kanske så den ser ut i verkligheten, fast jag trodde att det var en fristående signal.

lan 2012-05-05 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 261026)
Nä Lennart, den enda riktning som jag har pratat om är tilläggstavlan och en eventuell signal för växelläget enligt TRI. Men det är kanske så den ser ut i verkligheten, fast jag trodde att det var en fristående signal.

Man får inte hänga upp sig på de stiliserade bilderna i TRITub, verkligheten verkar se helt annorlunda ut, men vi reder nog ut detta också, med Roberts hjälp!

RobertE 2012-05-05 18:30

Pilen ska lysa gult men det finns bara två signaler, som har denna pil den ena finns på tvärbanan och den andra finns på tunnelbanan.

Den används när man ska köra från tunnelbanan över till tvärbanan och tvärt om.

lan 2012-05-05 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261029)
Pilen ska lysa gult men det finns bara två signaler, som har denna pil den ena finns på tvärbanan och den andra finns på tunnelbanan.

Den används när man ska köra från tunnelbanan över till tvärbanan och tvärt om.

Om den finns bara på två ställen så lägger jag ned försöken att gestalta den, alltså massa onödigt arbete igen! Enda positiva är väl att jag lärt mig nåt nytt som kan komma till användning nån gång.

leoj 2012-05-06 18:06

den där riktningsgrunkamojen finns i kopiösa mängder vid depån i vällingby. Vid varje växel där sitter en sådan.
Där sitter dom inte på signaler utan som massa metallskåp vid växlarna..
Kan undersöka möjligheterna på en bild när troligen åker dit imorgon =)

svenolov 2012-05-06 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 261050)
den där riktningsgrunkamojen finns i kopiösa mängder vid depån i vällingby. Vid varje växel där sitter en sådan.
Där sitter dom inte på signaler utan som massa metallskåp vid växlarna..
Kan undersöka möjligheterna på en bild när troligen åker dit imorgon =)

Ja, jag anade att det hade med växlar att göra liksom korvtigers växellykta. Har kanske inte något att göra med själva signalbeskedet? Ser fram emot bilder.

lan 2012-05-06 19:56

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 261052)
Ja, jag anade att det hade med växlar att göra liksom korvtigers växellykta. Har kanske inte något att göra med själva signalbeskedet? Ser fram emot bilder.

Det tar sig, sa pyromanen eller sent skall syndarn vakna :visslar:
Som tur är har jag kvar coronorna till riktningsvisaren, det är bara bilder på själva skåpet jag behöver för att kunna göra en sådan "växellykta" !
Niema problema ;)

lan 2012-05-06 20:04

"Viskningar och rop"

2 bifogad(e) fil(er)
Jag, Svenolov och Robert försöker enas om, dels hur 3skenssignalerna ser ut, dels hur dom skall göras, men det löser sig säkert med tiden :tumme_upp:

Slänger upp några bilder på dagens styckningsarbete med efterföljande syntes. Allt kommer säkert att klarna så småningom ;)

RobertE 2012-05-06 21:48

3 bifogad(e) fil(er)
Här är lite bilder på 3skenssignaler.

Signaler med 1, 2 ljus brukar jag kalla dvärgsignal, efter som dom alltid sitter nere vid marken, som en vanlig dvärgsignal. Vid visa förhållanden kan dom sitta som vanliga signaler.

Gjorde en bild med alla typer av signaler med sina signalbilder.

3skenssignaler i tunnel brukar alltid ha, ljushus 3 tom som in ser på bilden.
Det Finns även 3skenssignaler utomhus som också har en tom men bara av äldre modell.

lan 2012-05-06 22:13

Tack Robert...

... nu skall vi bara enas om att det är på dette viset så skall det nog gå bra :applad:

lan 2012-05-06 22:22

Orienterings- och hastighetsskyltar...

1 bifogad(e) fil(er)
...har jag börjat fixa, i väntan på beslut om signalerna. Orienteringstavla med upplysning om kommande hastighet och var den gäller från. Meningen är att vid "nästa station" skall kunna skrivas över av XXX m om jag uppfattat Svenolov rätt ?

lan 2012-05-07 10:35

Signalerna och tavlorna är färdigbyggda....

1 bifogad(e) fil(er)
... och har gått till Svenolov så får vi se om han kan få dom att spela med i sin "Signalsymfoni". Det blev 4 "småttningar" till i familjen till slut:

ekankal 2012-05-07 10:54

Dina signaler håller ju minst samma höga klass som JohanV's vanliga svenska signaler.
SNYGGT :applad:.

svenolov 2012-05-07 14:09

En stor eloge till LAn.

Jag undrar hur många som har förstått vad LAn har gjort? Därför är jag andre man ut (efter ekan) att tilldela LAn en STOR ELOGE för sitt arbete.

Jag ska nu integrera LAn's modeller i det svenska signalsystemet, så att dom blir levande. Allt är strukturerat och klart, men det kommer ändå att ta denna vecka i anspråk. Vi behöver några seriösa betatestare som kan göra den första "grova" testen innan vi lägger upp signalerna till allmänheten. Så den som är intresserad kan skicka ett PM till mig. Mina ordinarie betatestare och (STL)medarbetare får automatiskt signalerna, så ni behöver inte höra av er.

Bengan 2012-05-07 15:29

Får väl kliva in som tredje-man och fortsätta hyllningen till Lennart + en hyllning till alla er andra, som spottar fram en massa objekt. Så att Trainz har fått ett nytt liv, dom senaste åren.

Svenolov.

Angående test av Lennarts nya signaler.
Skulle det underlätta för dig, att testa signalerna på en ungefärlig tunnelbana?

Har lagt klart alla kartor på grön, röd och blå linje. Samt grovdragit spår och stationer från Slussen till Alvik i nuläget. Eventuellt får jag klart gröna linjen tills imorgon.

lan 2012-05-07 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 261092)
Får väl kliva in som tredje-man och fortsätta hyllningen till Lennart + en hyllning till alla er andra, som spottar fram en massa objekt. Så att Trainz har fått ett nytt liv, dom senaste åren.

Svenolov.

Skulle det underlätta för dig, att testa signalerna på en ungefärlig tunnelbana?

Har lagt klart alla kartor på grön, röd och blå linje. Samt grovdragit spår och stationer från Slussen till Alvik i nuläget. Eventuellt får jag klart gröna linjen tills imorgon.

Svenolov har börjat anpassa mina signaler till sitt Signalskript så jag tror det vore bra med en bit bana att testa på, ett litet antal stationer med lite övergångsväxlar och några stoppbockar vore nog en bra bas för alla som skall betatesta signaler, tavlor och stoppbockar med AI-tåg och eget!

En utomordentlig idé tycker jag :applad:

lan 2012-05-07 16:25

Har ägnat mig åt lite "märkning"...

2 bifogad(e) fil(er)
... av annat slag än revir-dito. Ur TRI Tub har jag "stulit" massa bilder som nu skall genomgå en "fototextureringsprocess" för att sen bli till "levande texturer som kan appliceras på "Scenery Trackside Assets" som jag tänker bygga. Bilden visar miniatyrer, dels på bilder som genomgått processen, dels alla som inte har det än. När jag väl fastlagt avstånd från spårmitt till tunnelvägg bör det gå att göra dessa lättplacerade !?

Tänk vad "Stockholms Undre Värld" kan vara "rolig" och "inspirerande" ! :oskyldig:

Sen är alltid bilder på verkligheten välkomna!!!!! :drool:

Som jämförelse kan ni se vad som händer när man lagt på lite "fotorealism":

Bengan 2012-05-07 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 261092)

Svenolov.

Bara att erkänna, att jag var för optimistisk med grovdragningen. Har bara kommit till Råcksta sen senast. Hade helt glömt bort, att det är hockey. Så det tar nog ett par dar mer, än vad jag hade räknat med.

Micke.L 2012-05-07 18:01

Fantastiskt arbete Lennart!

lan 2012-05-08 08:48

Tack för alla uppmuntrande lovord....

4 bifogad(e) fil(er)
... det värmer gôtt ! Under tiden Svenolov pysslar om signalerna tillverkar jag lite småsaker till tunnelbanan som inte behöver skriptas. Skyddsbågen hamnar 2,2 m t.v. om spårmitt (om man vrider den hamnar den 2,2 m t.h.)
SOS-telefonen skall monteras på tunnelväggen och där kommer den att hamna i dom tunnlar jag planerat, men i de nuvarande kan man i config ändra taggen trackside 0 till nåt annat (t.ex. -0.5 flyttar ut den 0,5 m och 0.7 flyttar in den 0,7 m).

Utdrag ur TRI Tub och två shots:

lan 2012-05-08 09:58

Brandskåp

1 bifogad(e) fil(er)
Ur alla bilder på tunnelbanestationer jag fått av Bengan kan man t.ex. suga ut en textur till ett brandskåp, i detta fall ett slangskåp tänkt för perrongplacering. Det är också ett "scenery trackside"-asset som hamnar 6 m från spårmitt och kan justeras i config. Sen kan man lätt göra ett vanligt Scenery-asset genom att ta bort raden "trackside -6" helt och hållet och kan då vrida det hur man vill. Skåpet hamnar ganska OK för de flesta perronghöjder.

Pierre 2012-05-08 10:02

Grymt med alla fina objekt du gör för t-banan Lan! Jag är ju inte så mycket för Trainz egentligen, men älskar ju spårväg och t-bana, så nu blir det att skaffa Trainz...

lan 2012-05-08 11:01

Exit-skyltar

2 bifogad(e) fil(er)
Två varianter av Utgångsskyltar som hamnar vid perrongkanten vid utsättning.

lan 2012-05-08 13:41

Huvudsignal Stopp och Hinderpåle

3 bifogad(e) fil(er)
Ytterligare två assets:

lan 2012-05-08 14:16

Hindermärke

2 bifogad(e) fil(er)
Hindermärke

lan 2012-05-08 14:46

Stoppmärke

2 bifogad(e) fil(er)
Stoppmärke

lan 2012-05-08 15:28

Områdesmärken

3 bifogad(e) fil(er)
Depåområde resp. Ställverksreglerad bansträcka(STREBA).

RobertE 2012-05-08 16:18

1 bifogad(e) fil(er)
Hej, Tack för dom fina grejerna!

En liten detalj den där skyddsbåge måste vändas som på bilden.

lan 2012-05-08 17:28

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261143)
Hej, Tack för dom fina grejerna!

En liten detalj den där skyddsbåge måste vändas som på bilden.

Nu har jag gjort den som beskrivs i denna post med utdrag ur TRI Tub:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=101

din tvärbåge på bilden verkar smalare med den är lätt gjord, kommer!

Nu, lite annorlunda i fälten men rätt lik?

lan 2012-05-08 20:44

T_skylten, den trekantiga...

1 bifogad(e) fil(er)
... var inte helt lätt att stuka till med sina konkava ytor, men det gick väl hyfsat ? Detta är rena sceneryobject och alltså höj-, sänk- och vridbara men det gällar träffa en punkt som inte sammanfaller med något bakomvarande asset ! En på stolpe och en för väggmontage.

Nu är gubben igång som ni märker, hänger ni med i svängarna :grin: ?

lan 2012-05-08 21:05

Skyddsutrymmesmärkning ???

1 bifogad(e) fil(er)
Det finns ju en skyddsutrymmesmärkning som sitter på perrongsidor och tydligen i tunnlar för att markera var skyddsutrymme finns eller inte finns. På stationerna är det väl bäst att låta dom ingå i meshen men i tunnlarna kan man göra dom som "trackside"-skyltar. Tycker ni jag skall göra dom som "trackside" till tunnlar ?

Ett liter klipp ur TRI Tub igen:

mazter 2012-05-08 21:40

Herrejösses vad du fixar fram pryttlar och grejer lan.
Hur hinner du med egentligen?

Måste verkligen tacka för allt som kommer från dig, och er andra inblandade också för den delen.

lan 2012-05-09 18:26

Mycket hjälp får man tydligen inte här...

4 bifogad(e) fil(er)
... så jag får väl fortsätta gissa ??? Rikningsvisaren för växelomläggaren finns nu som ett "embryo", hur den egentligen ser ut vill tydligen inte nån svara på, så då får jag gissa:

RobertE 2012-05-09 18:37

1 bifogad(e) fil(er)
Så här ser rikningsvisaren ut. Jag vet inte så mycket om den.

Bengan 2012-05-09 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261207)

Sitter dom där, ute vid alla växlar eller är det bara vid depåer och möjligen större knutpunkter med lite fler växlar????

lan 2012-05-09 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261207)

Nya saker trillar in, den vet jag inte ett jota om ??????

RobertE 2012-05-09 19:06

Bara i depåer

Bengan 2012-05-09 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261214)
Bara i depåer

OK. Då vet jag, var jag ska leta, om Lennart behöver bättre bilder.

lan 2012-05-10 07:35

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 261217)
OK. Då vet jag, var jag ska leta, om Lennart behöver bättre bilder.

Jag behöver nog bilder för att få till den, gärna närbild när de lyser, men det kan kanske bli svårt att komma dom nära av säkerhetsskäl?

Med hjälp av Roberts lilla bild har jag snickrat ihop en Riktningsvisare (eller växellykta) och lagt på lite troliga coronor. Den är nu en tvättäkta mojunction. Laddar upp den för test strax.

kl 17:00 Rättat fel med dubbla coronor på TUB RiVi L, ny i Download nu !

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.