![]() |
Citat:
I detta fall är jag nog beredd att hålla med Pierre. Jag tycker han skall avsluta affären med det bums så länge pengarna finns låsta. Varför?? Jo jag hade inte litat på en sådan säljare. Har han betalt pengarna direkt till säljaren, aj då!... Jag skulle själv köpa ett grafikkort på Blocket men den jäkeln hade sålt det när affären var så gott som klar. Han skulle bara maila mej sitt kontonummer men gjorde det aldrig utan hade sålt det och jag skulle få det om inte den andra tog det! Jag avslutade affären och köpte ett mycket bättre kort (ATI Sapphire RadeonX 1600 Pro för 400:-) via Tradera istället. MVH Kenneth |
Bara att slå till Schulz...
Nu har Komplett sänkt priset på datorn i delar som jag länkade till senast med 10 procent: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713 Det måste vara jäkligt prisvärt!? |
Citat:
Ja det är en bra sänkning, kanske blir det om det inte blir av. Nej, ingen vill köpa en defekt vara, men han var snäll och vill som det verkar bli av med den och vill köparen väl. Själv vill han nog inte sälja en defekt dator. Hade varit skillnad om det uppdagas att säljaren inte var seriös. Men lämnar man ut kontonr, telenummer och adress är man seriös enligt mig. |
Citat:
Att någon lämnar ut telenummer, kontonr och adress m.m. tycker inte jag är nån garanti för att denne person är seriös. Sätten är att lura folk på är många och bedrägarna vet precis hur dom ska göra, som t.ex. vara väldigt trevliga och få folk att lita på dom... Hoppas verkligen inte att du råkat ut för en bedrägare, men tyvärr låter det som det. |
Skulle aldrig för allt smör i småland handla en dator vare sig på Blocket eller någonannanstans där jag inte fått sett varan i förtid.
Är bara och åka till Loppisen i Vårberg och kolla på "datasnillena" där, så ser man hur illa det är ställt... Mycket som är i gråzonen där, gäller nog Blocket också, om det inte är nytt i kartong vill säga. |
Återstår att se vad som händer. Han var villig att betala tillbaka dock.
Ger man ut så många uppgifter om sig själv så är risken minimal att man blir lurad. |
Citat:
Har du kollat med tex Eniro så att uppgifterna som du fått stämmer? Man kan vara oseriös även om man lämnar ut en massa uppgifter...Tex telenummer litar jag aldrig på eftersom det är så enkelt att byta nummer idag... Om du hade varit jag så hade jag nog sett till att få pengarna tillbaka och avslutat affären, sen får burken vara hur bra som helst. En burk som krånglar innan du fått hem den är nog inte mycket att hänga i julgranen. Men detta är min egen privata åsikt. MVH Kenneth |
Men Schulz...
"Han var villig att betala tillbaka dock" Det har han sagt till dig, men gör han det också???? Att säga en sak och att göra en sak, är två skillda saker! Jag förstår inte hur du kan lita blint på vad en för dig helt okänd person sagt? T.o.m. på Blocket står att man inte ska lita på personuppgifter och inte ta dom som nån trygghet. Namn och adress kan man ju uppge vad fasen som helst. Och är det mobilnummer, så kan det vara kontantkort och oregistrerat. Och e-postadress kan ju t.ex. vara en hotmailadress... Läste du detta på Blocket? http://www.blocket.se/security/allmannarad.htm?ca=11_s http://www.blocket.se/security/bedrageri.htm?ca=11_s Kollade NetOnNet ( http://www.netonnet.se/ ) nu och dom har dator i delar också. 3990:- för AMD64 X2 4200+ processor, ASUS M2A-VM HDMI moderkort, ASUS EN8500GT grafikkort, Kingston 1GB DDR2 667MHz, Cooler Master Elite 330 chassi, Ace Raw Deal 460W nätdel, Samsung SH-S182M/RSMM Retail dvd-brännare och Western Digital Caviar 16 MB 320GB SATA2 hårddisk... |
Citat:
Jag vet riskerna helt klart, det är bara ett billigare sätt att komma undan Internetgirot eller Payson, men allt grundar sig på instinkten om hur jag uppfattar säljaren, t.ex. utländsk bakgrund, felstavning osv. |
Citat:
Så en svensk utan problem att stava kan inte lura folk menar du? Nej, jag skulle använda mig av Internetgirot eller Payson istället. Då är man säker och kan testa varan innan man godkänner den! |
Citat:
Fixar han moderkortet är det grönt ljus, gör han inte det kräver jag honom på mina pengar. |
Citat:
|
En polisanmälan vid händelse av bedrägeri lär inte resultera i så mycket mer än en polisanmälan tyvärr och pengarna lär du aldrig få tillbaka...
Jag köper mycket på tradera men inte för några större summor och jag använder mig av omdömessystemet. Är det väldigt många positiva omdömen kan man känna sig hyffsat säker och alla köp har för min del hittills gått bra. |
Citat:
5% av beloppet - max 500kr (blir 200kr för en dator för 4000kr) tycker inte jag är så farligt, för att kunna känna sig helt säker på att man får varan och att den fungerar som den ska! Man får räkna in avgiften direkt när man kollar efter t.ex. en dator på Blocket. Man får tänka att denna dator kostar inte 4000kr, utan 4200kr (4000kr dator + 200kr avgift)... Som ssg säger så har Tradera ett omdömmessystem, som går utmärkt att använda vid mindre belopp och har säljaren många positiva omdömen, så kan man vara ganska lugn. Men vid dator eller tv köp, så skulle jag använda Payson (om jag inte kan hämta varan)... |
Citat:
Tradera både köper och säljer jag. Där kollar man ju omdömen, det gör man inte på Blocket tyvärr. Tycker faktiskt Blocket borde ta lite efter Tradera, de kan ju lägga till omdömen och att man måste ha användarkonton. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:37. |