Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   USA-bilder (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10513)

Håmacon 2005-12-16 11:32

USA-bilder

5 bifogad(e) fil(er)
För dem som är intresserade av USA-miljöer tänkte jag posta lite foton från min 3-månaders resa där.

Från Los Angeles åkte jag tåg norrut efter Stillahavskusten upp till Seattle, en liten tripp på 1 1/2 dygn. Där hämtade jag en camper (monterbar husmodul på pickupflak) för att köra den tvärs genom hela landet till Baltimore på ostkusten för att därifrån skeppa hem campern till Sverige.

Sedan skulle ju ägaren till Cheva-pickisen ha tillbaka bilen, så jag korsade USA en gång till, denna gången längre söderut, via Texas,Arizona och Grand Canyon bl.a. Jag körde mest småvägar för att se så mycket som möjligt. Det blev väl 10 timmars körning om dagen i ett par månader...

Dagens bilder är från the Cascades, ett gigantiskt vildmarksområde i nordväst.
Gråväder mest hela tiden eftersom vi var på 3000 meters höjd och över molnbasen. Mäktigt dock, med bland annat björn alldeles på utsidan vid många övernattningar i skogen.

Det gällde att ha diesel och verktyg, vatten och mat med sig eftersom det kunde vara 50 mil (svenska) mellan bebodda trakter...

Håkan

Basse 2005-12-16 11:41

Fina bilder.
Var det inte jobbigt att köra så mycket?

Håmacon 2005-12-16 11:53

Jo, det var längre än jag hade föreställt mig. Men jag har kört långtradare halva livet så det var inga större problem.

Jag lärde känna mycket folk och eftersom det blev en dyr resa och banklånet jag tagit för resan började ta slut så nappade jag på ett erbjudande att också köra big truck under en månads tid för en kille med sågverk.Dels för att få lite friska dollar, men också för att det var ett fint sätt att få uppleva ännu mer.

Körde mestadels den svarta Peterbuilten som finns i min tråd om USA-tåg.

Håkan

alex 2005-12-16 14:56

Hej.

mycket fina landskaps bilder Håmacon:D

Dm3 2005-12-17 02:18

Otroligt mäktiga bilder! Nästan svårt att ta till sig dom...

Jag har aldrig varit i USA, men en hel del av mina vänner har och efter
att ha pratat med dom börjar jag förstå hur stort landet egentligen är.

http://www.compfused.com/directlink/930/

:)

Håmacon 2005-12-17 11:04

5 bifogad(e) fil(er)
Efter the Cascades rullade jag så småningom ner till lite mer bebyggda trakter.

knasen 2005-12-17 13:38

Intressanta och snygga bilder, bilden nr 2 nerifrån där bärgnings bilen står upp ställd på två pallbockar, är riktigt bra.

Iceplague 2005-12-17 13:44

Citat:

Ursprungligen postat av knasen
bilden nr 2 nerifrån där bärgnings bilen står upp ställd på två pallbockar, är riktigt bra.

Måste medge att jag fick mig ett riktigt gott skratt när jag såg den. Hehe
Man får iaf inpiration till sina egna scenarion.
Otroligt snygga bilder. :tumupp:

Håmacon 2005-12-17 14:33

Tack för kommentarer!

För att det inte skall bli alltför tjatigt framigenom, hoppas jag det blir lagom med mer bilder någon gång i veckan. Tanken är väl bl.a. att någon kanske kan få inspiration av landskapsbilderna till egna rutter och scenarier.

Håkan

knasen 2005-12-17 15:03

Ser gärna mer fina bilder, tack för du vill visa bilderna.

Rojje 2005-12-17 15:19

Instämmer med knasen och övriga. Du får gärna visa flera av dina fina bilder. :D

Håmacon 2005-12-26 11:53

5 bifogad(e) fil(er)
Dagens bilder är av det lite alldagligare slaget, men eftersom även transportsträckor ingår i en lång resa så kommer de här.

Första bilden är på en "Crash Away Ramp".
Vi har precis kommit ner från flera tusen meters höjd med flera mils ständigt utförslut. Inga problem för en personbil, men en tung lastbil klarar inte ständig bromsning. Det gäller att ligga på låg växel med maximal avgasbroms och använda den extra magnetbroms som många bergsåkare har i slutväxeln.
Den som chansar är förlorad...

Uppe i bergen finns överallt automatiska bromsprovningsanläggningar som måste genomföras innan man får köra vidare. Även särskilda platser med obligatorisk snökedjepåläggning finns. Eftersom det ändå händer att bromsarna tar eld och kollapsar, har man byggt dessa bromsramper där den skenande trucken förväntas styra in för att avvärja en värre olycka.

Bilden visar en snäll ramp med massor av löst grus i uppförslut. Uppe i bergen fanns inte samma utrymme. På en sidan en 10-meters ramp som ledde rätt in i den vertikala bergväggen, på andra sidan ett lodrätt dike med 500 meter till botten. I en av ramperna hade man låtit en kraschad truck vara kvar. Den satt som ett frimärke i bergväggen och där var en stor skylt men texten:

Truckdrivers!
Check your brakes! Joe did not.

Förhoppningsvis hade de plockat ut stackars Joe från vraket. Bergskörning i USA är ingenting för fjollor...

Vidare in bild från en sandstorm i ett område där man ofta hörde prärievargarna yla, när man låg med öppen taklucka och tittade på stjärnhimlen om nätterna. Sista bilden visar att vi närmar oss Painted Desert, ett mycket speciellt område.
Håkan

Rojje 2005-12-26 12:01

Lite sena "julklappsbilder", man tackar Håmacon. :tumupp: Dina bilder gör att man blir riktigt sugen på att spara ihop pengar till en längre USA-resa. :)

alex 2005-12-29 22:19

väldigt väldigt fina bilder Håmacon:D.Speciellt bild 4 med solnedgången

dd 2005-12-29 22:29

väldigt snygga bildet

knasen 2005-12-29 23:31

Snygga bilder, du har inga bilder med tåg oxå? återigen, tack för att du vill visa dina bilder. Blir sugen på att dra västerut, skall förhoppningsvis åka framöver. Med min sambo, eller med jobbet för att jobba med ett känt bilmärke som tillverkas på västkusten :)

Jag rullar

Håmacon 2005-12-30 12:17

Jag har en tråd till från samma resa, där det bara är tågbilder.
(Någon som gillar USA-tåg?)
Du hittar den i "Allmänt om tåg" på sidan 3 tror jag.

Håkan

knasen 2005-12-30 18:42

Där ser man :) jag måste öppna korkgluggarna och kolla ordenligt nästa gång, brukar läsa på forumet varje dag. :)

Håmacon 2006-01-01 14:21

5 bifogad(e) fil(er)
Dagens bilder börjar med lite positionsfunderingar och avslutas med färden mot Arizona, även kallat Blue Sky County, och där ligger Painted Desert.
Det är ett stort naturreservat med makalösa färger i mest rött men nästan hela färgspektrat är representerat.
Färgerna beror på mineraler som reagerar med fukt och syre.

alex 2006-01-01 15:05

Mycket fina bilder:D USA är verkligen ett fint land med berg och öken som du visar och huset på bild 3 såg lite roligt ut:)

vfp420b 2006-01-01 15:50

Verkar nästan som att du är var i USA-Sverige, med tanke på skylten på första bilden i senaste inlägget från dig, "Gothenburg" låter som Göteborg på vissa språk ju.:D

Håmacon 2006-01-01 15:58

Ja, detta var taget i "svenskbygderna" och namnet skall faktiskt ha givits av en svensk nybyggare en gång i tiden.
Håkan

Håmacon 2006-01-10 16:07

5 bifogad(e) fil(er)
I närheten av Painted Desert ligger Petrified Wood (Förstenade Skogen).

Det var ett område med mäktig skog som genom årtusenden täcktes av kilometerdjupa lager av sand. Det höga trycket medförde att träden komprimerades så starkt att de förstenades och kristalliserades.

Efter oändlig tid drev sanden viden vidare och kvar stod den döda, men konserverade skogen. Stormar och kanske jordbävningar gjorde att träden rasade ikull och gick i bitar. Den vackert färgade ytan framkommer vid slipning, ett tidsödande arbete som kunde studeras i det fina muséet.

Sista bilden är från resans verkliga höjdpunkt: Grand Canyon, som kommer att presenteras utförligare i nästa bildsläpp.

Håkan

Håmacon 2006-01-19 12:48

5 bifogad(e) fil(er)
Slutet på mina USA-bilder närmar sig nu.
Dagens bilder är från resans höjdpunkt: Grand Canyon. Det finns inga bilder som kan göra området rättvisa, storleken, höjderna och djupen låter sig bara inte beskrivas.

Längst ner Coloradofloden som mejslat ut dessa kilometerdjupa raviner där man kan delta i våldsamma båtfärder genom forsar och vattenfall. För den som har pengar finns också maffiga helikopterturer. Till södra delen som dessa bilder är från går också en veteranjärnväg. Det finns människor jag talat med som återvänt i 25 års tid och ändå bara sett en liten del av detta magnifika område...

Kommande slutbilder är från norra delen, det vackraste och vildaste området.

Håkan

alex 2006-01-19 16:23

Oj oj oj:eek:verkligen vackra bilder Håmacon:D.Gillar speciellt bild 3.

Håmacon 2006-01-30 17:22

5 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en drös med de sista bilderna från USA.
Första omgången är från norra sidan av Grand Canyon "Northern Rim".

Håkan

Håmacon 2006-01-30 17:32

5 bifogad(e) fil(er)
När jag satt i den häftiga restaurangen på klippstupskanten och såg alla rovfåglar som cirklade i termiken nedanför oss väcktes gamla minnen till livs och när jag lite senare träffade ett lagom förvildat gäng som höll på med paragliding så var jag inte direkt nödbedd...

Jag har tidigare hoppat en hel del fallskärm och eftersom det har många likheter med paragliding så behövdes bara några tandemhopp så att de såg att jag kunde styra och förhoppningsvis också landa. Det blev det några häftiga veckor i lufthavet. Allt gick över förväntan, endast ett par sönderrivna jeans och en tappad sko, ingen gips och ingen sjukhusvistelse!

Håkan

alex 2006-01-30 19:21

Väldigt vackra bilder:).Var det roligt att hoppa fallskärm?

Håmacon 2006-01-30 20:29

Ja, det är väl i många avseenden den ultimata upplevelsen, kickarnas kick.
Håkan

Basse 2006-01-30 20:38

Fina bilder!
Ser härligt ut att "paraglida". Kanske man måste testa någongång... :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.