Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SL Tunnelbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20175)

Micke.L 2009-03-03 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 175863)
Glöm inte Bönan, att vid Gamla stan så går ett pendel- och alla SJ:s tåg på ett spår bredvid bilvägen som är markerad på bilden. Det vore en rolig detalj om pendeltågsspåret var med. ;)

Skulle ändå inte synas från spåren, så det är onödigt att lägga tid på fast om bönan vill så skadar det ju ingen :)

Bombardier Train 2009-03-03 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 175865)
Skulle ändå inte synas från spåren, så det är onödigt att lägga tid på fast om bönan vill så skadar det ju ingen :)

Men kontaktledningsstolparna syns från bron! :) Det har jag sätt själv från tunnelbanan. Men om han bara sätter ut kontaktledningsstolpar så går det nog bra.

bönan 2009-03-03 21:36

Det går nog inte. För det första tar det väldigt lång tid att sätta ut stolparna för hand. Det finns en autofunktion, men då måste jag sätta ut spåren också. Och då kommer det dessutom att bli stolpar på tbanespårte, och dom hör ju inte alls dit. Och dessutom är den tilen (för er som inte vet, MSTS-rutter är uppbyggda på rutnät där varje ruta är 2 x 2 km. I varje tile kan man sätta ut max ca 1500 objekt, annars kan man få problem. Fråga mig inte hur jag vet det!) redan ganska full.:grin:

matper 2009-03-03 21:50

gud vad snyggt

:tumme_upp::grin::applad::foto:

Bombardier Train 2009-03-03 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 175874)
Det går nog inte. För det första tar det väldigt lång tid att sätta ut stolparna för hand. Det finns en autofunktion, men då måste jag sätta ut spåren också. Och då kommer det dessutom att bli stolpar på tbanespårte, och dom hör ju inte alls dit. Och dessutom är den tilen (för er som inte vet, MSTS-rutter är uppbyggda på rutnät där varje ruta är 2 x 2 km. I varje tile kan man sätta ut max ca 1500 objekt, annars kan man få problem. Fråga mig inte hur jag vet det!) redan ganska full.:grin:

:noterat: Det är väl bra ändå! :)

Pierre 2009-03-04 01:24

Precis som Bönan säger, så finns det en gräns för hur många objekt man kan placera ut i varje tile (2x2 km) i MSTS. Det innebär att man ibland inte kan ta med allt som egentligen borde vara med (speciellt i städer). Sånt som knappt syns eller är långt ifrån banan är då det första man utelämnar!

Finns dock ett knep som man kan använda och det är att lägga stationer på gränsen av två tiles, då förbubblas antalet objekt man kan placera ut. Eller, ännu bättre, vid gränsen till fyra tiles. Detta går dock inte alltid att göra då man bygger en verklig rutt dessvärre...

Rutten ser bra ut Bönan och bygg som du vill...jag väntar lugnt på släppet!

Bombardier Train 2009-03-04 16:58

Man kan ju skapa fler Tiles men det tar kanske för mycket plats. :)

Pierre 2009-03-04 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 175935)
Man kan ju skapa fler Tiles men det tar kanske för mycket plats. :)

Spelar ingen roll hur många tiles du skapar, du kan ändå bara använda runt 1500 objekt i varje tile. Det är det som är problemet! Men lägger du en station mellan två tiles, så kan du ha runt 3000 objekt vid den stationen. 1500 objekt i ena och 1500 i andra...

bönan 2009-03-04 21:07

Fast det är ju ganska svårt att få dem att ligga på gränsen. För i tbanan är det ju ganska ofta mindre än 2 km mellan stationerna.

Pierre 2009-03-04 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 175990)
Fast det är ju ganska svårt att få dem att ligga på gränsen. För i tbanan är det ju ganska ofta mindre än 2 km mellan stationerna.

Sant. I t-banan kan det vara svårt att få till detta. Där skulle man i så fall tänkt före var det skulle vara mest objekt och börjat bygga där. Men men...

Bombardier Train 2009-03-05 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 175993)
Sant. I t-banan kan det vara svårt att få till detta. Där skulle man i så fall tänkt före var det skulle vara mest objekt och börjat bygga där. Men men...

Det blir nog bra ändå tror jag. ;)

bönan 2009-03-06 16:17

Jag måste fråga en sak nu. Mellan Rådhuset och T-Centralen så går väl tbanan på en bro över järnvägen? Men jag ser inge sån bro på enirokartans flygfoton. Så jag måste fråga, finns det en bro och var är den?

Totte 2009-03-06 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 176148)
Jag måste fråga en sak nu. Mellan Rådhuset och T-Centralen så går väl tbanan på en bro över järnvägen? Men jag ser inge sån bro på enirokartans flygfoton. Så jag måste fråga, finns det en bro och var är den?

Den går under järnvägen. I tunneln alltså. Jag är f.d. Stockholmare.

bönan 2009-03-06 18:32

Ok. Är väl bara jag som minns fel då.;)

Basse 2009-03-06 23:18

Mellan centralen och Rådhuset går tunnelbanan i tunnel hela vägen, under kanalen. Däremot går gröna linjen mellan St:Eriksplan och Fridhemsplan under bron (över järnvägen)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.