![]() |
Snyggt lok Bjornl !!!! Behöver du hjälp med slidstyrnings-animationen så hör av dig!
Jaså lokförare Gustaf Lindqvist fick jobb hos DONJ efter att ha slutat på LBB! Jag har undrat vart han tog vägen, duktig lokförare som varit i sydamerika, undrar om han jobbat på "Dödens Järnväg" mellan Bolivia - Amazonas? |
Fantastiskt lok björnl!
Jag tycker det ser jättebra ut - man märker inte att det eventuellt saknas något i animeringen (uppriktigt sagt - det syns inte alls för en amatör som jag). Både farten och dragkraften verkar bra också. Två timmar ungefär mellan Linghed och Norrsundet lär det ta med DONJs högsta hastighet av 40km/h.... |
Fast dom var ju tre
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Enligt min paroll att mjölka en modell maximalt så passar jag på att lägga ut två lätt reskinnade varianter, nämligen No 3 Näs och No 4 Carlsfors. För dom måste vi ju också ha. De delar allt med Norsundet utom loket. No 3 Näs är en skitgris som inte ens får ha skylt på pannan, för det hade den inte det finns det bilder på. No 4 fröken Carlfors har fortfarande kvar en del av sin forna glans och anser sig följaktligen en smula för mer än sina lortiga bröder. MVH / BjörnL |
Snyggt jobbat :applad:.
Ni "smalspårare" ställer ju till så att man blir tvungen att bygga både 600 & 891 mm-banor oxå, nu när det börjar rammlar in lite svenskt rullande ;):D. |
1 bifogad(e) fil(er)
Animationsvåndor igen
Håller på och försöka förstå hur man gör det här med en animerad slidstyrning. Kan rapportera att det mesta rör på sig... bara inte som jag vill. Framför allt är de den vertikala exenterlänken (?) heter det så, som inte alls gör som jag tycker den skall. MVH / BjörnL |
Citat:
|
Citat:
Nästa projekt är också ett ånglok med INVÄNDIGA cylindrar:rolleyes: Sen kanske jag VÅGAR mig på ett YTTER cylindrigt ånglok. Lycka till Bjornl! |
Jag tycker att det huvudsakligen ser ut som två problem.
1. Du har lyckats få med även löphjulen i exporten av huvudboggien. 2 Du har inte centrerat boggierna kring den punkt som motsarar attachment punkten. Det verkar som om någon lyckats plocka bort inläggen som jag svarade på. |
Du skämtade inte om att Norrsundet var törstigt i denna version inte!
Jag gick från 30% till 4% vatten genom att avgå från Ockelbo station till överfarten av stambanan - en sträcka på mindre än 1km.... ;) |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
slidstyrning jag byggde var en Walschaert till GSJ 1, 2007. Den vill jag väl inte ta som nåt paradexempel men det var helt och hållet Paul Hobbs förtjänst att den överhuvudtaget blev till! Om du behöver assistans med t.ex. Malletboggier så tveka inte att mejla! Du lär dig ju så snabbt så man knappt hänger med! Big Boy på DONJ eller hur, fast i något mindre skala? Nå ja, en "Big Boy" klämmer man inte fram hur som helst, speciellt inte för smalspår! |
Citat:
Jag har dock inget minne av att jag gjort något åt detta på mina enginespecs åt dig Lan. |
Citat:
|
Hej
Tack för alla olika svar. När det gäller drivboggien och slidstyrningen är den mycket bättre nu. Jag behövde bara göra om bones,en på rätt sätt på den strulande sidan så blev det bra. Att bara kopiera dom från väster till höger sida var ingen bra ide. När det gäller vattenförbrukningen verkar det vara vattennivån I PANNAN som syns i vatten i % listningen när man kör i CABview. Man kan i alla fall fylla på med Matarventilerna och hålla en lagom nivå har jag upptäkt . Vattenvolymen i tankarna verkar var en helt annan sak. så nu verkar det mesta fungera som det skall. MVH / björn L |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31. |