Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

stickanw 2015-02-01 11:58

"Lapplandspilen dånar som ett vilddjur genom natten"

Mycket snyggt både sången och ditt landskap.

Stickanw

rac_hammer 2015-02-06 11:08

3 bifogad(e) fil(er)
tidig morgon och lok uppstart

ekv 2015-02-06 11:27

Snyggt,
rac-hammer. Särskilt bild 2, den med Esso-macken, en tidig sensommarmorgon. Man känner kylan straxt före soluppgången. Bilden platsar som månadens simulatorbild, tycker jag. Bravo!

Nils Blid 2015-02-06 11:40

Sista bilden är intressant. Där skådar jag en hinderfri påle - en detalj som jag tror byggare fuskar med. Men pålen är viktig. Den styr signalers utplacering - 4,5 m från pålen (använd Wireframe mode).

Ser dessutom Turnout Frog. Det kräver tålamod - och det har inte jag.

Bra, Hammarn!

Nisse

rac_hammer 2015-02-06 12:03

tackar och bugar :ber: turnout frogs och hinderpålar gör ju en bangård mer levande men har man många växlar blir det ju verkligen ett tålamods krävande jobb :oskyldig:

Trainsmith 2015-02-06 14:26

Ett par fredagsbilder

2 bifogad(e) fil(er)
Ett par fredagsbilder i all enkelhet.

rac_hammer 2015-02-08 14:19

5 bifogad(e) fil(er)
var ute och fotade lite på den nu ca 95% klara stationen :) Fick med en Z65 och några rälsbussar med

Nils Blid 2015-02-08 22:15

Ett av de bästa bildsviten jag sett i Forum. Bra byggt och plåtat, Hammarn.

Stationen i förgrunden, loken i bakgrunden. Sånt tycker jag om. Loken kan jag ju titta på i min egen bana.

Berätta gärna lite mer om kurvväxlarna. Det är dom värda.

Nisse

stickanw 2015-02-09 11:37

Rac-karns snyggt hammarn.

ekankal 2015-02-09 13:31

3 bifogad(e) fil(er)
Bara att instämma med föregående talare, förbaskat snyggt hammar'n :).
-----------------------------------------------------------------------------------
Några bilder på en skräpig industritomt, och ett växellok som hämtar två tomma vagnar, det blev inte mer den här gången ;):D.

stickanw 2015-02-09 16:38

Inte så illa pinkat av dig också Ekan. Det ända som kanske stör är att asfalt och lastkaj är för rena i förhållande till spårområdet. Men du brukar ju ha en bra pensel för att ändra sådant så man får väl vänta och se. Blir sugen på att återinstallera Trainz och bygga och köra igen.

rac_hammer 2015-02-09 18:57

väldigt snyggt ekan. :tumme_upp: vart hittade du huset bakom trucken på sista bilden?

stickanw 2015-02-09 19:07

Det är väl den alltid återkommande frågan när det gäller Ekans byggen Hammarn. Var har du hittat det eller det? Han måste ha ett vidunderligt bibliotek med Trainzfiler.

rac_hammer 2015-02-09 19:15

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 294145)
Ett av de bästa bildsviten jag sett i Forum. Bra byggt och plåtat, Hammarn.

Stationen i förgrunden, loken i bakgrunden. Sånt tycker jag om. Loken kan jag ju titta på i min egen bana.

Berätta gärna lite mer om kurvväxlarna. Det är dom värda.

Nisse

Då får jag förklara lite. Hade rätt bråkigt att få till avsnittet mellan övergången och stationen. Gjorde om det 7 gånger. Så för att få till det med 4 spår i brädd blev det tvunget att bygga det med kurvväxlar. Det finns ju i verkligheten med men används ganska sällan.
För att få till det krävs ju då att man använder "straighten track tool" på den lilla korta biten precis innan punkten där spåren går isär. Sedan att man tar kurvan i ett stycke fram till stationsrakan i det här fallet där man också behöver använda "straighten track" då får man en lång fin böj utan att det blir knyckigt och dant så tant Elsa trillar i vagnen i väntan på avstigning :grin: ett tips för dem som vill ha snygga växlar, kurvor eller raka växlar är att använda en liten bit spår som man använder "straighten track" på precis innan skiljepunkten i växeln
Hoppas den här virriga förklaringen var till hjälp

rac_hammer 2015-02-09 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 294162)
Det är väl den alltid återkommande frågan när det gäller Ekans byggen Hammarn. Var har du hittat det eller det? Han måste ha ett vidunderligt bibliotek med Trainzfiler.

Haha jo blir ju det med tiden och varje gång man tror man har allt snyggt man vill ha hittar man alltid mer :rolleyes: Min Trainz map består av : 90,7 Gb 503 903 filer 30 410 mappar :visslar:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.