![]() |
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en loggbok med bilder (pdf).
Ställde in Osynlig master för huvudtågspår via spår 2. Växlarna kontrollerade. Semaforen visade två vingar i stället för en. Stängde av datorn, firade svärmors 96-årsdag. Öppnade datorn och möttes av Bild 1. Nu hade det kommit in en annan förreglerad signal. Skrev om värdena, Bild 2. Kollade växelläget. Gick ut ur Surveoyr och in igen. Resultatet Bild 3 Signalmastern inställd på: B1 (två vingar), B2 (en vinge), B 3 (tre vingar). Spåren räknade från stationen. Nisse |
Först och främst så verkar du sakna tpl-signatur, semaforen skall ha ett namn som första har en tpl-signatur (till exemepl abc) följt av semaforbeteckningen med stor bokstav (t.ex. A). När du fixat till det så kan du kolla vidare. Kontrollera SM: på Spår I: "abc a2" på Spår II: "abc a1" och på Spår III: "abc a3". I Signalbildstabellen skall följande in:
a1, automatisk > 80km/h a2, kör 40, två vingar = 40 km/h a3, kör 40, tre vingar = 40 km/h Jämför detta med mia exempelbanor som bifogas med paketet, där har du hur namngivning och länkning skall ske. |
Länkningarna är rätt gjorda -precis som jag gjort med fem tidigare stationer. I det här fallet heter osynlig master as B, semaforen (as B), signalmarkerna as b 1 för spår 1, as b 2 och as b3.
Som du kan se av de bifogade bilderna - fasen så dåliga de är, förlåt - så kan du se att allt är rätt. as b2 är lagd som förreglerat huvudtågspår - men semaforen visar två vingar i stället för en. Det är väl bara att göra om en tredje gång så får jag väl återkomma. Nisse |
Citat:
Det är inte så att det finns en hsi mellan semaforen och respektive SM? Det måste vara "fri väg" till SM, det får inte finnas någon hsi före den SM som du refererar till. |
Citat:
Oklarheter om huvudtågspåret har åtgärdats. I övrigt fungerar alla signaler som de ska. Håller ordentlig utsikt över avstånden framöver. Att semaforer inte gäller som hsi, när det gäller avståndsmätning, har jag ju påpekat tidigare. Nisse |
Citat:
|
Det är det jag också vet och därför har jag ansett att det är viktigt att redovisa att vid avståndsmätning (avstånd till nästa hsi) så ignoreras närmast framförvarande hsi (semafor) - troligtvis även den efterkommande.
Men frågan är; påverkar detta systemet negativt? Nisse |
Jag har ju hållt på med Korvtigers fantastiska signaler (inget överord) i ett bra tag och har dom i tre banor. Är speciellt förtjust i växelljusen som fungerar 100 procent.
Det nya paketet ställer en bra fråga; vad är det för skillnad mellan det gamla paketet från 2011 och det nu presenterade? Är det dags att skriva över och vad händer då? Nisse |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hallå!
Har "dammat av" mitt Trainz 2010 igen efter nått år. Har installerat det på nytt för att försöka lära mig det lite bättre. Har aldrig riktigt begripit mig på Trainz eftersom jag är inbiten MSTS:are. ;) Har lagt in signalsystemen med både semaforer och moderna signaler samt vägskydd. Problemet är bara är jag får tre saknade kuids hur jag än gör. Bifogar bilder. Hur är det. Måste man installera de gamla versionerna först och sen skriva över med nya versioner? Har totalt glömt bort hur det är. :vetej: Mitt Trainzbuild är 44088 OT. När jag ser allt fint som finns till Trainz så ångrar jag mig nästan att jag inte satsade på att bygga min Roslagsbana i den här simulatorn i stället... |
Verkar vara färgerna du saknar, har du laddat ner detta? :)
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30683 Kul fö. att du valt att damma av Trainz! Ett tips är dock att uppdatera Trainz, men inte till mer än build 49933 (för sen kommer Mulitplayer-betan som verkar ha en del problem). |
Tack för hjälpen! Nu gick det bättre! :tumme_upp:
Hade installerat de där filerna tidigare, men något måste ha krånglat eftersom vissa delar inte kommit med. Nu ska jag bara få vägskyddet att fungera också. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21. |