Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   DTG - Train Simulator - Allmänt (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Kuju Railsimulator (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17376)

gubben50 2007-10-11 21:04

Kuju Railsimulator
 
Hej! Ja vart lite besviken på Kuju Railsimulator det gå inte å ta bort en rutt som man ha gjort,Sen ser man inte i tid vilken hastighet som kommer en bit framför sen det där med växlar ser man inte hur dom ligger.Va ja inte förstår att EA släper spelet när det ä så många fel i det.Sen om man har ånger vecka,ja är inte nöjd med spelet så ja undra man kan få pengarna tillbaka.

gubben50

Fredrik 2007-10-11 21:28

Ångerrätt/distansköpavtalslagen gäller inte när det gäller mjukvara.

Ge spelet en chans. Det lär komma en patch eller två för det är lite för många fel för att de ska kunna ha det så här.

Tomas 2007-10-11 21:30

man ska väl inte förundras över att det är många fel och buggar i spelet vid release, Trainz och MSTS var/är ju inte direkt felfria.

För att se hur växlarna ligger så kan du ta upp kartan (9) så ser du att spåret är blåmarkerat åt det håll växlarna ligger (järmför tåg/växlingsväg).

/Tomas

gubben50 2007-10-11 21:35

Hej! Och hur länge ska man vänta på att dom ska komma,ja tycker det ä lite dålig stil att inte testa spelet ordenligt innan man släpper det,så det inte ä en massa bugg i det,ja skulle göra det om ja skulle va spelutveklare,man blir ju lite rädd att köpa fler spel som dom släpper

gubben50

Pierre 2007-10-11 21:55

Tycker inte man borde acceptera att det är lika mycket buggar i KRS, som det var i MSTS eller Trainz, när dom släpptes. MSTS och Trainz släpptes ju på "stenåldern". Dessutom borde Kuju kunna bättre, då dom gjort en tågsim (MSTS) tidigare.

Affe 2007-10-11 21:58

Är MSTS kuju´s... Är inte det Microsofts vara?

Tomas 2007-10-11 22:01

jovisst envisas vi med att tro att spelutvecklare blir bättre, men samma sak tycks upprepas varje gång iallafall att spelen behöver patchas. Se om inte annat på TRS2006 som behövdes patchas lika omgående som TRS2004 som behövdes patchas lika omgående som UTC och Trainz 1.0 före det.

Så inte ska vi bli för upprörda, allting upprepar sig ändå för varje release :)

/Tomas

Affe 2007-10-11 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
jovisst envisas vi med att tro att spelutvecklare blir bättre, men samma sak tycks upprepas varje gång iallafall att spelen behöver patchas. Se om inte annat på TRS2006 som behövdes patchas lika omgående som TRS2004 som behövdes patchas lika omgående som UTC och Trainz 1.0 före det.

Så inte ska vi bli för upprörda, allting upprepar sig ändå för varje release :)

/Tomas

Inget tycks vara förbättrat sen den första trainz utgåvan...

Totte 2007-10-11 22:15

Hej!
Ja, jag förväntades att KRS skulle vara bra spel. Oki, KRS måste väl troligen uppdateras, hoppas jag.
Jag körde engelska expresståg i hög fart, så fanns ingen förvarningsskylt för hastighet då var det för sent att bromsa.

Jag tror faktiskt mer på MSTS2 i nästa år, tyvärr.

Mazz 2007-10-11 22:15

Man hoppas naturligtvis att testbarhets-rutiner och procedurer utvecklas mot bättre tillförlitlighet och mindre fel i program-varor vid släpp-tidpunkt.

Men, i slutänden, så kommer det ändå vara ekonomin och "tillräckligt bra" som är styrande för när en produkt går till marknaden. Vad som är tillräckligt bra kommer man aldrig få svar på, men vi kommer alltid att ha synpunkter på dom brister som finns vid leverans.

Frågan är om man kan leva med dom? :) Vi får väl hoppas att RSD betar av de värsta grodorna i grundprogrammet i förhoppningsvis snart kommande SP.

Fredrik 2007-10-11 22:25

betar var ordet ;);)

Pierre 2007-10-11 23:07

Ett helt buggfritt spel kommer nog aldrig att släppas och det kanske är för mycket att begära!? Men färre buggar än det är i KRS borde det absolut vara tycker jag! Sen beror det ju på vad för slags buggar det är. Att ett hjulpar går åt fel håll kan man leva med, men buggar som gör det svårt att köra och svårt att bygga rutter ska inte finnas efter släpp (även om det säkert "snart" kommer en patch).

knebert 2007-10-11 23:28

Hej

Jag tror det är så här, det är bara min tanke. Jag håller med Pierre att vi aldrig kommer att få se ett spel utan buggar, inte ett OP-system heller för den delen och detta på grund av det som kallas ekonomi.

Var gång man bygger en ny pryl så kostar det pengar och det finns ju de som bestämmer hur mycket pengar man kan lägga på produkten och när den punkten är nådd: Ut med prylarna! Sen om det är med buggar eller annat det kan de leva med för när de fått in pengar kan de fortsätta utveckla sina prylar och då kommer patcharna.

Bara en tanke som jag hade men det kan finnas annat bakom ochså.

MVH Kenneth

FredrikNestor 2007-10-12 00:01

Det är konstigt, det är fasen 5 år sedan MSTS kom, och det är knappt något som har ändrats! Visst, grafiken är bättre, men jag tycker att KUJUs simulator inte alls är lika bra som MSTS var/är.
Bl.a:

-Svårt att se växlar, hastighetstavlor m.m. på spårplanen
-Fönstren går inte att flytta runt på skärmen
-Ingen rök från varken ånglok eller diesellok
-Lika stelt som MSTS
-Krångliga kontroller, ingen möjlighet att ändra tangenternas funktion
-Inga passagerare syns
-Svårt att göra nya banor/updrag, eftersom det inte verkar gå att spara normalt
-Konstiga ljud från en del lok, t.ex. det pyser om och om igen, har ingen aning om varför


Efter 5 år så tycker man att massor borde ha hänt, men icke.
Visst, vi ska ge Kujus simulator en chans, och hoppas att de verkligen kommer med en patch snart som fixar alla problem.
Och hoppas att MSTS 2 kommer så fort som möjligt :)

Rc1166 2007-10-12 00:21

njaää?
Rök finns det och folk springer som yra höns på platformarna.
Själv håller jag mig nog till TRS2006 tills det kommer ett par fixar.

Pursche 2007-10-12 06:55

På lördag morgon så får jag chansen att åtminstonde läsa manualen. Detta eftersom jag jobbar hela den dagen men får med mig simulatorn ned till malmö. På lördag natt blir det testning och på söndag morgon så åker jag pass hem till Borlänge för frivecka.

På mig låter det som att allt inte är buggar. T ex att det inte finns utsatta försignaler så att man kommer fram till signaler där man helt plötsligt skall köra 40, är det avsaknad av signaler/tavlor eller är det signalerna som inte fungerar så att de inte visar vad nästa signal skall vara?
Avsaknaden av människor hos vissa av er, kör ni XP eller vista och kan det bero på datorns prestanda?
Jjag längtar tills jag får gräva ned mig i simulatorn för att få se vad man kan göra. I första hand är det signalerna och AI som jag är mest intreserad av.

Håmacon 2007-10-12 07:05

Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan

Håmacon 2007-10-12 07:27

Kära järnvägsvänner!

Jag har precis varit inne på Aurans forum och tagit del av synpunkterna på Kuju-spektaklet där. Jag kan inte återge det långa inlägget själv just nu, men den som är intresserad uppmanas verkligen att söka upp tråden
"Prototype Talk / Kuju Rail sim release..../ inlägg # 215" av Mr Jingles. Det befäste mina allra värsta synpunkter och jag kommer nu omedelbart att avinstallera hela skiten utan att ens ha startat upp det, bryta CD-skivan i två hälfter så att jag åtminstone får mig ett par isskrapor till bilen och fodralet kan ju alltid få ackompanjera mitt trista gamla gamla MSTS som används som kaffekoppsunderlägg på skrivbordet sedan många år.

Själv skall jag ägna mig åt helt andra saker i helgen.

Ha det bra alla,
Håkan

Rc1166 2007-10-12 07:52

Jag läste Mr Jingles inlägg i natt men orkade inte svara. Jag vet inte vad han hittat men det låter som en gammal beta-version. Flera av de saker han nämner har jag inte sett och andra "fel" beror på att han inte tagit sig tid att ta reda på hur saker funkar i KRS.
KRS är långt ifrån felfri men inte på långa vägar så dålig som MrJingles skriver.

Rc1166 2007-10-12 07:56

Citat:

Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan

Har du läst det som står om "Height Level" på sidan 18?

Bengt74 2007-10-12 08:44

Citat:

Ursprungligen postat av Håmacon
Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.
Håkan

Läste du den svenska manualen då som följde med i förpackningen eller har du läst dom 2 pdf-filer som ligger med på skivan??

Undrar
Bengt

Bengt74 2007-10-12 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Pursche
T ex att det inte finns utsatta försignaler så att man kommer fram till signaler där man helt plötsligt skall köra 40, är det avsaknad av signaler/tavlor eller är det signalerna som inte fungerar så att de inte visar vad nästa signal skall vara?

Ber lite på vilken bana man kör men det som verkar vara vanligast är att det saknas hastighetstavlor som talar om att hastigheten snart sänks och tavlor som talar om att hastigheten har sänks, bla finns ett fint exempel på dom engelska banorna, då man kommer i 125mph, byter spår och där är hastigheten bara 70 mph (men ingen förvarning som jag sett om att det är ny hastighet) kan tänkas att signalen talar om att det blir en ny hastighet men inget jag har tänkt på och problemet består i så fall eftersom signalen inte talar om vad den nya hastigheten är, tog mig en bra stund att komma ner i rätt hastighet, man vill ju inte att passagerarn ramlar omkull i tåget ;) .

Hälsar
Bengt

Rojje 2007-10-12 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Bengt74
Ber lite på vilken bana man kör men det som verkar vara vanligast är att det saknas hastighetstavlor som talar om att hastigheten snart sänks och tavlor som talar om att hastigheten har sänks, bla finns ett fint exempel på dom engelska banorna, då man kommer i 125mph, byter spår och där är hastigheten bara 70 mph (men ingen förvarning som jag sett om att det är ny hastighet) kan tänkas att signalen talar om att det blir en ny hastighet men inget jag har tänkt på och problemet består i så fall eftersom signalen inte talar om vad den nya hastigheten är, tog mig en bra stund att komma ner i rätt hastighet, man vill ju inte att passagerarn ramlar omkull i tåget ;) .

Hälsar
Bengt

När det gäller hastighetsnedsättningar tror jag att det inte är en bugg utan ruttbyggaren som missat att sättas ut en förvarning. Kör man 125 mph räcker det inte med en förvarning någon mile före utan det behövs längre förvarning.

Har också kört den rutten och helt plötsligt ser man att signalen visar avvikande tågväg utan någon förvarning= nödbroms. :rolleyes:

Rojje 2007-10-12 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan

I pdf-filen Rail Simulator\Manuals\EN står det mer på sidan 14:

6 Creating Terrain
The painting tools allow you to alter the appearance of the terrain.

Height Tool
This tool allows you to raise or lower areas of terrain. Select the tool, hold the left mouse button over a point on the terrain and drag the cursor up and down.

Increase Height Tool
This tool allows you to incrementally increase the height of an area of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to raise.

Decrease Height Tool
This tool allows you to incrementally decrease the height of an area of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to lower.

Smooth Tool
This tool allows you to smooth the edges of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to smooth down.

Level Tool
This tool levels off the terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button over the area of terrain you want to level off.

Noise Tool
This tool creates undulations in the terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain where you want to create undulations.

Snap Tool
This tool snaps the terrain to linear objects. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over a linear object to snap the terrain to that object.

Paint Terrain Tool
This tool allows you to paint the terrain with different textures. Select the tool, select a texture from the browser list then click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to paint.

Terrain Extraction Tool
This tool is only available when the object or linear object toolboxes are open and allows you to insert an area of SRTM (Shuttle Radar Topography Mission) data. To automatically create nine tiles of real-world terrain data underneath the camera’s current location, press T. When using this tool, you may find the camera is underground after the terrain extraction is complete.
You can obtain SRTM data from ftp://e0srp01u.ecs.nasa.gov/srtm/version2 in the form of .hgt files. Place the .hgt files into this directory: ...\Program Files\Rail Simulator\DEM\SRTM\ You will need to create this folder if it is not already present.

MatsH 2007-10-12 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av Håmacon
Kära järnvägsvänner!

Jag har precis varit inne på Aurans forum och tagit del av synpunkterna på Kuju-spektaklet där. Jag kan inte återge det långa inlägget själv just nu, men den som är intresserad uppmanas verkligen att söka upp tråden
"Prototype Talk / Kuju Rail sim release..../ inlägg # 215" av Mr Jingles. Det befäste mina allra värsta synpunkter och jag kommer nu omedelbart att avinstallera hela skiten utan att ens ha startat upp det, bryta CD-skivan i två hälfter så att jag åtminstone får mig ett par isskrapor till bilen och fodralet kan ju alltid få ackompanjera mitt trista gamla gamla MSTS som används som kaffekoppsunderlägg på skrivbordet sedan många år.

Själv skall jag ägna mig åt helt andra saker i helgen.

Ha det bra alla,
Håkan

Börjar med att säga att alla är självklart fria att göra som dom vill, så har vi fått det ur världen.
Vidare så verkar det lite tråkigt att lita på andra människors synpunkter och åsikter så till den milda grad att man inte ens är beredd att skaffa sig några egna.

Vad gäller spelet i övrigt så ser jag inte så stora skillnader jämfört med föregångarna vad gäller buggar och medföljande materiel. Vare sig MSTS eller TRS fungerade felfritt från början utan krävde ett antal uppdateringar för att komma till rätta med det värsta. Jag kan dessutom inte komma på ett enda spel jag köpt de senaste 10 åren som inte krävt patchar för att fungera korrekt. Om det kan man tycka vad man vill, men det är väl ett obestridligt faktum att slutanvändaren idag mer ses som betatestare av programhusen än en kund som ska göras nöjd från dag ett.

För mig är den stora behållningen med simulatorer som MSTS, TRS, och nu även KRS, möjligheten att få skapa min egen värld med mitt eget järnvägsnät. Jag brukar i stort sett aldrig använda vare sig orginalrutter eller de lok/vagnar som följer med spelet vid leverans, utan förlitar mig på 3:e-partstillverkare och, framförallt, mig själv för att få den ultimata tågsim-upplevelsen.

Avslutar med en bild för att visa att nivåskillnader självklart är möjligt (1 på 16 här). Kan även tillägga att bergstexturen målades automatiskt när jag höjde marken .

mvh .... Mats

Mazz 2007-10-12 19:13

1 bifogad(e) fil(er)
Även uppåt går det att ändra nivå-skillnader... såklart... såväl som klistra terrängen mot spåret. Gamla kända MSTS-principer hittar man, såsom vinkel på banken, vinkel på skärningen, bredd på rälsbädden etc... Olika regler för olika spår-definitioner, hittills har jag bara hittat 100m radie som minst.

En riktigt usel omfattning på dokumentation kan man väl lugnt säga. Även jag sliter mitt hår och försöker att få spåren att ansluta sig i en mötes-station... Vänta på att "aha-upplevelsen" ska komma, spårläggningen annars upplever jag som mycket trevlig annars... En hel del dialekter från MSTS Route Editor, men andra principer helt annorlunda. Brister finns det onekligen, men efter nu de första stapplande arbetena i editorn, så är det KRS som gäller för mig framåt helt klart. För de rutiner som man hittills har förstått hur dom fungerar, så går bygget väldigt snabbt att göra.

Äventyret fortsätter, roligt är det...

:)

Fredrik 2007-10-12 19:50

Har försökt lite mer att göra en ovalbana, en bana som går i en loop alltså.
Men jag får bara inte bitarna att vilja sitta ihop. Så fort man sätter ihop dem på ett ställe går de isär på ett annat ställe.

Om någon lyckas med en loop, berätta gärna hur ni gör!

Hawk 2007-10-12 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Även uppåt går det att ändra nivå-skillnader... såklart... såväl som klistra terrängen mot spåret. Gamla kända MSTS-principer hittar man, såsom vinkel på banken, vinkel på skärningen, bredd på rälsbädden etc... Olika regler för olika spår-definitioner, hittills har jag bara hittat 100m radie som minst.

En riktigt usel omfattning på dokumentation kan man väl lugnt säga. Även jag sliter mitt hår och försöker att få spåren att ansluta sig i en mötes-station... Vänta på att "aha-upplevelsen" ska komma, spårläggningen annars upplever jag som mycket trevlig annars... En hel del dialekter från MSTS Route Editor, men andra principer helt annorlunda. Brister finns det onekligen, men efter nu de första stapplande arbetena i editorn, så är det KRS som gäller för mig framåt helt klart. För de rutiner som man hittills har förstått hur dom fungerar, så går bygget väldigt snabbt att göra.

Äventyret fortsätter, roligt är det...

:)

Lycka till, men du sviker oss som hade hoppats på loddade signaler, som du byggde så fina, men sen bara la av........dåligt mazz...:tumner:

Mazz 2007-10-12 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Lycka till, men du sviker oss som hade hoppats på loddade signaler, som du byggde så fina, men sen bara la av........dåligt mazz...:tumner:

Jo, det finns alltid förhoppningar om både det ena och det andra hos olika personer, men det får du ju tycka vad du vill om. Några löften är ju inte utgivna, även om du gärna vinklar till det på det sättet. Jag själv kan inte bygga upp någon motivation att lägga ner mer tid på en simulator som nu är 7 år gammal, när det finns en som är helt ny... faktiskt... ;) Därmed inte på något sätt ifrågasättande av dom som väljer att jobba vidare med MSTS som fortfarande är oerhört underhållande, men själv vill jag gå vidare, därför att det passar mina intressen.

Förstår egentligen inte vad den här diskussionen har på forumet att göra, du har msn-fönstret aktivt, du kan ta det direkt med mig på sekunden om du vill... Annars kan vi kanske släppa huruvida du anser att jag ska göra ditten eller datten till MSTS, kanske? Inget illa menat, men det här är inte vad den här tråden handlar om.

Håmacon 2007-10-13 08:38

Tack för alla svar!

Jag måste nog erkänna att den behandling jag går på nu med starka medikamenter dygnet runt gör mig ganska yr och omtumlad och inte riktigt närvarande så jag har nog inte läst på riktigt så bra som jag trodde.

Jag har tacksamt tagit del av svaren och återkommer lite längre fram när jag förhoppningsvis är lite mer mitt av vanliga jag.

Hälsningar,
Håkan

Totte 2007-10-27 17:30

Kuju inte längre involverad...
 
Hej!
Jag lästa nyss från danska sidan om Kuju. Kolla här:
http://www.tog-sim.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7272.html

Pierre 2007-10-27 17:47

Detta låter inget vidare...
Kuju är inte längre involverad i KRS, utan en ny firma har tagit över. Varför? Vad är det för firma? Och hur kommer detta påverka oss?

Fredrik 2007-10-27 17:54

Gamla nyheter! Detta har varit känt ett BRA tag för de som hänger med på uktrainsim.

Rail Simulator Developments Limited = RSDL

-Det är RSDL som driver www.railsimulator.com

-Det är RSDL som gav ut de första ommålningarna

-Det är RSDL som dagligen besvarar frågor på railsimulator.coms forum

-Det är RSDL-folk som postar på uktrainsim. Senast idag har RS-Derek postat 5 inlägg

-Det är RDDL som släpper Devtoolpack 12 november

-Det är bland annat Adam och Derek från Kuju som ingår i RSDL tillsammans med andra

Fler frågor? :rolleyes:

Totte 2007-10-27 17:59

Skulle inte namnet Kuju bort från forummet?

Fredrik 2007-10-27 18:01

Det är fortfarande Kuju som producerat spelet. Att support och vidareutveckling tas hand om ett dotterbolag behöver väl inte föranleda ändringar på forumet här?

Pierre 2007-10-28 14:29

Aha, visste inte det. Har inte hängt med i det som skrivits på uktrainsim...
Ja, då behöver man inte vara orolig då över uppdateringar m.m. Det känns skönt!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009