Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   SL Tunnelbana (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20175)

bönan 2008-11-27 16:45

Bygget har stått still under ett tag, har byggt lite i Trainz och gjort andra saker. Idag fixade jag till Gullmarsplan. Jag flyttade taket, drog om Tvärbanan och satte ut kontakledning på Tvärbanan. Det såg desvärre lite konstigt ut, vid själva stationen stack kontaktledningsstolparna upp genom stationstaket. Jag får väl höja upp taket, men då blir det ett mycket stort glapp mellan tbanetågens tak och stationens tak. Vad tycker ni blir bäst? För högt i tak eller att stolparna inte får plats? Jag tycker själv att det är viktigare att stolparna får plats, men jag vill gärna höra eran åsikt också.

bönan 2008-11-29 12:33

Nu har jag pysslat lite mer med rutten. Jag har byggt till Karlaplan och Tekniska Högskolan på röda linjen.

Maximilian 27 2008-12-02 13:17

Tjena allihopa!
är ny här och ville bara säga:
Vad kul med Sthlms tunnellbana till MSTS! :)

simhag8 2008-12-02 15:32

ja

Citat:

Ursprungligen postat av Jonmpa
Det finns en vagnhall i Rissne också, Rissnedepån med spår från strax norr om Hallonbergen. Och från söder om Rinkeby. mvh Johnny

ja bor där ska jag ta lite bilder fixar det idag i sånna fall men kommer inte in i genom men tänk det är inte bra tunnelbana som står där det är pendeltåg med

Byggare Bob 2008-12-03 00:35

Citat:

Ursprungligen postat av simhag8
ja bor där ska jag ta lite bilder fixar det idag i sånna fall men kommer inte in i genom men tänk det är inte bra tunnelbana som står där det är pendeltåg med

Oj, här haglar beskeden...

Rissnedepån ligger till större delen under jord, och där finns INGA pendeltåg. Undrar om du inte blandar ihop det med BRODEPÅN

Pierre 2008-12-03 01:58

Citat:

Ursprungligen postat av bönan
Bygget har stått still under ett tag, har byggt lite i Trainz och gjort andra saker. Idag fixade jag till Gullmarsplan. Jag flyttade taket, drog om Tvärbanan och satte ut kontakledning på Tvärbanan. Det såg desvärre lite konstigt ut, vid själva stationen stack kontaktledningsstolparna upp genom stationstaket. Jag får väl höja upp taket, men då blir det ett mycket stort glapp mellan tbanetågens tak och stationens tak. Vad tycker ni blir bäst? För högt i tak eller att stolparna inte får plats? Jag tycker själv att det är viktigare att stolparna får plats, men jag vill gärna höra eran åsikt också.

Hade vart lättare att avgöra detta om stolparna om man sett en bild på problemet. Är det många stolpar det handlar om? Om det är nåra få, ta bort dom tycker jag.

bönan 2008-12-03 16:35

1 bifogad(e) fil(er)
Jo, det var ALLA stolparna på hela stationsomådet. Det såg hemskt konstigt ut. Fast inne under taket kanske kontaktledningarna är fästa från taket och inte med stolpar? Jag har i alla fall bestämt mig för att höja taket. Jag visar en bild på hur det ser ut nu, så får jag se vad ni tycker sen.:)

Pierre 2008-12-03 22:58

Aha, så ser det ut. Ja, jag tror att kontaktledningen sitter på annat sätt på sånna ställen. Jag skulle skippat stolparna, där dom blir för långa...

Totte 2008-12-03 23:46

Hej! Ta bort gantryn, tycker som Pierre. Det är likadant i Oslo S i min rutt.

bönan 2008-12-04 17:54

Ok, ska ta bort stolparna. Men tycker ni att jag ska sänka taket också?

Pierre 2008-12-04 20:06

Citat:

Ok, ska ta bort stolparna. Men tycker ni att jag ska sänka taket också?

Sänk det inte för mycket. Kolla med spårvagnen och luftledningen!

bönan 2008-12-05 15:28

Jag undrar om någon av er skulle kunna tippsa om någon bro som passar till bron mellan Bergshamra och Danderyds Sjukhus. Det finns säkert något passande på Train-sim.com, men det är en stor sida och jag vet inte riktigt vad jag ska söka på. Sökte jag på "Bridge" blev det några träffar...;)

Byggare Bob 2008-12-05 17:04

Citat:

Jag undrar om någon av er skulle kunna tippsa om någon bro som passar till bron mellan Bergshamra och Danderyds Sjukhus. Det finns säkert något passande på Train-sim.com, men det är en stor sida och jag vet inte riktigt vad jag ska söka på. Sökte jag på "Bridge" blev det några träffar...;)

provat på TheTrain.de:

http://www.zugsimulator.de/new/_cms/...27001106684325

bönan 2008-12-05 18:02

2 bifogad(e) fil(er)
Här är några bilder på bron.:) Jag använde en av broarna i "två svenska broar"-paketet på BB. Säg gärna vad ni tycker. Tunneln är den första tunnel jag någonsin har byggt. Eller, det är det första där tunneln verkligen går under jord. Övriga tunnlar jag har byggt har varit i storstadsområden och då har jag bara behövt använda hus runt öppningen.

Pierre 2008-12-05 19:03

Citat:

Här är några bilder på bron.:) Jag använde en av broarna i "två svenska broar"-paketet på BB. Säg gärna vad ni tycker. Tunneln är den första tunnel jag någonsin har byggt. Eller, det är det första där tunneln verkligen går under jord. Övriga tunnlar jag har byggt har varit i storstadsområden och då har jag bara behövt använda hus runt öppningen.

Tycker det ser riktigt bra ut. Bra jobbat!

bönan 2008-12-06 10:38

1 bifogad(e) fil(er)
Har nu byggt fram till Mörby Centrum. Visar en bild av ett C14 på väg inn i tunneln mot Bergshamra. Och så har jag en fråga: Efter de underjordiska ändstationerna fortsätter ju tunneln en bit. Jag undrar vad som "döljer" sig där inne. Är det någon typ av depo eller är det bara en bit tunnel och sedan stoppblock?

Totte 2008-12-06 12:18

Hej!
Du har lyckats bygga bra. Hur det slutar i Mörby Centrum är jag lite osäker. Troligen så fortsätter spåren med växlar så att tåget kommer till andra spåret vid plattformen.

Pierre 2008-12-06 16:54

Inte säker på detta, men troligtvis så fortsätter spåren en liten bit och sen är det stoppbockar. Mörby Centrum kanske inte var meningen att vara ändstationen från början!???? Jag tror också att växlar för att byta spår ligger före stationen och inte efter, men jag bara gissar detta...

bönan 2008-12-06 17:18

Jo, växlarna ligger före stationen, det vet jag. Det märker man när man kommer till en ändstation, att man åker genom växlar.

Micke.L 2008-12-06 17:26

Mycket fint bönan!!!

Men där vid bron på höger sida om tunnelingången mot bergshamra är det ett vattentorn.. Det är väl en bit åt höger.. jag ska se om jag hittar en bild =)

Micke.L 2008-12-06 17:32

Sök på Danderyds sjukhus på Eniro kartor och sen så drar du dig till bergsamra bron, och när du hittat dit ändrar du till utsikt. Då kan du se både vattentornet + kraftledningar =)

bönan 2008-12-06 17:51

Jag såg det rakt uppifrån och trodde att det var en oljebehållare. Ska fixa dettat.:)

Micke.L 2008-12-06 18:37

Citat:

Jag såg det rakt uppifrån och trodde att det var en oljebehållare. Ska fixa dettat.:)

jag som ofta åker över den bron ser alltid behållaren där :p

hasse15 2008-12-06 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Du har lyckats bygga bra. Hur det slutar i Mörby Centrum är jag lite osäker. Troligen så fortsätter spåren med växlar så att tåget kommer till andra spåret vid plattformen.

Spåret fortsätter en bit norr om stationen,en nergång finns vid Kyrkogårdsvägen den brukar användas av räddningstjänsten vid övningar.Tunnelmynningen syns på eniros flygbild om du förstorar upp ordentligt.Avståndet är ungefär 500-600 meter norr om T-Mörby Centrum,titta i nedre delen av parkeringen som ligger inklämd mellan E18,Gamla Landsvägen och Kyrkogårdsvägenså ser du tunnelmynningen.

Totte 2008-12-06 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av hasse15
Spåret fortsätter en bit norr om stationen,en nergång finns vid Kyrkogårdsvägen den brukar användas av räddningstjänsten vid övningar.Tunnelmynningen syns på eniros flygbild om du förstorar upp ordentligt.Avståndet är ungefär 500-600 meter norr om T-Mörby Centrum,titta i nedre delen av parkeringen som ligger inklämd mellan E18,Gamla Landsvägen och Kyrkogårdsvägenså ser du tunnelmynningen.

Precis vad jag trodde.

bönan 2008-12-07 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av hasse15

Tack så hemskt mycket, nu kan jag bygga klart denna linje!:)

Micke.L 2008-12-07 11:45

Tänkte du släppa den först? Eller ska du vänta tills gröna är klar också?

Vilka slutstationer har du byggt på röda? Mörby C ?

bönan 2008-12-07 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Tänkte du släppa den först? Eller ska du vänta tills gröna är klar också?

Vilka slutstationer har du byggt på röda? Mörby C ?

På Röda Linjen har jag hittills bara byggt från Slussen till Karlaplan och Mörby Centrum. Men från Karlaplan till Ropsten är det ju inte så långt (och till stor del under jord). Från Slussen till Liljaholmen är det ju bara tunnel, så det går ju ganska fort att bygga. Och från Liljeholmen till Fuängen är det ju delvis tunnel, och dessutom går ju Trainztunnelbanan där så den kan ju användas som bygghjälp. Jag har ju tidigare byggt från Hagsätra till Slussen så jag släpper i alla fall inte rutten fören Gröna Linjen är klar. Och Blå linjen är ju nästan bara under jord, så den går ju ganska fort att bygga. Bara någon 3d-byggare ville göra några av stationerna till Blå linjen. De är ju så unika så att det skulle se mycket tråkigare ut med "standardstationen" som jag använder. Men i dagsäget tror jag att jag släpper rutten antingen när Röda och Gröna linjen är klara eller när allt är klart.:)

Micke.L 2008-12-07 15:39

Okej, låter bra. Visa gärna lite i
bilder från Mörby Station =)

simhag8 2008-12-13 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Oj, här haglar beskeden...

Rissnedepån ligger till större delen under jord, och där finns INGA pendeltåg. Undrar om du inte blandar ihop det med BRODEPÅN

aa men nu jag ser i bland inte skylanden mellan sl gamla pendel tåg och gamla tunnel banan vill ni ha bilder?

Pierre 2008-12-13 19:20

Citat:

aa men nu jag ser i bland inte skylanden mellan sl gamla pendel tåg och gamla tunnel banan vill ni ha bilder?

Ganska enkelt att se skillnaden mellan pendelåg och t-bane tåg. Pendeltåg har strömavtagare och tar strömmen från luftledningen. T-bane tåg har ingen strömavtagare, utan tar stömmen från en tredje skena. Sen är det en massa annat som också skiljer...

bönan 2008-12-14 10:38

Nu bygger jag bron mellan Gärdet och Ropsten. Blir klart idag eller i morgon. Visar bilder när det är klart.

simhag8 2008-12-16 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Ganska enkelt att se skillnaden mellan pendelåg och t-bane tåg. Pendeltåg har strömavtagare och tar strömmen från luftledningen. T-bane tåg har ingen strömavtagare, utan tar stömmen från en tredje skena. Sen är det en massa annat som också skiljer...

ser gör jag men brukar inte titta dit så mycket men det här vet ja för det har jag frågat att det bara finns gamla tbanetåg

Byggare Bob 2008-12-17 08:49

Citat:

Nej, inte om du inte ser skillnaden mellan gamla pendeltåg och tunnelbanan. :eek:

simhag8 2008-12-17 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Nej, inte om du inte ser skillnaden mellan gamla pendeltåg och tunnelbanan. :eek:

Jag ser skyllnaden har jag sakt om ni inte fattar kan vi väl är inte så mycket åt det hållet men ser gör jag :eek:

bönan 2008-12-20 19:00

Citat:

Nu bygger jag bron mellan Gärdet och Ropsten. Blir klart idag eller i morgon. Visar bilder när det är klart.

Jag har inte hunnit bygga något mer, som jag skrev att jag skulle göra. Jag har varken haft tid eller lust att bygga, och nu kommer julen, så jag lär inte hinna göra så mycket på rutten den närmaste tiden. Hoppas ni förstår, men jag lovar: Jag har inte laggt av med arbetet på rutten, bara tagit en liten paus.;)

Pierre 2008-12-20 19:09

Förstår fullt ut, det måste finnas tid och lust. På det igen sen efter helgerna...

bönan 2008-12-20 19:51

Javisst, efter jul så sätter jag igång igen! Finns mycket tid då innan skolan börjar igen!:p

bönan 2008-12-23 16:41

Skulle bara berätta att jag har gjort lite internationel reklam för min rutt på Tran-Sim.com!:)

bönan 2008-12-26 10:52

Hej igen! Jag har hunnit bygga lite på rutten nu efter jul. Det jag har hunnit göra är att sätta ut spår, vägar och några hus vid Gärde-bron. Men nu behöver jag hjälp. Jag måste ha ett objekt som liknar Kungliga Tennishallen, men det visade sig VÄLDIGT svårt att hitta. Jag sökte på train-sim utan resultat, och nu behöver jag alltså er hjälp!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.