Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nåttebo-Mellefors-Järnväg NMJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11175)

Hawk 2006-02-14 09:13

Nåttebo-Mellefors-Järnväg NMJ

4 bifogad(e) fil(er)
:)
Hej
Fick ju tllstånd att försvenska den franska rutten "La Ligne du Morwan"
Har målat om några hus, så dom ska se lite Svenska ut.
Bara en test än så länge.
Kan man ha den här texturen (hämtad från KMJ) till små stugor som ligger efter linjen, eller skall man ha tegel, röd färg.....?
Det kommer ju en massa nya Svenska hus och bondgårdar också.:)
Naturen får sej en rejäl dust, med nya marktexturer, många nya träd och granar och åkrar.
Ja vi får se va som händer.....;)

27 Juli 2006, namnet bestämt;)

Nåttebo-Mellefors-Järnväg

NMJ

Erik.H 2006-02-14 11:29

:tumupp: Ser jättefint ut! :)

Kan man få ställa upp med ett förslag till vad rutten ska heta?
Bergsjö järnvägar.

Pierre 2006-02-14 11:54

Jag gillar den texturen. Det ser mycket bra ut!

Mazz 2006-02-14 12:28

Toppensnyggt!

Ja, jag tycker marktexturerna passar utmärkt på rutten, stämmer väl överens med träd o växtlighet för övrigt.

Den gula färgen på husen är mycke snygg och svensk, men kanske om du kan blanda lite... Mina personliga intryck när man är ute o rör sig i Sverige, är ändå att den röda färgen är dominerande...

Må RE vara med dig och lycka till! :D

Totte 2006-02-14 15:20

Hej!
Fin rutt det här! Jag föreslår att den ska heta "Ostkusten". Påminner mig att jag åkte på riktigt från Stockholm till Kalmar.

jimsom 2006-02-14 15:21

Fantastiskt snyggt, Hawk!
Det är säkert många som väntar på en ny fin "svensk" bana.

Hawk 2006-02-17 08:08

3 bifogad(e) fil(er)
Hej
Några nya bilder.

Mazz 2006-02-17 09:46

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Totte 2006-02-17 10:22

http://217.197.57.186/forum/images/smilies/thumbup.gif http://www.ani3.dk/smiles02/smiles1/...or_klapper.gif

Erik.H 2006-02-17 11:18

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :D
5/5 Möjliga! :) !

Hawk 2006-02-17 12:01

3 bifogad(e) fil(er)
:o
Hej igen:)

Tackar för glada tillrop
Har bytt ut vägtexturerna nu också.
Det kan kanske bli en rätt tidig release, om allt går vägen.
Frågan är om ja ska elektrifiera banan?

Några bilder till;)

Mazz 2006-02-17 12:11

Finns massa bra saker att säga om din rutt, Håkan! Verkligt härlig verklighetskänsla, rätt färger, levande landskap osv... :tumupp:

Elekrifiering eller ej, är ju naturligtvis du själv som bestämmer o känner för... Kan ju ha kanske lite betydelse för vilken del av landet och vilken tidsepok man kan tänkas at banan ska efterlikna... Elekrifierade banor är ju väl i majoritet i Sverige idag, åtminstånde om dom har lite trafik o tala om... Men, en olektrifierad bana har ju onekligen sin charm oxå. Vilket du än gör, så blir det rätt, skulle jag säga... En fundering kan dock vara hur vanligt det är med betongslipers på en oelektrifierad bana? :)

Vad bygger banan på för spårsystem, original eller Xtracks?

Hawk 2006-02-17 12:15

;)
Xtracks:cool:

Pierre 2006-02-17 13:03

Det är väl flera linjer i denna rutt!????

Då kan nån/några vara med el och nån/några utan. Så får man både ock!

Mazz 2006-02-17 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
;)
Xtracks:cool:

Underbart! :D :cool:

Hawk 2006-02-17 14:47

1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Här en karta över rutten.

Sigma 2006-02-18 03:48

Ser fantastiskt bra ut! :tumupp:, och jag röstar för elektrifiering :) .

Sparkfot 2006-02-18 10:50

Citat:

Ursprungligen postat av Sigma
Ser fantastiskt bra ut! :tumupp:, och jag röstar för elektrifiering :) .

Jag med:tumupp: Och en realease snart för det är brist på fina svenska rutter.:)

Mazz 2006-02-18 14:12

Efter lite kollande på rutt-kartan och ser att det är fet-mycke signaler på halva rutten, så gissar jag att där är det dubbelspår... Med det sagt, så lägger nog jag en röst för elektrifierat på åtminstånde huvudlinjen även enkelspåriga delen. Anledningen är att oelektrifierade dubbelspårs-sträckor i Sverige är inte vanligt varken nu eller förr... Nån eller några sidobanor skulle man kunna ha oelektrifierade möjligtvis, även om problemet tråd eller inte tråd som vanligt infinner sig... :)

Sen är ju Tjalles stolpar väldigt snygga... ;) :)

Så, efter funderande så lägger jag en röst för elektrifierat... Men, väljer du att göra den oelektrifierad, så är det kanon det oxå, man är ju kung i sitt eget land... :tumupp:

Hawk 2006-02-19 10:13

Hej
Själv tycker ja också att Tjalles stolpar skulle göra sej fint.
MEN ,nu har de dykt upp problem:eek:

I som ja vet hittills, så är det fyra så kallade "surtilar" som inte går att editera i RE.
Ta bort saker från tilsen går fint om man editerar world-filerna manuellt.
Men ja har försökt att få dit gantrys nu i snart fem timmar, på olika sätt, men de verkar kört...:(

Tusan att de alltid ska jä**as :mad:

Som orginal va rutten bara elektrifierad ett kort stycke i ena ändan, men dom stolparna har ja tagit bort manuelt från dom tilsen.
Dom såg definitivt inte Svenska ut, även om dom va ruskigt snygga.
Så nu vete skam...........
Att Editera IN stolpar manuellt i world-filerna ser ja som uteslutet.
Har inte kollat riktigt, men det är enkelspår en bra bit iaf.
Kanske enklare å byta ut dubbelspåren mot enkelspår:rolleyes:

Ja vi får se va som händer

Mazz 2006-02-19 11:53

Elände... Sur-tiles känner vi ju till... tyvärr... :(

Frågor då som infinner sig...

Jag antar att det inte är något storleksproblem i sur-tilesen, det hade du ju själv märkt... Vad jag förstår på din beskrivning, så handlar det om att det skräpar sig när du gör saker som inte har med spårdatabasen att göra, t.ex placera gantrysar... Men, trots det har jag dock ett förslag, utan garantier på att det funkar, men inte otänkbart är ju ändå att spårdatabasen är involverad trots allt...

Tycker mig ha sett ut-rikiska signaler i rutten, gissar och hoppas att dina planer är att sätta svenska signaler... I så fall är mitt förslag att dels ta bort samtliga signaler, samt att manuellt återskapa spårdatabasen. Då får man en absolut ren o snygg spårdatabas som är stabil att sedan signalsätta på. Rutten ser inte så hysteriskt lång ut, så det är nog ett arbete som är relativt snabbt avklarat. Och, förhoppningsvis och inte osannolikt är nuvarande surtiles-problem kopplat till spårdatabasen. Om inte, så har man iallafall en spårdatabas som är redo för ny svensk signalsättning, och man kan lite mer "brutalt" jobba med felsökning då man inte har signaler i rutten som ställer till det i felsökningen.

Hawk 2006-02-24 08:07

5 bifogad(e) fil(er)
Hej
Tack mazz för tipsen, de löser ju sej nu, mä Tjalles stolpar och allt:tumupp:

Kom på att i Sverige är det ju rätt mycke granar, så de får bli en del , efter linjen.
Även bakgrundskulisser bytes till granar.
Några större sjöar får de nog bli oxå..., ja, allt som gör rutten Svensk-liknade ska fixas till.

Här några nya bilder.

Erik Götborg 2006-02-24 11:46

En fråga bara...
När jag kör orginalrutten så hackar det nåt så otroligt vid startstationerna, kan detta bero på kontaktledningen och i så fall, blir det likadant på din version?

Bra jobbat Hawk....

Hawk 2006-02-24 23:43

Hej
Laddhacken kommer att vara borta, rutten kommer att flyta fint.;)

Erik Götborg 2006-02-25 08:31

Kanon...härligt att se när en mästare gör en bra rutt ännu bättre.

Hawk 2006-02-27 10:31

3 bifogad(e) fil(er)
Hej :)

Några nya bilder.
Ny spårtextur (KMJ)
Blev tvungen å flytta telegrafstolparna ut från spåret, så Tjalles stolpar inte trasslade in sej;) , ett drygt jobb, puh.
Förövrigt en del ommålade hus, fler granar mm.
Försvenskningen pågår, dag å natt :D

Erik Götborg 2006-02-27 11:38

Hawk...
Vågar man fråga om du lägger in mer spår, typ större bangårdar längs huvudlinjen och dylikt, tex vid industrierna där man får stanna på hudulinjen och backa in.

Hawk 2006-03-01 01:03

4 bifogad(e) fil(er)

hej

Lite nya "Svenska" bilder...
Vad som händer på spårfronten kan ja inte svara på i dag.;)

Erik.H 2006-03-01 09:17

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av 5 möjliga!
Grymt fin rutt du sitter på där!!
Keep the good work up! :)

jimsom 2006-03-01 09:40

Supersnyggt, Hawk, som alltid! ;)

Dson 2006-03-01 10:07

Som dina andra rutter, Hawk... Grymt snyggt! Den där lilla gråa bron påminner lite om Märklins balkbro av plast.

Perre 2006-03-01 14:19

Två versioner?

Kanonsnygg rutt, verkligen genomarbetad. Skulle vara trevligt att ha två versioner av denna en med och en utan elektrifiering....

Sigma 2006-03-06 01:30

Rutter ser ju bara fantastisk ut!, keep it up! :) .

Hawk 2006-03-13 19:00

1 bifogad(e) fil(er)
Hej :)

Ja rutten e faktiskt rätt så fin...

Nu har vissa saker klarnat en del.
Mazz har haft rutten hemma och kikat på den.
Tyvärr så gick de inte så bra som ja hade önskat mej.
Rutten har fem tiles, som inte går att editera, de blir sänd to bill direkt...

Har en karta över rutten, där man ser dom fem tilsen som e kass.
Tänkte att man kanske kunde ha den röda delen utan elektrifiering.
Den gröna med el, den gula får nog tyvärr försvinna för gott...
Kommentarer....

Mazz 2006-03-13 20:32

2 bifogad(e) fil(er)
Intressant rutt detta, i allra högsta grad... :D Som ni sett på bilderna Hawk postat, så är det en snygg rutt... Det intrycket håller sig även när man har rutten i egna burken, utan tvekan... MEN... Den har sina sidor oxå... :rolleyes:

Spårläggningen lämnar väl en del övrigt att önska. Konstruktören har tagit til diverse olika metoder för att få ihop spår-rebusen. Den logiska spårplanen är helt ok, men det är väl oxå det som är bra me spåren. Det finns lite egenheter, som mycket väl kan vara upphov til bekymmren, såsom t.ex stickspår utförda med vanliga spår, lagda som växel men utan att använda växel... På några ställen resulterar det i att det finns tre anslutningspunkter i en o samma punkt, vilket mycket väl kan göra MSTS förvirrat. Rikligt med dynamiska spår är likaså använt och det är ju aldrig riktigt bra... växel mot växel, jadå den finns oxå.
I övrigt kan man väl säga att spåren rent placeringsmässigt nog behöver justeras llite... En del bryr sig, andra inte... Jag tillhör kategorin bryr mig... Jag pratar då om när spår går från plant till full backe på en enda spårbit... huga... sånt finns det bitvis ganska gott me...

Jag har som sagt rutten hemma hos mig just nu och ska försöka lösa surtilarna UTAN att tappa nått av Håkans utsökta arbete... Eftersom jag nu kommit me på en hörna här nu i denna rutten, så om vi lyckas reda upp surtilarna, kommer jag gå igenom spårläggningen och justera upp de värsta delarna.. Kan hända att nån vändskiva eller nått hittar in oxå... Men, Håkan håller i piskan, så jag inte bygger in nått som inte ska va i rutten... :D

Så, under tiden kan ni väl hjälpa till med at hålla en tumme för at surtile-utrotningen går bra.... :)

EDIT: Bilder e kul... 2 pics från en station som begåvades i hastigheten me en vändskiva o lite annat... :)

magnus_y1 2006-03-13 22:18

När ändå spåret är uppe, hur är spårgemotrin. Stora eller små kurvrader? Stigningar i MSTS kan ju ha de mest groteska skarravar mellan plant och backe så det låter bra att du skall titta på spåert Mazz.
Rutten ser mycket intressant ut.

Magnus

Mazz 2006-03-13 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av magnus_y1
När ändå spåret är uppe, hur är spårgemotrin. Stora eller små kurvrader? Stigningar i MSTS kan ju ha de mest groteska skarravar mellan plant och backe så det låter bra att du skall titta på spåert Mazz.
Rutten ser mycket intressant ut.

Magnus

Det är i ganska stor grad ganska små kurvradier. På den enkelspåriga delen är det helt ok med då motsvarande sth, men på den dubbelspåriga sträckan ser det möjligtvis inte helt bra ut... Finns nog risk att jag försiktigt justerar lite granna där, men man vill ju dock inte göra för stora "avtryck" i redan lagt landskap.

magnus_y1 2006-03-14 19:55

Ok, tack för infon. En nackdel med MSTS är att många rutter har väldigt små radier i förhållandet till sth. Jag själv som bygger om Tokiorutten har konstaerat att den i huvudsak är byggd med 250 meters radie att då ha 120 som sth är inte verkligt, en 250 kurvar skulle ha sth 40 i verkligheten. Fast å andra sidan kan man ju se det som en fördel att man inte behöver hålla sig helt till verkligheten. Om det är av intresse har jag en tabell med kurvradier v.s hastighet som jag kan skanna nästa vecka.

Magnus

Mazz 2006-03-14 20:14

Jo, jag håller med att många rutter har osannolika sth i förhållande till radier, men anmärker dock på att det inte har med MSTS att göra, utan det hänger ju uteslutande på konstruktören. Kurvor med flack radie finns det ju redan i original och med tilläggspaketen så har man väl idag ett lysande utbud av kurvor som passar den sth man önskar sig. Problemet är nog snarare att ruttbyggare antingen inte bryr sig/intresserar sig eller helt enkelt saknar kunskapen eller blicken för det.

Jag har intervjuat o samlat information från olika ställen angående radie kontra sth, men är väldigt intresserad av en mer riktig tabell, det vore toppen! :)

Så, nu till RE o börja attackera sura tilar... :)

magnus_y1 2006-03-14 20:27

När jag skrev att det var MSTS fel tänkte jag mest på att orginalrutterna inte allti var några höjdare på radie v.s sth. Om man inte tar reda på det på annat sätt misstänker jag att en hel del ruttbyggare kollar i orginalrutterna och sedan bygger där efter.

Då skall jag se till att skanna den så fort jag hinner iväg till en skanner.

Magnus

Som i veckan kunnat konstatera att bygga spår i verkligheten är rejält tyngre än i RE ;-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.