![]() |
Texturer - inte min grej
1 bifogad(e) fil(er)
Arkitekten till Wij station gjorde mig en stor otjänst genom att göra ett fönster på övervåningen som tittar ut genom en utbyggnad i taket.
Jag får inte till texturen runt denna - har ni några tips? Bifogad fil 43985 |
Håll hela framfasaden som en del på texturen (det ser det ut som du gjort redan)och sedan så mappar du själva huset främre fasad och den lilla utbyggnaden tillsammans, samtidigt så är det inga problem alls.
|
Hej spyfrog
Jag har också haft stora problem med att få till en snygg övergång när det finns taksmygar o liknande. Sist på Brattors som var ett lite h***vet att få till med en massa provande och justerade. Sen insåg jag att det enklaste är att ta en skärmdump av en vy i 3d programet (i detta fall famsidan av Wij station) och lägga in det i den blivande texturfilen som/istället för en ritning. Då får du propotionerna absolut rätt. Sedan kan du lägga på bilderna du tagit och passa till dom så att dom får samma propotioner som skärmdumpen/ritningen. Då kommer dom att passa exakt och inte skeva eller så. Om du dessutom mergar ihop huskroppen och fönstersmygen så att de blir till samma mesh så kan du verkligen mappa ut allting på en gång med god presition MVH / BL |
Tack för tipsen både korvtiger och björnl.
Nu tror jag att jag fått ordning på den delen av byggnaden genom att helt enkelt se till att använda måtten jag fått av björn samt se till att ta bort onödiga linjer mellan vägg och utbyggnad så att allt blev en yta istället för tre som tidigare. Nu skall bara taket på samt jag tänkte försöka klämma in nightmode på det här också. |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 44094
Det är en del jobb kvar på texturen mm men det artar sig. Eftersom vi (dvs björnl till största delen) höjt nivån lite på utseendet på DONJ modeller här så ska det också till stuprör mm - man måste ju försöka hänga med liksom.... :grin: Jag är dock osäker på om jag skall ha med takbjälkar under takskäggen som björn har - jag vet inte om det bara är textur eller riktig geometri i hans kommande bygge. Wij bruk station är idag på 202 vertices/174 faces. Jag antar att man kan gå upp till 1000 faces utan att direkt döda Trainz - alltså kanske jag har plats för mer detaljer? |
Ser ut att bli riktigt bra det där :).
Sen tror jag att du oroar dej lite i onödan över polysar osv. En byggnad som denna, kommer ju bara att finnas uppställd i "ental". Det vore annat om man skulle göra en hel "skog" av samma byggnad ;):D. Och döda Trainz med några ev. poly.stinna byggnader, då måste man nog ha en dator av modell nittonhundrakallt ;):D. |
Hej
Min blivande Wintjärn med stuprännor och takbjälkar kommer att ligga på 850 polys. Det tycker jag att det kan vara värt. Det ser ju riktigt! bra ut Spyfrog, och texturen på övervåningens fönster är ju perfekt matchad. MVH / BjörnL |
Det är verkligen snygga byggnader ni konstruerar, dock så skulle jag vilja protestera mot storleken ni har på texturerna, 2048x2048 är väl att ta i för ett stationshus. Mina teakvagnar har bara hälften så stor texture, 2048x1024 och mitt tanklok TGOJ Y3a skall ha en 1024x1024 texture, alltså en fjärdedel (dock så tillkommer lite små skräptexturer). Jag skulle åtminstone halvera texturen på båda dimensionerna och sedan så skulle jag nog flytta över upprepade texturer som tak och tegel till egna mindre texturer. På så sätt så skulle man på till exempel Wittjärn station kunna halvera höjden på texturen, så att du får en 1024x512 textur, utan att förlora något nämnvärt på det i kvalité. På så sätt så sparar man på både storlek (cdp:erna blir mindre) och på datakapacitet inne i trainz. Då har man förminskat texturstorleken med 1/8 del! (dock så måste man ju räkna till de småtexturerna som man får)
Något att tänka på kanske?.. :rolleyes: |
Citat:
På Wij så kör jag med 2048x1024 pixel. I detta så ingår allt - väggar, tak, trapp och kommer även att vara plats för fönster för nightmode tänkte jag. |
Appropå textur storlek - du måste gilla pinnen för stopp för växlingsrörelse pinnen då korvtiger: den är på 64x512. ;)
|
1 bifogad(e) fil(er)
För att alla skall se att jag faktiskt jobbar på det hela så är här statusen på Wij station. Kvar att åtgärda är takreglar på sidor och utbyggnad, UV mapping av andra halvan av taket och taket över trappen, ny trapp (den gamla råkade gå "sönder") samt nightmode jobbet.
Bifogad fil 44161 Jag önskar jag jobbade lite fortare - när jag är klar kommer jag nog att ha lagt ner närmare 48 timmar i effektiv arbetstid på den här stationen. Med den takten blir det inte mycket gjort. Man skulle ha LAn och björnl's fart! :) |
Citat:
Det du har levererat hittills håller hög klass, sen hur lång tid det tar, är det nog bara du som hakar upp dej på ;):). Låt inte byggglädjen å entusiasmen gå till spillo bara, på grund av stress. Det är ju trots allt en hobby vi pysslar med, och då ska man ha kul, och kunna koppla av när man pular (tycker jag i alla fall). Stress finns det väl nog av i vardagslivet. |
Citat:
Det är nog lite så att entusiasmen stressar mig - jag vill hinna med så mkt men så lite tid. Ska försöka ta det lugnt. :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 44176
Wij station på plats på DONJ. Några små defekter upptäckta. Dessutom är inte nightmode inlagt ännu, vilket jag hade tänkt ha på den här stationen... |
Hej Korvtiger.
Då har nog rätt i att 2048 * 2048 är för mycket för Wintjärn. Jag kan eg bara anföra ... lathet... När jag hade fått ordning på texturen och provmappat den hade jag mappat upp så mycket av huset att jag efter 5 min av överläggning med mig själv inte ides göra om alltihopa vilket jag skulle ha behövt göra om jag hade tagit ner höjden till 1024. Dåligt försvar, jag vet.:oskyldig: MVH / BjörnbL |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37. |