Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STW Vägskydd 1.0 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20105)

MatsS 2008-08-03 20:06

STW Vägskydd 1.0
 
7 bifogad(e) fil(er)
Här är nu första versionen av STW Vägskydd vilket är ett system för att bygga svenska vägskyddsanläggningar i Trainz. Det är uppbyggt runt ett antal komponenter som kommunicerar med varandra via skript. Det går därför att skapa helt unika vägskydd för olika trafiksituationer.

Det hela är ihoppackat i en CDP-fil gjord med TRS2006.

Läs den bifoga manualen för att se hur det fungerar!

Bifogad fil 21545
Bifogad fil 21557

Bifogad fil 21547
Bifogad fil 21546
Bifogad fil 21548Bifogad fil 21549Bifogad fil 21550

Begränsningar:

I TRS2004/2006 går det antagligen inte att styra vägtrafiken (komponenten road / väggivaren) än så länge.

Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan.

I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat.

Kristian 2008-08-03 21:03

Riktigt trevligt, men tyvärr så fungerar det inte i TRS04. Sakerna kommer upp i menyn, men de går inte att sätta ut.

MatsS 2008-08-03 21:15

Fungerar ingen av dem? Jag famlar i mörkret här men prova att ändra trainz-build i config på en av dem till 2.4 och se om det hjälper. Jag tror inte själva spelet bryr sig om det men man vet aldrig. vsig borde exvis fungera oavsett för den är en vanlig signal.

gubben50 2008-08-03 22:01

Hej! MatsS du ha gjort ett kanon jobba :tumupp: :tumupp: :tumupp:

gubben50
---------
John.P

EricB99 2008-08-03 22:50

Mats, du har verkligen gjort ett toppen jobb :tumupp: det här uppskattas verkligen. Dock har jag ett problem, vägsignalerna lyser/blinkar inte. Vet ej om det ska vara så eller om det är något som fattas hos mig?

Joel 2008-08-03 22:59

Systemet ser bra ut tycker jag, men varken vägsignalerna eller bommarna har fungerande ljus hos mig heller. Kollade lite i CMP och såg att jag saknar följande saker:

36713:27333
36713:27334

MatsS 2008-08-03 23:27

Tack, det har varit ett mycket trevligt jobb:). Tyvärr gjorde jag kardinalfelet och missade dependencies. Jag tror det är de gamla coronorna samt stw:s ikon. De ligger i första inlägget.

EricB99 2008-08-04 00:09

Nu fungerar det utmäkt :) Återigen tack för ett riktigt grymmt arbete. Det här ger liv i simulatorn. Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka. Har inte riktigt förstått hur Interi fungerar, om det är någon som har lust att förklara skillnaden kan ju den skriva här eller skicka ett pm.

Tack på förhand

alex 2008-08-04 00:20

Stort tack MatsS!! :)

Andreas 2008-08-04 10:38

De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta?

MatsS 2008-08-04 13:47

Citat:

De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta?
Har du satt ut en huvudtrigger med rätt namn vid övergången?

svenolov 2008-08-04 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av EricB99
...Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka...Tack på förhand

Har funnits i snart ett år nu. Skripten och logiken finns. Det är bara upp till er att göra modellerna.

Problemet är väl att skript är väldigt abstrakta för de flesta, men när man gör som MatsS har gjort blir det väldigt konkret.

MatsS 2008-08-04 19:43

Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde;). Det börjar dock klarna mer och mer:).

Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut.

mr. desa 2008-08-04 21:18

och årets Nobelpris i kategorin Trainz går till.......
 
SNYGGT JOBBAT !!!!!!

Ett jättetack för insatsen !

Stefan

Joel 2008-08-05 00:23

Har testat systemet en del nu och måste säga att det är ett väldigt fint arbete! :) Dock så har jag stött på lite problem med öppningstriggern. Jag har ett mötesspår på ena sidan av ett vägskydd, och detta spår ligger inom huvudtriggerns område. Efter att tåget passerat vägskyddet så öppnas det, och växeln där mötesspåret börjar passeras. Tåget åker parallellt med spåret som efter en stund går ihop med huvudspåret igen. Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?

MatsH 2008-08-05 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS

Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan.

I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat.

Hej Mats!
Även jag ställer mig i kö för att berömma ditt utmärkta arbete. Snyggt och lätt att använda. :)

Enda problemet är som sagt att bilarna inte stannar, men det är du ju redan medveten om. Så vitt jag kan bedöma så fungerar dina triggers i 2006. För visst ska det väl se ut som på följande bild?
mvh .... Mats

Andreas 2008-08-05 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Har du satt ut en huvudtrigger med rätt namn vid övergången?

En huvudtiggers är det som förgående inlägg visar?

MatsS 2008-08-05 10:59

Tack för berömmet allihop. Jag är positivt överraskad att det fungerat så smidigt på andra maskiner och att dokumentationen var begriplig.

Citat:

Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?
Jag kan inte riktigt se det framför mig men kan det vara så att växeln stänger ute triggern? Man kan behöva placera ut en trigger på varje sida för att täcka upp båda växellägena (om det är det man vill). Det går att överlappa triggarnas område. Det luriga är att öppningstriggern inte kan ligga i en position just där två huvudtriggers överlappar varandra. Det beror på att logiken inte kan bedöma om det är en överlappning eller två tåg inne i vägskyddet.

Citat:

Så vitt jag kan bedöma så fungerar dina triggers i 2006. För visst ska det väl se ut som på följande bild?
Det där ser riktigt snyggt ut! Jag känner lukten av nyslaget hö då jag ser den:D. Enda är att väggivaren kan ha en kortare variant, bilarna stannar normalt innan cirkeln. Men det gäller ju tyvärr bara TC i nuläget. Att triggarna funkar i ditt 2006 bekräftar att jag har något fel i min 2006-installation. För du har inte redigerat något i config?

Citat:

En huvudtiggers är det som förgående inlägg visar?
Ja, det är den gula i den bilden. Man måste minst ha en sån för varje övergång.

MatsH 2008-08-05 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS

Det där ser riktigt snyggt ut! Jag känner lukten av nyslaget hö då jag ser den:D. Enda är att väggivaren kan ha en kortare variant, bilarna stannar normalt innan cirkeln. Men det gäller ju tyvärr bara TC i nuläget. Att triggarna funkar i ditt 2006 bekräftar att jag har något fel i min 2006-installation. För du har inte redigerat något i config?

Hallå där!
Nej, jag har inte ändrat något i configen, så det måste vara något konstigt med din installation.

mvh .... Mats

svenolov 2008-08-05 13:12

Föråldrade???
 
Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde;). Det börjar dock klarna mer och mer:).

Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut.

Föråldrade???

Jag har tittat på flera simulatorer de senaste åren... Den enda simulator som vi/jag kan lita på eller påverka är fortfarande Trainz. De har behållit sin struktur, när det gäller programmering, och därför är de alltid bakåtkompatibla. Dina signaler blir aldrig föråldrade!

När TRS2009 kommer, blir vi alla pånyttfödda! Glöm KRS, men ha gärna MSTS2 kvar i minnet, man vet inte vad de har hittat på!

Joel 2008-08-05 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Jag kan inte riktigt se det framför mig men kan det vara så att växeln stänger ute triggern? Man kan behöva placera ut en trigger på varje sida för att täcka upp båda växellägena (om det är det man vill). Det går att överlappa triggarnas område. Det luriga är att öppningstriggern inte kan ligga i en position just där två huvudtriggers överlappar varandra. Det beror på att logiken inte kan bedöma om det är en överlappning eller två tåg inne i vägskyddet.

Jag använder en huvudtrigger i mitten av vägskyddet och sedan en till bortanför mötesspåret för att förlänga aktiveringstiden. Efter att ha testat att köra tåget igen så är det precis när tåget når den överlappande huvudtriggern som vägskyddet stängs.

sealpower 2008-08-05 23:45

Bra jobbat! :tumupp:
Jag använder förvisso inte trainz så mycket, men de ska nog komma till användning. Funkar fint på mitt TRS06.

Måste även ge beröm för den utomordentliga manualen - till och med jag med min ytterst begränsade intelligens lyckades få det hela att funka på första försöket.:D

MatsS 2008-08-06 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av Joel
Jag använder en huvudtrigger i mitten av vägskyddet och sedan en till bortanför mötesspåret för att förlänga aktiveringstiden. Efter att ha testat att köra tåget igen så är det precis när tåget når den överlappande huvudtriggern som vägskyddet stängs.

Ok, jag tror jag ser problemet nu. Först och främst tror jag det ligger till så här, rätta mig om jag har fel: En skillnad i verkligheten är att spårledningar (trigger i Trainz) kan gå igenom växlar åt bägge håll oavsett växelns läge, vilket inte går i TRS. I Trainz kan därför ett tåg "gömma sig" bakom en växel vilket gör att logiken tror att vägskyddet inte är belagt. Det går däremot att lura spelet genom att sätta ytterligare en trigger "på andra sidan" växeln.

Öppningstriggern blir dock problematisk eftersom logiken inte kan avgöra om tåget är på en överlappning eller om det kommit ytterligare ett tåg (eller en losskoppling som skett) i vägskyddet. I ditt fall måste vägskyddet stänga eftersom det inte kan utesluta att det kommit in ett tåg från andra hållet exvis. Jag har dock ingen enkel lösning på det problemet. Det går naturligtvis att ta bort öppningstriggern, men då blir ju stängningstiden väldigt lång.

gubben50 2008-08-06 13:00

Hej! MatsS

Du skulle inte kunna göra ett exp åt mig för se hur man gör

Mvh
gubben50
---------
John.P

Bengan 2008-08-06 14:05

Jaha.
Då har jag också hunnit testa lite grann efter en kortare semestertripp till Gotland.
Har än sålänge, bara testat med singelövergång och ser med förväntan fram emot att testa fler varianter.
Verkligen trevligt, med så många olika varianter och möjligheter med ljud och ljussignaler.
Enda nackdelen hittills för mig, är avståndet på radien á 500 meter från övergången innan bommarna går ner. Där skulle önskemålet vara en längre sträcka, men om jag inte har helt fel. Så ligger väl begränsningen i själva Trainz här.
Någon som har ett bra tips. För att kringgå det hela, för att få en längre sträcka.

Joel 2008-08-06 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan
Någon som har ett bra tips. För att kringgå det hela, för att få en längre sträcka.

Det går att sätta ut flera triggers som överlappar varandra, då kan du få en mycket längre sträcka.

EricB99 2008-08-06 20:21

Problemet är att det är när man gör den här överlappningen som det blir fel. Om man istället följer manualen och sätter triggers på ca 500 meters avstånd ifrån övergången så fungerar det utmärkt. Men då blir sträckan från triggeriaktivering till övergång bara ca 1000 meter vilket blir alldeles för lite när man trafikerar sträckan i 120-200 km/h. Försökte att öka radien på öppningstriggern så att sträckan blev 1,5 km men då fungerade det inte alls. Så frågan är om det är möjligt för dig Mats att på något sätt programera detta så att det fungerar eller kanske hitta en annan lösning.

andreas_92 2008-08-06 21:12

Andreas_92
 
skulle också gärna vilja få bomarna att gå ner i tid när man kör i 200-300 km/h
Detta är något som jag stört mig på länge, det blir ju inte kul att se på när tåget passerar en Järnvägskorssning om bommarna inte går ner i tid! Så hoppas det finns en bra lösning på detta. En lösning skulle ju kunna vara en längre trigger än den som e nu (på typ 500m eller iallafall längre).
Fast det kanske inte funkar så bra om spåret är kurvigt där.

Bengan 2008-08-06 21:38

Prövade med flera triggers som överlappade varandra, så att bommarna gick ner ett bra tag innan tåget kom. Så på den biten vart jag nöjd. Men det tråkiga var, att öppningen av bommarna blev först efter att tåget hade åkt förbi den sista triggern.
Vad jag önskar, är att bommarna går ner på ca: 2 km avstånd och upp efter ett par hundra meter.
För närvarande, så lyckas jag bara med det ena. Antingen att få långt avstånd för att få ner bommarna, med nackdel att bommarna går upp sent eller ställa radien på 500 och få tågen som kommer i 160 knyck att bromsa upp innan övergången och få bommarna att gå ner efter ett par hundra meter efter att tåget har passerat.

Jag misstänker, att det är Trainz i sig själv som inte klarar av att läsa en större radie på triggern än 500 meter. För annars, så hade nog MatsS redan ordnat detta eller är det så, att man kan ändra avståndet i configen så att den blir större?

Annars så är jag helnöjd med paketet och alla dess varianter. Med lite klurande och en massa tester, så kanske man får det att fungera som man vill.

Tack Mats.

MatsS 2008-08-07 11:47

Först och främst tack för berömmet. Jag är väldigt nöjd att vi nu ser att det hela fungerar i stort även på andra maskiner än min. Detta är ju mitt första skriptprojekt i Trainz;).

Nu till problemen. Öppningstriggern lade jag till på slutet och jag ser att den skapar en del bekymmer. Det är inte för inte som det finns två separata spårledningar (triggers) innan och efter övergången i verkligheten. I min version finns ju egentligen bara en även om den kan placeras var man vill med överlappningstekniken. Som det är nu med enbart huvudtriggers fungerar ju det dock som originalövergångarna. På småbanor som mer är likt mj-anläggningar funkar ju dessa alldeles utmärkt.

Men då vi kommit så här långt kan vi ju lika gärna göra det ännu mer realistiskt. Det är möjligt att skapa 2 stycken huvudtriggers, tri1 och tr2 exempelvis. En placeras på ena sidan och den andra på andra sidan. Då är det som i verkligheten men det blir lite mer stelbent.

En helt annan variant är dock under uppsegling. Svenolov och jag har så smått börjat planera för en hopkoppling av hans större skriptsystem med mitt. Han har en fiffigare metod som bygger på en annan teknik än triggers. Jag funderade på den först men läste att den hade en 1km begränsing den med men tydligen stämmer inte detta. Vi kan kalla metoden för spårsökning. Den bygger på att skriptet har koll på varje separat tåg som går in i spårledningen. Då kan man göra mycket mer finesser om man vill. Men framförallt slipper man att placera ut triggers. Dem får man automatiskt med varje placerad v-signal. Längre framåt finns ju även möjligheten att sjösätta Svenolovs svenska signaler som redan är integrerade med vägskydden. Dock lär allt detta kräva en del omskriptning och framförallt tid. Dessutom är ju TS2009 på väg och det är naturligt att få det att fungera även där.

I detta nya projektet skulle jag helst se att alla komponenterna frånsett v-signalen och försignalen skulle hålla bakåtkompatibilitet. Då går det att bygga med det vi har och sen lättare uppgradera då nya systemet är klart. Men det är enbart i startgroparna ännu så vi får se vad som är möjligt.

Jag har en v1.1 på gång med uppdaterade bommar. Bland annat kan man ha blinkande ljus på bommarna och detta ställs in för varje bom. Kom gärna med förslag på nya features.

Bengan 2008-08-07 13:44

Låter hur gott som helst.
Tyvärr, så verkar det som om vi andra aldrig blir nöjda med vad ni gör.
Vi bara höjer och höjer ribban för er.

Bengan 2008-08-07 18:55

Har testat med dubbelspår idag.

Triggern för stängning av vägskyddet är satt på maxradie 500 meter och öppningstriggern är satt på 100 meter. Dom båda triggers är satta på övergången.

När ett tåg kommer, så aktiveras bommarna 500 meter innan övergången och går upp igen när tåget har passerat 100 meter efter bommarna.

Vid tågmöte, så går inte bommarna upp förräns sista tåget har passerat bommarna med 500 meter (Huvudtriggern från motsatt håll). Skulle vilja få till det, så att bommarna även här går ner efter 100 meter när tåget har passerat.

Har testat att döpa dom 2 huvudtriggers med samma namn (svs-trig-123)och även som (svs-trig-123-1 & 2) och likadant med öppningstriggern + några olika varianter till.

Finns det någon variant vid namngivningen, som jag kan ha missat.

u16802273 2008-08-07 20:03

Är det någon vet hur man ska skriva in vägsyddesnamn
 
Hej jag vill ha en ordentlig munual hur man installera och får i gång STW,s nya o fina vägskydd fungera den manual som var med var svår att fatta
Jag hoppas på ett positivt svar
Hälsningar Kenta

gustaf_26 2008-08-07 22:29

Under lite testkörningar såg jag att blocksignalerna slår om till stopp när v-signalen blir vit. Är jag ensam om detta?

MatsS 2008-08-08 09:41

Bengan: öppningstriggern fungerar inte som den var tänkt. Undvik den tills det nya kommer som vi planerar för.

Bengan 2008-08-08 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Bengan: öppningstriggern fungerar inte som den var tänkt. Undvik den tills det nya kommer som vi planerar för.

Blir svårt att låta bli, Mats. Då detta har varit en efterlängtad funktion.

juhis 2008-08-10 13:17

Is there going to be english manual, because I don't understand swedish language too well.

u16802273 2008-08-10 19:26

Jag får inte i gång vägskyddet
 
Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet
med hopp om positivtsvar

MatsH 2008-08-11 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av u16802273
Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet
med hopp om positivtsvar

Jag vet faktiskt inte om det går att förklara så mycket bättre än vad Mats redan gjort i manualen. Om du öppnar manualen och tittar på stycket som heter "Namngivning" så fungerar det på följande sätt:
  • De fyra gröna tecknen (xxxx) skall du inte ändra. Dom är automatiskt rätt för varje del.

  • De tre röda tecknen (yyy) får du hitta på själv, men alla delar i ditt vägskydd som beskrivs som [Aktiv] i manualen (bommar, skyltar, logikenhet, signaler mm) måste ha samma tre tecken.

  • Det sista blåa tecknet (z) skall vara en siffra. Alla saker av samma sort måste ha olika siffror. Om du till exempel har fyra bommar så måste dom numreras 1-4.

Dessutom skall det vara ett bindestreck mellan varje teckengrupp, alltså: xxxx-yyy-z
Jag kan tyvärr inte förklara det enklare än så. Det enda tips jag kan ge är att läsa igenom hela manualen innan du börjar bygga.
Hoppas att det hjälper .... Mats

Marcus Gustavsson 2008-08-11 16:42

jag får fan inte det att funka, jag har satt ut allt jag behöver ha, jag har döpta allt till svs-xxx-abc-1 ( 1-9) , har jag gjort något fel eller ?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009