Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Projektarbete - Förslag, logg och modell. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31498)

newS 2012-03-29 21:30

wonderful model :drool:

ocvn 2012-03-30 18:33

Kjempe bra ! :drool:

Marcus Gustavsson 2012-03-31 10:05

Jag har stött på ett dilemma i mitt byggande..
Det är nämligen så att allt material jag har för att konstruera interiören utav loket, kommer nämligen ifrån 3101B, som är den enda individen med ombyggd hytt.
Så jag sitter lite med funderingen utav ifall jag ska bygga den interiören och låta det gå för andra om målningar osv..
Sen har jag ju även dilemmat utav att om jag konstruerar loket med den moderna hytten, så kan jag inte mycket väl konstruera vändskivan, för den är sedan länge borttagen, då den konstruktionen ALDRIG fungerade som den skulle på Tb loken, på grund av platsbrist och säkringsfel.

Så frågan är hur man ska göra..

ekankal 2012-03-31 21:25

JAG tycker att du ska välja att göra det som känns rätt och roligast för dej.
Jag tror inte att någon blir alltför besviken, även om det blir ett lok utan vändskiva (det KANSKE kommer ett med skiva oxå..?? hehe), med tanke på kvaliteten på din modeller :).

Marcus Gustavsson 2012-03-31 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 258891)
JAG tycker att du ska välja att göra det som känns rätt och roligast för dej.
Jag tror inte att någon blir alltför besviken, även om det blir ett lok utan vändskiva (det KANSKE kommer ett med skiva oxå..?? hehe), med tanke på kvaliteten på din modeller :).

Jag kan mycket väl modellera vändskivan.
Men har suttit och funderat väldigt mycket på det, och diskuterat det med andra, att faktiskt få en riktig funktion i simulatorn känns rätt omöjligt i dagsläget, inte som ger den effekten att man kan lyfta och vända loket och köra vidare i motsatt riktning iaf.

Har en del andra saker jag gärna försöker fixa istället då, så som att eventuellt fixa fungerande plogar ( Till viss mån! )
Men det ska nog inte bli en allt för tråkig och hopplös modell i slutändan iaf!

ocvn 2012-03-31 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 258896)
Har en del andra saker jag gärna försöker fixa istället då, så som att eventuellt fixa fungerande plogar ( Till viss mån! )
Men det ska nog inte bli en allt för tråkig och hopplös modell i slutändan iaf!

Får slenge meg på i denne lange diskusjonen, og si at jeg tror nok ikke det finnes noen god metode for få loket til løftes opp og snu 180 grader, og hvis den aldri har fungert kan det jo bare være :)

Tror nok de fleste lever godt uansett om du lager moderne eller "gammel" hytte :) Bruk 3101B hvis det er det som gir best resultat :tumme_upp:

bear 2012-04-03 06:40

Läckert Marcus! Mycket läckert!

Jag ser verkligen fram emot den dag man får köra med dina disellok.

Marcus Gustavsson 2012-04-16 18:39

Efter en dags bakande av maps och texturering, så är nu boggierna nästan färdiga!

http://i185.photobucket.com/albums/x...2/Boggie-1.jpg

Så ska jag ta tag i att baka maps och texturera loket med.

ekankal 2012-04-16 20:49

:applad::applad:.
Ser ut som man blir arbetslös ;):D:D.

vadokunvot 2012-04-17 10:02

Ruggigt snyggt!:tumme_upp:

andreas_92 2012-04-17 13:41

Så snyggt! Fortsätt så! :tumme_upp:

Jockes 2012-04-17 19:41

Oja, helt klart riktigt riktigt snyggt! Vilket mästerverk! :)

Mawkish 2012-04-18 17:50

Ser tokbra ut det där! :tumme_upp: Kan vara ett smärre elände med bakandet när man inte lagt tillräckligt med krut på uv-mappandet från början så riktigt snyggt jobbat!

bear 2012-04-21 08:31

Marcus, härligt att se hur projektet går frammåt. Det här loket kommer att bli störtläckert.

Marcus Gustavsson 2012-05-07 16:47

På grund utav strulande programvara och en ständigt antågande deadline så valde jag att lämna in mitt projektarbete för det att jag hunnit färdigt med textureringen, så loket är nu inlämnat till lärare för drygt två veckor sedan, tillsammans med en kompletterande rapport.

Men det betyder inte att projektet är färdigt ;)

Spenderat en heldag med att fixa texturer för loket, och det ser helt okej ut, men allas våran egen konstnär kan nog fixa detta till ett finfint skick när han får lägga vantarna på det!

http://i185.photobucket.com/albums/x...n92/Tb1-18.jpg

Den skarpsynte kommer lägga märket till att loket har en bumpmap.
Jag hade en del funderingar kring hur jag skulle lägga upp det med skyltarna som sitter på sidan av hytten, för om jag bara målade dom i texturen så skulle dom vara oläsbara och inte se bra ut.
Men så slog det mig att jag kunde göra en lös plane och lägga strax utanför, som jag mappade i lite större skala i samma textur karta, och därav kunde använda samma textur men med högre upplösning och den är fullt läsbar på lokets sida.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.