Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Trollhättanrutt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=3417)

Totte 2011-05-30 13:14

Tack 107 läsare som kollade senaste bilderna. :)

bönan 2011-05-30 14:23

Det ser väldigt bra ut!:tumme_upp:

Jockes 2011-05-30 15:27

Totte, detta arbete ser så otroligt snyggt ut. MÅSTE skaffa MSTS när din rutt släpps! Snyggare går det knappast inte att få.

Bombardier Train 2011-05-30 15:48

Vad bra det blir! Ska bli kul att köra den när rutten är klar. :)

fargus 2011-06-03 10:45

snygg rutt, jag väntar på den :Yeah:

Totte 2011-06-05 20:18

Mölndal och Mölnlycke klara

6 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jaaa, nu är hela Mölndal och Mölnlycke klara med signaler, carspawn och h-skyltar.
Mycket trafik på E6:an!
Börjar visa bilder 4 av Mölndal och 2 av Mölnlycke. Njut av bilderna!
Loket är från Österrike OEBB_310_23 som drar orientvagnarna.

marmar 2011-06-05 20:28

Fint Totte!! Kul att dem blev klara!:)

bönan 2011-06-05 20:48

Vad bra det blir!:tumme_upp:

Bombardier Train 2011-06-05 22:45

Håller med de andra, ser bra ut! :)

Totte 2011-06-06 11:09

Hej!
Tack alla 145 som kollade senaste bilderna.
http://cdn.content.sweetim.com/sim/c...s/0002015F.gif

LasseJ 2011-06-06 20:43

Bättre och bättre

Kan bara instämma i Ernst Rolfs gamla örhänge från 30 talet;

Det blir bättre och bättre dag för dag.........

Hälsar

Lasse J:applad:

Roar H 2011-06-07 01:57

Først vil jeg si kondolerer, Totte..

Har ikke vært aktiv på forumet på lenge, og i begynnelsen av april døde min onkel på reise i det fjerne østen. Han var jernbanemann, veldig toginteressert og hadde en spesiell interesse for Østfoldbanen. En gang viste jeg ham MSTS ved å kjøre et 69-sett fra Sarpsborg til Moss. Han var veldig opptatt av om ting så veldig likt ut, og Trollhättan Light imponerte ham.
Jeg vil savne alle stundene vi hadde med togprat...

Nå pusler jeg med repaint av svenskevogner, har bl a laget blå-sorte utgaver av BC2KT, WL1 og WL5, også NSB-rød utgave av WL5.

Tidligere har jeg eksperimentert med realistiske vinduer på WL4, WL5 og WL6.

Fortsettelsen av Trollhättan Light-ruten ser veldig, veldig bra ut!!
Ser fram til sluttførelse!

Et lite spørsmål til slutt: Har du også tenkt å bygge strekningen Göteborg-Alingsås-Herrljunga?

Totte 2011-06-07 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Roar H (Inlägg 238810)
Først vil jeg si kondolerer, Totte..

Har ikke vært aktiv på forumet på lenge, og i begynnelsen av april døde min onkel på reise i det fjerne østen. Han var jernbanemann, veldig toginteressert og hadde en spesiell interesse for Østfoldbanen. En gang viste jeg ham MSTS ved å kjøre et 69-sett fra Sarpsborg til Moss. Han var veldig opptatt av om ting så veldig likt ut, og Trollhättan Light imponerte ham.
Jeg vil savne alle stundene vi hadde med togprat...

Nå pusler jeg med repaint av svenskevogner, har bl a laget blå-sorte utgaver av BC2KT, WL1 og WL5, også NSB-rød utgave av WL5.

Tidligere har jeg eksperimentert med realistiske vinduer på WL4, WL5 og WL6.

Fortsettelsen av Trollhättan Light-ruten ser veldig, veldig bra ut!!
Ser fram til sluttførelse!

Et lite spørsmål til slutt: Har du også tenkt å bygge strekningen Göteborg-Alingsås-Herrljunga?

Hej!
Tack för din komentar! Beklagar din farbrors bortgång.
Sträckan Gbg-Alingsås-Herrljunga vet jag inte om jag kan fortsätta. Det hänger på hur många som fortfarande har intresse av MSTS.
Trainz dominerar mycket i den här forumet.
På tal om dina vagnar, så är jag intresserad av. Det skuller vara roligt om du visar lite bilder om dem.

Roar H 2011-06-07 12:53

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 238824)
På tal om dina vagnar, så är jag intresserad av. Det skuller vara roligt om du visar lite bilder om dem.

Takk for fint svar! Først et par bilder av WL4 som jeg hadde liggende fra før.
Flere bilder kommer senere i en egen tråd.

Er veldig synd hvis Trainz tar over for MSTS. Jeg kommer aldri mer til å bruke Trainz. Kjørte litt Trainz 2004 før jeg oppdaget MSTS. Trainz er som kjøre modelljernbane, MSTS er som å ekte tog.

Håper du og de andre liker bildene!

lukas 2011-06-07 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 238710)
Hej!
Jaaa, nu är hela Mölndal och Mölnlycke klara med signaler, carspawn och h-skyltar.
Mycket trafik på E6:an!
Börjar visa bilder 4 av Mölndal och 2 av Mölnlycke. Njut av bilderna!
Loket är från Österrike OEBB_310_23 som drar orientvagnarna.

:tumme_upp:Flotte bilder av en flott rute:tumme_upp:Gleder meg virkeligt :tumme_upp:

lukas 2011-06-07 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av Roar H (Inlägg 238834)
Takk for fint svar! Først et par bilder av WL4 som jeg hadde liggende fra før.
Flere bilder kommer senere i en egen tråd.

Er veldig synd hvis Trainz tar over for MSTS. Jeg kommer aldri mer til å bruke Trainz. Kjørte litt Trainz 2004 før jeg oppdaget MSTS. Trainz er som kjøre modelljernbane, MSTS er som å ekte tog.

Håper du og de andre liker bildene!

Flotte bilder:tumme_upp: helt enig med deg vedrørende msts , nå har jeg kjørt nesten dagligt med msts i syv år:)

Bombardier Train 2011-06-07 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 238824)
Sträckan Gbg-Alingsås-Herrljunga vet jag inte om jag kan fortsätta. Det hänger på hur många som fortfarande har intresse av MSTS.

Om du har lust och ork så vore det kul om du ville bygga sträckan. MSTS lever säkert vidare, och ju mer svenskt som byggs, så kan ju fler bli intresserade.
Jag tycker fortfarande att MSTS är den bästa simulatorn, kör sällan Trainz. :)

bönan 2011-06-07 16:16

Kan bara hålla med, Trainz går inte att köra tåg i, det är väl mest en modelljärnvägssimulator...;)

PS: Trainzanvändare, döda mig inte nu...:rolleyes:

Remy 2011-06-07 17:20

Er enig der at Trainz er mer som modletog mens MSTS er ekte saker så jeg håpper du bygger mer totte

Roar H 2011-06-07 17:46

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 238860)
Om du har lust och ork så vore det kul om du ville bygga sträckan. MSTS lever säkert vidare, och ju mer svenskt som byggs, så kan ju fler bli intresserade.
Jag tycker fortfarande att MSTS är den bästa simulatorn, kör sällan Trainz. :)

Gbg-Alingsås-Herrljunga er jo hovedstrekningen til St.holm, så her er X2000 i sitt rette element! I tillegg kan man kjøre Luleå-tog og Storlien-tog her!

Personlig har ikke jeg anlegg for rutebygging, da heller repaints.
Men her er det flere med anlegg for rutebygging tydeligvis!
Trollhättan og Inlandsbanan er ekte ruter, og St.holm-Södertälje kan forlenges!
Hallsberg er vel kanskje en våt drøm for noen????

Jeg prøver å oppmuntre folk her om å ikke la Trainz overta styringa.

jkriste2 2011-06-07 23:24

Jeg har nu skaffet meg Trainz 12, men den kan ikke måle seg med MSTS.
Så jeg kommer til å bygge vidre i MSTS.
P.S. Meget fine bilder Totte, dette gjør du bra så stå på.

lukas 2011-06-07 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av jkriste2 (Inlägg 238920)
Jeg har nu skaffet meg Trainz 12, men den kan ikke måle seg med MSTS.
Så jeg kommer til å bygge vidre i MSTS.
P.S. Meget fine bilder Totte, dette gjør du bra så stå på.

:tumme_upp: Godt å høre:):)

ekankal 2011-06-08 00:07

Citat:

Ursprungligen postat av Roar H (Inlägg 238881)

Varför måste det ena utesluta det andra?
Det är väl bättre att uppmuntra folk att skaffa fler än en simulator i så fall :).

Jag själv använder Trainz, men funderar på att skaffa MSTS också, bara för att kunna få köra på Tottes superfina rutt när den blir klar, men tänker inte sluta med Trainz bara för det.
Man kan ju faktiskt ha flera spel installerade, eller hur ;):).

Och det här med att "tävla" om vilken sim. som är bäst, sådana barnsligheter hade vi väl växt ifrån? ;):)

Mazz 2011-06-08 00:18

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 238923)
Det är väl bättre att uppmuntra folk att skaffa fler än en simulator i så fall :).

Jag själv använder Trainz, men funderar på att skaffa MSTS också, bara för att kunna få köra på Tottes superfina rutt när den blir klar, men tänker inte sluta med Trainz bara för det.

Och det här med att "tävla" om vilken sim. som är bäst, sådana barnsligheter hade vi väl växt ifrån? ;):)

Kloka ord! Bättre att hjälpa varandra mellan simulatorerna och som sagt, det går utmärkt att ha och utöva flera simulatorer samtidigt...

Totte: Angående intresse och MSTS... Påminner om OpenRails som när den blir klar nog kommer förlänga livet och intresset på MSTS-rutter radikalt, särskilt i din klass... Så, att det inte skulle vara nått intresse i framtiden tror jag inte du behöver oroa dig för... Sen om det står MSTS eller OpenRails spelar ju mindre roll :)

jkriste2 2011-06-08 00:21

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 238923)

Jeg mener ikke at man skal slutta med Trainz, men jeg foretrekker MSTS.

Totte 2011-06-08 08:58

Hej!
Jag respekterar alla simulatoranvändare och många av er är jätteduktiga på att bygga.
MSTS kom till EU 20 juli 2001, alltså 10 år sen. Jag är rädd att intresset av MSTS kan minska om MSTS finns att få tag på längre ute i handeln.
Open Rails är ju inte färdigutvecklad än, min egen rutt fungerar inte och inte heller vissa lok (Jonatans B-lok). Så jag hoppas att OR fixar till.

Roar H 2011-06-08 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av jkriste2 (Inlägg 238925)
Jeg mener ikke at man skal slutta med Trainz, men jeg foretrekker MSTS.

Jeg sier ikke "Vekk med Trainz!"
Saken er at Totte er redd for at interessen for MSTS skal bli forsvinne fordi Trainz dominerer på forumet. Og det er slik at enkelte her inne (undertegnede inkl) foretrekker MSTS framfor Trainz.

Men det skal vel være fritt fram for alle togsimulatorer?
Er det ikke derfor det finnes forum?

Likhet for alle!

Det er ikke meninga å støte Trainz-tilhengerne her, men det hadde vært synd hvis MSTS ble borte.

bönan 2011-06-08 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av Roar H (Inlägg 238881)
Gbg-Alingsås-Herrljunga er jo hovedstrekningen til St.holm, så her er X2000 i sitt rette element! I tillegg kan man kjøre Luleå-tog og Storlien-tog her!

Personlig har ikke jeg anlegg for rutebygging, da heller repaints.
Men her er det flere med anlegg for rutebygging tydeligvis!
Trollhättan og Inlandsbanan er ekte ruter, og St.holm-Södertälje kan forlenges!
Hallsberg er vel kanskje en våt drøm for noen????

Jag bygger ju ut Sthlm - Södertäljerutten till Uppsala och kanske längre nu!:)

Roar H 2011-06-08 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 238948)
Jag bygger ju ut Sthlm - Södertäljerutten till Uppsala och kanske längre nu!:)

Det er fint, bönan!
Siden jeg ikke bygger ruter selv, så er det kanskje dumt av meg å mase på de som faktisk gjør det, "...bygg dit og dit og dit..". Det er noe jeg vil prøve å unngå. Synes egentlig at det er for få virkelighetsruter i Sverige, som har et aldeles fantastisk jernbanenett!

lukas 2011-06-08 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av Roar H (Inlägg 238942)
Jeg sier ikke "Vekk med Trainz!"
Saken er at Totte er redd for at interessen for MSTS skal bli forsvinne fordi Trainz dominerer på forumet. Og det er slik at enkelte her inne (undertegnede inkl) foretrekker MSTS framfor Trainz.

Men det skal vel være fritt fram for alle togsimulatorer?
Er det ikke derfor det finnes forum?

Likhet for alle!

Det er ikke meninga å støte Trainz-tilhengerne her, men det hadde vært synd hvis MSTS ble borte.

Helt enig :)

vadokunvot 2011-06-09 10:49

Hej Totte.
Det är riktigt roligt att följa ditt arbete, de senaste bilderna var verkligen jättesnygga.

Har en liten fråga bara, kommer alla spår att vara elektrifierade eller kommer vissa hamnspår etc vara utan ledningar som i verkligheten?

Försökte titta igenom denna tråden från början för att kolla om det skrivits nått om detta men man svimmar ju nästan av mängden sidor haha.:grin:

Totte 2011-06-12 14:57

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Oj, va heta diskutioner det har blivit! Tack för trevliga komentarer!
Vissa spår är ej elektriska, Lilla Edet, Uddevalla hamn och Sarpsborg m.m.
Nu bygger jag Kvillebangården (16 spår) och placerar bryggor och gantryn. Även också Bohusbanan till slutstationen Säve. Varför jag bygger där, det är för jag väntar på Herrljunga stationshuset m.fl. som Micke 321 håller på.
Visar bilden över Kvillebangården och godståget från Lilla Edet SCA pappersbruk.

Bombardier Train 2011-06-12 15:47

Fint det ser ut! Väldigt bra gjort! :)

Kan man köra Hidewire innan man har byggt klart en rutt, eller bör man vänta tills signalsättning osv. är klart? För jag behöver använda det till Tvärbanan sen. :)

Totte 2011-06-12 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 239244)
Fint det ser ut! Väldigt bra gjort! :)

Kan man köra Hidewire innan man har byggt klart en rutt, eller bör man vänta tills signalsättning osv. är klart? För jag behöver använda det till Tvärbanan sen. :)

Ja det kan du köra HideWire. Jag brukar ändra från 0 till 2. Före signalsättning alltså, inom Tiles.

Robin.h.l 2011-06-17 02:28

Uddevalla Göteborg

Hejsan Totte!

Jag gillar ditt arbete och hoppas du inte börjar bli trött!
Tycker du borde få hederspris för detta arbete, har dock en del frågor:

1: När kommer banan? (Ungefär alltså)
2: Vad krävs för program och data osv för denna bana? Nåt speciellt?
3: Kommer Bohusbanan gå hela vägen mellan Uddevalla och Göteborg eller hur har du gjort på den biten?

Ha det så bra och lycka till verkligen, väntar på den stora dagen!

MVH/ En förväntansfull MSTS-förare! :tumme_upp:

Totte 2011-06-17 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av Robin.h.l (Inlägg 239736)
Hejsan Totte!

Jag gillar ditt arbete och hoppas du inte börjar bli trött!
Tycker du borde få hederspris för detta arbete, har dock en del frågor:

1: När kommer banan? (Ungefär alltså)
2: Vad krävs för program och data osv för denna bana? Nåt speciellt?
3: Kommer Bohusbanan gå hela vägen mellan Uddevalla och Göteborg eller hur har du gjort på den biten?

Ha det så bra och lycka till verkligen, väntar på den stora dagen!

MVH/ En förväntansfull MSTS-förare! :tumme_upp:

Hej!
Välkommen till forumet! Tack för komentar!
Om Bohusbanan, den blir inte lång och slutar vid Säve.
Om du ska ha bra flyt på simulator (ingen hack), så rekomenderar jag dagens dator. Program är Microsoft Trainsimulator. Därefter kommer en hel del uppdateringar.
Rutten blir klar så fort jag fått några byggobjekt (Thn-bron och Herrljunga stationshus m.m.) av Micke321.

fargus 2011-06-17 15:01

kämpa på!! :Yeah: det går nästa fort med din rutt!! :tumme_upp: :applad: :Yeah: och sen måste man gå ut för att det är fint väder ute, men ibland regnar det :Yeah:

Totte 2011-06-23 22:10

Trevlig midsommar! Ta´t lugnt och var rädd om er alla i helgen!

bönan 2011-06-23 22:22

Tack så mycket, det samma Totte!:D

marmar 2011-06-24 09:54

Tack Totte, trevlig midsommar du med!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.