![]() |
STW Vägskydd 1.0
7 bifogad(e) fil(er)
Här är nu första versionen av STW Vägskydd vilket är ett system för att bygga svenska vägskyddsanläggningar i Trainz. Det är uppbyggt runt ett antal komponenter som kommunicerar med varandra via skript. Det går därför att skapa helt unika vägskydd för olika trafiksituationer.
Det hela är ihoppackat i en CDP-fil gjord med TRS2006. Läs den bifoga manualen för att se hur det fungerar! Bifogad fil 21545 Bifogad fil 21557 Bifogad fil 21547 Bifogad fil 21546 Bifogad fil 21548Bifogad fil 21549Bifogad fil 21550 Begränsningar: I TRS2004/2006 går det antagligen inte att styra vägtrafiken (komponenten road / väggivaren) än så länge. Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan. I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat. |
Riktigt trevligt, men tyvärr så fungerar det inte i TRS04. Sakerna kommer upp i menyn, men de går inte att sätta ut.
|
Fungerar ingen av dem? Jag famlar i mörkret här men prova att ändra trainz-build i config på en av dem till 2.4 och se om det hjälper. Jag tror inte själva spelet bryr sig om det men man vet aldrig. vsig borde exvis fungera oavsett för den är en vanlig signal.
|
Hej! MatsS du ha gjort ett kanon jobba :tumupp: :tumupp: :tumupp:
gubben50 --------- John.P |
Mats, du har verkligen gjort ett toppen jobb :tumupp: det här uppskattas verkligen. Dock har jag ett problem, vägsignalerna lyser/blinkar inte. Vet ej om det ska vara så eller om det är något som fattas hos mig?
|
Systemet ser bra ut tycker jag, men varken vägsignalerna eller bommarna har fungerande ljus hos mig heller. Kollade lite i CMP och såg att jag saknar följande saker:
36713:27333 36713:27334 |
Tack, det har varit ett mycket trevligt jobb:). Tyvärr gjorde jag kardinalfelet och missade dependencies. Jag tror det är de gamla coronorna samt stw:s ikon. De ligger i första inlägget.
|
Nu fungerar det utmäkt :) Återigen tack för ett riktigt grymmt arbete. Det här ger liv i simulatorn. Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka. Har inte riktigt förstått hur Interi fungerar, om det är någon som har lust att förklara skillnaden kan ju den skriva här eller skicka ett pm.
Tack på förhand |
Stort tack MatsS!! :)
|
De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta? |
Citat:
|
Citat:
Problemet är väl att skript är väldigt abstrakta för de flesta, men när man gör som MatsS har gjort blir det väldigt konkret. |
Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde;). Det börjar dock klarna mer och mer:).
Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut. |
och årets Nobelpris i kategorin Trainz går till.......
SNYGGT JOBBAT !!!!!!
Ett jättetack för insatsen ! Stefan |
Har testat systemet en del nu och måste säga att det är ett väldigt fint arbete! :) Dock så har jag stött på lite problem med öppningstriggern. Jag har ett mötesspår på ena sidan av ett vägskydd, och detta spår ligger inom huvudtriggerns område. Efter att tåget passerat vägskyddet så öppnas det, och växeln där mötesspåret börjar passeras. Tåget åker parallellt med spåret som efter en stund går ihop med huvudspåret igen. Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?
|
Citat:
Även jag ställer mig i kö för att berömma ditt utmärkta arbete. Snyggt och lätt att använda. :) Enda problemet är som sagt att bilarna inte stannar, men det är du ju redan medveten om. Så vitt jag kan bedöma så fungerar dina triggers i 2006. För visst ska det väl se ut som på följande bild? mvh .... Mats |
Citat:
|
Tack för berömmet allihop. Jag är positivt överraskad att det fungerat så smidigt på andra maskiner och att dokumentationen var begriplig.
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Nej, jag har inte ändrat något i configen, så det måste vara något konstigt med din installation. mvh .... Mats |
Föråldrade???
Citat:
Jag har tittat på flera simulatorer de senaste åren... Den enda simulator som vi/jag kan lita på eller påverka är fortfarande Trainz. De har behållit sin struktur, när det gäller programmering, och därför är de alltid bakåtkompatibla. Dina signaler blir aldrig föråldrade! När TRS2009 kommer, blir vi alla pånyttfödda! Glöm KRS, men ha gärna MSTS2 kvar i minnet, man vet inte vad de har hittat på! |
Citat:
|
Bra jobbat! :tumupp:
Jag använder förvisso inte trainz så mycket, men de ska nog komma till användning. Funkar fint på mitt TRS06. Måste även ge beröm för den utomordentliga manualen - till och med jag med min ytterst begränsade intelligens lyckades få det hela att funka på första försöket.:D |
Citat:
Öppningstriggern blir dock problematisk eftersom logiken inte kan avgöra om tåget är på en överlappning eller om det kommit ytterligare ett tåg (eller en losskoppling som skett) i vägskyddet. I ditt fall måste vägskyddet stänga eftersom det inte kan utesluta att det kommit in ett tåg från andra hållet exvis. Jag har dock ingen enkel lösning på det problemet. Det går naturligtvis att ta bort öppningstriggern, men då blir ju stängningstiden väldigt lång. |
Hej! MatsS
Du skulle inte kunna göra ett exp åt mig för se hur man gör Mvh gubben50 --------- John.P |
Jaha.
Då har jag också hunnit testa lite grann efter en kortare semestertripp till Gotland. Har än sålänge, bara testat med singelövergång och ser med förväntan fram emot att testa fler varianter. Verkligen trevligt, med så många olika varianter och möjligheter med ljud och ljussignaler. Enda nackdelen hittills för mig, är avståndet på radien á 500 meter från övergången innan bommarna går ner. Där skulle önskemålet vara en längre sträcka, men om jag inte har helt fel. Så ligger väl begränsningen i själva Trainz här. Någon som har ett bra tips. För att kringgå det hela, för att få en längre sträcka. |
Citat:
|
Problemet är att det är när man gör den här överlappningen som det blir fel. Om man istället följer manualen och sätter triggers på ca 500 meters avstånd ifrån övergången så fungerar det utmärkt. Men då blir sträckan från triggeriaktivering till övergång bara ca 1000 meter vilket blir alldeles för lite när man trafikerar sträckan i 120-200 km/h. Försökte att öka radien på öppningstriggern så att sträckan blev 1,5 km men då fungerade det inte alls. Så frågan är om det är möjligt för dig Mats att på något sätt programera detta så att det fungerar eller kanske hitta en annan lösning.
|
Andreas_92
skulle också gärna vilja få bomarna att gå ner i tid när man kör i 200-300 km/h
Detta är något som jag stört mig på länge, det blir ju inte kul att se på när tåget passerar en Järnvägskorssning om bommarna inte går ner i tid! Så hoppas det finns en bra lösning på detta. En lösning skulle ju kunna vara en längre trigger än den som e nu (på typ 500m eller iallafall längre). Fast det kanske inte funkar så bra om spåret är kurvigt där. |
Prövade med flera triggers som överlappade varandra, så att bommarna gick ner ett bra tag innan tåget kom. Så på den biten vart jag nöjd. Men det tråkiga var, att öppningen av bommarna blev först efter att tåget hade åkt förbi den sista triggern.
Vad jag önskar, är att bommarna går ner på ca: 2 km avstånd och upp efter ett par hundra meter. För närvarande, så lyckas jag bara med det ena. Antingen att få långt avstånd för att få ner bommarna, med nackdel att bommarna går upp sent eller ställa radien på 500 och få tågen som kommer i 160 knyck att bromsa upp innan övergången och få bommarna att gå ner efter ett par hundra meter efter att tåget har passerat. Jag misstänker, att det är Trainz i sig själv som inte klarar av att läsa en större radie på triggern än 500 meter. För annars, så hade nog MatsS redan ordnat detta eller är det så, att man kan ändra avståndet i configen så att den blir större? Annars så är jag helnöjd med paketet och alla dess varianter. Med lite klurande och en massa tester, så kanske man får det att fungera som man vill. Tack Mats. |
Först och främst tack för berömmet. Jag är väldigt nöjd att vi nu ser att det hela fungerar i stort även på andra maskiner än min. Detta är ju mitt första skriptprojekt i Trainz;).
Nu till problemen. Öppningstriggern lade jag till på slutet och jag ser att den skapar en del bekymmer. Det är inte för inte som det finns två separata spårledningar (triggers) innan och efter övergången i verkligheten. I min version finns ju egentligen bara en även om den kan placeras var man vill med överlappningstekniken. Som det är nu med enbart huvudtriggers fungerar ju det dock som originalövergångarna. På småbanor som mer är likt mj-anläggningar funkar ju dessa alldeles utmärkt. Men då vi kommit så här långt kan vi ju lika gärna göra det ännu mer realistiskt. Det är möjligt att skapa 2 stycken huvudtriggers, tri1 och tr2 exempelvis. En placeras på ena sidan och den andra på andra sidan. Då är det som i verkligheten men det blir lite mer stelbent. En helt annan variant är dock under uppsegling. Svenolov och jag har så smått börjat planera för en hopkoppling av hans större skriptsystem med mitt. Han har en fiffigare metod som bygger på en annan teknik än triggers. Jag funderade på den först men läste att den hade en 1km begränsing den med men tydligen stämmer inte detta. Vi kan kalla metoden för spårsökning. Den bygger på att skriptet har koll på varje separat tåg som går in i spårledningen. Då kan man göra mycket mer finesser om man vill. Men framförallt slipper man att placera ut triggers. Dem får man automatiskt med varje placerad v-signal. Längre framåt finns ju även möjligheten att sjösätta Svenolovs svenska signaler som redan är integrerade med vägskydden. Dock lär allt detta kräva en del omskriptning och framförallt tid. Dessutom är ju TS2009 på väg och det är naturligt att få det att fungera även där. I detta nya projektet skulle jag helst se att alla komponenterna frånsett v-signalen och försignalen skulle hålla bakåtkompatibilitet. Då går det att bygga med det vi har och sen lättare uppgradera då nya systemet är klart. Men det är enbart i startgroparna ännu så vi får se vad som är möjligt. Jag har en v1.1 på gång med uppdaterade bommar. Bland annat kan man ha blinkande ljus på bommarna och detta ställs in för varje bom. Kom gärna med förslag på nya features. |
Låter hur gott som helst.
Tyvärr, så verkar det som om vi andra aldrig blir nöjda med vad ni gör. Vi bara höjer och höjer ribban för er. |
Har testat med dubbelspår idag.
Triggern för stängning av vägskyddet är satt på maxradie 500 meter och öppningstriggern är satt på 100 meter. Dom båda triggers är satta på övergången. När ett tåg kommer, så aktiveras bommarna 500 meter innan övergången och går upp igen när tåget har passerat 100 meter efter bommarna. Vid tågmöte, så går inte bommarna upp förräns sista tåget har passerat bommarna med 500 meter (Huvudtriggern från motsatt håll). Skulle vilja få till det, så att bommarna även här går ner efter 100 meter när tåget har passerat. Har testat att döpa dom 2 huvudtriggers med samma namn (svs-trig-123)och även som (svs-trig-123-1 & 2) och likadant med öppningstriggern + några olika varianter till. Finns det någon variant vid namngivningen, som jag kan ha missat. |
Är det någon vet hur man ska skriva in vägsyddesnamn
Hej jag vill ha en ordentlig munual hur man installera och får i gång STW,s nya o fina vägskydd fungera den manual som var med var svår att fatta
Jag hoppas på ett positivt svar Hälsningar Kenta |
Under lite testkörningar såg jag att blocksignalerna slår om till stopp när v-signalen blir vit. Är jag ensam om detta?
|
Bengan: öppningstriggern fungerar inte som den var tänkt. Undvik den tills det nya kommer som vi planerar för.
|
Citat:
|
Is there going to be english manual, because I don't understand swedish language too well.
|
Jag får inte i gång vägskyddet
Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet med hopp om positivtsvar |
Citat:
Dessutom skall det vara ett bindestreck mellan varje teckengrupp, alltså: xxxx-yyy-z Jag kan tyvärr inte förklara det enklare än så. Det enda tips jag kan ge är att läsa igenom hela manualen innan du börjar bygga. Hoppas att det hjälper .... Mats |
jag får fan inte det att funka, jag har satt ut allt jag behöver ha, jag har döpta allt till svs-xxx-abc-1 ( 1-9) , har jag gjort något fel eller ?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009