![]() |
Nämen titta
1 bifogad(e) fil(er)
Då jag får vänta med lilla Charlotte och ev. hyttbilder så fördriver jag tiden med något annat.
Kan någon gissa vad det är? ;) |
Kan det vara ett R-lok?:rolleyes:
Ser bra ut.=) |
Rätt! R-lok är vad det är. :D Vi behöver ju lite power när vi ska dra långa tåg på Inlandsbanan. ;)
Bygget är enkelt och går snabbt, jag använder samma delar som på B-loket eftersom SJ verkar köra med standard-delar. Tvärstycket och guiderna för dessa är lite annorlunda så det måste jag snida fram själv. |
1 bifogad(e) fil(er)
Tvärstycket och tillhörande delar klart plus lite annat.
|
:tumupp:
Strålande, hoppas du gör "snygga Hjul":o |
1 bifogad(e) fil(er)
Men du och dina jävla hjul!!! :rolleyes: Dom blir som på B-loket så du behöver inte oroa dej över att du inte kan använda dina "realistiska hjul"-texturer. :rolleyes:
Nytt, sandrör och lite annat. Sen funderar jag på om jag kanske skulle göra lite magi med alpha. Vad skulle ni säga om att kunna välja mellan orginalet från 1908 eller en nyare variant när dom förflyttades mera söderut? ;) |
Ush!
Ok, nu har jag stött på ett (rätt så) stort problem. Jag har inte plats för dörrarna på hyttgaveln. Detta är något som kommer bli svårt att åtgärda för det kommer innefatta att antingen krympa pannan eller bredda hytten. Det förra ger ett klent intryck, pannan blir alldeles för tunn. Det senare skulle inebära att jag måste bredda hytt, gångbord och tender på B-loket och dom andra svenska loken så dom överänsstämmer med dehär loket.
Så antingen får jag lov att i stort sett modifiera alla mina svenska lok eller skippa dörrarna. |
Är det inte lite tidigt att snacka om hjulen?????
Men härligt Jonatan, ser fram emot ett nytt svenskt ånglok... |
2 bifogad(e) fil(er)
Jahapp, såhär blev det. Krympte pannan ett snepp, fick genom en googlesökning upp att rundpannan har en största diameter på 1800 mm. Jag testade med det måttet och resultatet blev mer likt en E-maskin så nej, det får bli utan dörrar och små fönster på hyttgaveln. :(
Kör med modifierade B-loktexturer, måste trixa lite med hjultexturerna (nej Hawk jag använder inte dina) så det blir färre ekrar och större motvikter. Sen när det stora hela är klart så prövar jag mej på en testexport till MSTS. :) Spårrensarna och luftslangarna är del av alphan så dom kommer inte synas. |
*Applåder* Tjusigt som tusan :)
|
Snyggt Jonatan!
Imponerande byggen du gör, både detta och Charlotte! |
2 bifogad(e) fil(er)
Tack! :D
Nuså, första exporten till MSTS, fortfarande lite buggar att fixa och hon lånar B-lokets tender, men men! |
3 bifogad(e) fil(er)
Nu har R-loket fått en egen tender, buggen fixade, lite detaljer i hytten och så lokbesättning bestående av Eriksson och Jansson. Eriksson har fått nya möjligheter med MSTSbin, med Ctrl+Numpad8 så kan han vända på huvvet och se till att det är klart bakåt.
Jag är mycket nöjd. :) |
Ser jätte bra ut! Bra gjort!
/Magnus |
Tack. :D:)
|
R-loket, legenden.
Bevis på R-lokets råstyrka:
Jag tog ytterligare ett tåg från Munksäter till Karlfors, 30 lastade vagnar. Tåget saktade ner och jag ökade fyllningen stegvis tills omkastarskruven tog stopp. Med fullt öppen regulator och sandare så krälade hon uppför stigningen i ynka 5 km/t, saktade ner och just som hon var nära på att stanna så började hon långsamt att öka farten, i 1.7% stigning. Vilken brutal maskin!!! http://img512.imageshack.us/img512/9977/rloktag1jk1.jpg http://img512.imageshack.us/img512/9527/rloktag2ah1.jpg :D |
Snyggt.... :tumupp:
|
Oj Oj va fint loket blev och jag ramla av stolen! Toppen att du kan fixa svenska lok.
Jag kom hem från Kreta imorse efter 8 dagar. Så jag läste hela tråden nu. |
Tack! :D För tillfället letar jag efter korrekta data om vikt på alla axlarna och tillverkarplåtar.
|
Detta ser otroligt fint ut!! ;)
|
Hej
Kul att det kommer något nytt till MSTS....Grattis till ett fint bygge:) |
Tackar o bockar. :) Har någon kontakt med Mazz? Han skickade bilder av B och R-lok för nått år sen men jag har förlorat dom och han verkar inte vara på MSN så ofta så jag skulle gärna uppskatta om nån kunde komma åt honom och förmedla att Jonte gärna vill ta kontakt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52. |