Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vart kan man köpa svenska tåg 2005? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=18562)

spyfrog 2008-02-18 22:39

Vart kan man köpa svenska tåg 2005?

Hej.

Jag är ny här i forumet men har haft Trainz ett tag och hatar CMP från djupet av min själ.
Därför försöker jag få tag på objekt på annat sätt än att använda denna mjukvara.

Jag ser nu att det används mycket material från "Svenska tåg 2005".
Naturligtvis har jag "Svenska tåg 2004" och denna skiva finns att beställa lite här och var. Men 2005:an hittar jag ingenstans.

Har någon ett tips på hur jag får tag i denna?

/Mvh Mathias

Daniel 2008-02-18 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog
Hej.

Jag är ny här i forumet men har haft Trainz ett tag och hatar CMP från djupet av min själ.
Därför försöker jag få tag på objekt på annat sätt än att använda denna mjukvara.

Jag ser nu att det används mycket material från "Svenska tåg 2005".
Naturligtvis har jag "Svenska tåg 2004" och denna skiva finns att beställa lite här och var. Men 2005:an hittar jag ingenstans.

Har någon ett tips på hur jag får tag i denna?

/Mvh Mathias

http://www.nordicsoftsales.se

henke327 2008-02-18 23:33

Hej och välkommen till forumet! Jag köpte mina ex av svenska tåg på www.nordicsoftsales.se men jag såg att dom bygger om hemsidan där. Där har jag köpt både Svenska Tåg 2005 och Svenska Tåg 2004.

Är det ngt mer är det bara att fråga så ska vi försöka hjälpa till :)

EDIT: Missade Daniels svar...

Julian 2008-02-19 07:14

När du laddar ner skivorna så använder du ju CMP.

Daniel 2008-02-19 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av Julian

Ursäkta? Det är skivor man köper.

spyfrog 2008-02-19 10:50

Citat:

Ursprungligen postat av Julian

Nej, jag installerar skivorna med CMP men jag laddar ju inte ner dem om jag köper dem.
Det är just nerladdning som inte funkar för mig i CMP, den hänger sig bums.
Installation mm funkar finfint.

För övrigt, de tips jag fått hittils går allihop till en sida som inte tycks ha svenska tåg 2005 i produktregistret. Beror detta på att de bygger om?

Julian 2008-02-19 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel
Ursäkta? Det är skivor man köper.

Jag vet det. Men när man lägger in skivorna så öppnas ju en mapp med objekten, och så när man klickar på något föremål tex ett rclok så öppnas ju Cmp och man modifierar in dom, laddar ner. Man laddar ju ner skivorna. Så var det för mig iaf

Daniel 2008-02-19 17:06

Nej, ladda ner gör man från internet. Filerna ligger på CD:n. Du behöver bara importera dom.

Julian 2008-02-19 17:11

Aja det funkade utmärkt för mig med cmp.

Rekin 2008-03-18 02:56

Finns det någon annan stans man kan köpa svenska tåg 2004 /2005 dem verkar inte ha det?!

mvh Adrian

bafnus 2008-03-18 21:52

Hej jag köpte min här http://www.megastore.se/?catid=GAMEP...ow=listing&t=T

/ bafnus /:)

EricB99 2008-07-14 19:09

Hej, nu när ej st04 och st05 säljs längre borde någon lägga upp det för nedladdning på ftp eller liknande. Vore roligt att kunna få tag på det.

Bengan 2008-07-14 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av EricB99
Hej, nu när ej st04 och st05 säljs längre borde någon lägga upp det för nedladdning på ftp eller liknande. Vore roligt att kunna få tag på det.

Om det nu är så, att man ej längre kan köpa Svenska tåg 2004 & 05.
Så instämmer jag helt i, att allt matrial därifrån blir tillgängligt för nedladdning.
OK, kan kanske kännas lite orättvist mot oss alla andra, som har köpt skivorna. Att andra nu istället, kanske kan få gratis nedladdning av dom.
Själv känner jag mig lite låst, av att använda allt matrial från skivorna. För man vill ju samtidigt, att så många som möjligt ska kunna använda det som man själv har byggt.
En utav alla orsaker, till att man inte har släppt ut någon bana själv.
Samtidigt tror jag, att det är precis vad TRS nu skulle behöva. Har ju varit väldigt tunt, inne på Trainzdelen här på forumet.
Just nu, så är det ju bara Svenolov, Pussgurkan och några till, som håller liv i Trainz.
Så om Svenska tågskivorna, skulle bli tillgängliga för alla. Så tror och hoppas jag, att det lyfter upp TRS igen och att intresset tar fart på nytt.

EricB99 2008-07-17 18:59

Är det ingen ur STW gänget som läser det här forumet? Det vore trevligt med en åsikt ifrån dem. :)

Janne 2008-07-18 20:13

Svenska Tåd add-ons

Citat:

Ursprungligen postat av EricB99
Är det ingen ur STW gänget som läser det här forumet? Det vore trevligt med en åsikt ifrån dem. :)

Det är semestertider men jag ska försöka svara.
Det är inga problem rent tekniskt att gör skivorna tillgängliga för nedladdning. Jag har dem liggande som CD-images. Den ena är på 226 MB och den andra på 293 MB. Problemet är att jag själv inte vet om alla som bidragit till skivorna är intresserade av att innehållet sprids på detta sätt. Ett fåtal personer går inte att tillfråga då de inte längre är aktiva på forumet. Andra kanske läser detta inlägget och ger sitt bifall eller så bestämmer STW att vi ställer materialet till allmänhetens förfogande. För min egen del är det helt ok att göra så.

STW har inte tjänat en krona på försäljning av Svenska Tåg 2004-2005. Vi har fått våra egna exemplar så vi har sparat några kronor. Vitsen med Svenska Tåg add-ons var att hjälpa återförsäljarna att få snurr på försäljningen av Trainz i Sverige, något som vi alla skulle kunna dra fördel av. Det som i det perspektivet retar mig är att man i Danmark säljer Svenska Tåg 2005 för 199:- DKR. Bara av den anledningen borde vi ställa materialet till allas förfogande omedelbart.

Med soliga semesterhälsningar

EricB99 2008-07-18 20:47

Okej, tack så mycket för svar och åsikt Janne :)

Bengan 2008-07-18 21:27

Om ni inte har tjänat en krona på det hela, så måste det ju kännas rätt surt för er alla, som har bidragit med en massa olika objekt. Det är ju inte bara i Danmark som Svenska Tåg 2005 går runt 200 hundringen. Även Åhléns tog ca: 200:- när jag sist såg den ute i handeln, men det var för ett par år sedan.

Vore verkligen glädjande, om allt matrial kunde komma upp på STW-sida eller hos Banbyggarna. Tror att detta, skulle bli en nystart för Trainz.

Men det kanske är så illa, att ni är uppbundna av något kontrakt med Nordic Softsales.

Annars, så tror jag. Att alla som har bidragit med diverse objekt. Inte har något emot, att matrialet blir tillgängligt. Snarare tvärtom. Att allt matrial blir tillgängligt, så att inga andra längre kan tjäna en massa pengar på deras matrial.

Janne 2008-07-18 22:05

Svenska Tåg

Inte är det surt att vi inte tjänat någonting, det var inte avsikten. Det sura är det sitter folk lite varstans och förmodligen olagligen säljer våra add-ons till rena ockerpriserna.

Jag tror inte vi är uppbundna av Nordic Softsales. Det samarbetet tog slut för flera år sedan.

Jag vet inte vem som skulle vilja härbärgera iso-filerna. Jag tror inte Fredrik är så pigg på det. Jag vill inte ha dem på min FTP heller. Jag har tillräckligt dålig bandbredd här ute på vischan ändå.

Innan vi går vidare med detta vill jag ha pratat med hela STW så att vi har en samsyn när det gäller vidare öden med våra add-ons.

Bra att ni tog upp tråden. Vi ska nog lösa det här på ett eller annat sätt.

Hälsar...

Bengan 2008-07-19 10:33

Låter gott.
Full förståelse, att koll med övriga från STW behövs.

Har annars tagit en koll på dom båda skivorna.

Svenska TÅG 2004.

Bara STW matrial + några hus av Tom-sa.

Dom flesta lok, vagnar och vissa övriga objekt från skivan, finns redan för nedladdning hos STW. Men många utav vagnarna, har blivit uppdaterade för last och passagerarstöd och är då med på skivan Svenska Tåg 2005 istället.

Svenska Tåg 2005.

Adam Wojcieszyk. Ej aktiv längre, tror jag. Skapare till Reginan. Reginan finns redan för nedladdning på forumet.

Björn (tufftuff). Har inte hört något från honom, sen förra året. Aktiv ?. Hans tidigare matrial. Ångloket, vändskivan och vattentornet Hallsberg fanns för nedladdning på gamla Svenska 3D-tågs sida. Då hans tidigare matrial har funnits för nedladdning. Så tror jag att han ej, har något emot att 80-talsvagnarna blir det också. Hans konferansvagnar finns ju tillgängliga på DLS.

Gertjan van Harskamps X2000 och tankvagnar finns på DLS.

Jarmo Puntanens träd fanns också för nedladdning på gamla sidan Svenska 3D-tåg. Så där borde det också vara OK.

Jörgen Brandsborgs lokstall och vändskiva har jag för mig. Finns för nedladdning på DLS.

Karl-Arthur Hyllman (lokkalle). Hans grejer, finns redan på STW-sidan.

Magnus Pohls hus. Dessa fanns också på gamla sidan Svenska 3D-tåg. Så där borde det också vara OK.

Mats Hemming grejer, finns också på STW-sidan.

Sen är det bara era egna grejer från STW, kvar på skivan.

Om det är utrymmesbrist och risk för att dra ned på eran bandbredd. Varför inte isåfall. Att var och en av er, lägger upp sitt matrial på DLS istället?

Skulle vara intressant, att höra Banbyggarnas åsikt i fallet. Om dom är intresserad, av att lägga upp allt matrial på sin sida.

MatsS 2008-07-19 12:02

För min del kan vi lägga ut detta för nedladdning snarast. Det var åratals sen sist jag la upp något på DLS, men jag minns att det var en omständig procedur som jag gärna undviker. Det har inte blivit bättre sen sist vad jag läst. Detta är något som skall förbättras med TS2009.

Bäst skulle vara att kunna tanka ned CDP-filerna separat, inte i imageformat.

/Mats

Janne 2008-07-19 14:44

Svenska Tåg

Det är 212 .cdp filer sammanlagt. Kanske man kunde göra en zip-fil per kreatör i stället? Då blir det 12 filer varav en blir ca 220 MB, en annan ca 190 MB och resten mellan 5-10 MB stora.

Tillkommer ett par filer med information om vad som finns på skivorna och vad som måste installer<s för att saker ska fungera.

Jag tycker ändå att iso-filerna är enklare rent logistiskt. ;)

Fredrik 2008-07-19 15:38

Lägg isofilerna på någon torrenttracker. Eftersom inga direkta frågetecken återstår, eller? så borde det vara helt legalt.

Rc1166 2008-07-20 01:47

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Inte är det surt att vi inte tjänat någonting, det var inte avsikten. Det sura är det sitter folk lite varstans och förmodligen olagligen säljer våra add-ons till rena ockerpriserna.

Jag tror inte vi är uppbundna av Nordic Softsales. Det samarbetet tog slut för flera år sedan.

Jag vet inte vem som skulle vilja härbärgera iso-filerna. Jag tror inte Fredrik är så pigg på det. Jag vill inte ha dem på min FTP heller. Jag har tillräckligt dålig bandbredd här ute på vischan ändå.

Innan vi går vidare med detta vill jag ha pratat med hela STW så att vi har en samsyn när det gäller vidare öden med våra add-ons.

Bra att ni tog upp tråden. Vi ska nog lösa det här på ett eller annat sätt.

Hälsar...

Jomenvisst; De som gjorde saker till STW skivorna gick med på en överenskommelse att inte släppa sina skapelser fria innom ett år efter att Nordic Softsales gjorde sin skiva. Nu har mer än ett år gått så det är fritt för alla de som gjorde saker att släppa dessa for fri nerladdning.
Anledningen till att dessa skivor gjordes var att underlätta för användare med långsamma anslutningar att få allt på ett bräde.
De kostnader som de av oss som var med på mässor och liknande hade betalade vi till största delen med egna pengar. Nordic Softsales var välvilliga att betala för några fasta kostnader. Sedan betalade vår del av försäljningen en lunch i Ängelholm. Resorna dit betalade vi givetvis själva och om jag minns rätt så var det Järnvägsmuseum som betalade för husrum för oss.
Jag vill säga att mitt samarbete med Nordic Softsales varit bra och när vi nu går skilda vägar så är det som vänner.

/Kenny som var den som hade förhandlingarna med NS

Janne 2008-07-20 09:26

Svenska Tåg

Jag tycker också samarbetet med Nordic Softsales fungerade bra. Vi lyckades med vad vi ville åstadkomma.

Jag lägger inte upp Svenska Tåg på någon torrent-tracker. Jag tror det är för få som kommer att ladda hem för att hålla trackern levande någon längre tid. Svenska Tåg 2004 finns här: http://www.savefile.com/projects/808665073 Det är fyra filer som skall laddas hem. Svenska Tåg 2005 finns här: http://www.savefile.com/projects/808665253 Det är fem filer som skall laddas hem. Filerna skall sedan packas upp med t ex winrar.

Om någon har problem med att packa upp filerna till en iso-fil kanske någon på forumet har lust att informera hur det går till. Likaså hur man bränner en iso-fil i Nero samt hur man monterar en iso-fil som logisk enhet med t ex DAEMON-tools. Jag ska sätta ihop en instruktion för detta senare men just nu står min fru i dörren och undrar om jag ska åka med på semestern eller inte. ;)

Hälsningar

Bengan 2008-07-20 09:40

Skönt att höra, att inget hinder finns längre för uppläggning.
Då är det väll bara att tuta och köra på vid bygge, med matrial från skivorna och hoppas att grejerna blir tillgängliga för alla inom kort.

Men jag trodde ändå.
Att ni tjänade en liten hacka på det hela. Inte så att ni skulle bli rika på kuppen, men till en liten pott som skulle kunnas användas till diverse ritningar för lok, vagnar, m.m.

EDIT: Har skickat ett PM till Micke321. Med förfrågan om Banbyggarna är intresserade utav att lägga upp matrialet på deras Trainz-sida.

Janne 2008-07-20 10:02

Svenska Tåg

Vi kanske ska klargöra att Svenska Tåg add-ons är byggda för TRS2004. Om de skulle fungera i TRS2006 är det att betrakta som en lycklig slump. ;)

Hälsar

Bengan 2008-07-20 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Vi kanske ska klargöra att Svenska Tåg add-ons är byggda för TRS2004. Om de skulle fungera i TRS2006 är det att betrakta som en lycklig slump. ;)

Hälsar

Korrekt.
Finns vissa saker, som inte fungerar i TRS2006. t.ex. Lasse (llj) växlingsvall, samt att vissa objekt saknar texturer p.g.a. bokstäver som å, ä, ö, m.m. som t.ex. Jörgens lokstall. tufftuffs ånglok, vändskiva och taklist på 80-talsvagnarna. Kanske ett OK från tufftuff kommer nu. Att jag även får uppdatera vagnarna nu, om dom kommer upp för nedladdning. Som jag fick göra med ångloket och vändskivan.

Dson 2008-07-20 12:18

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan
Korrekt.
Finns vissa saker, som inte fungerar i TRS2006. t.ex. Lasse (llj) växlingsvall, samt att vissa objekt saknar texturer p.g.a. bokstäver som å, ä, ö, m.m. som t.ex. Jörgens lokstall. tufftuffs ånglok, vändskiva och taklist på 80-talsvagnarna. Kanske ett OK från tufftuff kommer nu. Att jag även får uppdatera vagnarna nu, om dom kommer upp för nedladdning. Som jag fick göra med ångloket och vändskivan.

En uppdatering av vagnarna för TRS2006 vore riktigt bra! Det får vi hoppas på!:)

Bengan 2008-07-20 15:34

Micke321 återkommer med besked här i tråden. Angående uppläggning hos Banbyggarna. Han måste bara kolla upp med dom andra på Banbyggarna, om vad dom tycker om det hela.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.