![]() |
Snyggt jobbat med själva tendern å texturen i.a.f. :).
PS. Du får prova att ringa Ingvar Oldsberg, han har ju en viss vana av "på spåret", hehe. |
Kontrollera attachments, brukar vara de som är fel. Namngivning och rotation.
|
Citat:
|
De skall inte vara roterade, dvs som de är när de sätts ut, Z uppåt, Y bakåt och X åt vänster. Det gäller a.limfront/back. a.bogx kan vara roterade, men det är inte att rekommendera. Kontrollera att de har rätt location, X= 0, Z = 0.89m Y=buffertspets. Kontrollera så att du inte mixat ihop back och front, front skall sitta i negativ Y-änden och back i positiva änden.
|
Citat:
|
Den positiva riktningen är den som den gröna pilen på symbolen i nedre vänstra hörnet i 3D-rutan pekar åt. Dessutom så har attachmenten ett Y-värde som är större än 0 då. Är den på den negativa sidan så är Y-värdet negativt, alltså under 0. Om du trycker på Numpad 3 med musen över 3D-fönstret så hamnar du i sideview och får då positiv Y åt höger och negativ Y åt vänster. En bild på hur det ser ut i 3D-rutan i Blender för dig skulle kunna göra saker enklare.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Bifogad fil 48611 |
Det ser korrekt ut i mina ögon. Du får pilla vidare och om du inte lyckas hitta något så kan du skicka blend-filen samt asseten till min mail så ska jag försöka få ut den. Dock så använder jag själv 2.49b när jag bygger till Trainz, så jag vet inte om det kan vara exportern som spökar. Gå in på Object Data och byt till Arrows på Display. Inte för att det kan ha någonting med det hela att göra, men det blir enklare att se hur de olika attachmentsen är roterade. Tycker mig dock se en del skumma saker, men en fråga har jag, du har inte attachmentsen ärvda av någonting? Alltså att du satt en förälder (parent)? För objektet DUMMY.tender på bilderna har minst två ärvda saker, som enligt de små bilderna ska vara attachments, men då även själva meshen skall vara en attachment enligt bilden i outlinern så blir jag väldigt konfunderad.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 48647
Bryr mig inte om urspårningarna ett litet tag och jobbar lite på loket istället - vi måste ju ändå ha något att sätta framför tendern! |
Behöver råd - hur mkt detaljer skall man jobba efter? Jag har en känsla av att jag måste bestämma mig snart för detalj nivån.....
|
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 49233
Så här ser detalj graden ut nu - är det nog? Behövs mer? Naturligtvis så skall det till slidstyrning mm men i övrigt? |
Det räcker det där, om man börjar på att modellera ut bultarna på slidskåpet så har man nog nått gränsen för vad som kan ses i Trainz. Det enda jag sakar i detaljväg är väl lyktor och kanske någon domkraft framför slidskåpet. Om du börjar på att få polygonfobi så kan jag tipsa om att du nog kan få bort en del polygoner på domerna, särskilt sanddomens undre del och på skorstenen under turbinkåpan.
|
Den stora huvudvärken
1 bifogad(e) fil(er)
Nu sitter jag här med den stora huvudvärken - dvs UV mappning och textur jobb. Sen följer den ännu större huvudvärken, dvs animering av hjul medelst slidstyrning mm....
Bifogad fil 49951 Så här ser början på min textur ut. Jag har lånat lite av lans b-lok textur pga texturen till luftpumpen han lånade ut till mig ligger på denna. Hoppas att detta är ok? :ber: |
Citat:
Det är tydligen svårt att förstå att vi når mycket längre och utvecklingen går snabbare om vi samarbetar och delar med oss? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:30. |