Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om 3D-design (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Projektarbete - Förslag, logg och modell. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31498)

Marcus Gustavsson 2012-05-20 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 261674)
Kan du förklara eller visa bild på vad som går snett så kan vi nog försöka hjälpa dig.

Första problemet består då utav att allt hamnar där det ska, förrutom att det ligger dryga metern för långt ner.
http://i185.photobucket.com/albums/x...9-42-59-52.jpg

Andra problemet ser ut som så här
http://i185.photobucket.com/albums/x...9-24-47-31.jpg

För att jag ska få allt i rätt skala, så måste jag skala upp allt rätt ordentligt i 3Ds max, och gör jag det inte, vilket jag inte behövt göra tidigare för mina andra boggier, så syns dom inte alls.

lan 2012-05-20 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 261672)
Suttit hela dagen och kämpat fram och tillbaka med att få in loket i Trainz, och kan nu konstatera att det inte går något vidare alls haha..
Loket går bra, så jag kan se vad som behöver korrigeras på korgen.
Men boggiern går käpp rätt åt H****E..
Oavsett vad jag gör för att avhjälpa problemen så kvarstår dom eller blir värre..
Så jag kan konstatera att jag personligen inte är något vidare på hela proceduren med att importera modeller..

Kolla först att hjulen står på x-axeln så du inte råkat använda y = -1 som x-axel (har hänt mig, och det tog tid att komma på). a.bog0,1 har väl inte hoppat ner 1 m ?

Om det inte är det kan det vara att du "glömt" göra Reset X Form på boggien. Avlänka allt och gör Reset X form och collapse all på alla delar och dummies, och länka ihop det hela, exportera och prova om det hjälper !
Lutar åt det senare eftersom hjulen hamnar där dom gör!

Marcus Gustavsson 2012-05-20 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 261676)
Kolla först att hjulen står på x-axeln så du inte råkat använda y = -1 som x-axel (har hänt mig, och det tog tid att komma på). a.bog0,1 har väl inte hoppat ner 1 m ?

Om det inte är det kan det vara att du "glömt" göra Reset X Form på boggien. Avlänka allt och gör Reset X form och collapse all på alla delar och dummies, och länka ihop det hela, exportera och prova om det hjälper !
Lutar åt det senare eftersom hjulen hamnar där dom gör!

Jo, tanken har slagit mig med.
Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form..
Men problemet kvarstår..

Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012..

lan 2012-05-20 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 261677)
Jo, tanken har slagit mig med.
Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form..
Men problemet kvarstår..

Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012..

Om du skickar max-filen till mig skall jag kolla i min gamla version av max (om jag kan läsa den?) Skicka gärna en 3DS-fil också så kan jag läsa in den och animera den om max-filen inte går att läsa.

bear 2012-05-20 12:23

Nu har jag inte koll på max men precis det där brukar hända mig i Blender och jag lägger på modifierare typ skalning och förflyttning utan att applicera dem på modellen. Jag vet inte om det finns något liknande med modifiers i Max som kan spöka, eller om det egentligen är samma grundtips som Lennart kom med.

Marcus Gustavsson 2012-05-20 14:10

Nya problem..
När jag försöker läsa in min ny exporterade Mesh för loket, så får jag följande meddelande!
"Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 100009\tb.im'"
Försökt med allt jag kan komma på, och inget löser problemet, några förslag?

lan 2012-05-20 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 261685)
Nya problem..
När jag försöker läsa in min ny exporterade Mesh för loket, så får jag följande meddelande!
"Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 100009\tb.im'"
Försökt med allt jag kan komma på, och inget löser problemet, några förslag?

Installera en tidigare version av exportern än den beta du använder och se om det fungerar då !?

Du har väl rätt version till din dator Win32 eller x64 (bara en tanke!)

Marcus Gustavsson 2012-05-20 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 261688)
Installera en tidigare version av exportern än den beta du använder och se om det fungerar då !?

Du har väl rätt version till din dator Win32 eller x64 (bara en tanke!)

Jodå, problemet är dock att jag måste installera en helt ny version utav 3Ds max då.
Det är väldigt underligt, eftersom det bevisligen fungerande fint innan att exportera loket..

lan 2012-05-20 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 261689)
Jodå, problemet är dock att jag måste installera en helt ny version utav 3Ds max då.
Det är väldigt underligt, eftersom det bevisligen fungerande fint innan att exportera loket..

Måste man det? Har du provat att att bara lägga JetExporter.dle för 2011 i stället för 2012. Fungerar det inte då ?

Eller nåt kan ha blivit korrupt, har du provat att lägga in exportern på nytt? Om det funkade förrut så måste ju nåt ha hänt!?

Marcus Gustavsson 2012-05-22 17:42

Nu har jag fått ordning på det!
Så nu borde Ekan kunna få sig en första version att leka runt med när han finner tid till det, så att vi får bra texturer för loket med, så ska jag lösa en del buggar i meshen.
Sedan tackar jag Lennart för enastående hjälp med att få boggierna in i simulatorn!

http://i185.photobucket.com/albums/x...7-32-14-01.jpg

/Marcus

Basse 2012-05-22 18:38

Som vanligt, snyggt! Och härligt för Trainzanvändare att det löste sig med modellen ^^

ekankal 2012-05-22 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 261750)
Nu har jag fått ordning på det!
Så nu borde Ekan kunna få sig en första version att leka runt med när han finner tid till det, så att vi får bra texturer för loket med, så ska jag lösa en del buggar i meshen.
Sedan tackar jag Lennart för enastående hjälp med att få boggierna in i simulatorn!

/Marcus

Herre jösses, hur ska man ha tid att pula med texturer (som redan ser kanonfina ut :tumme_upp:), om man får en sån där skönhet att "leka" med ;):).

lan 2012-05-22 20:23

Stor fröjd för ögat och...

... när dessa lok var i insats hade SJ betydligt mindre vinterproblem än idag. Loktypen är unik så tillvida att den hade egen medförd vändskiva, men att de gick motkopplade som på Marcus bild var nog vanligt när snön vräkte ner !? Och kul att Marcus fått ordning på exportern !

En "vansinnig" idé som slår mig är att det kanske skulle gå att animera sidoplogarna som boggier så att dom fälls ut och ned på nåt sätt beroende av hastigheten !!?? "Animdist" kan ju användas till annat än ett hjulvarv!?

Marcus Gustavsson 2012-05-22 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 261762)
... när dessa lok var i insats hade SJ betydligt mindre vinterproblem än idag. Loktypen är unik så tillvida att den hade egen medförd vändskiva, men att de gick motkopplade som på Marcus bild var nog vanligt när snön vräkte ner !? Och kul att Marcus fått ordning på exportern !

En "vansinnig" idé som slår mig är att det kanske skulle gå att animera sidoplogarna som boggier så att dom fälls ut och ned på nåt sätt beroende av hastigheten !!?? "Animdist" kan ju användas till annat än ett hjulvarv!?

Jag hade en annars en fundering på om det inte skulle fungera att animera som strömavtagare?

Nu för tiden är det standard att loken går kopplade så här i största möjliga utsträckning då det krävs dubbel bemanning på loken när dom går som ensamt lok i backgång, då man måste ha en signalgivare på biträdesplatsen på grund av den dåliga sikten i loket.

newS 2012-05-22 21:38

Will there be this locomotive also for RailWorks / Train Simulator 2012 ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:26.