Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Inspirerad av björnl (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29507)

spyfrog 2011-09-22 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 245805)
Sedan så måste man ju skryta lite, TGOJ Y3a 125, 7740kg (kp) dragkraft...

På normalspår ja!
DONJs Malletlok pallade med 7200kp - björnl kommer troligen med de senare i år.... :drool:

spyfrog 2011-09-24 22:46

1 bifogad(e) fil(er)
Jag kom inte in på forumet på kvällen i fredags (efter elva någon gång) så jag kunde inte lägga upp dagens bild på Falu loket - nu vågar jag påstå att tenderns detaljer är klara till 95%. Kvarstår UV mapping där.
Loket är väl klart till kanske 50%....

Bifogad fil 46766

spyfrog 2011-09-25 23:11

1 bifogad(e) fil(er)
Blev inte så mycket jobb som önskat idag pga annat, ej Trainz relaterat, jobb.
Har iaf fått på en elgenerator för belysningen samt en ganska grovt modellerad Knorr pump för bromsarna...

Bifogad fil 46803

rely 2011-09-26 00:21

:applad: :tumme_upp:

korvtiger 2011-09-26 16:51

Hojta till om du vill ha en ritning på en tvåstegs knorrpump,(visst är det en sådan modell?) har två stycken liggande på disken.

Ser mycket bra ut, dock lite platt, men jag antar att det kommer sig av att du inte har speglat alla delar än.

lan 2011-09-26 16:55

Jag har en fix och färdig Knorrpump om du vill ha, med textur, i 3DS-format. Hojta till om du vill ha den, genom att skicka din mejladress som PM till mig!

spyfrog 2011-10-03 23:10

1 bifogad(e) fil(er)
Jag skulle vilja tacka Lan för den färdiga modellen av Knorr pumpen samt Korvtiger för ritningarna av densamma.

Just nu så pysslar jag med UV mapping av tendern - som jag förut sagt så är UV mapping inte min grej. Jag vågar dock påstå att detta blir min bästa UV mapp hittils tror jag....

Bifogad fil 46929

Tender med vissa delar UV mappat....

spyfrog 2011-10-05 23:42

Mer UV mapping

1 bifogad(e) fil(er)
Mer av tendern UV mappat.
Tack till Björnl som har hjälpt mig att "vrida" till bakänden på ett foto av Thor som jag hade - jag fick inte till det själv. :tumme_upp:

Bifogad fil 46990

Skulle också vilja påpeka här att detta är att betrakta som ett "gladbygge". Det kommer inte att bli lika snyggt som LANs, korvtigers, marcus mfl:as projekt.
Ambitionen här ligger mer åt "någorlunda likt" och körbart hållet. ;)

ekankal 2011-10-06 00:06

Jag tycker att det artar sej bra, om jag får säga min mening :).

spyfrog 2011-10-11 23:25

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 246538)
Jag tycker att det artar sej bra, om jag får säga min mening :).

Tack för de vänliga orden ekankal.

UV mappingen fortskrider i något som kan beskrivas som snigelfart. Just nu ser den ut så här som i nedan bifogad bild men det kommer att ändra sig då en oroväckande stor del av tendern ännu inte kommit med....
Bifogad fil 47114

Marcus Gustavsson 2011-10-12 00:15

Ser bra ut!
Tänk på att vissa saker som kommer dela textur kan du mappa på samma yta, så som sidorna av tendern, så sparar du plats på UV kartan och kan få in fler detaljer på samma yta.

korvtiger 2011-10-12 15:59

Tänk bara på att om du mappar till exempel sidorna på tender på samma fläck så kommer du inte att kunna ha några märkningar på tenderns sidor, då de kommer att hamna bak och fram, något som jag inte rekommenderar att man gör. Har man dock sidor som är symmetriska som på till exempel mina G3-vagnar (dock ej de som jag kanllar Gs, de med bromsplatform) så funkar det ju att ha båda sidor mappade på samma yta, och att samtidigt ha märkning. Men notera att jag själv inte gjorde så på G3- även om jag hade kunnat. Jag vill gärna ha möjligheten att få två helt olika sidor på en vagn, även om det drar mer texturyta.

spyfrog 2011-10-12 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 246947)
Tänk bara på att om du mappar till exempel sidorna på tender på samma fläck så kommer du inte att kunna ha några märkningar på tenderns sidor, då de kommer att hamna bak och fram, något som jag inte rekommenderar att man gör. Har man dock sidor som är symmetriska som på till exempel mina G3-vagnar (dock ej de som jag kanllar Gs, de med bromsplatform) så funkar det ju att ha båda sidor mappade på samma yta, och att samtidigt ha märkning. Men notera att jag själv inte gjorde så på G3- även om jag hade kunnat. Jag vill gärna ha möjligheten att få två helt olika sidor på en vagn, även om det drar mer texturyta.

Ja, jag har just det problemet - det är en siffermärkning på tendern tyvärr. Så det lär nog vara olika sidor

spyfrog 2011-12-06 22:09

Underligheter i Linghed....

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 48502

Den svävande tendern i Linghed..... hur går det till?
Blir hjulen klara till jul?

spyfrog 2011-12-10 00:16

På egna hjul i Åbydal

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 48577

På egna hjul i Åbydal men ur spår enligt Trainz? Varför? Undersökning fodras....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.