Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Positiva tråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20236)

sealpower 2012-04-13 23:23

Det verkar som jag får möjlighet att tjäna ihop till mitt levebröd även denna sommar, trots allt :)

Dson 2012-04-14 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 259840)
Det verkar som jag får möjlighet att tjäna ihop till mitt levebröd även denna sommar, trots allt :)

Jobb på gång?:)

sealpower 2012-04-14 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 259863)
Jobb på gång?:)

Jajemän, chefen såg fram emot min återkomst så allt lär nog ordna sig till slut:tumupp:

Dson 2012-04-14 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower (Inlägg 259870)
Jajemän, chefen såg fram emot min återkomst så allt lär nog ordna sig till slut:tumupp:

Grattis!:):)

Micke.L 2012-04-14 16:14

Red hot chili peppers på spotify :tumupp:

Bombardier Train 2012-04-25 21:38

Ska praoa på Veolia Transport! Längtar otroligt mycket till det, är några veckor kvar nu... :)

bönan 2012-04-26 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 260601)
Ska praoa på Veolia Transport! Längtar otroligt mycket till det, är några veckor kvar nu... :)

Var någonstanns? På tågen till Malmö?:)

Sparkfot 2012-04-26 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 260610)

Skulle tippa på att han får praktisera på någon av deras lokalbanor.

Bombardier Train 2012-04-26 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 260610)

Nä, tyvärr, det fick jag inte. Blir på någon av lokalbanorna (antingen linje 22 eller linje 12 antar jag) :)

bönan 2012-04-26 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 260612)
Nä, tyvärr, det fick jag inte. Blir på någon av lokalbanorna (antingen linje 22 eller linje 12 antar jag) :)

Jaha.:) Undrade därför att när jag skrev till dom angående prao på tågen Sthlm - Malmö blev svaret att det hade gått men bara om jag bodde i Skåne, eftersom deras personal tydligen utgår från Malmö.:)

Fredrik1996 2012-04-27 11:30

Blev klar med den sista delen av nationella provet i engelska idag. Vi Började kl.09 och jag blev klar på en timme:tumupp:

bönan 2012-04-28 16:49

Vi lyckades dra in över 1500 kr till klassresan genom att sälja hembakt bröd och gamla grejjer på Orsa vårmarknad, härligt!:grin::grin:

Kristian 2012-04-28 17:00

Ledig över Valborg, skönt! Det är inte roligt att jobba kväll då.

Egonrow 2012-04-29 10:03

Ikväll blir det en tripp till Liseberg och karusellåkning med sockervadd och det hela ska avslutas med dans (bugg) till Lasse Stefanz och Elisa´s.
Längtar :tumme_upp:

fargus 2012-04-30 16:56

jag är ledig från skolan och imorgon också så jag börjar skolan på onsdag! :Yeah:

Bombardier Train 2012-05-02 21:40

Nu finns det bara en plats kvar på sommarlägret i Malmköping!

Så om någon ytterligare vill vara med så går det bra. Sista dagen att anmäla sig är 13 maj.
Det som krävs är att man går med i Svenska Spårvägssälskapet och betalar en tilläggsavgift för lägret.

Lägret vänder sig till lokaltrafik-intresserade ungdomar i åldern 12-18 år. På lägret får man bl.a. vara biljettör, köra spårvagn, fixa arbeten längs banan (t.ex. smörja växlar) osv. Se mer på länken ovan. :)

fargus 2012-05-06 20:24

har städat mitt rum idag och jag är på väg att bli vuxen! :Yeah:

Emmy 2012-05-07 03:19

Citat:

Ursprungligen postat av fargus (Inlägg 261057)
har städat mitt rum idag och jag är på väg att bli vuxen! :Yeah:

Håller du på att bli vuxen bara för att du städat ditt rum? Förstår inte riktigt vad du menar fargus.

fargus 2012-05-08 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Emmy (Inlägg 261073)
Håller du på att bli vuxen bara för att du städat ditt rum? Förstår inte riktigt vad du menar fargus.

jag har fått en läxa av läraren så i hemkunskapen håller jag på att lära mig hur man städar och tvätta och laga mat, för det var därför jag sa att jag är väg på att bli vuxen, men jag är inte vuxen än för jag ska ju fylla 15 i år, så det är 3 år kvar tills jag blir vuxen :Yeah:

leoj 2012-05-09 14:39

bra skit de där..
Hade en i lumpen som inte visste hur man bäddade sin säng ens...

bönan 2012-05-29 18:40

Sista proven är avklarade idag, nu är det rena "semestern" fram till sommarlovet, med klassresa och allt...:grin::grin:

GBSF 2012-05-29 23:19

Fått en ny kamera till min samling. En Astral S30; en sällsynt modell från 1971.
http://www.collection-appareils.fr/f...astral_S30.jpg

Micke.L 2012-06-07 21:05

KÖRKORT!! :Yeah:

bönan 2012-06-07 21:58

Första körkortskursen, snart övningskörning!;):D

Imorgon bär det av till Stockholm med klassen!:tumme_upp:

TGOJ gubben 2012-06-08 10:21

Då har man gått ut 9an nu då!

Pierre 2012-06-08 10:53

Resa till Riga beställd. Tåg Sundsvall-Stockholm ToR 290kr, Båt Stockholm-Riga ToR 262kr = Skitbilligt!

Har letat arslet av mig för att hitta billiga spritbutiker, men bara hittat en i hamnen och den hade inte mycket bättre priser än på båten. Nån som har tips?

Schulz 2012-06-11 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 262631)
Resa till Riga beställd. Tåg Sundsvall-Stockholm ToR 290kr, Båt Stockholm-Riga ToR 262kr = Skitbilligt!

Har letat arslet av mig för att hitta billiga spritbutiker, men bara hittat en i hamnen och den hade inte mycket bättre priser än på båten. Nån som har tips?

Är du ute efter sprit är det inte till öst du ska åka.

Pierre 2012-06-11 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 262771)
Är du ute efter sprit är det inte till öst du ska åka.

Vart ska man åka då då? Nej, sprit är inte enda skälet till resan. Men såklart man vill handla hem lite och ju billigare, ju bättre...

Är ganska bra priser i denna butik: http://www.rswo.lv/?m=4&l=se Och sen har jag hört/läst att man ska kolla i Rimi butiker, för dom har bra priser också!

Micke.L 2012-06-11 12:41

Tyskland har extremt billig sprit. Särskilt på Scandlines bordershops. Gigantiskt och asbilligt. Dessutom väldigt mycket svensk öl och cider.

Pierre 2012-06-11 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 262779)
Tyskland har extremt billig sprit. Särskilt på Scandlines bordershops. Gigantiskt och asbilligt. Dessutom väldigt mycket svensk öl och cider.

Tyskland ligger väldigt långt bort, när man bor i Sundsvall. Men jo jag vet, att det är bra priser där. När vi var till Berlin köpte jag 0.7l doppelkorn brännvin för ungefär 70kr och det var i en matvaruaffär...

Antepante 2012-06-12 17:05

Härligt!

Då slutar man nian idag om nån timme.

Känns riktigt gött att börja om på "nytt"! :):tumupp:

Mikey 2012-06-13 14:32

Fick 60 poäng på teoriprov för B-kort idag. (52 krävs för godkännande). Gick bättre än jag trodde med tanke på att jag aldrig satt en fot på trafikskola eller ens har körkortsböcker... Började läsa runt lite på olika gratishemsidor online i måndags kväll. Internet for the win! :)

Då var det bara en enda liten detalj kvar innan kortet är mitt...

Bombardier Train 2012-06-13 14:54

Äntligen har man sommarlov! :grin::grin:

vfp420b 2012-06-13 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre (Inlägg 262773)
Vart ska man åka då då? Nej, sprit är inte enda skälet till resan. Men såklart man vill handla hem lite och ju billigare, ju bättre...

Är ganska bra priser i denna butik: http://www.rswo.lv/?m=4&l=se Och sen har jag hört/läst att man ska kolla i Rimi butiker, för dom har bra priser också!

Minns att jag var inne i en renodlad spritbutik på en gata i Riga när jag var där i november förra året, men minns inte vilken nu bara för det, men det var som att gå in i en vanlig handelsbod, men det enda de hade var alkohol o hyllorna och en disk där man säger till expediten vad man skulle köpa.

X2an 2012-06-13 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av Mikey (Inlägg 262865)
Fick 60 poäng på teoriprov för B-kort idag. (52 krävs för godkännande). Gick bättre än jag trodde med tanke på att jag aldrig satt en fot på trafikskola eller ens har körkortsböcker... Började läsa runt lite på olika gratishemsidor online i måndags kväll. Internet for the win! :)

Grattis! Hoppas jag får det lika lätt... :rolleyes:

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 262867)
Äntligen har man sommarlov! :grin::grin:

Detsamma här :D

Micke.L 2012-06-13 22:12

Citat:

För att klara uppkörningen kan jag säga att det är en mycket god idé att iaf ta nån körkektion. Kontrollanterna tänker på mycket smågrejer som man lär sig på körskolan..

Mikey 2012-06-13 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 262884)
För att klara uppkörningen kan jag säga att det är en mycket god idé att iaf ta nån körkektion. Kontrollanterna tänker på mycket smågrejer som man lär sig på körskolan..

Vad jag har hört är det där upp till var och en. Jag har snackat mycket med kompisar som tagit körkort och har på så sätt fått veta de flesta tips. Nu är det i varje fall ändå för sent att boka någon lektion. :)

Micke.L 2012-06-14 00:22

Mjo, det är klart att du kan ha lärt dig det dom tittar på, men man vet ju aldrig! Du kan köra jättebra bil, men kanske inte tittar ordentligt i backspegeln, och blir kuggad på det.

Mina viktigaste tips:
- Sträva alltid efter att hamna i högerfil efter rondell, dvs byt fil i rondellen. Om du inte vet att du ska vänster i nästa rondell/korsning.
- Kolla JÄTTEMYCKET i backspeglarna. Mycket och ofta. Innan högersväng kollar du mitten, höger, ev död vinkel om du ska korsa trottoar/cykelbana och sedan svänger du. Innan vänstersväng, mitten, vänster, sväng!
- Planera din körning noga. Försök att inte stanna innan rondeller t.ex, kolla efter lucka tidigt och försök att glida in utan att stanna. Måste du stanna så gör för allt i världen det ;) Samma sak vid rödljus, ser du att det är rött, ta ner på farten och gör det du kan för att slippa stanna.
- TÄNK PÅ HÖGERREGELN i korsningar i villaområden osv. Lätt att glömma!
- Tänk på att du måste kunna backa runt hörn, det kollar dom på de flesta uppkörningar.
- Ha bra uppsikt och koll, missa inga gångtrafikanter som är på övergångsställen osv.
- Hoppa växlar om det är bra sikt. 2-4 i tätort och 3-5 på landsväg/motorväg.

Du kanske redan kan allt detta, då är det bara att köra. Men ta det lugnt, håll hastigheter och gör inget dumt så ska det nog gå bra :)

Sparkfot 2012-06-14 02:37

Citat:

Fast hur mycket av denna kunskap kommer sitta kvar efter någon eller några månader? Ytinlärning är inte direkt den bästa metoden.

Och även ett tillägg till Micke L's inlägg:

Var beredd på att du ska kunna fick parkera på gatan men även på en parkeringsplats.

Dessutom kan jag tycka att du förlitar dig för mycket på dina vänner, de är väl knappast några körskolelärare som kanske varit trafikinstruktörer etc?

Men det visar sig väl om du kuggar eller blir godkänd men om du nu kuggar så rekommenderar jag starkt att ta en eller flera lektioner i körskola, det är nyttigare än vad man kanske tror.

bönan 2012-06-14 12:04

Har då gått ut högstadiet med 300 poäng, känns rätt så lyckat iaf...

Åker till Berlin i augusti, det kommer bli kul!:grin:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.