Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Fråga angående Eng och wag fil. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11024)

Sparkfot 2006-01-31 20:40

Fråga angående Eng och wag fil.

Om man byter namn på en mapp från nsl_Sl x10 till NT X10 behöver man ändra det i eng o wag filen då med? tacksam för svar:)

Lokförarn 2006-01-31 20:44

Hej ...

Svar ja annars så kommer du att få två nsl_Sl x10.
Fast i olika mappar.

TW

Sparkfot 2006-01-31 20:48

Jag döpte iaf om X10 till NT X10 och SJ X40 till NT X40. Ska jag då skriva in Wagon ( NT X10a
Type ( Engine )
WagonShape ( NT X10a.s ) i eng o wag filerna?

Lokförarn 2006-01-31 20:57

Hej ...

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Jag döpte iaf om X10 till NT X10 och SJ X40 till NT X40. Ska jag då skriva in Wagon ( NT X10a
Type ( Engine )
WagonShape ( NT X10a.s ) i eng o wag filerna?

Ja du måste också ändra i .sd filen från X10a.s vad det nu står till NTX10a.s osv.

Alltså eng wag sd får du ändra i.
Och du får byta namna på allt.

S.
Sd.
Eng.
Wag.

Sedan ska det fungera.

TW

micke321 2006-01-31 21:04

Om du kollar under guider på banbyggarna.se så finns det hjälp hur du döper om ett lok/vagn

Sparkfot 2006-01-31 21:41

Det går inge bra alls. Jag har kollat igenom eng och wagon filerna och bytt namn endå stämmer det inte och msts går inte igång. Jag funderar på om jag ska radera dom gammla eng filerna och wagon filerna och zippa upp orginal eng+wag filerna o kopiera in dom. vad tror ni om det?

Eller: Finns det någon som skulle kunna/vilja hjälpa mig med att ändra på alla dessa filer så att det blir rätt så skulle jag bli väldigt tacksam.:)

Pierre 2006-01-31 22:36

Så här gör jag:

Börjar med att byta namn på mappen till t.ex. NT_X10. Tror man ska undvika mellanslag!? Har för mig att jag läst att det kan ställa till jäkelskap???? Jag undviker iallafall mellanslag!

Sen byter jag namn på eng-, wag-, s- och sd-filerna (exempel: NT_X10a.eng, NT_X10a.s, NT_X10a.sd och NT_X10b.wag, NT_X10b.s, NT_X10b.sd).

Efter det öppnar jag sd-filerna och ändrar (exempel: NT_X10a.s i NT_X10a.sd och NT_X10b.s i NT_X10b.sd).

Öppnar sen eng- och wag-filen och ändrar överallt där det gamla namnet står (exempel: NT_X10a i NT_X10a.eng och NT_X10b i NT_X10b.wag).

Nu är det bara att göra ett consists och provköra!

Om jag inte ska ha flera ommålningar av samma lok/vagn i samma mapp, så struntar jag i att döpa om ace-filerna och öppna s-filen och ändra.

elektro 2006-02-01 16:21

Hej. Om du bara byter namn på mappen så behöver väl inget ändras i .s och .sd - filerna, men däremot i .con-filen. Om man har mellanslag i namnet eller i mappen så måste man sätta " runt detta om du editerar direkt i .con-filen. Men det funkar väl automatiskt om man bygger ihop sitt tåg med conbuilder ?
/OM

Sparkfot 2006-02-01 18:05

Nu får jag upp fel rutan: Error reading database file. Line:107. det är en X10:ans eng fil felet ligger i line 107,vet ngn vad som felet kan vara?

Pierre 2006-02-01 18:06

elektro: Ska man inte ändra namnet på s- och sd-filerna, så behöver man inte ändra namnet på mappen heller. Då är det ju bara att köra med ommålningen och strunta i att ha orginalet inlagt. Har man båda inlagda, så blir det helt fel i consist editor (den går ju inte efter mappnamnet), då man har filer med samma namn!

Förstår inte vad du menar med...sätta " runt detta om du editerar direkt i con-filen...???? Men jag har aldrig editerat en con-fil heller. Varför göra det? Är det bättre, än att göra en ny con-fil med det ommålade/omdöpta tåget?

Jag har för mig att msts inte hittar en mapp med färre bostäver än 3 (tror det var det?) och det var därför jag föreslår att skippa mellanslag. Och likaväl som att göra ett mellanslag, så kan man ju göra _ eller -.

Pierre 2006-02-01 18:10

Sparkfot: Börja om från början. Behåll ace-filerna och släng resten! Döp om mapp och filer efter min "guide" så ska det funka. Men du får inte missa att ändra nånstans i eng- och wag-filerna!

Sparkfot 2006-02-01 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Sparkfot: Börja om från början. Behåll ace-filerna och släng resten! Döp om mapp och filer efter min "guide" så ska det funka. Men du får inte missa att ändra nånstans i eng- och wag-filerna!

Ska kolla nogrant i eng och wag filerna. Annars försöker jag mig på din gudie men den är krånglig. Jag har nu kollat igenom X10:ans eng file men kan itne hitta vad som är felet.
Kan lägga upp den här så ngn av er andra kanske kan hjälpa mig att felsöka den

Sparkfot 2006-02-01 20:53

Här kommer eng filen.

1 bifogad(e) fil(er)
Som rubriken ovan lyder så har jag nu bifogat eng filen.

Lokförarn 2006-02-01 21:20

Hej ...

Nä, det är inget fel på eng-filen.
Tror att det kan vara .sd filen.

Fråga har du byt namn på .ace filerna?

Byt namn på s. & .sd , eng. filen till det du vil ha.
Ändra namnet på s. filen i sd. filen.
Alltså öppna den och byt namn på raden där det står
shape ( x10a.s till det du har.
Byt sedan namn i eng filen på

WagonShape ( X10a.s ) till det du vill ha och
Wagon ( X10a) till det du vill ha och sist
Name ( "X10" ), det var allt.

TW

elektro 2006-02-01 21:27

Så vitt jag förstår ser .eng-filen rätt ut. Den hänvisar till en .s-fil med samma förnamn. Det ska även finnas en .sd-fil med samma förnamn.( NT_X10.s resp NT_X10.sd). I .sd-filen ska finnas en hänvisning till .s-filen i början av texten, det är bara en liten fil.
Jag har bytt namn förut och det har gått bra.
Pierre: jag vet inte vad du menar med consist editor, jag använder enbart conbuilder, alternativt ändrar jag direkt i .con-filen.
Hälsningar Olle M

Pierre 2006-02-01 22:02

Detta står i eng-filen:
WagonShape ( NT_X10a.s )

Heter s-filen likadant? Jag frågar eftersom eng-filen har ett mellanslag i namnet, istället för ett _.

Hade vart lättare att kolla om allt stämmer, om du zippat alla filerna (utom ace-filerna)!

elektro: Consist Editor finns (lite gömd) i Activity Editorn. Men programmet conbuilder funkar ju också att göra consists med (och är lättare!).

elektro 2006-02-02 09:41

Jag har läst både i uk-trainsim och i steam4me att det är väldigt noga med att man har rätt stora och små bokstäver vid skrivningen av filnamnen. Annars kan det bli så att MSTS inte hittar filerna.
/OM

Sparkfot 2006-02-02 19:50

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Detta står i eng-filen:
WagonShape ( NT_X10a.s )

Heter s-filen likadant? Jag frågar eftersom eng-filen har ett mellanslag i namnet, istället för ett _.

Hade vart lättare att kolla om allt stämmer, om du zippat alla filerna (utom ace-filerna)!

elektro: Consist Editor finns (lite gömd) i Activity Editorn. Men programmet conbuilder funkar ju också att göra consists med (och är lättare!).

Då zippar jag ner alla filer utom ace filerna då;)

Pierre 2006-02-03 08:14

Ingen av sd-filerna har du ändrat i. Och NT X10a.eng och NT X10a.s har mellanslag i namnet.
MSTS hittar helt enkelt inte filerna!

Lägg till denna rad ovanför Light-sectionen i eng-filen, för att kunna load/unload passagerare:

PassengerCapacity ( 100.0 )

elektro 2006-02-03 12:48

Hej.
Jag har kollat i filerna. Du borde nog ändra så att du har 'underscore-tecken _ ' på alla ställen så att det inte blri några mellanslag. Men i .sd-filerna har du skrivit fel namn på hänvisningen till .s-filen, nsl_X10 i stället för NT_X10.
/OM

Sparkfot 2006-02-03 18:55

Citat:

Ingen av sd-filerna har du ändrat i. Och NT X10a.eng och NT X10a.s har mellanslag i namnet.
MSTS hittar helt enkelt inte filerna!

Lägg till denna rad ovanför Light-sectionen i eng-filen, för att kunna load/unload passagerare:

PassengerCapacity ( 100.0 )

Med vilket program öppnar man sd filerna med då?:confused:

Mazz 2006-02-03 19:29

Citat:

Med vilket program öppnar man sd filerna med då?:confused:

Wordpad? :)

Pierre 2006-02-03 19:30

Öppna alltid eng-, wag-, s- och sd-filer med Wordpad!

Är s-filen komprimerad, så får man göra den okomprimerad först med Shape File Manager (eller Zipper som finns i TK_Utils!).

Sparkfot 2006-02-03 20:52

Citat:

Öppna alltid eng-, wag-, s- och sd-filer med Wordpad!

Är s-filen komprimerad, så får man göra den okomprimerad först med Shape File Manager (eller Zipper som finns i TK_Utils!).

Verkar som dom är det men nu har jag lokaliserat felet till Line 110 i NT_X10 eng filen. Förstår inte vad som inte funkar där,sen hänger sig bara spelet också. Men Pierre: Du skulle inte kunna göra S och Sd filerna okomprimerade o sedan zippa ner och skicka till mig?:)

Pierre 2006-02-04 00:13

Sd-filer är aldrig komprimerade, det är bara att öppna dom med Wordpad! Och s-filer behöver man bara ändra i, om man döpt om ace-filerna. Och det är inte ofta man gör det. Du har väl inte döpt om ace-filerna?

Jag döper bara om ace-filer, om jag ska ha samma lok/vagn i samma mapp i flera versioner. Om jag målar om nått objekt, så döper jag också om ace-filerna (och då måste man öppna s-filen och ändra!).

Sparkfot 2006-02-04 10:55

Citat:

Sd-filer är aldrig komprimerade, det är bara att öppna dom med Wordpad! Och s-filer behöver man bara ändra i, om man döpt om ace-filerna. Och det är inte ofta man gör det. Du har väl inte döpt om ace-filerna?

Jag döper bara om ace-filer, om jag ska ha samma lok/vagn i samma mapp i flera versioner. Om jag målar om nått objekt, så döper jag också om ace-filerna (och då måste man öppna s-filen och ändra!).

Ace filerna har lag låtit bli men problemet ligger fortfarande i eng filen. Nu gnäller spelet över att det är rad 110 som det finns något som inte stämmer,tror att det är raden med passgerar kapacitets grejen som jag la in iförrgår som strular.
Någon som kan hjälpa mig med att rätta til felet?

Sparkfot 2006-02-05 11:20

Då jag använde mig av orginal eng filen till loket och bytte namn på det man skulle så funka det igen. Men sen startar den inte eftersom det låg en annan version av tåget i trainset mappen men det tog jag då bort för att se om det hjälpte. Men det hjälpte inte så nu får jag fortfarande inte igång msts.:mad:
Någon som vet vad det kan vara för fel? Efter alla felmedelande när spelet har "loadat" så stängs det bara ner:confused:

Sparkfot 2006-02-05 18:40

Felmedelande

Detta felmedelande får jag upp: Error reading train database file: Trains/Trainset/X10_NSL_nsl_x10a.eng, X10 NSL_2/nsl2_X10b.wag
Det går att trycka bort dom men sen stängs hela msts ner. Någon som har en teori om varför?:confused:

elektro 2006-02-06 07:55

Har du någon .con-fil som innehåller dessa .eng eller -wag-filer? Med det felmeddelnadet tror jag att programmet söker efter lok eller vagnar från .con-filerna. Du kan öppna .con-filerna med wordpad och se att namnen stämmer överens med dina filer i Trainset-mappen.
/OM

Sparkfot 2006-02-06 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av elektro
Har du någon .con-fil som innehåller dessa .eng eller -wag-filer? Med det felmeddelnadet tror jag att programmet söker efter lok eller vagnar från .con-filerna. Du kan öppna .con-filerna med wordpad och se att namnen stämmer överens med dina filer i Trainset-mappen.
/OM

Har löst det problemet nu genom att använda orginal filerna och spara ace filerna istället. Men nu är det ace filerna som strular då jag la in NT ommålnings ace filen. Felmedelande: X10_NSL_2/NSL_X10_XRPT.ace.
Vad kan det vara som strular nu?:(

knebert 2006-02-06 17:13

Citat:

Har löst det problemet nu genom att använda orginal filerna och spara ace filerna istället. Men nu är det ace filerna som strular då jag la in NT ommålnings ace filen. Felmedelande: X10_NSL_2/NSL_X10_XRPT.ace.
Vad kan det vara som strular nu?:(

Hej!

Som jag ser det så ser det ut att felet är precis så som du beskriver det ovan.

Som du ser så står det .ace i slutet av raden...

Kolla i alla andra filer som .s, .sd, .wag med mera som tillhör tåget om denna acefil finns med...

Sen en andra fråga som kanske kan vara värt att få reda på är: Är detta ett original som du försöker installera och vad är det för något lok/tågsätt?? Det kan hjälpa en hel del om man vet vad det heter som original....

Med originla menar jag orörda filer...

MVH Kenneth

Sparkfot 2006-02-06 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Som jag ser det så ser det ut att felet är precis så som du beskriver det ovan.

Som du ser så står det .ace i slutet av raden...

Kolla i alla andra filer som .s, .sd, .wag med mera som tillhör tåget om denna acefil finns med...

Sen en andra fråga som kanske kan vara värt att få reda på är: Är detta ett original som du försöker installera och vad är det för något lok/tågsätt?? Det kan hjälpa en hel del om man vet vad det heter som original....

Med originla menar jag orörda filer...

MVH Kenneth

Det borde stämma i de övriga filerna för det är en ommålning av orginalfilerna. Det är X10 det rör sig om, Jag tog bort orginal filerna och kopiera in dom ace filerna jag använde till X10 innan msts började strula. Som synes är det jue bara en fil som strular.:confused:

Pierre 2006-02-07 15:38

Felsökning kan vara ett litet helv..., så ibland/ofta är det bättre att börja om istället. T.ex. så går man ju tillbaks till en backup, vid ruttbygge, om det börjar jäklas...

Vet ju inte hur du gjort, men jag börjar med att kopiera mappen till tåget jag ska måla om, till skrivbordet. OBS! Orginalet låter jag alltid ligga kvar! Sen målar jag om tåget (ace-filerna) och sen döper jag om tåget (mappen, s-, sd-, eng- och wag-filerna).

Flyttar sen det ommålade och omdöpta tåget till Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/TRAINSET och gör en consists! Behöver jag kolla hur tåget ser ut under ommålningen, så använder jag Shape Viewer.

Sparkfot 2006-02-07 16:02

Citat:

Felsökning kan vara ett litet helv..., så ibland/ofta är det bättre att börja om istället. T.ex. så går man ju tillbaks till en backup, vid ruttbygge, om det börjar jäklas...

Vet ju inte hur du gjort, men jag börjar med att kopiera mappen till tåget jag ska måla om, till skrivbordet. OBS! Orginalet låter jag alltid ligga kvar! Sen målar jag om tåget (ace-filerna) och sen döper jag om tåget (mappen, s-, sd-, eng- och wag-filerna).

Flyttar sen det ommålade och omdöpta tåget till Microsoft Games/Train Simulator/TRAINS/TRAINSET och gör en consists! Behöver jag kolla hur tåget ser ut under ommålningen, så använder jag Shape Viewer.

Nu när jag ändrat om namn på ace filerna så stämmer det. Problemet var att dom hade samma namn som orginal versionen.

Pierre 2006-02-08 18:46

Konstigt!????

Som jag sagt förut, så behöver man inte ändra namnen på ace-filerna, om man inte ska ha det ommålade tåget i samma mapp som orginal tåget. Men dom andra filerna (och tågmappen) måste döpas om.

Bra att det fungerar nu iallafall!

Sparkfot 2006-02-08 20:02

Citat:

Konstigt!????

Som jag sagt förut, så behöver man inte ändra namnen på ace-filerna, om man inte ska ha det ommålade tåget i samma mapp som orginal tåget. Men dom andra filerna (och tågmappen) måste döpas om.

Bra att det fungerar nu iallafall!

Jovars,men de låg jue inte i samma mapp utan i två olika fast de hade samma fil namn detta pga att det finns 2 olika version av pendeltåget,antar jag.

Lokförarn 2006-03-02 19:40

Hej ...

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Jovars,men de låg jue inte i samma mapp utan i två olika fast de hade samma fil namn detta pga att det finns 2 olika version av pendeltåget,antar jag.

Jag tog en titt på den zip fil som fanns i denna tråd med
ett par x10 filer i.
Hittade 3 fel.
Du kan ju testa och se om den fungerar nu.

TW

Sparkfot 2006-03-02 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av Lokförarn
Jag tog en titt på den zip fil som fanns i denna tråd med
ett par x10 filer i.
Hittade 3 fel.
Du kan ju testa och se om den fungerar nu.

TW

Viserligen fungerar X10 fel fritt sen jag installerade om orginalfilerna typ men ska se om det funkar bättre.:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.