Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Konsten att få ändan ur vagnen... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21068)

sealpower 2008-10-21 20:01

Konsten att få ändan ur vagnen...

1 bifogad(e) fil(er)
Eller tvärtom, vagnen ur ändan? :eek:

Skämt åsido, ett litet väldigt snabbt ihopslängt ekipage gjort främst för att hålla mina modellerings kunskaper vid liv under en tid då jag inte alls har tid att storskaligt satsa på något sådant.

Tänkte att det kunde vara något matchande till mitt kommande ånglok.
Har jag tid gör jag nog klart den.
Hoppas att ingen gjort den här förut, orkar inte kolla upp det.

Någon som törs gissa på littera? Eller har någon spontan kritik/ spontana kommentarer?

Janne 2008-10-21 20:47

Ser för j**ligt ut. Bra alltså, j**ligt bra. ;) Kunde man nu bara få hjul på den också, kanske till Jul?:D

Fredrik 2008-10-21 21:07

Det ser nästan oförskämt bra ut! :D
Den får du mer än gärna slutföra (även om du inte är nöjd själv). Ser väldigt bra ut!:tumupp: :tumupp: :tumupp:

ekankal 2008-10-21 22:20

Spontan kritik: ingen. Spontan kommentar: Se ovanstående kommentarer. Och hänger det bara på att få ändan ur vagnen kan jag mer än gärna komma upp och hjälpa till att lyfta ur den :D För allt i världen, försök att avsätta lite tid till det här projektet, det ser ju nästan bra ut som det är. I annat fall, hur mycket ska du ha i muta för att fortsätta :) . MVH. Ekan

Marcus Gustavsson 2008-10-21 22:20

riktigt snyggt! jag är för fåordig för att ens kunna börja beskriva hur snyggt det är!

sealpower 2008-10-22 17:20

1 bifogad(e) fil(er)
Tackar och bockar.

Kan avslöja att det är en SJ litt. AB4 byggår 1931-39 (den nitade versionen)
Men funderade på att justera lite grejer i meshen (fönsterstorlekar och dylikt) så att den även funkar som andra 1930-tals vagnar.

Och slutligen den obligatoriska bilden.

korvtiger 2008-10-22 19:18

Äntligen är det någon som gör 30-talsvagnar! Skitsnyggt, absolut något att längta efter!

Hade faktiskt själv tänkt att försöka knåpa ihop någon liknande vagn av litt Co8c men du han före med denna (tur det, annars hade kvaliten varit mycket sämre än detta ;))
Men om du vill ha en till vagna eller innetörritning så rekomenderar jag starkt denna ritning på Co8:n; http://www.smj.org/prylboden/forlag/...agnar_Co8c.gif

Vilka varianter av vagnen (inredningsmässigt) hade du tänkt dig göra?

Ännu en gång: skitsnyggt och lycka till :)

Marcus Gustavsson 2008-10-22 19:28

Grymt snyggt! kan tänka mig den med en post och resegods vagn efter ditt Sa lok i den svenska sommaridyllen ;)

Bengan 2008-10-22 20:44

Som vanligt, jäkligt stiligt och snyggt.
Ännu något härligt, att se fram emot.

sealpower 2008-10-22 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
Äntligen är det någon som gör 30-talsvagnar! Skitsnyggt, absolut något att längta efter!

Hade faktiskt själv tänkt att försöka knåpa ihop någon liknande vagn av litt Co8c men du han före med denna (tur det, annars hade kvaliten varit mycket sämre än detta ;))
Men om du vill ha en till vagna eller innetörritning så rekomenderar jag starkt denna ritning på Co8:n; http://www.smj.org/prylboden/forlag/...agnar_Co8c.gif

Vilka varianter av vagnen (inredningsmässigt) hade du tänkt dig göra?

Ännu en gång: skitsnyggt och lycka till :)

Tack så mycket för ritningen, undrade hur ändarna på vagnen såg ut innan moderniseringen, har inte tänkt särskilt mycket på vilka varianter, kanske den här, en renodlad förstaklassvagn och en renodlad andraklassvagn. Kommer inte ihåg Littera.

korvtiger 2008-10-22 21:22

Hoppas på några olika varianter!
Och ifall du vill veta så har jag sammanfattat det jag kan om vagnslittera

A - förstaklassvagn
B - andraklassvagn
C - tredjeklassvagn
D - postvagn
F - resgodsvagn
Dessa kan kombineras på olika sätt som t.ex. AB = första och andrklassvagn
Sedan kan det komma ett "o" som står för om det är en boggievagn
Sedan kommer en siffra så man kan skillja vagnar åt. Vet ej om det finns någon logik i dom.

Där tar mina kunskaper stopp.
Har en till sida med många (lite mindre detaljerade) ritningar finns på:
http://www.mjhobby.se/mjhobby/texter...r\Personvagnar

Jag har även i mitt lilla privata arkiv detaljbilder från 40-talet på en krigsskadad ACo4-vagn + ett par ritningar på Sj boggey nr 35 som användes på (vissa?) av dessa vagnar. Skickar dom till din mail.

ekankal 2008-10-23 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
Grymt snyggt! kan tänka mig den med en post och resegods vagn efter ditt Sa lok i den svenska sommaridyllen ;)

Eller varför inte efter ett Ds nu när dom äldre ktl. stolparna är på G. MVH. Ekan

Janne 2008-10-23 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal
Eller varför inte efter ett Ds nu när dom äldre ktl. stolparna är på G. MVH. Ekan

Hade inte jag ett Ds på gång? :rolleyes: Jag vet, minnet sviker när man blir gammal. Men om jag nu eventuellt hade ett på gång borde det väl nästan läggas upp bilder. Och om det nu eventuellt borde läggas upp bilder borde det väl ske på en av dina snygga banor. ;) *blink blink* Hade inte Ds ett par kusiner också? Dg och Du? På tal om ingenting.

sealpower 2008-10-24 21:53

1 bifogad(e) fil(er)
Fortsätter lite smått med pillandet.
Hoppas ingen lider av polygonofobi...:D

ekankal 2008-10-24 22:28

En bild säger mer än ord. Det enda jag kommer på är :tumupp: :tumupp: :tumupp:. Man kanske kan börja hoppas på att ett Ds + din vagn=sant :). Snyggt jobbat. MVH. Ekan

Marcus Gustavsson 2008-10-24 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower
Hoppas ingen lider av polygonofobi...:D

Nej för he***te bara fläska på ;)

Nåja, snyggt blir det ju som allt annat du och dina händer vidrör :D

sealpower 2008-10-25 17:13

1 bifogad(e) fil(er)
Appropå vidröra med händerna så leker jag hantverkare idag... inredningssnickare i det här fallet.

Petat lite i 2:a klass

Bengan 2008-10-25 17:33

Petat lite i 2:a klass.

Snyggt.

Fixar inte något liknande. Får nöja mig med, att peta lite i näsan istället.

Marcus Gustavsson 2008-10-25 17:34

oh!! snyggaste jag sett på länge!!kan tänka mig den bakom diverse gamla ånglok och bruntågs lok i den svenska sommaridyllen, bra jobbat! ;)

ekankal 2008-10-25 22:03

Ja'a du Sealpower. Nu har du snart inget annat val än att göra klar vagnen. Hörde rykten om att en större övertalningstrupp håller på att mobiliseras och förberedas för eventuell insats uppöver dina hemtrakter. Stridsledningen kunde dock tänkas hålla tillbaka trupperna om bara en liten antydan om att vagnen färdigställs, t o m helt utan några som helst tidskrav, kunde bekräftas. Kan tänka mej att ställa upp som medlare i sådana fall :) :) . Peta? När vanligt folk petar brukar det handla om att peta isär grejor eller i den som Bengan nämner :D :D . Överlägset kanonjobb :tumupp: :tumupp: :tumupp: . MVH. Ekan

sealpower 2008-10-27 12:52

1 bifogad(e) fil(er)
Aj, då! Alle man till barrikaderna! :D

Hur som helst så är "petar" ett ord som jag använder när jag inte riktigt vet vad jag sysslar med, dvs saknar ordentligt referensmaterial och utnyttjar den "konstärliga friheten"...

:tumner: Har dessvärre varit distraherad från projektet, på grund av ett annat snabbt projekt som är resultatet av en liten fotografisk expedition.

:tumupp: Har färdigställt det projektet och kan fortsätta.

Bild på mitt snabb-projekt... mer grejer till min 60-tals rutt, en liten lada med fototexturer.

ekankal 2008-10-27 16:11

Nya rykten från stridsledningen surrar om nån j*vligt snygg lada / läggas upp för nerladdning / annars... och att någon person ska beordras att fortsätta att peta, vare sej han vet vad han håller på med eller inte :D :D . Sen hade jag för mej att det var den gammla hockeylirarn Kenta Nilsson man kallade för "Mr Magic" men där hade jag tydligen fel :) . :tumupp: :tumupp: :tumupp: MVH. Ekan

sealpower 2008-10-29 18:45

2 bifogad(e) fil(er)
Den dagen den sorgen... :)

"Operation Peta i inredning" fortsätter och är snart slutförd, har sen sist gjort 1:a klass avdelningen samt gardiner och dörrar.

bifogar 2 bilder:

1:a bilden är en render utifrån

2:a bilden är ett experiment med 3dsmaxs kamera-verktyg, men eftersom jag inte är en fotograf och därför inte fattar något om linsstorlek, brännvidder och andra underliga inställningar (samt felaktiga renderingsinställningar för sådana här bilder) blev bilden rätt kass...:D

Marcus Gustavsson 2008-10-29 23:01

väldigt snyggt! förövrigt börjar du tömma mitt ordförråd nu. kan inte komma på saker för att beskriva dina skapelser längre ;)

sealpower 2008-12-17 20:09

1 bifogad(e) fil(er)
Nej, projektet är inte dött, jag håller bara på att "smyg-peta" på boggierna, men har ingen bild värd att visa än, men senare kanske.

Och för att vara lite lätt j*vlig kommer här en annan bild :D

Marcus Gustavsson 2008-12-17 20:20

herre * ord som jag ej bör säga* vad snyggt! gimme gimme ;)

ekankal 2008-12-17 20:38

:tumupp: :tumupp: :tumupp: I brist på vettiga ord får det bli tummar i stället. Får väl lansera den nya förkortningen SåInIHel*eteSnyggt (SIIHS) här, passar perfekt till bilden. MVH. Ekan

Fredrik 2008-12-17 21:12

ojojoj!!! Mumma!!!! :D

Janne 2008-12-17 22:37

Ser inte ett duggt dåligt ut. ;) Ser riktigt j-a bra ut. :tumupp:

korvtiger 2008-12-18 15:13

Obeskrivligt snyggt! :eek:
Tänk er det där tåget i trainz med en liten Gs vagn på slutet som provisorisk bromsvagn och baggagevagn. :rolleyes:

sealpower 2008-12-21 18:39

1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet framskrider, fastän nu på ett mera marknära plan.
Det är boggierna som gäller just nu och tack vare Korvtigers fina referensmaterial har arbetet gått väldigt smidigt (Tack:tumupp: I owe you one)
Och som alltid när jag får bra referensmaterial har jag svårt att hålla mig inom uppsatta polygon-gränser :D
Men nåväl ska man hålla TS2009-standard är det väl bara att klägga på detaljer antar jag...

sealpower 2008-12-23 17:17

1 bifogad(e) fil(er)
Jag får passa på att önska er alla en riktigt god jul och beklaga att jag inte kunnat lägga något i era respektive julklappshögar :)

Nåväl här är mitt (h)julkort:

ekankal 2008-12-27 00:09

Ser nästan för bra ut för att vara sant. Otroligt fint :tumupp: :tumupp: .
Sen är det ju inte helt fel med lite julklappar efter jul heller :D . MVH. Ekan

korvtiger 2009-01-06 12:59

Det ser som sagt helt fantastiskt ut!
Det är nog tur att datorn kraschade så att man får uppdatera lite processorer och grafikkort, för det låter som om det kan behövas :D :rolleyes:

sealpower 2009-01-06 19:20

Tackar och bockar, alltid trevligt när folk uppskattar ens arbete (och framförallt bra för ens ego:D )

Hur som helst. När vi likväl var inne på prestanda kan jag avslöja följande siffror:
Triangelantal:
Vagn (med inredning, fönsterrutor och dylikt) ~6500st
Boggie 35 (per styck) ~7700st :eek: :confused: :eek: Här behövs det visst lite optimisering:D

sealpower 2009-01-07 11:51

1 bifogad(e) fil(er)
Stort tack till Fredrik som lyckats gräva fram STWs gamla buffertar och skruvkoppel som jag kunnat studera (läs inte kopiera) och då äntligen kunnat något sånär färdigställa ändarna på vagnen (saknas bara lite slang) och därmed allt 3d-arbete på vagnen. Dags att peta i det två dimensionella dvs. :tumner:

Kan tillägga att "övergången mellan två vagnar" (insert correct railway term here) inte är något jag alls har någon aning om hur det ser men jag anser att jag fått det relativt övertygande, ser någon något fatalt fel så peka gärna ut det.

Samt det slutgiltiga frågan: Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande? :D

MatsH 2009-01-07 12:34

Hallå!
Prydligt upphängt tack. ;)
Jag har några bilder på en vagnsgavel där man kan se grind och övergångsbrygga i uppfällt läge. Maila mig ifall du är intresserad så skickar jag över dom.

mvh .... Mats

Marcus Gustavsson 2009-01-07 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower
Stort tack till Fredrik som lyckats gräva fram STWs gamla buffertar och skruvkoppel som jag kunnat studera (läs inte kopiera) och då äntligen kunnat något sånär färdigställa ändarna på vagnen (saknas bara lite slang) och därmed allt 3d-arbete på vagnen. Dags att peta i det två dimensionella dvs. :tumner:

Kan tillägga att "övergången mellan två vagnar" (insert correct railway term here) inte är något jag alls har någon aning om hur det ser men jag anser att jag fått det relativt övertygande, ser någon något fatalt fel så peka gärna ut det.

Samt det slutgiltiga frågan: Hur vill communityn ha sitt koppel? Prydligt upphängt eller löst och slängande? :D

Jag skulle tycka att det var häftigt om du använde blue star koppel då så funkar dom ju faktiskt ;) man kan även få broms slangar och sådant att fungera när man kopplar :rolleyes:

korvtiger 2009-01-07 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
Jag skulle tycka att det var häftigt om du använde blue star koppel då så funkar dom ju faktiskt ;) man kan även få broms slangar och sådant att fungera när man kopplar :rolleyes:

Jag hade tänkt mig att göra egna sådana koppel till TRS innan jag insåg att det skulle ta år med den lilla scriptingerfarenhet jag besitter. Men man får använda scripten till blue star kopplen, men du måste betala för varje vagn du vill ha det på. Inte så lockande.

Men man skulle ju kunna fråga Han som modellerade och scriptade de svenska järnvägsövergångarna, (Jag är jätteledsen att jag inte kommer ihåg Ditt namn just nu :( ) för han kanske är duktig nog (och förhoppningsvis villig också) att skriva ett sådant script. :D

Föresten så tycker jag att kopplen ser lite mysko ut. Ta dig en titt på denna bild;
http://farm3.static.flickr.com/2044/...2786768e_b.jpg
Det syns inte utmärkt, men man ser i grova drag hur det ser ut.

Marcus Gustavsson 2009-01-07 16:48

blue-star finns på dls så det bör ej vara något payware med det :rolleyes:

Edit: Detta bör ju visa att det inte är något payware: http://www.auran.com/TRS2004/DLS_vie...?AssetID=87251 sedan finns det ju många vagnar och lok på dls som är freeware som använder det ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.