Citat:
|
Citat:
fin:tumme_upp: |
Citat:
|
B06
Finns Bo6-vagnarna för nedladdning?
|
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag är bara med och betatestar lan's fina vagnar. Fick förövrigt en ny uppsättning fönster, med teakramar, så man fick ta in vagnarna på ett snabbt verkstadsbesök för att montera dessa, åsså iväg på en provtur på den gammla skumpiga banan. Ganska vanligt "förr i tiden", att det kunde gunga till ordentligt i tågen, när man passerade en jvg.övergång t.ex. Syns väl lite av hur gungig rälsen kunde vara på första bilden. Lennart: Sett ur toaperspektiv, så blev resultatet "skitbra" ;):). |
Hej!
Letat febrilt efter den ballast som du använt till din räls (på senaste bilderna) men inte lyckats. Vad heter den, om man får fråga? Hälsningar |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Det är en hemmagjord historia. Har för mej att jag hittade själva texturen på den sidan som "Bear" länkar till i inlägget med hans nya Or-vagnar, i downloadsdelen. Slänger in några bilder, där bl.a ovanstående Or-vagnar är med. PS. Hade glömt att lägga till couple-rule, det är därför som dom är okopplade. |
Tack för tipset pm texturer. Jag hittade bilderna och har laddat ner ett par stycken. Hur gör jag sedan för att få in texturen i spelet? Kanske ska spara om dem som TGA-fil (i Photoshop) men vet inte var de ska ligga och om jag gör rätt? Bilderna finns också i flera upplösningsalternativ från small till large. Är det något av dessa som är bäst?
Hälsningar från frågvise President Ben Jag återkommer med lite bilder snart. |
2 bifogad(e) fil(er)
Här kommer mina första bilder i ts2010 i screenshots tråden TGV:s Strömavtagare nuddar kontaktledingen. Ett tgv tåg har stannat på slutstationen. fartvisaren låste sig när jag körde så det är därför det står
160/km. Har ej kommit på vad jag ska döpa slutstationen till. Funderar på döpa området samt stationen till Stenmasten. Kommentera järna. |
Snyggt!! Fredrik1996 och Ekankal:applad::applad:
|
Tackar så mycket marmar. Nästa bild från mig är kartan på banan.
|
Citat:
Då ser du vilket bildformat den har. Sen är det bara att göra den nya bilden lika stor, å koppiera in den på orginalet i lämpligt bildprogram som kan hantera resp. format. Se bara till att filstorleken (kb/MB) blir lika stor som orginalet var innan. Ett tips när man gör texturer, försök att göra så att alla långsidorna "passar" mot varandra (kan vara lite bökigt), annars blir det lätt att det ser ut som rutor, eller att det blir randigt, när man målar med den. |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack för instruktionen. Det sista låter lite jobbigt, men jag skall försöka.
...och nu har jag försökt. Men jag får liksom inte till den skärpan som jag tycker mig se hos dig. Det blir lite för "pixlikt" för mig. Provat clona både en bmp textur och en jpg textur. Det blir ändå för grovt, trots att "rattarna" är nere i minsta läge. Försökte ta en högupplöst bild och istället för 72 pix lät jag det vara till 300 pixlar. Storleken blev ändå densamma 128x128 och 48k. Jag skulle önska jag kunde nå det där som är på själva rälsen. Hälsningar |
Citat:
EDIT: JAg hittade de tåget ( vagnarna bara ????!!) tänkte lite på om de hade kunnat gått att göra om till SJs X40 men kom att de redan finns en sådan fast tysk & röd till Trainz.. |
Citat:
Blev lite fel när jag skrev att storleken på filen måste vara densamma som orginalet. Detta gäller däremot: Om man har ex.vis en tga-fil org., så får inte filstorleken vara mindre än orginalets, om bildstorlekarna är domsamma. Däremot får dom vara större (gäller äv. jpg & bmp), både bilderna och filstorlekarna. Ju större bild, desto skarpare textur i spelet. Jag brukar spara mina texturer i 512X512 eller 1024X1024 för att få den rätta "skärpan" på alla detaljer. Tar mer kraft av datorn såklart, men har man inget fornminne till dator, så är det inga problem. EDIT: Glömde en sak. Du kan även byta ut formaten på texturerna om du vill, se bara till att ändra i "textur.text" från t.ex XXXX.bmp till XXX.tga. Observera att tga-filerna måste vara minst 24bit. |
3 bifogad(e) fil(er)
Hej igen. Är det tåget på en av mina bilder gbgtram undrar över. Den heter TGV duplex. Men hursom helst kommer lite bilder på kartan och järnvägen vid central stationen. Stationen fick ett namn hehe. Den fick namnet Stenmasten Central. Kommentarer är okej.
|
Citat:
|
Kan bara säga det att den bana jag håller på med nu kommer kanske att bli över 40km lång. Om jag orkar göra skog och allt annat. hhuuu. Det är bara gilla läget.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack Ekankal - för nu tror jag fattat det hela.
Jag vet att det kan uppstå "mönster" om man målar med en och samma pensel. Därför brukar jag använda mig av rotation ofta när jag må¨lar. Trycker då och då på '-knappen (rotation). Exemplet visar rotation av texturen på vänster sida om spåret och utan till höger. Kanske kan vara ett tips till alla andra utifall du redan kände till detta. Hälsningar |
Jorå, kände till rotationsverktyget, ända nackdelen med det, är om man har en skarp, detaljerad textur, så vill det gärna bli suddigt när man roterar.
När jag målar t.ex en bangård, så målar jag hela rakt av utan rotation, sen "duttar" jag på lite här och där med texturen roterad lite olika överallt. Det är just därför som jag försöker få till det så att texturer har 4 likadana långsidor, så att "duttarna" inte blir som rutor, utan flyter in i det redan målade, om du förstår hur jag menar. |
Jag förstår precis för jag har just nu själv råkat ut för det när jag provade ett annat inhämtat mönster från siten med sådant. Jobbar med att får det rent.
|
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ett tips till är att skapa en ny, tom, större bild, och sen kopiera in dom nya texturerna, sida vid sida mot varandra, så ser du direkt om dom stämmer någorlunda, eller om det blir tydliga "ränder" mellan dom. Dom ska helst "flyta ihop" för bästa resultat. -------------------------------------------- Några bilder på GC's Rc4 1319 en halvmulen dag, med ett "lågkonjuktur"-tåg, dvs lite last :). |
4 bifogad(e) fil(er)
Några bilder från mitt pågående projekt Bensland. Jag har "fuskat" lite. Förutom att jobba hårt med att skapa ett eget landskap och bana så har jag kopplat in en tysk bana MEN jag har ansträngt mig med att försvenska den. Här är två bilder från den banan. Dels originalet Döberitz (Mark) och den ombyggd till Munktorp.
Sedan två bilder från Benstad. Det är Hotel Parkview med utsikt över en vacker park och så infarten till Benstad med Benstad Färg ABs fabrik i förgrunden. Hälsningar |
4 bifogad(e) fil(er)
Ser mycket bra ut :).
Ett litet tips i all välmening, "buckla" gärna till landskapet lite, med kullar å sänkor, så blir allt ännu mer verkligt, om du inte bygger Skåne-landskap vill säga ;):). Vad heter dom där två små runda fontänerna på sista bilden? ---------------------------- Två gammla U'n är ute å växlar. |
Hej och tack för vänliga ord och tipset. Lugnt... Det kommer att bli både höga och låga delar av banan. Vi bilade över Dovrefjället i helgen och jag sneglade åt järnvägen som gick längs vägen. Skall försöka efterhärma den biten lite i min banan så småningom.
Fontänen heter Fuente animada <kuid:111814:13457> och är både ljudlig och rörlig. Fortsätter för stunden att försvenska den färdiga banan innan jag går vidare med mina egna idéer. Glömde att säga att jag saknar en funktion i Trainz och det är när man lägger till nya arbetsytor så vill jag bestämma höjden på den. Alltså när man lägger till en arbetsyta så hamnar den alltid på 0 meter. Det är lite besvärligt att höja den till den arbetsyta jag just då befinner mig på. Tänk dig att jag har lag min sista räls på en högplatå som är 600 meter över havet. Nästa arbetsruta kommer alltså 600 meter nedanför och det en liten stund att höja alltsammans till "min" nivå. Hälsningar |
4 bifogad(e) fil(er)
Har försökt mej på en seriösare vädring på Lennarts tufftuff-lok.
Det blev F1202 utav det hela. Vet dock inte om hon fanns i verkligheten, men det var så enkelt att omnummrera till det (liiite lat får man väl vara :D). Ska fixa lite bättre vädring på främre lokboggien också, är det tänkt. |
Citat:
|
F-loken numrerades 1200-1209 och 1271 (den sistnämnda brukar ofta glömmas eftersom den inte följer nummerserien)
Anledningen till denna konstiga numrering är att man först ville ha 10 lok 1200-1209, men sedan ville man ha ett lok till med då hade nummer 1210 givits till ett Ke-lok och 1271 var då det första lediga numret efter 1209. Mer att läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/F-lok_%28%C3%A5nga%29 Nummer 1200 och 1202 finns bevarade, samt några stycken Danska E-maskiner (licensbyggda i Danmark) 1200 är obyggd från Dansk högerstyrning tillbaka till Svensk med vänsterstyrning och är körbar. 1202 står i Gävle och är fortfarande i Dansk skrud och är ej körbar. |
Du är en mästare på "vädring" - jag kan tryggt bygga vidare i "leveransskick" med "styckbara" texturer så ser du till att dom ser använda ut. Passar mig bra eftersom jag har lättare för rena texturer. Om du behöver veta var mappningar är gjorda på texturen så hör av dig till mig så kan jag ordna en bild. (speciera bara vilken detalj på modellen!).
Om du vill ladda upp dina alster så är det fullt OK, använd gärna eget kuid! Fortsätt din kulturinsats i nedskitningen och väderbitningens tjänst! Du behövs! |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jorå, har "skitgubbarna" på långtidskontrakt, så dom står redo för allt nytt som jag skickar på dom att göra :D. Just nu så håller dom på med div. finjusteringar på tak, boggier, gultoning av lyktglas mm. Sen missuppfattade dom nog en sak, jag sa åt dom att hytten skulle "blånderas" en aning, då stack dom iväg å jagade ljushåriga brudar istället, åhåjaja :D, så det ska också göras. Så fort dom har gjort allt klart, så kan man sätta henne på downloadsspåret med nya kuids på allt dom har härjat med. PS. Har bara betan inst. på skrotdatorn, det är därför som hon har slutat "röka" :D. |
Men Ekan, har jag inte sagt åt dig att INTE tömma koldioxidsläckarna i fyrboxen..?
Ont; Förbannat snyggt gjorda vädringar, det där är en riktig pärla... |
Citat:
Å tusen tack för berömet. |
3 bifogad(e) fil(er)
Hej!
I väntan på 1202:an ska komma ut från Ekankals lokstall så kommer här ett par bilder med 1200:an istället. Det är infarten till Benstad med ett kortare uppehåll på Benstad Central för att därefter åka ut i riktning mot obyggda trakter. Trafikverket i Bensland håller för fullt på med att fixa till nya spår och Stadsbyggnadskontoret gör allt vad de kan för att fixa till landskapet. Allt under överseende av den nyvalda presidenten :-) Hälsningar |
Citat:
|
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
__________________________ F1202 gnällde så mycket, så hon fick bli "rökare" igen :D. Ursäkta om det blir tjatigt med bilder på loket, men ni får skylla på Lennart, som har gjort en sådan fin modell. Hittade igen "blåndinjägarna" till slut :D, och nu har dom gjort sitt jobbet, återstår bara lite boggifix, sen ska det nog dyka upp på downloads i.a.f. |
Snyggt!! Ångloket passar bra på din bana:applad::applad:
|
Har säkert missat detta, men har du släppt 30-talarna som du visar på dina senaste bilder?
Väldigt snyggt för övrigt! :D |
Citat:
Håller på att fixa lite nya fönster bl.a, med hjälp av "Benganbilder" :). |
4 bifogad(e) fil(er)
Här kommer tre bilder på den nya Stationen som är under arbete och en bild på hela kartan nu. Förra bilden visste jag inte men nu får ni se hur lång den kommer att bli. hoppas minst på 3 gånger större. Om ni vill räkna rutor på kartan så är varje 10km 14 rutor. Ursäkta storleken på bilderna. Ni behöver inte kommentera alla bilder.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Två bilder från ikväll, på ett godståg som rullar förbi området Lugnby, strax utanför Bröstorps centralare delar.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17. |