![]() |
1067 mm spår ...
1 bifogad(e) fil(er)
... gick på ½ timme. Det var bara att klona 891-spåret och ändra följande taggar:
track-gauge från 0.891 till 1.067 check-gauge från 0.880 till 1.056 (justerar moträlerna) och sedan i sleepers-asseten ändra avståndet spårmitt - rälsmitt på 4 ställen (räler och befästningar) från 0.475 till 0.563. Resten tar PT-procedurena hand om - smidigt! Betydligt längre tid tog det att få in SJ Yt motorvagn och dess dependencies men det gick med lite plock och pock :grin: Målbild: |
Du behöver justera sliperslängd och ballast bredd på banvallen för den är för smal nu. Har räknat lite och kommit fram till att för 1067mm spårvidd bör det ha används slipers med en längd av ca 1900mm och en ballastbredd på ca 2600mm i överkant.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Med dig som medresenär får den late inte vara ifred länge :grin:
Men du har rätt, men det är ganska lättfixat så får väl oka latoxen och lägga på en rem :rolleyes: EDIT: Är i alla fall en rätt snabb "latoxe", har breddat 1067 enl. dina uträkningar. Men hur är det med 891-spåret ??? Har du nu väckt "uroxen" i mig får du synpunktera det också :drool: |
På 891mm ser ballasten ser något smal ut också, den ska vara 2200mm bred i överkant. Sliprarna ser okey ut, men kanske något smala de med, kontrollera att sliperslängden är 1500mm.
|
Ang. betongslipersna så har man i växlarna plana slipers, går det att ändra bara sliprarnas utseende just i växlarna? :)
|
Citat:
|
Citat:
Tack att ni deltar :tumme_upp: |
2 bifogad(e) fil(er)
Båda påpeken tror jag är fixade ?
891-spåret enl. Korvtigers förslag och sliprarna i växlarna på betongspåret enl. Jockes: Att jobba i TANE som assetbyggare är ett rent nöje, allt blir så smidigt plötsligt :Yeah: Om nån av er har TANE installerat så skicka mig ett mejl så kan ni få valfritt spår för Beta-test :ber: |
Ser bättre ut med banvallen, men sliprarna känns fortfarande inte helt rätt. Vad har du för bredd på dem? Den skall vara ca 180mm. Och avståndet mellan två sliprar skall vara ca 720mm.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Noterat - skall justeras.
EDIT: alla mått stämmer, det var nog vinkeln och teleeffekten på shotet som lurade dig, ny bild nedan: Och Du, skaffa TANE så blir allt lättare!!! |
Eftersom många av oss som fick box-TANE fick två boxar kanske nån kan skicka ett paket till Korven i julklapp... :D :visslar: Men växeln ser iaf mycket bättre ut nu! :tumme_upp:
|
Citat:
Vi får enas om terminologin innan jag gör nåt vidare !!! |
1 bifogad(e) fil(er)
Pandrolspåret har fått ett klorinbad av ballasten som väl inte var lika brun som på gamla träspår, eller ???
|
Med slipersavstånd menar jag mitt till mitt på sliprarna, inte helt uppenbart alla gånger :rolleyes:
|
Citat:
|
De stämmer med Kungliga Järnvägsstyrelsens riktlinjer, så ja. Men jag tror att man lade in tjockare och något längre slipers i smalspår mot mitten av 1900-talet, antagligen för att det tog längre tid för dem att ruttna och för att klara de högre tåg- och rälsvikterna. Men det ser bra ut som det är nu. :rolleyes:
|
Gamla ellok i TANE ...
1 bifogad(e) fil(er)
... STW-STLs D-lok gick med mycket pill att få att fungera i TANE, allt fungerar utom en liten skitsak som jag nog kanske kommer åt, det rör hyttskriptet men annars så "all systems go":
|
Räls
Utan att riktigt förstå och veta vad detta handlar om - TANE? - så kan jag bara konstatera att utvecklingen nu blivit så sofistikerad och avancerad att jag undrar om jag någonsin skulle våga använda denna räls och växlar, om de skulle släppas för allmänt bruk till amatörer. Men rysligt tjusigt ser det ut och jag följer med spänning den fortsatta utvecklingen av detta konsthandverk. Snart mer realistiskt än verkligheten!
|
Det bra med denna rälsen som Lan håller på att bygga är att den är precis lika lätt att använda som den "vanliga" rälsen som du använder idag. Den nya rälsen placerar automatiskt ut massa detaljer i växlarna som gör att den ser väldigt mycket verkligare ut än den tidigare rälsen vi använt, men du placerar fortfarande ut den precis som den gamla rälsen.
Det enda kruxet är att man måste ha TANE (Trainz: A new Era) för att kunna använda dem, som är den nya Trainz versionen som kom ut i våras. De fungerar alltså inte i TS2009, TS2010 eller TS2012. |
Tack för den förklaringen. Har tydligen missat en del trots allt. Vad gäller Trainz-version kör jag i TS2010. Blev aldrig av att byta till TS2012 och fick intrycket av att det var en version som lätt krånglade.
Får man nu fråga klokskapen om hur man skaffar TANE. Och om vad som händer, när man då i så fall installerar den, med det som finns i den gamla versionen? Har ett järnvägsnät som jag jobbat med sedan versioner före TS2004 och försvinnande av det vore en katastrof. Och en förfärande mängd assets, insamlade under årens lopp inte minst från Lan. /Ursäkta en Trainz-entusiast; dessvärre utan alltför mycket datakunnande. |
Nu träffade du huvudet på spiken, Torpet...
... om du skaffar TANE fungerar en del gammalt men inte allt.
Du får vara beredd på mycket jobb at anpassa det gamla till TANE. Men belöningen är enorm, TANE är nog det bästa simulatorvärlden sett hittills (personlig åsikt). Tåg som rör sig på ett verklighetstroget sätt och anpassar sig till spårläge och andra parametrar, en omgivning med skuggor och reflektioner och mycket, mycket mer! Häng på tåget, du kommer att få många njutbara stunder!!! Vi som bygger assets håller som bäst på med att anpassa våra alster till TANE. Detta är nog "FRAMTIDEN". Du kan nog beställa TANE på Aurans hemsida? |
Tack för ytterligare klarlägganden! Får väl då göra ett försök att anpassa mig till FRAMTIDEN, vad det lider. Och jobba med Trainz har jag gjort i många år - och det är mycket ok, bara jag vet hur jag ska göra. Men det låter som en spännande utmaning, som det brukar heta. Och bara att se den nya rälsen är ju en upplevelse i sig! Och växlar med växeltungor!! Om en inte alltför lång framtid kanske även jag befinner i TANE. Igen - tack för hjälpen!
|
Innan du inhandlar TANE ska du nog fundera på vad det är för dator du sitter på, eftersom TANE kräver lite mer av datorn än vad TS2010 gjorde. Vet inte hur stor skillnaden är, men om TS2010 flyter på bra nu med stora banor så bör du nog TANE fungera ganska bra också. Lan kanske har bättre koll?
Det kan gå att hitta TANE i svenska dataspelsbutiker också, men enklast är väl att köpa från någon svensk internethandel, ex CDON eller Ginza. |
Tack igen. Köpte ny dator i samband med att jag skaffade TS2010 med särskilt syfte att den skulle klara spel av typen Trainz. Möjligen behövs en ny igen, men avvaktar nog något. Men om medlemmar som ni förespråkar TANE, så behövs nog inga mer referenser. Och kommentaren från Lan "det bästa simulatorvärlden sett hittills" känns oerhört övertygande. Dock kommer jag nog att skaffa en extra hårddisk och kopiera över allt Auran till den, innan TANE installeras. Bara så att allt gammalt finns kvar - hela min uppbyggda fiktiva tågvärld. Men igen, känns skönt att ha sådana här Trainz-kamrater, som inte bara bidrar med en mängd förnämliga Trainz-objekt utan även stöder med goda råd.
|
Det är klart att ju mer datorkraft man har desto bättre. Min är en ASUS G10 med Intel i5, 12 GB RAM och TANE på SSD-disk. Flyter på med stadiga 42 fraps om man inte plottrar ut för mycket saker. Men den är 1½ år nu och det finns mycket bättre saker idag, Intel i7 processor, 32GB RAM och rejäl SSD går väl på 10 lakan.
Men TANE är värd en investering, så bra är det ! |
En Schweizare...
3 bifogad(e) fil(er)
...som jag hittade i DLS - RhB Croc A/B/B och genast klonade, då den passar ypperligt på mina 891-spår.
Den är dessutom snyggt byggd (väl polygonstinn) och hsr bra ljud, skriptade koppel och pantografer och körbar hytt (litet obetydligt skriptfel). Dessutom har jag en gång åkt med efter ett sådant lok (Kleinkrokodil). Byggd 1921 och två finns kvar (Rhb Ge 6/6 nr 414 och 415). Dessutom har jag målat om det och plockat på bromsslang, gummilister och säkerhetshantag vid övergångsbryggorna. En länk till lite filmer: https://www.youtube.com/watch?v=CJhElXK0xbM Lite bilder på original och bygge: |
"och nu till nåt helt annat"...
4 bifogad(e) fil(er)
... nämligen "bjornl"s förnämliga DONJ Mallet-lok som TANE accepterade med få justeringar. Man måste ha tålamod med TANEs CM, men den fungerar 100% bara man ger den tid att utföra allt som måste göras :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:
Några shots från jobbet: De två första bilderna är vad CM meddelar, andra bilden är intressant, Interiorn uppdaterad och Groundplane obsolete. Mycket bra :applad: Sen är ju detta lok ett "Paradexempel" på vad en "Mästarbyggare" kan åstadkomma :tumupp::tumupp::tumupp: |
Mästerligt bygge av Björn måste jag säga! Och TANEs grafikmotor ger ännu mer rättvisa åt den, snyggt!
|
Hjälpledningar och Återledningar ...
2 bifogad(e) fil(er)
... som komplement till STW Kontaktledningar. Dessa är loddade som stitched track, har build 3.3 och fungerar i bade TS2010 och TANE (och förmodligen i TS2012).
Man kan göra replace på de befintliga. Dessa 10 ledningar har STL istället för STW i början, annars samma namn. Loddningen gör att de är lika snälla mot GPUn som originalen. Loddningen är satt till lod-distance 1000m, low-detail 500 och high-detail 150 m. Detta betyder att över 1000m bort sätts de inte ut, mellan 500 och 1000m sätts de ut men lod2-meshen finns inte (detta för att GPUn skall sätta ut dom i god tid innan de blir synliga om man kör höghastighetståg). 150-500m bort sätts lod1 (som är en platt mesh) ut och från 0-150m bort sätts lod0 (3d-meshen) ut. dessa värden kan man ändra (skruva ned om man ser dåligt, och upp om man har Argusögon som Korvtiger). Jag kommer att ladda upp detta som ett paket och vore tacksam om ni synpunkterar här: |
Stort tack för sladdarna Lennart :).
Nu slipper man förhoppningsvis titta snett på dom gamla, knyckiga (eller vad man ska kalla dom) varianterna. |
Citat:
jag tolkar det som att dom fungerar att ersätta de gamla med. Men kolla gärna vidare så jag inte missat nåt! |
Tack Lan!
Detta var efterlängtat. Ska testa och om jag hittar något att påpeka återkommer jag. :applad: |
Citat:
|
Hjälpkraft och återledningar
Hej Lan!
Har kollat dina vackra ledningar. Mycket mer realistiska än de gamla från STW. Hjälpkraftledningarna är kompletta men det saknas några olika typer av återledningar i den nedladdning jag gjorde kl 20.30 (10 nov). Det som saknas är dubbelledningar: 40 och 60m horisontal, 40 och 60m vertikal samt 40 och 60m vertikal-horisontal (vilka är övergångar mellan vertikal och horisontal ansättning vid stolparna). Det 3-dimensionella intrycket på nära håll är utmärkt och "loddningen" tycks fungera bra. För egen del tycker jag att den grå färgen är något för ljus, kanske ledningarna kunde gå mer mot mörkgrått/svart, för att harmonisera med de ursprungliga färgen på Tomas L:s STW-ledningar. Från hyttperspektivet spelar dock formen på hyperbolen större roll än färgen, så jag är väldigt nöjd och glad att du tog tid med detta jobb.:tumme_upp: |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Och kablarna i sej ser BRA ut, grovleken t.ex verkar överensstämma med verklighetens ledningar nu. MEN det konstiga ojämna "hänget" finns kvar, syns tydligt i vissa vinklar, men mindre i andra vinklar. Bifogar några bilder som förtydligar, så får du bedöma själv. Sen saknar jag återledning 40/60m DUBBEL, finns bara som enkel i ditt utförande. |
Ser ut som om de följer markens höjningar och sänkningar, testa att lägga till denna taggen i configen i track-containern:
adjust-cross-section-to-ground 0 |
Citat:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...Part_Container |
Fixat!
Det var den hittills längsta taggen jag sett:
follows-ground-height-at-ends-of-mesh 1 som behövdes, bra med taggar som har namn som ger informtion om funktionen. Jag har gjort alla återledningar och lagt in denna nya tag. Ni kan väl testa och återkomma (jag kan ha missat nåt - det är 16 assets). Laddar upp nytt paket strax. EDIT: Denna tagg finns bara i build 3.7 och uppåt, blir error i TS2010. Jag tänker sluta försöka göra assets kompatibla från TS2010 och uppåt:mad: Nu konsentrerar jag mig på TANE :grin: |
Fre den 13de ...
1 bifogad(e) fil(er)
...håller man sig inne med skyddshjäm och säkerhetsbälte på :D
Började kolla lite på STW kontaktledningar och det var 52 assets. Gjorde en liten test med den första "stw luftledning 40 fv c_nn c" och utformade den som hjälp- och återledningar. På bilden ser ni en del av den, 132 polys i lod0, originalet är på 40 polys, men betänk då att att den inte har lod, så på en sträcka på 4 km blir det 4000 polys varav 3600 knappt syns. Lod1 för min blir 132 polys och lod1 60 och lod3 0. På 4km blir det ca 5-600 polys :Yeah: Har någon testat hjälp- och återledningarna än ??? |
Citat:
Hänget är väl LITE ojämnt fortfarande, men tusen gånger bättre än originalen, och JAG tycker att dom duger bra nu :). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34. |