Snyggt som vanligt! Vilket gräs använder du längst ner på bild 1?
|
Tackar så mycket för era kommentarer! :)
Bombardier Train: Det är Tomas spår och finns på nån utav Svenska Tåg skivorna. Viktor: Det är inget gräs utan en marktextur som finns på DLS, det finns 50st olika och dom heter TS09_01 osv upp till TS09_50, riktigt fina texturer måste jag säga. :) |
2 bifogad(e) fil(er)
Tål att upprepas, snyggt som vanligt alex.
Kan väl tilläggas att texturerna du nämner bara fungerar i TS2009. Jahar'u Dson. De e där du står å hänger. Verkar vara slitsamt för byxfickorna å köra lastbil för vissa ser det ut som :D:D. |
Snyggt Ekan, som vanligt! :ber::tumme_upp:
|
7 bifogad(e) fil(er)
Tackar.
En klase kossor står och begrundar banverkets personal som står och begrundar arbetet med elektrifieringen av den nya sträckningen av järnvägen via den nya flygplatsen Mellanlanda. Flygtågen (och även andra tåg) gungar idag förbi i makliga max 90 knyck på den hårt slitna och nergångna backiga och krokiga befintliga banan som kommer att ersättas av den nya, med riktigt doserade kurvor och högre sth (äntligen lite mera sprutt på tågen, eller hur "bönan" :D?). |
Alltså H-E vad snyggt Ekan, sjukt... :ber:
Och, visst är det slitsamt att köra lastbil! Tungt värre;) |
He he, kul att det blir en sådan del av banan också!:D
EDIT: Vad är det för tåg du har på bilderna, "Flygtåget"? |
Citat:
|
Får inte detta tåg att fungera, fattas två kuids-
<kuid:28004:66666> <kuid:67873:51656> Någon som vet vart dessa kan finnas? |
Citat:
Snyggt som attan.:) Ditt med, Alex. |
Mycket Snyggt ! Hur får du lutningen på spåret? Går det bara i TS2009? :)
|
Citat:
|
Citat:
Den följer med ett tåg som heter "fs ETR 480" har jag för mej. 67873:51656 är enginespec och den hittade inte jag heller, så jag använder Reginans enginespec istället= 30387:51009 då tågen är ganska likvärdiga. Henrik: Sök på "gleisMRT" på DLS så finns just dom här som är på bilden du hänvisar till. Finns i alla möjliga lutningar och höjder på banvallen. rac_hammer: kolla några inlägg bakåt så får du svar på loket. |
Går det få lutning på rälsen?
|
Titta i inlägget ovanför ditt...
|
En fråga bara, lutar tåget när man kör på denna "lutande rälls"? Och funkar den i TRS2006? Och slutligen, om man stannar på en lutande rällsbit, lutar tåget då också?:)
|
Citat:
Men, för dom som inte redan vet, lägger man till rulen "Banking consist" däremot så får man tågen att luta oavsett vilken räls man kör på. |
5 bifogad(e) fil(er)
"Rödingen" Rc6 1323 med IC-tåg möter Veolias helgtåg.
|
Det är bara att lyfta på hatten Ekan!
|
Men nu får du väl ta och ge dig?:D Hur snyggt kan det bli egentligen...
|
4 bifogad(e) fil(er)
Tackar :).
Några "gammla" ångloksbilder. |
Citat:
|
Skulle vara Fint Finrt om du släppte ut jönssons bageri ,,,
& Pizzerian där ... |
Men det här är ännu snyggare. Helt sanslöst.:D
Undrar hur många av den här trådens inlägg som består av liknande ord om Ekans bygge?:p |
Citat:
Men när jag söker på detta på DLS så kommer bara "No Downloads Found." upp... Vet någon varför?? |
Citat:
|
Citat:
EDIT: Medan jag testade DLS så var Ekan snabbare :) |
2 bifogad(e) fil(er)
Tusen tack Korven å Dson för kommentarerna till ångloksbilderna.
Ett Öresundståg med italienare på släp på väg över bron, inte Öresundsbron den här gången :D. |
Väldigt snyggt ekan, vad är det för vagnar som du har på ånglogsbilderna?:)
|
Citat:
Alla är ommålade men resegodsfinkan är en DB Donnerb-Wg, sen är det en B4u-30, båda finns på DLS, en SJ B15 ommålad som "nitad" + en tjeckisk ommålad som "trä/teak" som jag har glömmt vart jag hittade. |
Citat:
|
http://img40.picoodle.com/img/img40/...9m_37d5d62.jpg
Cylindrarna på ett ånglok måste värmas före start. Detta gör man genom att öppna pysarna. Genom att öppna dem blåser man ut smuts och skit ur cylindrarna som annars kan förstöra kolven. Pyskranarna kan också användas för att värma cylindrarna efter att ha stått still ett längre tag. Det är för att få igång cirkulationen av cylinderolja som smörjer dem. Som kuriosa kan nämnas att cylinderolja inte kan ta sig fram till cylindrarna om den inte värms upp. Den här oljan är trögare än "melass i januari". |
Någon som kan ånglok, tyvärr lite små fel... :rolleyes:
"Pysarna" -eller utblåsningsventiler som dom egentligen heter- är till för att släppa ut kondenserat vatten ur cylindrarna. Smuts hoppas jag verkligen att du inte har i cylindrarna, det är inte ofta sådant kommer in där! "Pysarna" värmer inte cylindrarna, men när cylindrarna varit oanvända flera timmar så blir dom kalla och den första ånga som kommer in där och rör vid dom kalla ytorna kondenseras och blir vatten. Vatten i allt för stor mängd i cylindrarna är farligt eftersom vatten inte kan tryckas ihop och när det då kommer i press mellan cylinderlock och kolv så kommer antingen kolven att lossna från kolvstången eller cylinderlocket att sprängs. Därför -särskilt på morgonens första tur- burkar man öppna pysarna och släppa ut vatten och ånga, något som brukar ge en häftig effekt när loket försvinner in i ångan. Det om cylinderoljan är däremot helt korrekt! :) Föresten var har du hittat loket? Tysk BR 01:a? Har länge letat efter ett lok med fungerande utblåsningsventiler! :tumme_upp: |
Citat:
Citat:
Här finns 01:an som payware: Trainz-Progressive-Modules |
Hmm... Synd att den inte var gratis.
Så lite OT, men var utbildar du dig? för vilken förening och på vilket lok? Tycker själv att detta är ett mycket intressant ämne därför köpte jag boken "ångloklära" av Elis B. Höjer från 1949 som beskriver det hela mycket bra. Rekommenderas om du ska bli lokförare :) Om du håller koll på dina privata meddelanden så kanske du kan hjälpa mig med en sak... ;) |
Citat:
Ångloklära finns det gått om i Klippan :) |
Jaha... Då kanske du inte kan svara på alla mina svåra frågor. ;):rolleyes:
Då struntar vi i det. :) |
7 bifogad(e) fil(er)
Ja, då fick man igång burken igen efter den andra kraschen på 4 mån.
Tur det, för den här gången fanns det ingen garanti kvar. Dessutom verkar allting ha klarat sej och finnas kvar. Så nu pågår säkerhetskopiering till en nyköpt ext. disk. Då kan man ju slänga in lite bilder på bl.a ett lok som jag tror att "Hawk" skulle vara nöjd med ;). Rc4 1278, helt nymålat, utan en skråma och det har inte ens hunnit bli dammigt än :);). |
2 bifogad(e) fil(er)
[Då kan man ju slänga in lite bilder på bl.a ett lok som jag tror att "Hawk" skulle vara nöjd med ;).
Rc4 1278, helt nymålat, utan en skråma och det har inte ens hunnit bli dammigt än :);).[/quote] Snyggt! Synd bara, att man inte kan få till dom yttre ledstängerna i fronten, så att man kan få dom gula + att lite andra detaljer blir påverkade. När man målar om lite på henne. Själv kladdade jag om taket, så att det blev grönt. För att efterlikna Rc2 1082 (Kermit), men då blev lite andra grejer i fronten gröna. |
Snyggt!
Tack Bengan. Jo, det känns lite bedrövande när man inte kan måla det exakt som förebilderna. Jag har bl.a pillat till 2st BlueX och då blir det blått där din Kermit blivit grön. Sen att inte kunna måla gult där det ska vara, typ ledstänger, div steg mm känns frustrerande, allra helst när man håller på med ett helsvart eller BlueX. Blir inte alls rätta stuket på dom. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22. |