![]() |
110514 Komplett?
2 bifogad(e) fil(er)
Har gjort en hel del idag och tror jag lyckats få till vagnar med inredning ganska bra? Nu återstår en förarhytt och det beror på om jag kan få bra bilder från den (nån som bor i närheten av X9 kan kanske göra en "fotosafari" i förrarhytten?????
UA9 har fått en lyxig 1:a-klassinredning och U9orna har iallafall fått en s.k. "toahytt" för att kunna komma in i vagnarna och vandra runt med "Å" och "´". Det var det för idag: |
Lennart, det är ofattbart att du kan "sno ihop" ett så gått som kompl. X9-tåg på så kort tid, med inredningar och allt (oavsett om det är recycling på vissa delar).
Du har hört det förut (men det "skiter" jag i :D:D), IMPONERANDE :applad::applad: |
110515 Kväll.
8 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Det som återstår är hytten till X9A och B, som jag begärt hjälp med bilder till, men inget hört. Har gjort en bashytt av gamla Xoa7-hytten som är relativt lätt att göra om, om jag får bildunderlag för att utforma förarplint mm. Jag kommer inte att åka till Gävle själv, utan det kan väl nån som är intresserad av att X9 Serien blir komplett göra, och som bor i närheten? Det jag har finns i en tidigare post i denna tråd! Att det går fort att bygga beror på att jag har blivit vän med "merge"-tekniken av gamla delar som jag sen lätt stukar till önskad form och mappar om. Laddar upp lite bilder innifrån X9A så kanske nån blir sugen att hjälpa till med bilder från förarhytten!!!??? En "from" förhoppning, för om man skall göra en bra hytt behövs bra bilder från orginalet! |
Står väl minst ett X9-sätt hos BJs i Göteborg.
edit: verkar som de enligt sin hemsida inte har dom kvar. När jag var där och fotade hade dom 2 X9-sätt. Ett orange och ett blått. |
Förbannat snyggt Lennart!
Citat:
|
110516 Börjat med hytten.
1 bifogad(e) fil(er)
Tagit de första stegen mot en hytt, så får vi se om och när den blir klar?
|
Kommer man kunna röra spakar, trycka knappar etc?
|
110516 kväll och det regnar!
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Visar några bilder på hytten just nu. Sista bilden visar "dödmansfoten", det är alltså inget TT-styre som någon slängt på golvet ;-). Man fick nog stampa nedåt ganska hårt för att köra, bättre för bakre lårmusklerna än gym. Om föraren drabbades av något (allt utom stelkramp i bakre lårmuskeln) så åkte fötterna upp och tåget bromsades till stopp! |
Citat:
|
110516 Sista passet (regnar fortfarande).
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har gjort sk. "fötter" till massa reglage och lampor. Dessa baser är väldigt bra att ha när man placerar ut attachmentpoints för själva reglagen och visarna senare. Viktigt är att flytta fotens pivot så den är där attachmentpointen skall sitta! Exempel på en enkel fot till en switch och en amperémeter. Kanske hjälper nån igång med hyttkonstruktion !? |
110517 "Norges nationaldag"...
1 bifogad(e) fil(er)
... har jag inte firat, däremot satt ut alla reglage och visare i hytten, sparat dom alla som enskilda mesher och justerat alla pivot.
|
110517 e.m. Texturgnet.
3 bifogad(e) fil(er)
Har pendlat mellan Max och Corel för att bli nöjd med texturerna. Det går framåt! Tittat lite i STWs ATC-manual och där finns mycket man kan göra om man orkar (se bild 2). Bild 1 visar hur det ser ut just nu på "manöverbordet". På den tredje bilden har nån "vårbrunstig" bock varit och satt ett "revir-märke" :-]
|
Jag är riktigt imponerad av ditt arbete med X9:an Lan! :applad:
|
Denna hytt är den bästa som hänt sedan C20! Du är ju BÄST lan!
|
110517 Kvällsexperiment
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Experimenterar med en nightmesh till hytten, får se vart det leder ? Om hyttbelisningen är tänd ser det väl ut ungefär så här, men under gång är den ju släckt och då skall endast instrument, varningslampor, ATC och läslampa lysa. Det blir 3 olika texturer som skall växlas in, men det kan gå, med lite hjälp av "högre makter" som t.ex. Svenolov !? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34. |