![]() |
Citat:
|
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).
Nisse |
Citat:
|
Citat:
|
Bakät ointressant, framåt intressant. Jag kör vidare.
Nisse |
Den Osynlige Klareraren
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.
Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10. Vänligen |
Citat:
Idag är den osynliga klareraren en signal som främst är tänkt att användas i den äldre principen. Man placerar ut den där det borde finnas en signal, enligt den moderna principen. I och med att det på den tiden inte fanns vissa typer av signaler som finns idag, så lägger man in en osynlig signal med den funktionen för att AI-trafiken ska fungera bättre. Finessen med osynlig är att den inte ska synas när man bygger banor som använder den äldre principen. Som du ser i propertyrutan (=egenskapsrutan = knappen [?]) så kan du välja på flera signaltyper som den ska "simulera". Flera typer kommer i framtiden, och meningen är att tkl-signalen även ska kunna användas i den moderna principen. Men, i och med att du sätter upp ett modernt system, så behöver du inte använda tkl-signalen i dagsläget. Så till den egentliga frågan. Klareraren (TKL) kan sätta "blockriktningen" för en blocksträcka, men den funktionen når du inte i nuvarande version. Jag håller just nu på med att göra ett användarvänligt gränssnitt för just den funktionen och även funktioner för att ställa tågvägar. Läs även det här inlägget. Post # 53. |
Tack svenolov för ditt arbete och tack för svaret. Följer med stort intresse utvecklingen av det svenska signalsystemet.
Vänligen |
V-signalen i STW:s vägskydd!
Hej Sven-Olov
Har varit ifrån Trainz i månader pg. av datorhaveri. Har i flera dagar försökt att läsa mig till allt om nya signalsystemet och har nu några frågor? Räcker det med att ta bort V-signalerna och avinstallera dom eller måste allt i vägskyddet bort? Finns det möjlighet att få testa den version du tror kan fungera? Har en bana det tagit åratal att göra och vill gärna behålla den. Mvh Göran. |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack.
Nu ett annat problem. Får upp fel i Signal Libary 3.11 vad har jag missat? |
Svenolovs 3.11.2.b2 fungerar utmärkt, både i min speciellt uppbyggda testbana samt i min cabbana. Första gången jag testade i den sistnämnda bana hängde ringsignalerna inte riktigt med. Detta löstes med att gå ut ur spelet och starta om det.
Det verkar som om Signar Source/Vägskydden behöver en mindre inkörning. Vid förändringar av installationern av signalredskapen och/eller vägskydd: Spara, lämna Surveyor och gå in i Driver - alltså inte snabbvägen. Detta har jag använt mig konsekvent av. Nisse |
Tack för hjälpen, nu fungerar det.
|
Citat:
Liksom Göran, så har jag byggt på min rutt ganska länge nu, och det hade varit ett hästjobb att behöva byta ut alla vägskydd. |
Citat:
Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08. |