Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SL Tunnelbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20175)

Micke.L 2008-10-31 19:24

1 bifogad(e) fil(er)
Mjae.. Bilvägen går inte över som en bro... Om ni ser på min teckning så är det.

EDIT:

Ska se om jag kan rita en bättre bild ;)

EDIT II:

Gjorde en bättre bild.. Dock är den inte exakt, men gå in på Eniro och kolla =)

bönan 2008-10-31 23:13

1 bifogad(e) fil(er)
Bättre såhär?

Micke.L 2008-11-01 01:03

Ja, det tycker jag. Det måste ju inte vara exakt ;) Sen går det en järnväg bredvid bilvägen, men den ser man ju knappt från spåren ändå.

bönan 2008-11-01 09:01

På samma bro? Den får vara med ifall det inte blir för mycket objekt då.

Micke.L 2008-11-01 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
På samma bro? Den får vara med ifall det inte blir för mycket objekt då.

Kolla på Enioro, sök på Gamla Stan STOCKHOLM och välj utsikt, så ser du ordentligt :)

bönan 2008-11-01 19:22

Visade rutten för några kompisar idag, jag sade inte var vi var innan. När vi åkte mot gammla stan sade en av kompisarna slussen och de två andra gammla stan. Så rutten är i alla fall så bra att man känner igen sig!:)

Dennis 2008-11-01 19:48

En grej som du inte behöver ändra men som jag märkte idag var bilbron som åker över Gamla stan. Du har byggt så att den svänger av åt vänster innan stationen men på riktigt går den över stationen och vid sista spåret svänger den.

Pierre 2008-11-02 03:17

Citat:

Visade rutten för några kompisar idag, jag sade inte var vi var innan. När vi åkte mot gammla stan sade en av kompisarna slussen och de två andra gammla stan. Så rutten är i alla fall så bra att man känner igen sig!:)

Mycket bra betyg tycker jag. Ja, det behövs inte mer, än man känner igen sig! Jag tycker du lyckats ordentligt bra med Slussen och Gamla stan nu. Bra jobbat Bönan!!!!!

Micke.L 2008-11-02 04:22

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Mycket bra betyg tycker jag. Ja, det behövs inte mer, än man känner igen sig! Jag tycker du lyckats ordentligt bra med Slussen och Gamla stan nu. Bra jobbat Bönan!!!!!

Håller med! Du behöver inte fixa bilvägen mer tycker jag, bara den inte gick som en bro över stationen :) Vilken linje var det du byggde på nu? Mot Fruängen eller? :)

Dennis 2008-11-02 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Håller med! Du behöver inte fixa bilvägen mer tycker jag, bara den inte gick som en bro över stationen :) Vilken linje var det du byggde på nu? Mot Fruängen eller? :)

Jag tror han tänkte bygga hela tunnelbanan, kanske inte blåa linjen direkt
men gröna och röda tror jag han gör färdigt främst gröna eftersom han har byggt mot Hagsätra innan.

bönan 2008-11-02 12:36

Hej! Jag kommer inom den närmaste tiden att fokusera på de underjordiska delarna. Det blir kanske en liten bit på röda linjen , kanske till Liljeholmen eller så, och så kommer jag att bygga hela city, och kanske också till Ropsten. Fast i framtiden ska jag bygga hela tunnelbanan. Jag får se vilken del jag får lust att bygga när jag är klar med det underjordiska i city.:)

Dennis 2008-11-02 12:50

Citat:

Hej! Jag kommer inom den närmaste tiden att fokusera på de underjordiska delarna. Det blir kanske en liten bit på röda linjen , kanske till Liljeholmen eller så, och så kommer jag att bygga hela city, och kanske också till Ropsten. Fast i framtiden ska jag bygga hela tunnelbanan. Jag får se vilken del jag får lust att bygga när jag är klar med det underjordiska i city.:)

Okej men vad menar du med underjordiska city? Är det Hötorget,
T-Centralen, Rådmansgatan och det eller?

bönan 2008-11-02 13:17

Med "underjordiska City" menar jag från slussen och innåt och sedan ut igen så långt linjerna är under jord. När jag är klar med det sätter jag igång med någon av de ovanjordiska delarna.

Dennis 2008-11-02 13:18

Citat:

Med "underjordiska City" menar jag från slussen och innåt och sedan ut igen så långt linjerna är under jord. När jag är klar med det sätter jag igång med någon av de ovanjordiska delarna.

Aha okej, får gärna komma med lite bilder:)

bönan 2008-11-03 18:37

I Lördags så skrev jag till SL och bad om en spårplan. Vet inte riktigt om det kom till rätt ställe, jag skickade det via SL:s hemsida och "fråga SL". Väntar fortfarande på svar.

Slash2 2008-11-03 18:52

Citat:

I Lördags så skrev jag till SL och bad om en spårplan. Vet inte riktigt om det kom till rätt ställe, jag skickade det via SL:s hemsida och "fråga SL". Väntar fortfarande på svar.

Det kan nog ta lite tid, det bollas nog från person till person innan det kommer till rätt person.

Dennis 2008-11-03 21:16

Citat:

Gjorde det också i Lördags:p

bönan 2008-11-05 20:50

Nu har jag byggt klart miljön vid Slussen-Gamla Stan. Lite finjustering ska väl kanske till och så, men det är nära nog klart. Dock så ska bron bytas ut. Jag håller på att ta backup av rutten nu. När det är klart ska jag sätta ut lite markers och så. Sedan testa att det funkar och ta en ny backup. Lite bilder kommer strax.:)

Jonmpa 2008-11-06 01:41

Det ser mycket lovande ut tycker jag. mvh Johnny Nilsson

bönan 2008-11-06 20:36

6 bifogad(e) fil(er)
Nu är området Gamla Stan-Slussen helt färdigt! Visar några bilder därifrån plus en karta över hela rutten från AE.

Totte 2008-11-06 20:38

Bra gjort av dig, Bönan!
Tänker du fortsätta mot T-Centralen? Det är fyra spår mellan Gamla Stan till T-Centralen. T-Centralen har två våningar med två spår vardera. Fråga gärna hur du ska bygga spåren.

bönan 2008-11-06 20:40

Ursäkta, men Tcentralen har vält tre våningar? Gröna linjen överst, röda i mitten och blå längst ner(rätta mig om jag har fel)? Fast den blå linjen är ju en bit bort, man åker ju "rullband" dit. ;)

Dennis 2008-11-06 20:41

Citat:

Ursäkta, men Tcentralen har vält tre våningar? Gröna linjen överst, röda i mitten och blå längst ner(rätta mig om jag har fel)? Fast den blå linjen är ju en bit bort, man åker ju "rullband" dit. ;)

Nästan rätt, på ena våningen går det tunnelbana norrut på gröna linjen och
söderut på röda och sen tvärt om på nästa våning. Hoppas du förstår :p

Totte 2008-11-06 20:49

Citat:

Översta våningen är (om man kommer från Gamla Stan) Gröna linjen vänster spår och den högra spåret är Röda linjen mot Gamla Stan. Nedre våningen vänster spår är Röda linjen från Gamla Stan och högra är Gröna linjen mot Gamla Stan. Den blåa är ännu djupare och längre bort med lång rullmatta.

bönan 2008-11-06 22:16

Hej I morrgon fortsätter jag med bygget. Då blir det mot Ropsten via T-centralen. Mellan Gamla Stan och T-centralen blir jag tvungen att bygga lite växlar mellan de två intre och de två yttre spåren så att tågen kan ta sig mellan gröna och röda linjen. Dessa växlar ska väl engentligen vara på bron men det var svårt nog att få till den ändå så jag får bygga växlarna i tunneln mellan Tcentralen och Gamla Stan i stället. Det får ni stå ut med.;)

bönan 2008-11-07 15:27

Nu har jag byggt fram till tcentralen(precis innan plattformen börjar). Jag undrar hur jag ska kunna bygga den stationen. Den är ju i en ganska tvär kurva. Att använda seperata objekt skulle ta enormt lång tid. Vill veta om ni känner till någon tbanestation som man kan använda eller om ni tycker att man kan komromissa och använda en rak station.

Totte 2008-11-07 17:17

Citat:

Nu har jag byggt fram till tcentralen(precis innan plattformen börjar). Jag undrar hur jag ska kunna bygga den stationen. Den är ju i en ganska tvär kurva. Att använda seperata objekt skulle ta enormt lång tid. Vill veta om ni känner till någon tbanestation som man kan använda eller om ni tycker att man kan komromissa och använda en rak station.

Hej!
Bygg vad du vill som är bäst för dig. Ja, det är verklig kurvig station.

Micke.L 2008-11-07 17:42

Citat:

Tror inte nån bryr sig egentligen :) Men visa gärna lite bilder på hur det ser ut just nu :)

bönan 2008-11-08 15:24

T-centralen får vara rak. Nu är det bestämt. Har byggt fram till efter t-centralen där röda och blå linjen går isär. Jag ber också någon 3d-byggare att bygga nånon/några av stationerna på blå linjen. Skulle uppskattas enormt!

bönan 2008-11-09 10:48

Jordbävning i Stockholm - Tcentralen blev rak

2 bifogad(e) fil(er)
Här är två bilder av Tcentralen. Raka och fina. Ni som kan tbanan kan väl kolla att spåren ligger rätt också. Ifall det syns på mina bilder i alla fall.

bönan 2008-11-09 19:23

Jo förresten, jag kom på en sak. Jag har sett att många rutter, bl a orginalrutterna, har flera olika marktexturer i samma tile. Jag lyckas bara få samma textur i hela tilen. Hur ska man göra för att få flera olika? Det är ju viktigt för att få det att se bra ut, och jag lyckas inte hitta någon guide i ämmnet. Hoppas att någon ruttbyggare kan hjälpa mig.

Totte 2008-11-09 19:53

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Jo förresten, jag kom på en sak. Jag har sett att många rutter, bl a orginalrutterna, har flera olika marktexturer i samma tile. Jag lyckas bara få samma textur i hela tilen. Hur ska man göra för att få flera olika? Det är ju viktigt för att få det att se bra ut, och jag lyckas inte hitta någon guide i ämmnet. Hoppas att någon ruttbyggare kan hjälpa mig.

Hej!
Bra att det går framåt!
Jo, om marktexturerna. Tryck F7 så ser du svarta rutor. Markera med musklick så visar röd ruta. Sen klickar du fliken Windows och klicka Texture select så visas displayen enligt andra bilden. Klicka insert så ser du många olika val av texturer. När du har valt den klickar du åter i röda rutan och sen trycker du siffertangenten ovanför bokstavtangenter så får du den valda texturen på plats i rutan.
Lycka till!

bönan 2008-11-14 17:06

Nu får väl SL skärpa sig lite! Nu har dom fått två veckor på sig att svara! Det borde väl ändå räcka?? Något måste ha blivit fel när jag skickade min förfrågan om en spårplan. Arbetet med rutten har gått framåt sakta. Jag har byggt framt till efter det att röda linjen delar sig efter östermalmstorg. Appropå röda linjen, en fråga: Röda linjen till Mörby Centrum är den enda linjen jag inte har åkt, så jag är inte säker på hur den ser ut. Jag har förstått att alla stationer ligger under jord, men går linjen över jord någonstanns?(mellan gamla stan och mörby centrum)

Dennis 2008-11-14 17:13

Kontakta Spårvägsmuséet. Jag bad också om spårplan och fick svar
att jag skulle ta kontakt med dom, även om jag inte tror på det.
Ska göra det när min dator kommer tillbaka från service.

Totte 2008-11-14 17:21

Citat:

Nu får väl SL skärpa sig lite! Nu har dom fått två veckor på sig att svara! Det borde väl ändå räcka?? Något måste ha blivit fel när jag skickade min förfrågan om en spårplan. Arbetet med rutten har gått framåt sakta. Jag har byggt framt till efter det att röda linjen delar sig efter östermalmstorg. Appropå röda linjen, en fråga: Röda linjen till Mörby Centrum är den enda linjen jag inte har åkt, så jag är inte säker på hur den ser ut. Jag har förstått att alla stationer ligger under jord, men går linjen över jord någonstanns?(mellan gamla stan och mörby centrum)

Röda linjen från Gamla Stan till Berghamra är tunnel hela vägen och sen uppe på land till tunnel igen till Dandery sjukhus. Det är bro där emellan.
I Östermalmtorg delar spåren till Ropsen och tunnel ända dit. I Östermalstorg finns dubbla långa rulltrappor. Det är djupt det!

Totte 2008-11-14 17:23

Hur går det med Texture?

bönan 2008-11-14 20:09

Jag testade med att använda marktexturer lite grann vid slussen, men det behövs ju inte sen när det är underjordiskt. Nästa ovanjordiska del jag bygger blir bron vid Gärdet. Då ska jag försöka att använda många olika marktexturer.:)

Totte 2008-11-14 20:19

1 bifogad(e) fil(er)
Här är bron mellan Bergshamra och Danderyds sjukhus.

bönan 2008-11-14 20:28

Nederst på bilden är det ju rena vildmarken!;) Kul med lite variation mott alla hus...

Pierre 2008-11-21 20:14

Hur går det med rutten?

Du vet säkert detta (?) men...
Marktexturerna finns i din rutts TERRTEX mapp. Du kan göra egna och stoppa i denna mapp, ladda ner eller ta från andra rutter (fråga isånnafall först!).

Japp, det är fint med variation. Stockholms t-bana tycker jag är kanon på det sättet att det skiljer sig så mycket. Ibland under jord, ibland ovan, ibland mycket kåkar, ibland rena bondvischan...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.