Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Göteborgsspårvagn M5 ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34675)

Bengan 2013-12-19 16:18

I brist på annat, så hoppas jag att du släpper dom i alla fall.

Ser ju inte alls så tokigt ut ändå och vi får väl fantisera att Åssbon har extraknäckt som fönsterputsare för en back Lyckholms.

EDIT: Det där om Åssbon skulle jag inte ha nämnt. Skulle inte förvåna mig, att en animerad Åssbon kommer att hänga och dingla på fasaden med en Lyckholms i ena handen och en trasa i den andra, när du är klar.

bear 2013-12-19 17:18

Är det inte så att antingen spårvagnen eller shadowmeshen har blended alpha, dvs inte bara svart eller vitt i alpha kanalen? Detta har väll inte varit supportat sedan Trainz 2009 för nytt content även om viss bakåtkompatiblitet har funnits för gamla grejer.

Jag tror att den officiella rekomendationen för genomskinliga ytor typ fönster är att modellera dem även om det kostar en hel del polygoner, möjligen då släppa genomskinligheten i högre loddar.

rac_hammer 2013-12-19 17:51

tycker ändå att det ser mycket bättre ut på senaste bilden :) trainz är ju lite av kompromissernas paradis ;)

lan 2013-12-19 20:12

Jo Bear,
du sätter fingret på en "öm punkt" hos N3V!
Spårvagnarnas fönster har "blended alpha"-texturer, eller egentligen ingen alpha-channel utan separat alpha-bmp-textur. Men vaffö försvinner hela spårvagnen (detta gäller vad du än placerar på spåret!!! Har provat med en O-vagn, som är garanterat "Alpha-befriad"), försvinner spårlöst).
Fönstren på vagnhallen ÄR separata mesher !!!!!!!

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 283481)
Är det inte så att antingen spårvagnen eller shadowmeshen har blended alpha, dvs inte bara svart eller vitt i alpha kanalen? Detta har väll inte varit supportat sedan Trainz 2009 för nytt content även om viss bakåtkompatiblitet har funnits för gamla grejer.

Jag tror att den officiella rekomendationen för genomskinliga ytor typ fönster är att modellera dem även om det kostar en hel del polygoner, möjligen då släppa genomskinligheten i högre loddar.

lan 2013-12-19 20:51

"And now to something completle different..."

2 bifogad(e) fil(er)
... än Alpha-vansinnet! Bengan ämnar tydligen änvända vagnhallarna till nåt "completly different" än spårvagnhallar ;)

Så jag har gjort kontaktledning som separat mesh (5m, auto-create 1) och en kontaktledning_6m med auto-create 0, så man kan växla själv, eller ta bort bägge.

Har även gjort GS-emblemet på adm-byggnaden som separat mesh så Bengan kan "auto-create 0":a den eller måla om detaljer.tga till nåt annat.

Innertaket har fått en bärande spantkonstruktion, precis som originalet.
"Spiskåpan" i taket skall hyfsas till och rensas efter att julmaten lagats :D

ekankal 2013-12-19 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 283487)
... än Alpha-vansinnet! Bengan ämnar tydligen änvända vagnhallarna till nåt "completly different" än spårvagnhallar ;)

Inte bara Bengan som går i dom tankarna, hehe ;).
Snyggt jobbat med hallarna i.a.f, och trevligt att man får möjlighet att "neutralisera" dom om man vill :).

rac_hammer 2013-12-19 21:57

1 bifogad(e) fil(er)
inne i vagnhallen i den delen där administrations byggnaden ligger finns och har alltid funnits (I Majorna förändras saker mycket sällan) trafikexpedition matsal och lite genom gångar mellan hallarna mm gjorde en liten ritning här om du vill använda inget skal enligt bara en grov skiss :) sen är golvet i hallen längsgående grova 3 tum 8 plankor ;)

rac_hammer 2013-12-19 22:06

sedan lade jag märke till häromdagen när jag hamnade bakom en mustang på stan att de har stege bak vet ej hur länge de funnits men har för mig att de alltid fanns för att kunna sköta om bygeln på vagnen som på den här bilden
--> http://somparals.files.wordpress.com...pg?w=580&h=433

lan 2013-12-20 13:29

Stege bak m.m...

4 bifogad(e) fil(er)
Jag har ett 10-tal bilder på både M23 och S27 och ingen har stege bak. Din bild visar en museievagn, så det blir ingen av säkerhetsskäl - tänk på alla stackars "bakåkare" som skulle klättra upp och köra hôvet i kontaktledningen :oskyldig:

I övrigt börjar vagnhallen bli så klar som jag önskar. Det som tillkommit är den kur som stod framför adm-delen samt ett stort gatstensplan att placera utanför portarna. Några bilder från mitt testbygge:

Jockes 2013-12-20 17:37

Väldigt snyggt Lennart!! Otroligt kul att se. Men vilken höjd är bygeln på? Hade varit praktiskt om den varit på samma höjd som övriga i Trainzvärlden, så man kan använda olika stolpar och trådar efter behag!

lan 2013-12-20 17:44

"Engelska flottan har siktats vid Vinga"...

6 bifogad(e) fil(er)
... så här gäller det att snygga till gator och spårväg :grin:

För att kunna ansluta till Karl Johansgatan på ett snyggt sätt var jag tvungen att göra riktiga gatuspår och en gatstensbelagd stadsgata att lägga spåren på. Trainz "underbara" stitched track gör det möjligt att göra spår och gator med snygga svängar. Gatstensgatan har trottoarer och rännsten och gatuspåren är oerhört böjliga (inga mer "knixiga" kurvor).

Bilderna visar provbygge av gathörn. Cirklarna i Surveyor är till stor hjälp!
Spåren hamnade lite för glest men man hittar väl snart rätt mått!

Tekniken är:
Lägg ut gatan, lägg ett spår brevid med vertex-ringarna ung. övernesstämmande med gatans till placering och antal.

Dra in spårets vertex så de ligger på samma avstånd från gatans.

Gör om proceduren för det andra spåret.

Jag är rätt nöjd med detta "so far" :Yeah: Låt bilderna tala:

Edit: Sista bild visar hur stora "Vertex-Ringarna" är i Surveyor. Kan vara till hjälp !?

Bengan 2013-12-20 18:00

Det här blir bara bättre och bättre, Lennart.:tumme_upp:

Äntligen en gatstensgata som faller mig i smaken, dom som har varit liknande som jag har hittat, där har gatstenen varit så förbaskat stora i förhållanden till t.ex. däcken på en bil.

En liten fråga angående Göteborg och spårvagnar. Dom spårvagnarna som brukar kallas för Ängby-vagnarna här i Stockholm och som även gick på Lidingö. Fanns det sådan även i Göteborg???

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Alvik_2004.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...bon%C3%A4s.jpg

lan 2013-12-20 18:29

Nej Bengan,
jag tror aldrig GS haft sådana !?

lan 2013-12-20 18:55

Geometrigymnastik...

2 bifogad(e) fil(er)
... gjorde att jag kom på att om spårens ytterräler tangerar gatans vertexringar så blir c/c-avsåndet mellan spåren ca. 4,5 m och det ser bra ut. Innerspårets radie är bara 15 i kurvans mitt men vagnarna får ändå gott plats vid möte :tumme_upp:

rac_hammer 2013-12-20 19:13

Fantastiskt runda fina brödlimpetak :-) nej det är som sagt att GS har aldrig haft sånna vagnar vi har m25 m28 och m29 istället :-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:32.