Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
(Inlägg 245952)
japp, har svart bälte i retsticka... :D
Har nog väl utvecklat sinne för att skjuta saker framför mig också... Shaders... Mummel. Nu måste jag ändå få till det där eländet. Använder bara TexDiff nu och det blir ganska blekt i simulatorn... Försöker få TrainBumpSpecEnvMask att fungera... Eller ja, alltså... Att jag fattar hur jag ska sätta upp det hela. Snart så.
|
Ja den shadern har man ju bråkat med ett antal kvällar, för många texturer och parametrar att mecka med. Kan väl försöka dela med mig av det som jag snappat upp.
För slot1(diffuse textur med specular map i alfakanalen) så sätter jag UV-argument1 till 32,0 och specular power till 2,5 det brukar vara en hyffsad grund till målad plåt.
För slot 2(normal map) så brukar jag utgå från en helt plan normaltextur(fylld med RGB-färg 127,127,255) för att lättare få glansen rätt till att börja med. Sedan om man vill få saker att sticka ut som nitar etc så kan man ju alltid skapa en ny sedan.
slot 3 lägger jag bara samma textur som i 1 eftersom den ersätts av spelmotorn i vilket fall
Specular delen i alfakanalen är det som brukar trilskas mest(ser ut som man har vaxat vagnen/loket med 10 lager vax). Men en god start kan vara att ta en gråskale variant av din vagnstextur och mecka med nivåer i gråskalan tills det känns ok(mycket provande och testande). RGB 127,127,127 på de områden du vill ska glänsa mest är väl kanske en god tumregel och mörkar på resten. Det kan också hjälpa att multiplicera på ett lager med svagt brus ovan på detta för att få bort eventuellt ränder och annat konstigheter som kan dyka upp i glänsandet.
Mycket yrande detta och vet inte om det hjälper ett dugg!
|