![]() |
Modelljärnväg 2
Hejsan hoppsan!
Har en ofärdig MJ hemma som jag vill göra klart. Behöver tips på spårplan och sådant. Tänkte också på "Nynäshamns" landskap. Ok. Tillsaken. Kör med Märklin C Växelström (Märklin-Växelström som ni vet) Vill ha lite tunnlar och broar också. Bygger själv med Raily4 men fantasin ja.... Hoppas ni kan hjälpa mig! Såhär ser det ut:http://web.telia.com/~u85213734/MJ.bmp |
Hur pass "ofärdig" är den? Är rälsen lagd, eller är det bara en platta som lagts upp på ett par bockar? I vilket fall är det lättaste att försöka efterlikna nynäsbanan är väl att köra största delen som enkelspår plus att man har pendeltåg på banan. Det kan man få tag på här:http://home.swipnet.se/swb/
pris för färdigbyggd motoriserad uppgår på c:a 3500 och väntetiden är relativt lång. Självklart borde numer NJM:s lokstall finnas med, med vändskiva och allt. då har du också en anledning att köra ånglok osv på din bana om du skall köra nutid. Lycka till! |
Tackar!
Rälsen är lagd i en bana som jag inte kan köra på just nu. Saknar lite rälsar :( Bra med det dära med enkelspår :tumupp: |
Har du sett detta spårplansförslag? http://www.svensktmjforum.se/forum/f...p?TID=245&PN=1
|
För stor :(
Ska försöka minska ner lite :) |
Vad menar du med för stor? För mycket spår eller? För anläggningen verkar passa din plats perfekt!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Har börjat bygga lite nu på spårplanen.
Pierre: Jo, lite för stor är den i hörnet till höger. Minskade ner där och ändrade på stationen så nu är nästan allt klart! Behövert bara 1 eller 2 24230 och flera 24130 (IRRITERAD). Alla: Kommer att köra med SL X10 från SWB på banan. Kommer bli skit snyggt! (tror jag) Här är en bild på det stökiga "bordet" jag bygger på: |
Roligt att du kommit igång och att du fick till spårplanen!
|
Tackar så mycket!:D
Vet du om (Som 343kakaII sa) om man får NJMs lokstall och vändskiva med SL X1 och SL X10? |
Jag tror 343kakaII menade att du ska ha med NJMs lokstall och vändskiva!? Det står iallafall inget om dom sakerna på SWB´s sida och det står inget om nån X1:a heller.
Tycker det är lite knäppt/snålt att man måste beställa katalogen av SWB för 45:- för att få reda på priserna på deras modeller... |
1 bifogad(e) fil(er)
Daniel, lokstallet får du bygga själv, kan bidra med en (MKT hafsigt ritad) spårplan ritad ur mitt minne på det lokstationsområdet.
Både X10 och X1 finns från SWB, som sagt kostar X10 i färdigbyggt skick 3500:-. X1 utan drivning färdigbyggd kostar c:a 6000:-, varför det är så är att den är etsad i mässing=bättre kvalitet. SNJ:S (numer NJM:s) lokaler är som sagt inget som SL proppar in sina pendeltågsvagnar i, det är mer för de som har små ånglok och diverse roligare pryttlar. Om lokstationen skulle bli helt igenkorkad gör det inget, eftersom det är så det ser ut på riktiga området också, de som har varit där vet vad jag talar om. ;). Om det är intressant att veta kretsar hela min modelljärnväg runt en lokstation, (det är dvs. en timesaver). Nåväl: här är spårplanen: Som sagt är detta bara ur mitt minne! det är nog inte exakt korrekt, men den tjänar i alla fall bra som lokstation på en modelljärnväg. |
"Om det är intressant att veta kretsar hela min modelljärnväg runt en lokstation, (det är dvs. en timesaver)."
Skulle vara skoj att se några bilder på den! |
Pierre: När jag får tid kommer jag att lägga ut litet bilder på min bana.
|
Har idag beställt SWBs katalog.
Vet någon hur lång leveranstid dom har? Kollat på sidan. Står inget. |
Citat:
|
Häpp...
Blev ingen katalog idag... Få hänga vid brevlådan imorrn :rolleyes: |
Daniel, av erfarenheter från "lokstallet" (SWB) tar det några veckor innan det efterskickade kommer. Visserligen var mina saker ett antal byggsatser, men det torde vara likadant med katalogen.
|
Men någon sa att den skulle komma idag... :cool:
|
Om man förlitar sig till postgången, ja. Men personerna som basar för "Lokstallet" är pensionerade ämbetsmän som har detta som hobby. Därför måste hinna med annat också. (Bingo kanske?):p
Skämt åsido, du får nog vänta några veckor innan den kommer, tyvärr. |
1 bifogad(e) fil(er)
Har nu ändrat i spårplanen lite...
Såhär kommer det se ut: |
Fina ritningar.
|
Lägger kanske till lite stickspår och stationer sen...
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hur gör jag med detta? =/
|
Det saknas en spårbit emellan rakspåret och växeln?
Kan bli svårt att få ihop det så vidare man inte har en ca 2 cm lång spår bit skulle jag tro. |
Mät hur långt det är och köp passande bit. Kanske måste du ta bort biten innan och köpa fler bitar!?
|
Man kan köpa småbitar annars så får du bygga om spåret en bit och kanske köpa några småbitar så att du kan kompinera sträckan och få rätt längd så att det passar perfekt.
|
märklin
tja
Bygger sj med märklin C-skenor och det är ett problem med dom finns inga små passa bitar under 3-4 cm jag brukar om det nu är på en raka så att jag har långa (236.1mm) skenor och passar ut med dom som är mindre. mvh Emil |
Uppdatering & Fråga
Hej! Nu är det evigheter sen jag beställde SWBs katalog... Ska det ta såhär lång tid? har inte fått den...
Uppdatering: Nu har jag rivigt hela banan för att köpa nya rälsar, likström. Kan någon tipsa om någon bra räls? Hitills vet jag bara Tilligs som Johannez sa. Är Roco bra? |
|
inte för att vara elak men.. men likströms rälsen är kass.. enligt mig efter som man måste hålla rälsen ren hela tiden. men det går att fixa med en frigolit bit under sista vagn.
inte för att jag förstår vad som är syftet med att byta från Växelström till likström? efter som växelströms skenorna (1:87) kan man sätta in övergångs skenor C-K-M eller hur man nu vill. själv har jag en över gångs skena till (M) till min vänd platta då den har dom gamla växelströms skenor (50-tal) sen har jag övergång till (K) i en backe efter som det bir snyggare. men men. det är vad jag tycker;) fast det är kanske bättre om du lyssnar på dig själv och inte på migXD //Emil |
Anledning till att jag byter är för att jag vill köra svenska lok på banan (finns inte lika mkt till VäxelStröm).
|
jaha^^ det var där skon klämde.
tycker det är lite synd att dom inte kommit längre med växelström. finns knappt några svenska lok och vagnar. men läste en modellhobby tidning att märklin... eller.. någon skulle göra en svensk serie bla. men t44 mf. om jag inte helt miss förstod mig. aja lycka till med banan. //Emil |
Är det Rocoline som gäller?
|
Finns bra mycket svenska tåg till växelström och det går att bygga om också, så jag förstår dig inte riktigt!?
Anledningen till jag tvekar på Märklin är släpskon och piggarna på rälsen (inte "för lite" svenska tåg). Frågan om vilken räls du bör använda (nått fel på Tilligs????), kanske är bättre att ställa här: http://www.modellrallaren.com/forum/default.asp |
Som rätt erfaren 2r-rallare kan jag konstatera att jag föredrar Tilligs framför rocos, limas och pecos. Nu finns ju även trix C-skenor, men sortimentet är hittills för litet för att jag kan uttrycka mig där. Tilligs räls är smäckra (c100 som roco, lima och peco är på tok för grovt), billiga och växlarna är inte krångliga alls. Dock, om man använder meterräls, kan det vara nödvändigt att klippa i rälsen ibland. Men om du är nybörjare så börja med något enklare, t.ex. rocos räls, anser jag.
|
Peco har ju faktiskt också smäkrare räls Code75 i H0 och Code55 i N.
Jag bygger med Pecos Code55 flexräls i N och tycker det blir helt ok, Peco är väldigt prisvärd med om man jämför med räls i fasta bitar. Deras electrofrog växlar funkar också fint och går att smyga igenom (strömsätter hjärtstycket via conrad växelmotorns inbyggda omkopplare). Visst, det är lite mera pill men resultatet är så mycket bättre än fasta bitar och vi bygger väl ändå inte på ackord ;) Såg att någon tyckte 2R va kasst ovan och föredrog då tydligen Märklin... Nu blir ju även deras spår skitigt med tiden för att inte tala om hur dålig kvalliten på växlar är jämfört med Peco o Tillig. Visst, 3 räler ger dock en fördel men de där piggarna förstör mer utseendet än gör nytta tycker jag. Kan man inte hålla 2R spåren skapligt rena ens för att köra "stora" H0-lok på så är det illa, speciellt med dagens dekoders ;) Då är det lite känsligare i N och Z :D Sen verkar det som Märklin målat in sig lite i ett hörn när det gäller deras egna digitalsystem (om man inte väljer att köra med IB ifrån tredje part förståss) och det finns ju bra mycket mera konkurans och utbud i 2R. Verkar som många rallare (eller fram för allt handlare) i sverige även är lite insnöade på gamla fördommar och myter... |
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37. |