Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STW Vägskydd 1.2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20410)

MatsS 2008-08-31 18:15

STW Vägskydd 1.2

1 bifogad(e) fil(er)
Dags för nästa version av STW Vägskydd. Här är alla nyheterna som kom med den här gången:

Korrigeringar
• Ett scriptfel i svs-trig i TRS2006 korrigerat.
• Räckvidd på ljudsignalen nu 100m.
• Namnet på orienteringstavlan korrigerad.
• Spårledning S1 och S2 har nu den mer korrekta benämningen SI och SII.
• Varningsportalen svs-gawa har nu svensk text.
• V-signalen visar den svenska texten ”rörelse tillåten” eller ”stopp” vid muspekaren.

Förbättringar

• Test: Bättre precision vid passage av Sv i högre hastigheter.
• Valfri fördröjd bomfällning på enskilda bommar.
• Valfri slumpmässig asynkrontid på bommen.
• Möjlighet att välja bort krysskylten helt.
• Alla scenery objekt är nu justerbara i höjdled.
• Ny manuell aktivering av vägskydd, sätts per spår.
• Ny funktion ”återinkoppling på tid” för spårledningen. Se Spårledning.
• Ljussignal och krysstavla i vägsignalen kan nu väljas i en lista.
• Ny ljussignal mot vägen utan reflexbård.
• Uppdaterad dokumentation, ny layout.

Notera speciellt den bättre precisionen då tågfordon lämnar korsningen och den går in avkopplat läge. Det är ett test som kan komma att byggas in även i varningsläget om det fungerar väl. Titta även på dokumentationen som bland annat har fått en ny layout samt en funktionsbeskrivning av hur spårledningen fungerar i detalj.

Bifogad fil 21846

/Mats

MatsS 2008-08-31 18:38

For the english speaking audience, here is a translation of the changes:

Corrections

• A script error in svs-trig in TRS2006 corrected.
• Sound range in the bell now 100m.
• The name of the orienteringstavla corrected.
• Spårledning S1 and S2 now have the more correct term SI and SII.
• Warning portal svs-gawa now have swedish text.
• The V-signal now show the swedish term ”rörelse tillåten” (movement allowed) or ”stopp” at the mouse pointer.
Improvements
• Test: Better precision at passage of Sv at higher speeds.
• Optional delayed gate closing set at each gate.
• Optional random asynchronic time at each gate.
• Possible to remove the cross sign in xsig.
• All scenery objects now height adjustable.
• New manual activation of the crossing, set at each spårledning.
• New function ”återinkoppling på tid” (reactivation in time) for each spårledningen.
• Lightsignal and crossign can now be selected in a list.
• New lightsignal toward the road without reflexes.
• Updated documentation, new layout.

juhis 2008-08-31 19:09

You just responded to my message, do you?

MatsS 2008-08-31 21:27

Yes, by releasing 1.2:). Or did you mean the one about sounds? I did reply to that one.

/Mats

juhis 2008-09-01 09:01

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Yes, by releasing 1.2:). Or did you mean the one about sounds? I did reply to that one.

/Mats

Yes, I meaned that sounding of bell.
Would you make some kind of feature in next version to adjust the bell's ringing delay.

I will try to find bell soundings.

MatsS 2008-09-01 16:20

Juhis, I'm sorry I don't understand what you want me to do. Can you please be more clear.

/Mats

juhis 2008-09-01 17:15

I was saying that 2-aspect signal without reflexes has problem, because red lights don't turn on when level crossing starts to warn.
I will try post the picture to see what I am talking about.

juhis 2008-09-01 17:42

1 bifogad(e) fil(er)
Now there is the problem which I'm talking about.

Do you have reason for this?

MatsS 2008-09-03 16:19

1 bifogad(e) fil(er)
Here is a fix for the missing functionality of the new 2/3 light crossignal without reflexes.

Bifogad fil 21849

Just install over the 1.2 version.

/Mats

juhis 2008-09-12 09:01

Sorry to ask in this thread MatsS, but do you have plans to make finnish level crossing signals and gates?

This may sound silly at first, but we are not enemys, you know.

And if you are going to make finnish level crossing kit, then I have couple of pictures to get you started.

http://vaunut.org/sivukuvat/47643.jpg
http://vaunut.org/sivukuvat/47644.jpg
http://vaunut.org/sivukuvat/47469.jpg

I directly linked to pictures, so I can save bandwidth as possible.

juhis 2008-09-13 13:22

MatsS, are you still here?
I'm just asking nicely, are you going to make finnish level crossing signals and gates?

Janne 2008-09-13 14:01

Has it occur to you that Mats might not be at home? He has no obligation what so ever to visit the forum and answer your questions. Be patient and you might get an answer.

juhis 2008-09-17 16:48

MatsS, what is taking so long?

I was just asking you, do you have plans to make finnish level crossing lights and gates?

Marcus Gustavsson 2008-09-17 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av juhis
MatsS, what is taking so long?

I was just asking you, do you have plans to make finnish level crossing lights and gates?

dont meen to sound rude but if i do may it be so...

MatsS might have other things in life to take care of then to try and please you all the time, ther is a real world out side TRS. you will just have to wait for your answer and rushing the matter and asking so many times in a row will probably not help at all either, i understand that you want it to work but lets just wait for MatsS to reply and he will have a answer for you

sorry if i sounded rude...

Janne 2008-09-17 20:07

Nah, that's not being rude. It's how things are in an adult life where you go up 4.30 in the mornig, spend 1- to 2 hours to get to work, spend 8 hours at the office, spend 1-2 hours going back home from work, do some shopping, come home, prepare dinner, eat, spend time with your family, tuck your kid(s) into bed, spend time with your wife. And then at 23.00 you might have some time over for leisure, if you're not tired and decide to call it a day and go to bed. Sounds boring? Welcome to the life as an adult.

Dson 2008-09-17 20:26

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Nah, that's not being rude. It's how things are in an adult life where you go up 4.30 in the mornig, spend 1- to 2 hours to get to work, spend 8 hours at the office, spend 1-2 hours going back home from work, do some shopping, come home, prepare dinner, eat, spend time with your family, tuck your kid(s) into bed, spend time with your wife. And then at 23.00 you might have some time over for leisure, if you're not tired and decide to call it a day and go to bed. Sounds boring? Welcome to the life as an adult.

What a beautiful explanation, Janne!:p Suddenly being a teenager commuting 200 km a day became great...!

Janne 2008-09-17 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Dson
What a beautiful explanation, Janne!:p Suddenly being a teenager commuting 200 km a day became great...!

Yeah, and I'm only commuting 175 km per day (and have been for the past 12 years), so who am I to complain? ;)

MatsS 2008-09-18 22:42

Sorry for the delay. Right now STW Vägskydd is put on hold for other projects within STW. There will be an update later on when one of these other projects converge with the level crossings:). As for making Finnish or other country content: No, there is simply not enough time as I focus on swedish content only. However I'm open for anyone to use the script for other projects as long as it's freeware and STW is credited as orignal author.

/Mats

hgkn 2008-09-19 19:02

Problem

1 bifogad(e) fil(er)
Hur gör jag för att bommarna skall gå upp igen då tåget kommer från andra hållet och gör ett uppehåll på stationen vid trackmarkern och först när det börjar röra sig igen mot bomarna att dom går ner. Har inga problem med dom vanliga bommar eller signaler.
Tack för detta bompaket som gjorde att jag kom igång med Trainz igen.

juhis 2008-09-23 14:32

1 bifogad(e) fil(er)
MatsS, when you release STW Vägskydd 1.3, could you please adjust LM Ericsson's bell slightly higher?

There is the picture which I'm talking about.

MatsS 2008-09-28 20:44

Citat:

Hur gör jag för att bommarna skall gå upp igen då tåget kommer från andra hållet och gör ett uppehåll på stationen vid trackmarkern och först när det börjar röra sig igen mot bomarna att dom går ner. Har inga problem med dom vanliga bommar eller signaler.
Tack för detta bompaket som gjorde att jag kom igång med Trainz igen.
Jag tror det är så här i verkligheten, rätta mig gärna om jag har fel;):

* Antingen är den styrd av en huvudsignal. Först då tågvägen läggs efter uppehållet på stationen börjar bommarna gå ner, därefter får man klart från huvudsignalen.

* Eller så går bommarna ner vid infarten men då tåget stannar på stationen går de upp igen. Jag har för mig det heter tågavkännare eller liknande i rälsen.

Inget av detta finns i STW Vägskydd men den andra är möjlig att lägga till tror jag. Dvs är en viss punkt av SI/SII belagd samt att tåget står still, så går vägskyddet in i viloläge. Då tåget börjar röra sig aktiveras det igen. Motsvarande stopptriggern i första utgåvorna alltså.

/Mats

MatsS 2008-09-28 20:54

Citat:

MatsS, when you release STW Vägskydd 1.3, could you please adjust LM Ericsson's bell slightly higher?
Yes I know about that, there are a few more of the components that'll need adjustment. Especially the angled x-sign that'll need a longer pole. It'll be corrected in a later version.

/Mats

Andreas 2008-09-28 20:55

Finns där någon guide som hjälper en att ställa in så bommarna funkar rätt?

Slash2 2008-10-19 21:04

Tänkte påpeka ett litet fel i manualen, det står att väggivaren (svs-road) endast fungerar i Trainz Classics. Antar att det syftar på att bilarna bara stannar vid stopp om man har Trainz Classics. Detta verkar dock inte stämma, bilarna stannar minsann i TRS2006 också, och det är ju bra!:D Bifogar ett bildbevis:

MatsS 2008-10-21 18:26

Tack för beviset:). Det stämmer! Jag har fått det att fungera även här nu i TRS2006. Jag tror det berodde på någon konflikt mellan två kuid som gjorde att även triggern inte fungerade. Jag rensade ut alla svs-objekt och startade om CMP och sen installerade på nytt.

/Mats

Korsbakke 2008-10-28 20:07

Goodie goodie

Det blir bättre och bättre minsann. Man känner sig som en lotto-vinnare när man får det här att fungera som i verkliga livet. Du är en klippa MatsS!

Andreas 2008-10-28 21:28

Jag får inte att dessa funkar..
Hur får man bommarna att funka ..
Asså, att dem går ner när tåget kommer?

Slash2 2008-10-28 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas
Jag får inte att dessa funkar..
Hur får man bommarna att funka ..
Asså, att dem går ner när tåget kommer?

Har du följt anvisningarna i manualen, döpt alla aktiva objekt efter det mönster de ska vara döpta och satt ut en mainenhet? Då borde det inte krångla.

henke327 2008-10-28 21:49

Tjena, någon som vet om dessa funkar i TRS 2004? Jag har kollat men inte hittat ngt klart om de gör det eller ej.

Tack på förhand :)

Andreas 2008-10-29 09:56

Ja, jag har gjort allt som står i manualen men ändå klyddar det :(

ekankal 2008-10-29 12:34

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ja, jag har gjort allt som står i manualen men ändå klyddar det :(

Dom här komponenterna MÅSTE namnges korrekt, SPARAS i ett "session", stäng ner, öppna igen och sätt ut lok och vagnar, gå in i "Drive" och kör. Funkar det inte ändå måste det ha blivit något knas med din inst. (Gäller för TRS 2006)

Andreas 2008-10-29 16:11

Jag får det att funka med en bom

Men om jag har tex 4 st?
Vad ska det då stå?

Det är samma med ljusen, jag har jo 4 ljusstolpar får bilarna..

För bommarna heter nu
svs-gate-aaa-1 och svs-gate-aaa-2 men det är bra 1 som går ner, det är samma när både har samma siffra..

Slash2 2008-10-29 16:14

Citat:

Jag får det att funka med en bom

Men om jag har tex 4 st?
Vad ska det då stå?

Det är samma med ljusen, jag har jo 4 ljusstolpar får bilarna..

För bommarna heter nu
svs-gate-aaa-1 och svs-gate-aaa-2 men det är bra 1 som går ner, det är samma när både har samma siffra..

Hmm, om bommarna heter svs-gate-aaa-1 och svs-gate-aaa-2 ska det ju funka. Testa att installera om vägskyddspaketet.

ekankal 2008-10-29 16:36

För att elliminera ev. missförstånd, givetvis ska det vara som Slash skriver, att varje objekt, om det finns flera av samma ex "xsig" "gate" ska nummreras med en unik siffra. Kanske var lite oklar på den punkten.

henke327 2008-10-29 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av henke327
Tjena, någon som vet om dessa funkar i TRS 2004? Jag har kollat men inte hittat ngt klart om de gör det eller ej.

Tack på förhand :)

Jag ser att tråden är aktiv så jag drar upp min fråga från igår igen. :)

Andreas 2008-10-29 17:07

Nu fick jag det att funka :)
Men jag installerade inte om vägprogrammet, utan startade bara om spelet :)

I en tidigare tråd någon stans står det att de bara funkar till trz 2006

Kristian 2008-10-29 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av henke327
Jag ser att tråden är aktiv så jag drar upp min fråga från igår igen. :)

Jag har provat, tyvärr så fungerade det inte.:( Grejorna kommer upp i listan med landskapsdetaljer, men går inte att sätta ut.

henke327 2008-10-29 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Kristian
Jag har provat, tyvärr så fungerade det inte.:( Grejorna kommer upp i listan med landskapsdetaljer, men går inte att sätta ut.

Okey, synd :( Men tack ändå!

Andreas 2008-10-29 19:09

Vad är det för mening med bommarna om inte bilarna stannar?? :S
Och hur får man dem att stanna??

Slash2 2008-10-29 19:24

Citat:

Vad är det för mening med bommarna om inte bilarna stannar?? :S
Och hur får man dem att stanna??

Har du satt ut en vägbit (svs-road) och döpt den efter mönstret? Då ska det funka.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.