![]() |
Säröbanans ånglok #1§2
3 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortskrider. Slidstyrningen fungerar fint. Håller på med underredet med alla detaljer (bromsar, sandrör och stänger). Sen återstår buffertbalkar, koppel, räcken, skyltar och inredningsdetaljer, samt att fila på texturerna.
Vi får se när det blir färdigt!? (Den gamla tråden "Hur blir man konstruktör" överger jag härmed. Säröbanans ånglok kommer att fortlöpande rapporteras i denna tråd. Dagsläget: |
Riktigt snyggt!! :tumupp:
|
Riktigt snyggt! :eek:
Kommer du att göra en egen hytt också? |
bara genom att kolla på de redan släppta vagnarna säger att du är riktigt bra på att bygga, vilket även dessa bilder förmedlar:tumupp:
|
Citat:
Tack för alla uppmuntrande ord, kanske gör att jag orkar fullfölja! |
Texturering pågår
2 bifogad(e) fil(er)
Håller på med texturering av loket. Hör gärna av er med synpunkter!
|
ojoj :eek:
Riktigt bra jobbat!! :tumupp: |
Jag kan inte göra annat än att hålla med Alex:) Mycket snyggt!
|
Detaljer på plats
6 bifogad(e) fil(er)
Har gjort massa detaljer, bromsar, sandrör, räcken, kolförråd, lite inredning, lyktor m.m. Filat på texturerna. Vill ha hög upplösning så att alla detaljer syns.
Tyvärr blir en sådan här modell "polygonstinn". Skall börja skriva config-filer och sätta ut alla attachment points. Det är väl nu Sisyfosarbetet börjar!? Bifogar lite bilder för er förnöjelse. |
Mumma, ser ju otroligt bra ut!
Däremot tror jag att du varit lite snål när du gjorde sandrören, dessa brukar vara rör med ca 4 cm i diameter. Nu hoppas jag att du inte snålar när du fixar dit fjädrar, lager, bromsrörelse m.m. :cool: |
Ser förbaskat fint ut. Nu vet man varken ut eller in. Om man ska fortsätta, att försöka förstå sig på KRS eller fortsätta med TRS.
|
Citat:
Tack för synpunkter! |
Citat:
|
Fan så snyggt!
Jag blev mer än så här ----> :eek: ! |
Nytt!
2 bifogad(e) fil(er)
har rättat till sandrören enligt Jsons påpekanden. Bromsslangar tilllagda! Ytterligare synpunkter är jag tacksam för! (Fjäderpaket på gång).
|
Fjäderpaket tillagt
1 bifogad(e) fil(er)
Json, du är petig men bra att ha som kritiker. Har fått till ett fjäderpaket med bara "Planes", som inte ökar på polygonbördan nämnvärt.
Tack för kritiken! |
Ja, visst är jag petig (inte minst mot mig själv, på gott och ont?:D ).
Om vi ska fortsätta i petigheterna så borde bromsslangarna (som för övrigt verkar vara för vakuumbroms) sitta lite bredare isär. Dessutom borde bromsblocken sitta längre ned på hjulen, eftersom de får störst verkan där. Sedan ska de ju givetvis ha allt i form av dragstänger m.m. mellan hjulen EDIT: Såg på din bild framifrån hur breda ramplåtar du gjort. Dessa är verkligen överdimentionerade. Gardjärnen (det som plogarna sitter på) är ca 1 cm breda, dina ser ut att vara typ 10. Dessutom ska de vara bockade. Kolla denna bild, den visar ganska bra hur gardjärnen ser ut: http://s25.photobucket.com/albums/c6...BJt8201kop.jpg Hur vanligt det är att gardjärnen är skruvade som på denna bild vet jag faktiskt inte, men jag har sett både nitade diton, samt sådana som helt enkelt varit en del av ramplåtarna. |
Tack för all info, Json, skall kolla och rätta till!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Nu ser det ju jättebra ut ju! :)
Undrar vad man ska anmärka på nu? :rolleyes: |
Citat:
Tack. |
En jämförelse.
2 bifogad(e) fil(er)
Detta är säkert regelvidrigt men jag publicerar en bild ur Trafik-Nostalgiska Förlagets relativt nyutgivna bok "Säröbanan" ursprungligen SJK av Nils Rosengren - Erik Sundström - Bertil Thulin, samt en bild av mitt bygge för jämförelse och "källkritik". Hoppas ingen tar illa upp!? Perspektiven är inte riktigt samma men jag tycker det ser hyfsat likt ut!?
Synpunkter mottages gärna! |
Imponerande. Har du bara byggt, efter gamla bilder eller har du också haft tillgång till någon ritning.
|
Fel bild.
1 bifogad(e) fil(er)
Tyvärr blev det den gamla bilden av mitt bygge utan Jsons tillrättade ändringar, här kommer den rätta, i svart-vitt.
|
Citat:
Om nästa projekt blir litt F, som är en av mina drömmar kan kanske någon skicka mig ritningar och foton. Men först GSJ littA klart! Sedan har jag lärt mig mycket. Jag har börjat kasta ögon på 3D Canvas och tror att det programmet är väl ägnat åt konstruktion av tillbehör till Kuju RS. Men det fattas en rejäl beskrivning (typ Content creation guide) för att jag skall våga börja med detta. Än så länge duger TRS 2004/06 gott för mig. Tja Bengan, det blev ett långt svar men jag var väl på "skrivhumör". |
Ändring!
1 bifogad(e) fil(er)
Nu när jag sitter och tittar på dessa bilder märker jag att ångdomen hamnat för långt "akterut". Lätt fixat, nu ser det väl bättre ut?
|
Citat:
Om vi komma med lite konstruktiv kritik så är det första jag reagerade på: - Gnistsläckaren. Din ser ut som någon slags blandning mellan en ledskenssläckare och en variant som jag bara sett på ett gotlänskt lok, där skorstenen satt uppe på ett stort rör. Din gnistsläckare borde ökas i tjocklek och flyttas ner längre i sotskåpet. Senn vet jag inte, men kanske borde skorstenen ökas något i diameter, iaf i nederkant. - Cylinderpartiet, eller framförallt slidskåpen. Dina går upp för högt ovanför gångbordet, vid en närmre titt verkar hela cylinderpartiet hamnat för högt? - Verktygsskåpet under kolboxen. Tyckte det såg konstigt ut med ett "hål" ovanför bakre buffertbalken, skulle gissa att verktygsskåpet gått från ena sidan till den andra. Det skulle ta bort detta hål. - Dina lyktor: gör "skorstenen" lite högre så ser det nog bättre ut. - Jämför din och orginalets bromsrörelse. Kolla framförallt höjderna! EDIT: Kolla även hur långt ramen går ner under axlarna, det är lite mer än på din modell iaf... Så, nu har jag fått kritisera av mig för idag, nu ska jag bli snäll, lovar! Det ser ju underbart ut! Däremot skulle jag avråda från F som nästa projekt, då du har 4 maskinerier att hålla koll på då, det gör ju knappast saken bättre att alla 4 dessutom lutar... :o Ett A-lok skulle ju vara trefligt annars :p |
Hej:)
Ett urtjusigt lok Tänk om du kunde bygga de till MSTS oxå:rolleyes: |
Stora delar av Nohabs arkiv finns på landsarkivet i Göteborg.
När jag var där för några år sedan var det dock väldigt svårt att hitta olika ritningar då någon BRA förteckning över samtliga och var respektive ritning låg inte fanns. De ritningar jag tog fram och tittade på var alla gigantiska. 2 x 1,5 m typ som låg i rullar. När man rullade ut dom hade man att göra för att få in dem i rullen igen med påföljd att det ganska sköra pappret gick sönder lite :( |
Nohabs arkiv är dessutom delat, då ganska stora delar av det ligger i Gävle hos JvM
|
Tac för alla synpunkter!
Json, Fredrik o.a.
Jag skall undersöka JvMs och Göteborgs arkiv. Det här var från början ett projekt där jag skulle "åskådliggöra" ett av Säröbanans ånglok - nu börjar det bli ett "vitrinskåpsprojekt" med ett "polycount" uppåt 35000 totalt. Med Jsons hjälp har även jag blivit "niträknare" och kommer att anpassa modellen när jag får tid (arbete och familjeliv kräver sin tid). Tack för alla synpunkter och kom gärna med fler! När byggstadiet är över och delarna skall exporteras till TSR2004/06 börjar ju utsättandet av attachment points, skapande av config och particle effects m.m Färdigt till jul? Mja, kanske? |
När blir Json nöjd???
3 bifogad(e) fil(er)
Har rättat till en del (tror jag?).
Omdimensionerat gnistsläckaren! Flyttat ned slidskåpen! Förlängt "skorstenen" på lyktorna! Verktygsskåpet baktill tillagt (Hur såg handtagen ut och var gick skarvarna? "en nagelbitare, Json". Bromspartiet skall INTE animeras! (Scriptjobb är inte min melodi) Slidpartiet har rätt höjd - samma som drivhjulscentrum! Ytterligare synpunkter mottages tacksamt men bestämt! |
Svaret på din fråga: Nästan aldrig! :D
Nä, nu ser det ju jättebra ut. (Undrar hur många gånger till jag kommer få säga det? :)) Ang. Verktygsskåpet: Om du tittar på bilder så ser du att det är inte är några speciellt stora skåp, en bra bild finns på sidan 37 i "stora boken". Handtagen är f.ö. mycket enkla, en ca 1 cm i diameter bred stång formad som ett L med den korta delen fäst i luckan. Skarvarna är jag lite osäker på om det funnits några faktiskt. På nämnda bild så ser det ut som om skåpen inte är mer än sådär 30-40 cm djupa. Dom ser ut att sluta med någon slags plåt. Du har inte hittat någon bild på hur loken såg ut bakifrån? Det vore ju även trevligt med en modell av loket i dess moderniserade utförande, med extra sanddom och elbelysning med AGA-lyktor. EDIT: Du har ju glömt linjeringen! Den finns, om än svag på fotot på s. 36. Nitraden på sidotanken (långsidan av denna) verkar ha glidit ner föresten. Den borde sitta på samma höjd som gavelns. |
jag måste bara få detta sagt, FY F** VAD J**** SNYGGT ASSÅ , du vill inte ge dig på ett sa efter detta ?! ;)
|
Snyggt jobbat lan! :tumupp: :tumupp: :D
|
Det är riktigt snygg lan, verkligen!!! :tumupp: :)
|
Snyggt!
Det ser väldigt snyggt ut. Bra jobbat lan. :)
|
Tack för alla positiva omdömen!
Json, jag har noterat sakerna i ditt senaste inlägg. Jag trodde verktygslådan framtill på vattentankarna kallades smörjskåp, jag trodde du menade att verktygslådan satt baktill ovanför buffertbalken, ska kolla lite. Jag vet att nitraden är fel, skall justeras. Överhuvudtaget är texturerna inte riktigt färdiga än. Någon dekorlinje blir det inte (den försvann ganska snart efter leveransen. Däremot kanske jag gör lok 2 i 50-talsutförande någon gång, lagom nedsliten och skitig - vi får se!? Återkommer när jag hinner. |
De sista ändringarna!?
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har justerat texturer och fixat smörjskåp (verktygsskåp enl. Json). Nu kommer jag att ägna mig åt att få modellen "på spåret"!
|
Snyggt, du är väldigt duktig, jag skulle okså villja kunna bygga så :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009