Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nya STL, efterföljare till STW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27916)

owesafstrom 2010-12-13 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 224850)
Då får vi försöka med nåt' annat. De radnummer kontra de funktioner som ditt felmeddelande hänvisar till existerar inte i version 3.12.3. Jag förmodar att du nyss laddade hem alla filer och installerade de på nytt.

1. Har du någon kuid2:nnn.nnn.1 av samma komponent installerad? I så fall testa med att ta bort den. Men Trainz ska alltid ta den senaste versionen, så det är kanske lite långsökt.

2. Avinstallera STL Common Source och STL Trainz Monitor. Gör sen en "quick database repair". Efter det insallerar du de senaste verionerna av STL CS och STL TM, igen.

3. Till sist. Vilken Trainz Version (3.n) och vilken build har du?

Hej!
Jag har utfört de olika punkterna ovan och provkört. Jag har inte fått några felmeddelanden och det är bra. STL-koppel och Couple-command har jag däremot inte fått att fungera tillsammans. Jag är tacksam för din hjälp och ber om ursäkt för att jag tog i lite för mycket i förra inlägget.
Till sist: Min Trainz Version är TS2009 3.1 och build 41844.

Hälsningar
Owe

svenolov 2010-12-13 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 224870)
Vad jag skulle kunna tro är att du inte har installerat den senaste, I.o.m att svenolov inte postar högre kuidnummer, vilket hjälper mig, och säkert flera.
(<kuid:100:100>, <kuid2:100:100:1>, <kuid2:100:100:3> o.s.v.<)

Det syns tydligt vilken version man använder om man tittar i CM3. Kuid-versionsnumret ändras endast om versionerna skiljer sig så mycket åt att de inte längre är kompatibla funktionsmässigt med varandra.

svenolov 2010-12-14 01:07

Citat:

Ursprungligen postat av owesafstrom (Inlägg 224878)
Hej!
Jag har utfört de olika punkterna ovan och provkört. Jag har inte fått några felmeddelanden och det är bra. STL-koppel och Couple-command har jag däremot inte fått att fungera tillsammans. Jag är tacksam för din hjälp och ber om ursäkt för att jag tog i lite för mycket i förra inlägget.
Till sist: Min Trainz Version är TS2009 3.1 och build 41844.

Hälsningar
Owe

Bra att du fick det att fungera! Ibland kan det hända att "gammalt" skräp ligger kvar i databasen och dessutom används av Trainz. Det är sällan, men det händer. Problem kan uppstå när det finns flera versioner av kuidnumret installerade. Versionsnumret för kuidnumret används mest av CM för att tala om att det finns en nyare version att hämta från DLS. Sen om Trainz använder rätt version är en annan sak. Det är med orsak av detta faktum som jag inte dribblar så mycket med detta nummer. Läs föregående post.

När det gäller couple kommandot så är det ett känt problem. Jag har också nämnt det någon annanstans på forumet. Men en lösning kommer. Här kan vi bara skylla på föraren som har fått ta på sig ansvaret att vara både klarerare och "kopplare" också. Jag menar inte dig, utan den inbyggda förararen med s.k. Artificiell Intelligens.

killlkalle 2011-04-10 05:36

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 220382)
STL Common Source 3.12.3 Endast för Trainz Version 3.1 och senare (TS2009/10).

I denna tråd kommer många tillbehör, som STLEB-teamet utvecklar, att finnas. Innan du använer fordon som kräver dessa tillbehör, se alltid till att du har den senaste versionen installerad. Se datum och versionsnummer i respektive tabell. Tillbehören som du hittar här är alltid bakåtkompatibla med äldre versioner, så det är aldrig någon risk att skriva över en äldre version.

101017: Guider till STL-koppel och STL-texture replacement. Läsvärda för alla, inte bara för konstruktörer.

101203: Ny version av STL Common Source och Trainz Monitor

101203: NYTT! STL Sound Library

För frågor/svar och övriga kommentarer använder vi den här tråden: Nya STL, efterföljare till STW

NOTERA: STL-koppel har en inbyggd funktion som är bakåtkompatibel med STW-koppel. Vagnar som har STW-koppel fungerar utan regeln (rule) för STW-Koppel. Den regeln ska inte användas om man har installerat STL-koppel.
-

kan inte du fixa så att STL-Kopplen och allt anats funkar med Ts2009, för när jag försöker uppdatera så går det inte :( det är nåt fel på min dator (som kommer från 2004)

svenolov 2011-04-10 10:46

Citat:

Ursprungligen postat av killlkalle (Inlägg 234669)
kan inte du fixa så att STL-Kopplen och allt anats funkar med Ts2009, för när jag försöker uppdatera så går det inte :( det är nåt fel på min dator (som kommer från 2004)

STL-koppel fungerar fr.o.m. Trainz version 3.1, d.v.s. TS2009 SP2 (build 40040).

Trainsmith 2011-11-02 09:07

Uppdatering

När jag försöker installera
STL Common Source 3.12.4.b3.cdp
så kommer följande upp
Warning: Skipped previously installed asset 'STL Common Source 3.12.3'

Måste man avinstallera den gamla först?

Samma gäller
STL Trainz Monitor 3.12.4.b3.cdp
Warning: Skipped previously installed asset 'STL Trainz Monitor 3.12.3'

Bengan 2011-11-02 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av Trainsmith (Inlägg 248292)
När jag försöker installera
STL Common Source 3.12.4.b3.cdp
så kommer följande upp
Warning: Skipped previously installed asset 'STL Common Source 3.12.3'

Måste man avinstallera den gamla först?

Samma gäller
STL Trainz Monitor 3.12.4.b3.cdp
Warning: Skipped previously installed asset 'STL Trainz Monitor 3.12.3'

Normalt så ska du bara behöva köra över dom gamla.
Men för säkerhets skull, så kan du ju spara dom gamla som cdp-fil någonstans på hårddisken och sedan ta bort dom ur CMP, för att sedan installera dom nya.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.