![]() |
SL Tunnelbana
1 bifogad(e) fil(er)
Hej! Om ni har läst min tråd "problem med ruttbygge" så vet ni att jag bygger Stockholms Tunnelbana. För närvarande har jag byggt från Farsta Strand till Ropsten, Skarpnäck till Gullmarsplan och Gullmarsplan till Isstadion(Denna linje är under arbete). Jag planerar att när det är klart ha byggt alla linjer. Jag har använt en modifierad version av Trollhättanruttens ref-fil, så jag har väl inte rättighetar att ladda upp rutten till någon webbsida. Jag skulle vara glad om någon kunde tala om någon sida där jag kan få tag på bra tunnelbaneobjekt(texturer, stationer och signaler). Jag skulle också bli glad om någon ville lägga upp en karta över tunnelbanenätet med markerat vilka delar som är under och över jord.
|
Hej!
Du kan få mycket bra hjälpmedel och det är Enirokartan. Du kan se om spåren är ovan jord och vilka stationer är också ovan jord. Visst kan du få av min ruttens objekt. Alla objekten är inte mina. Kolla stationernas namn enligt SL kartan http://sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/Tub.pdf Lycka till! |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack så mycket för tipsen och objekten. Här kommer en bild från streckan mellan Enskede Gård och Isstadion. Jag eftersträvar inte enorm realism i detaljerna, utan jag sätter grafiken främst. Spår och stationer ligger dock ganska så realistiskt.
|
Trevligt! Riktigt kul att du bygger Sthlms tunnelbana till MSTS :D Jag hoppas du kommer bygga iaf en linje som man kan få köra på :)
Sen får vi hoppas att någon bra modulbyggare kan bygga C6 osv lite snyggare än vad Banbyggarna har just nu. Och kanske en C20? :rolleyes: :D Keep up the good work :tumupp: |
1 bifogad(e) fil(er)
Här är en bild på en kanske lite fantasifull "brokonstruktion". En motorväg korsar tunnelbanespåret(det gör det på riktigt också) Motorvägen går på en bro över spåret. Sedan ska en liten väg passera motorvägen alldeles brevid spåret(också verkligt). Jag gissar att den lilla vägen går i en tunnel under motorvägens vägbank. Det visade sig svårt att bygga. Så jag byggde istället en till bro ÖVER motorvägsbron! Det ser faktiskt inte så konstigt ut alls. Som jag tidigare har sagt, så är meningen med rutten inte att den ska vara otroligt verklig ut, utan att det ska se bra ut i rent grafisk mening, vilket denna brokonstruktion enligt mig bidrar till.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Sedan kommer en bild på stationen i Sockenplan. Perrongerna är ganska enkla och sakar detaljer, men så snart jag får tag på riktiga tunnelbanestationer kommer de att ersättas. Signaler önskas också. Sedan skulle jag villja ha tips om hur man bygger växlar inne i en tunnel. Det är nödvändigt för denna rutt. Och slutligen, går det att få en elskena vid spåret? Helst utan att behöva placera ut dem en och en som "objekt". Vid tips om dessa objekt(och andra ni tycker kan behövas, så godkänner jag alla tips om webbsidor UTOM train-sim.com och uktrainsim.???
|
Hur långa är perrongerna du har nu? Dom ser väldigt långa ut i jämnförelse med tåget :p IRL är ju tågen 8v (C20 9v) och dom går precis in på dom flesta stationer. Annars får man väl köra med längre tåg ;) Sen ser det riktigt bra ut i miljön. Kommer du sätta upp skyltar mittemot perrongen där det står stationsnamn? Vore toppen :tumupp:
|
Trevligt rutt projekt det här :) .
Undrar om inte tåget är lite för liten, istället för plattformana. |
Citat:
|
Perrongerna är 200 meter, men som jag sagt ska de ersättas med riktiga t-banestationer. Tågen på bilderna är visserligen bara 6 vagnar(jag har en consist med 8 st också, men tror inte att jag använt den på bilderna) ven perrongerna är ändå för långa. Däremot till de underjordiska stationerna har jag använt en speciellt tunnellbanestation.
|
Här kommer en till bild, från Isstadion. Den här delen av linjen är komplett så när som på riktiga stationer och signaler.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hoppsan, jag glömde bilden! Men här kommer den!
|
Va fort du bygger!
På tal om signaler, placera inte dem ännu förrän du har lagt spåren och vägar hela rutten. Det kan strula till. |
Ok, tack för tippset! Om du tycker att jag bygger fort, så brukar jag i allmänhet bygga streckan mellan två stationer per dag, så länge de är över jord, alltså. De underjordiska går ju ännu fortare att bygga.
|
Citat:
Julian: Det är inte säkert att stationsnamnen står med bara för att stationerna e riktiga ;) |
Ja, det är Nockebybanan jag använder som C20. Jag har målat om den och modifierat eng-filen. Sen finns det ju ingen M-enhet(mittvagn), men jag ska se om jag kan ta något från ett annat tåg. Det allra bästa vore ju såklart om någon 3d-byggare ville bygga en riktig C20, men det verkar ju inte som om någon i dagsläget gör det.
|
Citat:
|
Snygg rutt. Jag testade på att bygga lite men fick bara en massa felmeddelande när jag valde spår och vägar!!!
Jag själv använde Nockebybanans vagnar som T-bana förrut, dom passa/passar utmärkt. |
Citat:
|
Jag har hittat en sida där man kan ladda ner Rotterdams tunnelbana och tåg till den. Jag tänkte att man kanske kunde göra en repaint av något av de tågen och ha som C20. OBS! Tågen där kräver MSTS Bin. Sedan får man väl göra en ny cabview som liknar C20:s. Om man nu har rättigheter att göra en repaint, det villl säga. Länk till sidan är www.retmetro.nl.
|
Citat:
|
Rutten kräver Xtracks och det har jag inte installerat för tillfället. Men tågen kan jag visa. I dag kommer jag inte att hinna men kolla i morgon, då ska bilder finnas.
|
Sedan ska jag fråga en sak om MSTS Bin. Sedan jag installerade det(version 1.7) får jag extremt låga fps i Route editor, men bara i min rutt. Vad beror detta på? Går det att lösa? Annars får jag väl avinstallera MSTS Bin igen.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer bilder på ett av Rotterdams Tunnelbanetåg. Rotterdams tunnelbanetåg kan köra på linjer som har vanlig "tunnelbaneelskena", men också linjer med kontaktledning, så de har strömmavtagare. Tåget jag visar på bild är RET typ RSG3. Det var den enda C20-liknande av vagnarna som hade en mittenhet. Strömavtagarn, som sitter på mittvagen borde väl inte vara alltför svår att ta bort i ett 3D-byggprogram. Jag kan inte säga om det är lagligt att göra en repaint eftersom den enda readme:n var på Hollänska, ett språk jag inte är så hemma på.
|
Jo, dendär funkar ju absolut. En liten "ombyggnad" och en ommålning skulle ju vara toppen! Med ombyggnad menar jag bara att man kan ta bort pantografen :p
|
Ja, jag tyckte också att den var ganska lik C20. Strömavtagaren kan jag inte ta bort eftersom jag inte har något sådant program. Repaint kan jag i nödfall göra, men det blir nog bäst om någon duktigare person gör det. Jag kan däremot fixa en cabview. Den cabview som följde med detta tåg var fin men inte ett dugg lik C20:s. Om någon har lust att göra dessa ändringar på tåget så kan ni väl tala om det för mig på något sätt. Min e-post är i alla fall boeing@speedmail.se. Ni får gärna skicka andra frågor om rutten dit också.
|
Nu har jag föresten ett tips :D Du bygger på röda linjen just nu, eller?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Norsbor...banestation%29 Sen går du längst ner på sidan, så ser du alla stationer som finns på Röda Linjen. Då kan du välja den station du ska bygga, för oftast står det eller så kan du se på bilder om den är över eller under gjord. Det är ofta en bild på perrongen också! Lycka till |
Jag bygger gröna linjen nu(har byggt till Stureby och fortsätter söderut), men när jag ska bygga röda linjen kan den där sidan vara bra. Finns det något liknande för överiga linjer också?
|
Citat:
Här har du för gröna linjen http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85k...banestation%29 Och här är för blåa linjen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungstr...banestation%29 Lycka till! |
Citat:
|
Tack, detta var ett praktiskt hjälpmedel. Men jag behöver tipps om var jag kan hitta ovanjordiska tunnelbanestationer. Jag godkänner alt utom train-sim.com och uktrainsim.
|
Till den Hollänska t-banevagnen som så småningom ska bli C20(om man har rättigheter, det vill säga) ska jag gjöra en hytt. Jag vore tacksam om någon kunde skicka bilder från C20 hytten som jag kan använda. Jag har inte lyckats hitta några bra hyttbilder på internet, och jag bor 35 mil från Stockholm, så jag kan inte ta några själv. Har ni passande bilder så skicka dem till min e-post(boeing@speedmail.se).
|
Har någon något tipps om hur man bygger växlar inne i tunnlar? Jag har bara byggt växlar där linjer går ihop. Inte så realistiskt, men kommer kanske att åtgärdas i framtiden. På sidorna av spåret har jag placerat hus, men hur ska jag korka igen taket?
|
Citat:
www.xtracks.tk Under fliken "Track charts" finns en lista på det omfattande spårinnehållet. :) |
Jag har testat att använda Xtracks, men när jag skulle bygga kom det bara upp en massa rutor om att det fattades texturer. Sedan läste jag att man skulle ha något "Routebuilders Package"(eller något sådant). Jag laddade ner det men det fattades fortfarande en massa texturer.
|
Bygget ligger tillfälligt nere tills dess någon förklarar mina problem med Xtracks(Det finns ett specielt ämne om Xtracks som heter "Krångel med Xtracks" i "Allmänt om MSTS")
|
Citat:
Det är riktigt att XTracks behöver olika texturer för olika spår. Om du t.ex. bygger med dubbla spårbäddar (betong- och träslipers) behöver du en textur till varje bädd plus snötextur. För att allt ska fungera smärtfritt bör du ha alla spårtypstexturerna installerade trots att du bara använder en sort. ACleanTrack1.ace - Standardbädd ACleanTrack2.ace - Standardräls Concrete1-4.ace - Betongslipersbädd (t.ex.) NCleanTrack1-2.ace - Smalspår (891 mm) UKNCleanTrack1-2.ace - Smalspår (750 mm) Kolla så att alla dessa texturer finns installerade i mappen "Textures" i din ruttmapp (även snövarianterna om du ska köra på vintern). Då bör det inte vara något problem med spåren. Med "Routebuilders Package" följer det även med texturer till lokstall, vändskivor m.m. Lycka till! :) |
Jag har kopierat alla shape files/ace files till både "Global" och Ruttens mapp. Och det fattades inga filer innan jag försökte använda Xtracks.
|
ACE-filerna ska inte ligga i Globalmappen utan i din rutts Texturemapp. När du installerade texturerna, la du de först på exempelvis skrivbordet och sedan manuellt kopierade in filerna till rutten? Så brukar jag göra och det går alltid bra. Dock byter jag oftast ut texturerna mot andra varianter.
Lite hjälp: I XTracksr-filen finns sju stycken mappar (bortse dokumentmappen). A gauge textures CYKWORKS DualTracks textures Ferry textures N gauge textures UKN gauge textures Kopiera över innehållet i dessa mappar till din rutts texturemapp. Om du redan gjort det - gör det en gång till! En annan lösning kan vara att du avinstallerar XTracks helt och hållet och sedan ta bort filen TSection.dat från Globalsmappen. Installera sedan om Xtracks (inte texturefilerna, enbart shapefilerna). Nu ska det väl fungera... Kul att du bygger tunnelbanan! :tumupp: |
1 bifogad(e) fil(er)
När jag höll på att pilla med Texturer och sådant råkade jag radera tsection.dat i ruttens mapp. När jag sedan ska öppna får jag följande felmedelande. Vad beror det på och hur löser jag det? Jag vill verkligen inte att rutten ska kracha när så mycket är gjort!
PS Ursäkta bilden! Vet inte varför det blev så mycket vitt! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09. |