![]() |
50k polygoner för den där...? Och då har den väl inte ens inredning.. :rolleyes:
En sak jag faktiskt missat, är att spårvagnen (M23) saknar sin spegel på dörrsidan för föraren. Förresten, ska inte den där Åssbon (eller om han nu skaffat en flick-/pojkvän) sitta och jobba lite som konduktör? Vagnarna gick väl ändå inte utan dessa? :visslar: STILIGT Lennart!! :Yeah: (Nä, Ängbyvagnarna fanns det ingen motsvarighet till i Göteborg) |
På vänstertrafiktiden fanns en spegel (riktad framåt) på släpvagnen också.
Jag laddar inte upp något förrän jag fått besked om pantografhöjden är OK på 5,4 m ! En M23 ligger på ca 17000 polys totalt om det nu är intressant ? |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Men själv skulle jag föredra 5,3 m, då jag klonade en Murre och byte ut panton till 5,4 m och då låg panton ca: 1 dm ovanför tråden på den tyska banan V6E Mittelstadt v2 som innerhåller många spårvagnsgrejer. Hur som helst, så föredrar jag 5,4 m framföre 5,0 m. Att hon sticker upp lite över tråden kan jag köpa, men att hon ligger en bra bit under tråden känns mer svårsmält. Men som sagt, helst 5,3 m. Men vi är ju flera med olika åsikter och framför allt, det är ju du som bygger och får lägga ner en jäkla massa jobb hit och dit. |
Själv använder jag 5,7-panton på vagnarna jag "gjort om" lite, då jag bygger en spårväg som har järnvägsstandrad (hög kontaktledning), men säger som Bengan: 5,4 (eller 5,3) ser bäst ut, helt klart! Lite ojämnheter/ej precis så den nuddar får man räkna med ändå, och det gör inget tycker jag. Annars låter det hammar'n pratade om som en väldigt bra idé! :)
|
Jag tror nog 5,3 funkar bäst av de två som sagt att det blir itne kontakt överallt hur man än gör men 5,3 borde ligga närmst på de flesta ställena :)
|
Ack ja, pantoeländet ...
... är väl lösbart. Jag lägger standard på 5,4 och gör varianter för 5,3 och 5,7 för de som vill byta.
Bara nu ingen skall bygga Helsingfors spårväg som väl har höjden 5,9 :grin: Jag bör väl höja M5 till 5,4 också så dom passar till mina övriga grejer ? Tack för att ni ställer upp och God Jul, Julstjärnan är utbytt mot en pantograf! Skall hälsa från Åssbon att han fått jobb som konduktör, det firar han just nu med ett antal Lyckholms 1 :) |
1 bifogad(e) fil(er)
låter jätte bra :) hittade en ruta till som saknas om jag inte ser fel ;) men ena framrutan saknas
|
OM någon nu vill bygga Helsingfors, så får du ju även bygga en ny boggi, i Helsingfors är spårvidden 1000mm :visslar:
Hammar'n, det trodde jag med! Sen insåg jag att när man startar körandet, så dyker rutan och växelspettet upp. |
Okej testade nu och är precis som du säger jocke :)
|
Jo just det, den öppningsbara framrutan tillhör hytten (visiblefromoutside) liksom spettet och alla andra reglage i hytten, Dom syns inte i Surveyor men syns i Driver.
En sak till: om man kör mest i CAB-mode innifrån hytten skall man ha en "Osynlig Förare" i vagnen. Kör man mest DCC och sällan hoppar in i hytten kan man ha en Lokis av vilket slag man vill. |
Justeringar och ny uppdatering
Ett antal förändringar är gjorda på Mustangerna:
1. Pantografen har nu höjden 5,40 m örök (5,70 m över mark). Varianter för 5,30 och 5,70 m finns så man själv kan byta i M23-ornas configar. 5.40m <kuid;67375:101998> 5.70m <kuid;67375:101999> 5.30m <kuid;67375:102000> (även M5 får samma system: 5.40m <kuid;67375:101949> 5.70m <kuid;67375:102002> 5.30m <kuid;67375:102001> 2. Samtliga M23/S27-vagnar har nu yttre backspeglar. 3. S27-vagnarna har nu en konduktör (av tvivelaktig karaktär) i konduktörsbåsen. 4. M23-vagnarna har nu blinkers som blinkar. Vill man stänga av dom får man ändra i configs effects och sätta oject-size 0. (min förhoppning är att någon skriptfantom kan skripta dom att reagera på kommande växels läge eller nåt) Kommer på Download efter julottan: |
Tack Lennart för allt jobb du lagt ned på dessa och att du står ut med alla ändringar vi kommer med :)
|
Ett tips i framtiden, sätt inga "," i filnamnen, man måste namnändra alla dem filerna för att (mitt) Trainz ska kunna öppna dem :) Har ännu ej hunnit prova något, men kommer med kommentarer om jag hittar något tokigt.
|
Upptäckte en sak på släpvagnen (V för högertrafik), den öppnar inte dörrarna om man använder "Open doors right side", utan öppnar dem bara om man använder "Open left side". Ingen större fara, för det gör ju faktiskt att jag kan köra med oanvänd släpvagn under lågtrafik :rolleyes: Men kan ju vara bra att veta, ändå!
Annars funkar dem jättebra än så länge. |
Citat:
Men jag hittade en gammal bild från vänstertrafikens tid, så rac_hammer var inte ute på hal is på den punkten. http://www.google.se/url?sa=i&source...88152189187417 EDIT: Nu är jag riktigt trött i mössan. Inte en gammal bild från vänstertrafikens tid utan en äldre bild på högertrafik med stege där bak. |
Citat:
|
Jodå M25 hade stege bak, men där är vi inte ännu. M23/S27 hade nog ingen stege.
|
:visslar::godnatt: Nu går jag och lägger mig.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Svårt att gå av vagnen :rolleyes: (Vänstervagn för högertrafik)
|
Å nej,
skall kolla upp detta! Edit: Ny vagn uppladdad! |
gatsten och gatuspår ...
1 bifogad(e) fil(er)
... "och rubba inte mina cirklar"
Testar lite när jag hinner mellan alla ändringar på spårvagnarna. Det ni ser på bilden är ett bygge av Brunnsparken (korsningen Kungsportsavenyn - Norra Hamngatan). Eftersom jag hatar att köra med onscreenHelp påslagen gjorde jag ett försök att använda fontellare som växelomläggare som fungerar hyfsat om man låter bli trevägsväxlar som ingen växelomläggare klarar att visa (bara de röd-gröna "blafsepilarna"). :visslar: "Kan du vissla, Johanna?" |
Satt och kladdade på M5 och upptäckte att körpanelen sticker ut i B-änden. Får väl skylla på släpet, att man inte har upptäckt detta tidigare.
|
Citat:
Detta med att saker flyttar sig är ett problem i byggprogram som gmax och 3Dmax. Det är väldigt lätt att råka rubba något i move-mode. Vissa saker i B-hytten hade jag tydligen råkat komma åt, de satt rätt på en tidigare sparad mesh. Det skall vara tillrättat nu: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....8&postcount=12 God forts.... |
Då Göteborg var en vacker stad ...
1 bifogad(e) fil(er)
... hade GS gjutna luftledningsstolpar med inbyggda amplar som det planterades blommor i på sommaren.
Det blir mycket knåp att få ihop ett vettigt luftledningssystem till GS men tester och försök pågår mellan alla ändringar på spårvagnarna: |
Gillar hur du fått till en textur som ser så nära ut den gamla Bohusläns graniten som användes då :-) finns fortfarande välldigt många gator med gatsten snyggt lagd under asfalten i Göteborg... Är ju rena våldtäkten på en stad så vacker som Göteborg var att asfaltera över all sten :mad:
|
Luftledningsstolpar ...
1 bifogad(e) fil(er)
... fanns av i princip två typer, den gjutna med ampelskål i innerstaden men utåt kransområdena sattes vanliga fackverksstolpar upp, ofta lite skitbruna och omålade (så var det utåt Mölndal t.ex)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Är det bara jag, som har problem med dörrarna på dom båda H-släpen.
Vid på/avstigning så öppnas dörrarna på M23, men ej på släpen. Släpet fungerar för vänstertrafiken. |
Dörrarna öppnas på "fel" sida, dvs: För att öppna högerdörrarna måste plattformen vara på vänster sida när det gäller högervagn(arna?). Jag använder kommandot "Open Passenger doors" och öppnar dörrarna på båda sidorna så öppnas rätt dörrar.
|
Citat:
|
Skall kolla detta under dagen och återkommer!
Ni pratar om nån "Open Passenger Door" -command ??? Kan ni tala om hur jag får tag i det !!!! Det skulle kanske underlätta! Att det var fel i Config är helt riktigt, så det var lätt fixat, men ett STORT problem kvarstår: Om man angör en station med den dörrlösa sidan mot plattformen så väller ändå passagerarna in och ut som råttor trots att inga dörrar är öppna. Detta är säkert en miss i skriptet som styr Passenger Station men skulle vara bra om det går att fixa !? |
Kan leta reda på den och göra en cdp-fil och skicka den till dig. Jobbar dock några timmar till.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg Dörrarna öppnas på "fel" sida, dvs: För att öppna högerdörrarna måste plattformen vara på vänster sida när det gäller högervagn(arna?). Jag använder kommandot "Open Passenger doors" och öppnar dörrarna på båda sidorna så öppnas rätt dörrar. Använder också det kommandot, men inte tänkt att man kan använda smitvägen och öppna dörrarna på båda sidorna. Gissar på, att det bara är en enkel ändring i configen som behövs. Jag blandade nog om dom olika kommandona och tror att du menar Passenger door Control och den som jag använder heter Load passengers kuid2:192081:5:2 Där man kan ställa in olika tider för hur länge man vill att dörrarna ska vara öppna, vilken sida som ska öppnas H / V eller båda sidor, samt tömma vagnen på passagerare. |
Spåravstånd m.m.
2 bifogad(e) fil(er)
Har fastställt spåravståndet till 4,0 m vid dubbelspår, detta pga vissa vagnars stora överhäng i snäva kurvor. Jag tror 4 m klarar detta i de flesta fall. På raksträckor kan man nog gå ned mot 3 m ????
Bilderna får tala: |
Citat:
1. Passenger Door Control är OK att använda, det lastar inte på/av passagerare! 2. Load Passengers är inte mycket att ha, det lastar in/ur passagerare var som helst och de försvinner spårlöst och fyller sen vagnen. HokusPokus ! Jag tror man skall låta hållplatserna styra lastning/lossning av passagerare. Dörröppningen styrs i vagnarnas skript (är satt till 25 sek men går att ändra, Laddar upp alla vagnarna med fixad dörröppning, dock ingen lösning av lastning/lossning med stängda dörrar. |
Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=106 |
Att följa utvecklingarna på spårvagnarna i Göteborg kan ju inte vara roligare :D
Speciellt när de fungerar i Trainz med :) :applad: |
Citat:
Detta problem var redan löst när vi använde TRS2004/06. Jag implementerade detta i David's tunnelbanevagn C20. Rätt LAn, hållplatserna kan styra lastning/lossning av passagerare men dom får inte utföra detta "jobb" om dörrar eller luckor är stängda. Passagerare eller gods måste få tillåtelse av vagnen. Istället för att uppfinna hjulet ännu en gång så skulle man kunna tänka sig att implementera denna funktion i STL Script Library (STL Cabin, alternativt Trainz Monitor). |
Svenolov ...
... du är alltid välkommen med dina stora kunskaper!!! Det du säger hade jag ingen aning om. Men det skulle vara ett lyft om det fanns i STLVehicle och STLMotorVehicle som jag ju använder !!!
|
Citat:
|
M23 Trainz 2009
Den fungerar inte Ian.. Vad ska jag göra?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30. |