Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DNOJ No 5 Norrsund - en byggares vedermödor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29577)

bjornl 2011-04-19 23:17

1 bifogad(e) fil(er)
Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL

korvtiger 2011-04-20 09:45

Jag hade själv lite problem med mina hjul till N3/NN3-vagnarna innan det funkade.
Så: Har du kollat att animationen fungerar ordentligt i Gmax?
Har du kollat att allt är reset x-format?
Har du kollat att b.r.main är i origo? (den ställde till mycket huvudbry för mig)
Har du attachmentarna i Z=0? (De bör vara där om b.r.main är i Z=0, origo)
Har du kollat att mesherna hamnar rätt om du tar bort animationsfilen ur hjul-asseten? Börja att jobba med att få dem att hamna rätt, sedan kan du försöka få dem att snurra. :)

spyfrog 2011-04-20 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235472)
Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL

Den där måste du väl ändå haft klar till viss del, om inte så är du väldigt snabb i vändningarna björn! Snyggt! :grin:

bjornl 2011-04-20 12:47

Hej Spyfrog

Tack, nej jag byggde dn i ren ilska på ca 4 timmar faktiskt.

MVH / BjörnL

bjornl 2011-04-21 19:11

Kopplat greppet

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL

lenfas 2011-04-21 19:25

Bra gjort!!!

spyfrog 2011-04-21 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235601)
Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL

Alltså, den ser ju fantastisk ut! :tumme_upp:

rely 2011-04-21 20:40

Bra jobbat!

ekankal 2011-04-21 20:58

Ser kanonfint ut :).

stickanw 2011-04-21 21:29

Som jag sagt om andra lok. Det är riktigt LOKalike! Vackert så.

bjornl 2011-04-23 13:48

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Tack för uppmuntran allasesammans. Just nu småplockar jag lite med belysning och enginconfig och den sista textureringen på loket och att fönstren skall bli transparanta. Så det går framamåt.

Men jag har lovat Spyfrog Ockebo station så den kommer imellan.

Jag lovade visa hur jag gjorde för att få ordning på hulen (se bilden). Jag tycker fortfarande att det är en jättesjuk metod och hoppas på komentarer och synpunkter.

Nå:
Ram.
I ramen två atattchmentpoints för var boggis skall visas, a.bog1 och a.bog1.

OBS att a.bog1 sittter där det absoluta centrum på bakre boggin (drivhjulen) skall synas och inte vid sista hjulaxeln som jag hela tiden trodde den skulle göra.

Främre boggi
Främre boggin (löphjulet) har löphjul, b.r.lophjol, dummy för animation samt b.r. main framre dvs. en egen b.r.main enbart för denna boggi.

Alla dessa sitter på exakt samma positin i Y (längs) led. Det är axelns position i lokets y led.

Bakre boggi
Den Bakre boggin (drivhjulen) består ju av tre axlar. Här sitter ju en dummy för animation vid varje axel dvs. b.r.drivhjul 1, b.r.drivhjul 3 och b.r.drivhjul 3
(sen ser man ju de två dummys som används för att animera koppelstängerna också men never mind dom just nu).

Denna boggi har sin egen b.r.main rear. Denna instans av b.r.main som hör till bakboggin sitter exakt i centrum av bakre boggin d.vs. i höjd med det mittre drivaxeln i Y-led.

Detta var ju bara lite kostigt för jag trodde att axlarna skulle placeras i Y-led där de hörde hemma och de två instanserna av b.r.main i lokets centrum d.vs. Y = 0.

Så har jag ju inte gjort det nu enl. den beskrivning ag har gett ovan.

Nu till det sjukaste. När jag skall exportera en boggi till Trainz format måste jag positionera b.r.main front respektive b.r.main rear i lokets absuta mitt i Y-led dvs. x=0, Y=0, z=0.

Det är ju enkelt eftersom respektive boggiä r länkad som ett paket till sin b.r.main, så flyttar man den flyttar man hela boggin.

Av bilden framgår att loket vid tidpunkten för exporten ser helt tokigt ut med båda biogis centrerade till Y = 0.

Nu till min upprörda fråga - va ska det va så?

MVH / BjörnL

lan 2011-04-23 16:59

1 bifogad(e) fil(er)
Din bild ser helt riktig ut, det är alltid b.r.main för varje boggi som hamnar i a.bogX. Det är viktigt att b.r.main för varje boggi ligger i origo. Allt annat är ju länkat till b.r.main i resp. boggi! Jag har kladdat lite på din bild och ritat länkningarna som blå pilar.
Din nedersta bild blir fel eftersom b.r.main för drivboggin INTE ligger i origo i sin mesh!

rely 2011-04-23 23:58

Eftersom att jag inte är något vidare på 3D design så kan jag inte ge dig några tips angående ditt byggande men jag vet vad som ser bra ut och detta lok ser grymt bra ut! Önskar dig all lycka med detta lok.

bjornl 2011-04-27 19:41

Hej LAn

Tack för råden.

Hm, jag skyller på Paul Hobbes tut där jag uppfattade att han sade att b.r.main kunde lägas i z=0 plan istället för boggins origo.

Jag har i alla fall inga problem med att jag lagt den i z=0 här långt. Men det kan ju komma obehagliga överskningar efterhand. Jag har ju inte börjat med slidstyrningen ännu.

MVH / BjöörnL

Egonrow 2011-08-19 12:24

Väcker en äldre tråd till liv :noterat:

Jag har läst igenom den här tråden och kan bara konstatera att jag har gått och blivit väldigt nyfiken på hur långt du har kommit?! Strålande arbete som jag hoppas går framåt för dig! :tumme_upp:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.