![]() |
Editera inlägg
Hej!
Jag har en fråga varför kan man inte editera sina egna inlägg? Leopold. |
Snälla Leopold, sök gärna i forumet först om detta, då det har diskuterats om det senaste veckan, gå ner i forumet så ser du det på nästa sida.
Var snäll och letade upp länken till dig: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=14020 |
Hej!
Det jag menade var att edit knappen är borta. Leopold. |
Citat:
Första inlägget på länken nedan: http://217.197.57.186/forum/showthre...adera+inl%E4gg Det beror på att folk missbrukade möjligheten med att redigera sina inlägg helt enkelt och har redan avhandlats flertalet gånger. Se bland annat min och Tobias poster med länkar! Om det fortsätter en debatt som gäller ämnet varför man inte kan redigera så sätter jag ett hänglås på tråden då det redan avhandlats, övriga frågor som kan röra ämnet men som inte tagits upp i tidigare trådar är välkommna såklart... |
Hej!
Jag tycker att den som har tagit bort edit knappen sätter tillbaka den där den satt från början. Leopold. |
Snälla Leopold, kom med seriösa inlägg
|
Hmm kan inte hitta nåt om detta, så jag provar med denna fråga. Anses den som redan avklarad så får ni ta bort inlägget.
Är det inte bättre att igen låta alla få en möjlighet att redigera (inte tabort, bara redigera) sina inlägg? Ifall man som ny medlem sköter sig, så blir man ändå "bestraffad" med vad tidigare "nya" medlemar gjort... Man kanske skulle kunna ha ett "beprövat" system. Alla har till en början möjlighet att redigera sina inlägg, och om man missbrukar det tas funktionen för endast denna person bort med en motivering till varför. Fast jag vet inte, kanske blir för mycket jobb? :) |
Citat:
|
Efter allt tjat blir det ev. så här att man kan editera inlägg 30-60 min efter man postat. Efter det är det stopp.
Detta förutsätter att att man kan och förstår editering. Ett exempel. Om någon t.ex ställer en fråga: "Vad står SJK" och jag då postar ett svar med "Det betyder Statens Järnvägs klubb" och varpå någon skriver nytt svar och säger "Nej ,Fredrik har fel. SJK betyder Svenska Järnvägsklubben" Om jag då editerar mitt förstainlägg och skriver rätt där använder man editeringsknapper HELT FEL. För då blir de övriga inläggen helt knäppa. Editeringsknappen skall användas vid stavfel eller ev. tillägg. Inte för att ändra inlägg som påverkar andra svar i tråden. |
Kommer fortfarande möjligheten för oss "äldre" medlemmar att finnas kvar som den är nu, att vi kan redigera även efter just denna intervall?! Om det nu blir som Fredrik säger ovan här..
|
Hej!
Jag tycker att Fredrik ska göra så att jag kan redigera mina egna inlägg igen. Leopold. |
Citat:
Fredrik tar säkert ett rätt beslut. |
Tobias
Detta kommer inverka på alla. Bara moderatorer/admins kan därefter editera inlägg. |
och ni är verkligen unika med eran åsikt angående editering. har aldrig varit medlem i ett forum som detta där medlemar inte får editera sina egna poster.
|
Melin:
Vi har haft det helt tillåtet innan utan någon som helst begränsning. Men när medlemmar plötsligt går in och ändrar sina poster till t.ex "....." och sedan står svaren under kvar (från det ursprungliga meddelandet) då blir hela tråden knäpp och tråden förstörd. Dessutom postar folk frågor liknande "Varför är första posten i denna tråden borta..." "vad handlar denna tråd egentligen om..." Då detta hände oftare och oftare tog vi beslutet att begränsa editering. Syftet med ett forum är väl att informationen i inläggen ska finnas kvar att läsa för andra. Eller tycker du att så fort någon fått sitt svar i en tråd då ska vi radera bort trådarna/inläggen |
ta bort trådarena??? vem har sagt något om de..vad fick du de ifrån?? Att man kan ändra på saker man SJÄLV har skrivit..tycker jag är en rätt som ska vara självklar, oavsätt vad personen i fråga ändra. de är HANS post..inte eran. Hans text. förstår du poängen?
|
Så om du börjar editera en del eller ALLA dina inlägg här på forumet och bara skriver "......" då tycker du inte att du förstör trådar i forumet?
Om du inte kan stå för en åsikt i ett forum bör du väl inte skriva den överhuvudtaget. |
Citat:
kan inte förstå hur du kan få de till...om du inte står för en åsikt så ska du inte skriva den, när vi pratar om att kunna editerar stavfel, lägga till när man har glömt skriva saker, ändra länker som kanske inte fungerar eller är fel länkade. Och hur många forum har du varit på där alla sitter och ändrar alla sina inlägg? jag är med c:a 7 olika forum för olika spel. var av 3 är för trainz. Ingen sitter och ändrar alla sina inlägg för att de ska passa andra. men de gör man tydligen här enligt dig. märkligt. |
Fast om jag får göra ett litet inlägg här. Så detta ev system som nu Fredrik funderat lite på. Det är iaf rättvist för alla. Som det är nu kan de gamla medlemarna redigera sina inlägg men inte de nya medlemarna. Man kanske egentligen enbart skulle låta "eliten" få editera sina inlägg så det blir lite som i politiken, endast de "bästa" får alla bekvämligheter medans andra "underhuggare" får be nån moderator/politiker om hjälp. Det finns ju egentligen bara 3 system att köra på:
1) antingen ska alla kunna redigera 2) eller så ska ingen kunna redigera 3) eller så kör man på Fredrik's system där alla kan redigera en kortare tid Jag står och väger mellan mitt eget alternativ och Fredrik's alternativ om vilket som skulle vara bäst. Men nåt borde göras för att få det mer jämnlikt... |
Melin:
Finns ett antal trådar här i forumet där medlemmar gått in och antingen bara skrivit "....." i många av sina inlägg eller att de helt ändrat sitt första inlägg i en tråd vilket gjort att de följande svaren handlar om helt andra saker. Detta var anledningen till att editeringsfunktionen drogs in. Att rätta stavfel, lägg till mer info eller förbättra en formulerad fråga ska självklart vara okej. Men att gå in och "förstöra" sitt eget inlägg eller ändra det så pass mycket i efterhand att de påföljande svaren blir helt meningslösa är inte vad editeringsfunktionen är till för. |
Hej!
Jag tycker att gamla och nya medlemmar har rätt att ändra sina inlägg på detta forum. Leopold. |
Citat:
|
Fullt stöd från min sida för Fredriks åtgärd.
Tyvärr hada vi i forumet otaliga trådar innan begränsningen infördes, som editerades sönder av "sina egna" inlägg, så trådarna blev både tramsiga och svårtydda. Ett forum likt vårt ska man kunna gå tillbaka i, söka i och kunna förstå vad som sades i en gammal tråd. Vad är problemet egentligen? Vi får trådar som hänger ihop, vi har en halvtimme (eller vad det nu blev) att kolla och editera stavning o länkar etc... Alla senare tillägg i ämnet lämpar sig bättre till ett nytt inlägg istället för att editera. Bara att citera sig själv om man villl addera något på tidigare egna inlägg. Bra kompromiss tycker jag, perfekt forummiljö för alla finns inte. |
Hej!
Jag tycker att Fredrik gör så att även jag kan ändra mina egna inlägg som jag har skapat. Leopold. |
Citat:
Värdelöst när trådar blir sönderediterade, precis lika värdelöst som det som råder nu, att "eliten" kan editera allt, medan vi inte kan editera alls. Det rimmar definitivt inte med demokrati. |
Citat:
|
Tycker detta är en bra grejj, att bara låta folk ändra under en timme... dock så finns det en annan funktion som jag inte vet om den finns med i denna typ av forum...
den går iaf ut på att bara det sista inlägget ändra (på obegränsad tid) så om någon skriver ett inlägg och ingen skriver något i den, så kan man ändra under hur lång tid som helst, men kommer någon och skriver en liten truddelutt så kan inte den som är framför ändra sitt inlägg alls, osv. osv. detta tycker iaf jag är en vettigare lösning om funktionen finns, för då kan man ångra sig om man kom på svaret eller man kan formulera om svaret lite grand iaf bäst kanske är om den som först skriver kan ändra tills någon skriver något annat, och resten i en timme... eller så kör man efter "Use, don't Abuse" så får man endå changsen att visa att man kan hantera detta |
Citat:
Tillägg: Jag klippte bort lite av texten du skrev i ditt inlägg för att kunna citera den sista meningen. |
Haha lite efter här, har inte ens märkt att "edit" knappen är borttagen. Använder den endast då jag råkat få med språkfel eller liknande.
Missbrukar man denna funktion så har man missbrukat sitt förtroende på detta forum enligt mig. Blir liksom svårt att ta personen bakom signaturen på allvar, svårt och veta vad denne står för isåfall. För mig gör det inget att den är bortagen. Råkar man skriva ett språkfel är det bara att poängtera detta i ett nytt inlägg efter. Svårare än så är det inte enligt mig. |
Citat:
|
Om någon missat så ska alla nu kunna editera sina inlägg i 12 timmar. Därefter får man rätta sig själv med nytt inlägg :)
Om det visar sig att det fungerar bra kanske vi kan höja tiden till 24 timmar eller mer. Fungerar det inte som önskat minskar vi tiden. Hoppas ni blir nöjda och att vi kan lägga denna diskussionen till handlingen :) |
Citat:
|
Förlåt att jag drar upp detta igen. Men jag är väldigt sugen på att höra varför hela 12 timmar? Jag tycker max en timme skulle vara mer rimligt. Enligt mig så skall man stå för vad man säger, och det borde man även göra när man skriver? Att ändra sin post är som Fredrik säger, rätta stavfel, meningsuppbyggnad m.m samt att lägga till något (som ingen annan har lagt till innan men tycker på ändra) är vad funktionen är till för.
Det var mina åsiker. |
Citat:
[Test redigerar] |
Hmm. Nu är detta ämne inne på tredje sidan, men fortfarande har inte funktionen "Förhandsgranska inlägg" nämnts.
Trycker man där så får man se hur inlägget kommer att se ut, komplett med fungerande länkar att klicka på för att kontrollera funktionen på dom. Det enda som inte kommer med är filer bifogade via forumet. Några enkla saker att tänka på innan man postar.
Detta är faktiskt ett forum och inte en chatt. Det finns ingen anledning att skynda sig med att få ut sina poster. Det borde vara kvalitet på inläggen som styr, inte kvantitet. Tyckte mig dessutom se ordet "demokrati" skymta förbi igen. Detta är väl ingen demokrati. Det är ett forum som upprätthålls av några få personer för våran skull och dom har väl ändå full rätt att sköta det som dom vill. Det är deras tid och deras pengar som läggs ner för att få detta att fungera. .... Mats |
Citat:
Detta var ett av de bästa inläggen i denna debatten. Jag kan bara hålla med dej. Jag själv brukar i 99 fall av 100 använda Knappen "Förhandsgranska inlägg". då den fungerar helt ok. Så gott folk använd den så blir det nog bra i slutändan... MVH Kenneth |
Mitt fulla stöd
Citat:
hur skulle man klara sig utan "förhandsgranska inlägg" knappen? (var tvungen att testa) ;) |
Jag vill att vi ska ändra till 24 timmar. :)
|
Hej!
Jag tycker samma som Metal_henke. Leopold. |
Citat:
12 timmar räcker gott å väl, efter den tiden har gått ut får man skriva ett nytt inlägg helt enkelt.:cool: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28. |