Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2 (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Uppsnappat... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21592)

Mazz 2008-11-29 03:19

Uppsnappat...
 
Jag följer lite vad som händer och sägs om MSTS2, TS-2 eller MSTS-X eller vad den nu kommer att heta. Jag har egentligen använt namnet MSTS-X oftast för att hålla en distans till den nedlagda MSTS2 för några år sedan. Utvecklarna själva har dock inte kommit på MSTS-X, även om dom inte ogillar det namnet, så kommer förmodligen den formella titeln vara MSTS-2. Tills den verkligen släpps, så forsätter jag nog att kalla den MSTS-X, gringubbe som man är… :p
En hel del har ju skrivits om MSTS-X på deras hemsida, i ordnad form och prydligt presenterat, finns även en faktasida i detta forum med klister.

Men, utöver det, så har en hel del information getts på deras utmärkta närvaro på några forum, jag upplever som att det är få frågor som förblir obesvarade. Mycket trevligt och vad jag förstår från min son som är ”gamer”, så är det inte helt vanligt att stora utvecklare har den öppenheten som Microsoft har med sin titel MSTS-X. F’låt, MSTS-2 va det ju… Det som sägs är mycket sakligt och bra och överlag får jag ett intryck att projektet som sådant har balanserats bra mellan vad det ska innehålla, vilka teknikavvägningar man vill göra och den tidsplan man satt upp. Som ju dock aldrig är ristad i sten vad det gäller spelutveckling, det vet vi ju… Jag får dock ett intryck av att det här projektet drivs på ett professionellt sätt, mycket tid sätts av för valideringstester mm. Att man bygger på MSFS-X-motorn är i sig förmånligt, eftersom det inte bara ger en grafik-plattfom att bygga på, man får på köpet med sig en hel del test-verktyg som används under utvecklingen. För att inte tala om in-house know-how...

Nåväl, jag har tänkt droppa en o annan information om simulatorn som jag snappat upp på forumen under projektets gång i denna tråd. Kanske lite som en FAQ, men inte så högtidligt och strukturerat som en sådan. Men, visst är det mycket intressant som sagts på forumen, så funderar man över om MSTS-X har ditten eller datten, kan det vara värt att kolla i denna tråden. Information från den officiella hemsidan refererar jag inte till, den är ju lätt att hitta själv.
En hel del är säkert känt för er sedan länge, men kanske någon hittar nya saker. Uppgifterna kommer ju från utvecklarnas egna inlägg på forumen, men jag reserverar mig för tolknings eller översättningsfel, rätta mig gärna i så fall… Listan innehåller både små och kanske lite större infomrmationer. Jag har listat sånt som jag tycker är intressant helt enkelt och som möjligtvis kan har ett mer allmänt intresse.

Så, kommer en första dos med punkter:
  • ·MSTS-X är en helt ny simulator från grunden, dock utnyttjar man MSFS-X plattformen. MSTS-X har inget gemensamt eller återanvänt från vare sig den nedlagda MSTS2 eller MSTS1.
  • ·Inga av filformaten från MSTS1 används i MSTS-X. Inget från MSTS1 går att återanvända, ja förutom att om man är innehavare av 3D-källfiler för MSTS-saker, så kan man alltid återskapa dessa till MSTS-X.
  • ·Med hjälp av olika publika databaser används en funktion i MSTS-X för att återskapa en rutt varsomhelst på jorden där det finns tillgängliga databaser att tillgå. Funktionen kallas WOR, World Of Rails. Resultatet är beroende på hur detaljerade databaserna är för respektive region. WOR genererar förutom spåren, även terrängen, skogar, ängar, byggnader, sjöar och floder. Man kan nöja sig med det och köra på den rutt som skapas, men för en ruttbyggare, så har man i WOR en mycket bra ”template” att bygga sin detaljerade rutt från. Vad som skapas och vilka objekt som används är konfigureringsbart av användaren.
  • Spårdata från dessa databaser innehåller ej höjdinformation, men med hjälp av annan DEM-databaser, beräknas en ”nära” höjdbestämning av spårläget, men kan för en detaljerad rutt behöva justeras för at bli helt korrekt.
  • ·Dosering av spåren i kurvor är möjligt. WOR skapar dock ej doserade kurvor. Avsikten är iallafall att de 4 detaljerade rutterna ska vara levererade med doserade kurvor.
  • ·Stor frihetsgrad för att skapa spår med annan standard än normalspår. Således är smalspår, bredspår, tvära radier möjliga i stor variation, för att möjliggöra t.ex spårvagnsspår eller smalspår.
  • ·MSTS-X släpps i en release över hela världen, vid ett tillfälle.
  • ·Fungerande front coupler… :D
  • ·Spelet fungerar både i XP och Vista, DX9 och DX10. Rekommendationen är dock att använda sig av DX10, då det ger i första hand bättre prestanda.
  • ·Spåren är mycket konfigureringsbara, man kan ha spår utan ballast, inga slipers eller till och med inga räler. Och i vilken kombination som helst av dessa.
  • ·Loken har i storleksordningen 20.000 – 30.000 polygoner, medan vagnar har mellan 8.000-15.000 polygoner.
  • ·Loken får oftast 2st 1024 x 1024 diffuse texturer, medan en vagn har 1st 1024 x 1024.
  • När ett lok eller vagn är uppställd på en bangård, så "faller fordonet i vila" och fordonet kostar inte mer att rendera än vilket statiskt objekt som helst.
  • man har en avsikt att göra "add-on"-verksamheten så smidig som möjligt och har inget intresse i att kontrollera add-on-marknaden. Man anser att en livaktig eftermarknad är en bra garanti för produktens långsiktiga fortlevnad.
  • adderat 2008-11-30;
  • 3D-modellerna kan ha attach-points på sig, som man utnyttjar till att fästa andra 3D-objekt på. Till exempel skulle man kunna bygga en signal, som enbart är själva signalen, dvs lamphus, skärm etc. På den sätter man attach-points uppe och nere, där man sedan placerar det monteringsfall man önskar för signalen. På motsvarande sätt gör man då på gantrys, där signaler ska monteras, så dessa snappas till atach-pointen så den sitter exakt. Flyttar man huvudobjektet, flyttas allt med.
  • I denna version kommer inte snö att ingå, dvs snö som man t.ex kan ploga bort från spåren. Snö finns naturligtvis med som väderaspekt.
  • Fungerande vändskivor, traverser etc finns med. Detta innebär även att man kan bygga t.ex svängbroar, lyftbroar etc. Ingen av dessa finns med ur boxen, men är egentligen bara ett annat fall av vändskiva, så det är fullt möjligt att göra.
  • Spår är klassificerade, t.ex huvudspår, sidospår, bangård etc. Klassificeringen används vid automatisk placering av signaler samt att AI-systemet använder klassificeringen för tågvägs-routing.
  • Man kan argumentera att Ms borde gett MSTS1 mer support än vad som i verkligheten skedde. Många inom Ms håller även med om det. Den här gången säger man att man jobbar hårt för att ändra det från och med den här versionen. Redan nu ser man till att ha en närvaro på forum vilket även inkluderar att snabbt vara framme och korrigera felaktiga påståenden. Tågsimulator-rörelsen har blivigt sviken flera gånger de senaste åren och en skepsis bland tågsimulator-folket är naturligt. Ms är optimistiska till att den här produkten inte ska göra tågsimulator-folket besvikna. Men, man påpekar att den inte kommer vara perfekt. Ingen programvara är det. Men, man jobbar hårt för att göra en solid bas, för att kunna bygga en stabil och långsiktig produkt. TS3 har i sammanhangen nämnts.
  • Majoriteten av FSX verktyg kommer vara inkluderade i TS2, med flertalet adderingar och uppgraderingar. Man vill att editeringsverktygen ska vara lättare att jobba med än vad FSX är idag.
  • Urspårningar sker precis som dagens MSTS1. Inga explosionseffekter eller trasiga fordon kommer dock att ske. Kollisioner mellan bilar/personer/djur och tåg kommer ej vara supportat. Bakgrunden är att det är väsentligt för en utvecklare av en tågsimulator att ha goda relationer med verklighetens tågbolag. Järnvägar över hela världen har säkerhet som en av sina främsta grundstenar och de vill inte se sina tåg med bolagsnamn hamna i olyckor i en simulator. Användare som önskar mer destruktiva spel, så finns det andra titlar som supportar sånt...
  • MSTS1 har sålt starkt på en global marknad, så det finns ingen speciell prioritering att US t.ex skulle vara mer viktig, utan marknaden är minst lika stor utanför US. Till skillnad från traditionella spel, så är en simulator-titel en mer långtids-säljande produkt.
  • Polygonantalet på rullande material är satt till den nivå dom nu har, med en målsättning att kunna ha 300 - 500st rullande fordon i en scen, med bibehållen spelupplevelse på en dator med kommande rekommenderad spec. Naturligtvis är alla fordon aggresivt LOD-ade. Eftermarknaden kommer säkerligen skapa fordon med väsentlgt mer polygoner (med tanke på att mer polygon-stinna forden redan finns nu till MSTS1), men Ms måste ha minimum system requirements i medvetandet hela tiden, det behöver inte eftermarknaden.
  • Man vill bygga en simulator-plattform som är så realistisk som möjligt och samtidigt tillhandahålla verktygen så att eftermarknaden kan bygga det som Ms inte bygger.
  • Tågen har prioriteringar associerade till sig. Det kan då innebära att t.ex ett fullastat godståg har högre möjlighet att få tågväg än vad ett likadant tomtåg har som då blir det tåget som får gå in på sidospår. Innefattar både player tåg och AI tåg.
Fortsättning följer några inlägg längre ner, då ett inlägg bara får innehålla 10000 tecken :p Justering i detta inlägg med grönt.

Basse 2008-11-29 14:48

Tackar! Trevligt att ha en samlingstråd.

Melin 2008-11-29 17:52

du menar väl att diretx 9 ger bättre brestanda? dx10 är ju segt att driva

Fredrik 2008-11-29 18:58

Nej han menar att DX10 ger bättre prestanda.

Melin 2008-11-29 18:59

ok, svårt att tro, alla dx10 spel jag har kört blir det alltid segare när man har dx10 på. men ok.

Totte 2008-11-29 19:14

Tack Mazz för intressant läsning! :tumupp:

dalchr01 2008-11-29 20:00

Tack för sammanställningen Mazz!

Att sätta sig in i och lära sig en ny simulator är ju en grannlaga uppgift. Den kunskap som vi byggt upp kring MSTS1 under åren är ju imponerande om man tänker efter. Det känns dock som att MSTS-X är den simulator som kommer att bli mainstream och få många användare. Jag själv sitter i alla fall och väntar på den utan att bry mig om t ex KRS.

Även om det inte framgår, så får man väl utgå från att rutter skapade i MSTS1 inte på något sätt kan återanvändas.

När MSTS-X släpps så lär väl följande hända:
1) Efter releasen kommer vi alla att komma med en massa skärmdumpar, omdömen, tips&trix osv. När den första ivern har lagt sig och vi tröttnat på att brumma runt med ICE-3 osv och börjar längta efter Hg, T21, Ma osv, så kommer vi att börja fråga efter svenska objekt.
2) En hektisk jakt kommer att ske efter 3D-filer till de svenska objekt som skapats till MSTS1. Under åren har det ju blivit en hel del, och MSTS-X verkar ju inte ha något svenskt alls (till att börja med). Några objekt-skapare har ju bytt simulator eller helt enkelt lagt av, så i några fall kan det säkert bli svårt att få till en konvertering till MSTS-X, eller att få ägaren att släppa ifrån sig 3D-filen.

Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer?

Mazz 2008-11-30 14:39

tack för trevliga kommentarer! :) Jag har fyllt på första inlägget med en "bunt" nya punkter.

Angående DX10, så har jag ingen egen erfarenhet, då mitt gamla tröskverk inte är begåvat med ett grafikkort som klarar DX10. Men, jag kan utan vidare tänka mig att när man som nu utvecklar en ny titel idag, designar man den utifrån att DX10 finns och optimerar koden så man utnyttjar de adderade funktioner som DX10 har, i syfte att höja gränserna för vad som är möjligt at göra. Samma sak gäller ju även flerkärniga processorer, som TS2 även kommer dra nytta av. Tekniken finns nu och har funnits ett tag och används rimligen till att höja möjligheten i en ny simulator att hantera väsentligen mycket mera objekt och högupplösta texturer i mängd.

Redan idag kan man väl också säga att grafikkortets roll är än mer viktig än den någonsin varit tidigare. Man försöker att flytte fler processer upp till grafikkortet, så hividcpu blir fri för andra uppgifter. T.ex så har jag i min gamla burk, ändå ett grafikkort med bra "rå" processorkraft i och trots med dagens mått mediokra dator-specifikationer kan jag köra Rail Simulator med bra fps, 15 som sämst, men typiskt 25 eller bättre.

Mazz 2008-11-30 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av dalchr01
Tack för sammanställningen Mazz!

Att sätta sig in i och lära sig en ny simulator är ju en grannlaga uppgift. Den kunskap som vi byggt upp kring MSTS1 under åren är ju imponerande om man tänker efter. Det känns dock som att MSTS-X är den simulator som kommer att bli mainstream och få många användare. Jag själv sitter i alla fall och väntar på den utan att bry mig om t ex KRS.

Även om det inte framgår, så får man väl utgå från att rutter skapade i MSTS1 inte på något sätt kan återanvändas.

När MSTS-X släpps så lär väl följande hända:
1) Efter releasen kommer vi alla att komma med en massa skärmdumpar, omdömen, tips&trix osv. När den första ivern har lagt sig och vi tröttnat på att brumma runt med ICE-3 osv och börjar längta efter Hg, T21, Ma osv, så kommer vi att börja fråga efter svenska objekt.
2) En hektisk jakt kommer att ske efter 3D-filer till de svenska objekt som skapats till MSTS1. Under åren har det ju blivit en hel del, och MSTS-X verkar ju inte ha något svenskt alls (till att börja med). Några objekt-skapare har ju bytt simulator eller helt enkelt lagt av, så i några fall kan det säkert bli svårt att få till en konvertering till MSTS-X, eller att få ägaren att släppa ifrån sig 3D-filen.

Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer?

Jag tror du har helt rätt i att rutter från MSTS1 inte kan återskapas, dataformaten är så väsentligt olika. I MSTS-X, så är den mer databas-driven och om jag förstår det rätt så byggs olika saker upp för spåret på ett parametriskt sätt, till skillnad från MSTS1 som har fysiska modeller för sin grafiska representation av spåren.

Visserligen så är inget omöjligt, man skulle teoretiskt kunna tänka sig att någon skicklig utility-maker gör ett program som konverterar MSTS1 spårdata i MSTS1 till MSTS-X, men då uppstår ju nästa bekymmer. Hur hanterar man då upphovsrättsliga saker? En rutt består ju av mängder av objekt som olika konstruktörer har skapat och då behöver man alla dessa att godkänna att deras alster får användas i MSTS-X.

Sist, men kanske väsentligast... Vill man verkligen återanvända en MSTS1-rutt? De kvalitetsmässiga väsentliga förbättringar som MSTS-X erbjuder gör att det kanske ändå är mer attraktivt att låta de fina MSTS1-objekt som ju faktiskt finns gå vägen via ny konvertering från dess 3D-grunddata till den nya simulatorn. Inget ont om alla fina MSTS1-rutter som finns, men nu höjs ju möjligheterna väsentligt...

Attraktivt med den nya simulatorn är att den bygger på en känd annan simulator, FSX, vilket ju innebär att det faktsikt är möjligt att i ett tidigt skede kunna ha svenska fordon och objekt. Ett bekymmer är väl möjligtvis att cad-miljön än så länge är begränsad, nuvarande 3D-plattform för Ms är 3ds, men hoppet står ju ändå till 3D Canvas, som ju är i en klart rimlig prisnivå. Men, passar även på att påminna om att det går att köpa 3ds-licenser för en blygsam summa om man är studerande. Visst vore det skoj att på ett tidigt stadium få ut några fina svenska brun-lok i MSTS-X... :)

Traingoal 2008-12-03 19:55

Hej Mazz :)

Tack för info. :D

Mvh. Traingoal

Mazz 2008-12-04 00:06

  • Adderat 2008-12-03
  • Precis som i FSX, så supportar TS-2 multipla monitorer. Så, en monitor kan t.ex vara cab, en annan utsides-vyn och en tredje nått annat bra. Om man har 3 monitorer, alltså... :) Själv skulle jag gärna i så fall sätta cab-kontroller på en monitor och framåt-vy utan störande inslag av mätare etc på en annan.
  • Modeller har support för bump-map, terrängen har det inte.
  • Mac är ej supportat. Bara PC.
  • Information om den nya simulatorn kommer att "droppa då och då, hela tiden tills release. Anledningarna är dels för att hålla intresset för den nya produkten varmt, skulle man bränna av all information nu som simulatorn kommer att innehålla, finns stor risk att en hungrig tåg-sim-publik tappar intresse. Så, bit för bit får vi veta mer. En annan anledning är att inte förrän man känner sig säker på att den här funktionen kommer att finnas i boxen, är man redo att tala om den. Man vill inte berätta om en funktion, som man kanske senare drar tillbaka.
  • Det är i dagsläget osäkert on ånglok kommer att vara supportade. Ett ämne som då och då återkommer, så man är väl medveten om att det från många är ett viktigt önskemål. Men, allt är en avvägning av tidsåtgång och vad det ger marknadsmässigt, krasst sett. Känns lite mellan raderna att det sista ordet inte är sagt där än, min kommentar. Man har gjort ingående studier av ånglok iallafall.
  • Angående signalsystemet, så säger man att det förvisso inte är fullt script-bart, men är förmodligen lika eller bättre än signalsystemen i nu existerande simulatorer. Utveckliarna har tittat djupt i alla andra simulatorers signalsystem och naturligtvis djupt i verklighetens signalsystem. Man nämner UK, Swiss, German och US, som hanteras i enlighet med verkligheten.
  • Möjlighet kommer finnas för real-tids-väder. Avslagbart dock om man gärna kör i solsken en regnig dag, dock...
  • DX10-implementationen har primärt varit prestanda-orienterad och inte features-orienterad. Sagt i januari 2008

Fortsättning följer…

Mazz 2008-12-04 00:14

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av dalchr01

Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer?

Gjorde en liten inventering av vad som fanns i mitt förråd och några modeller finns iallafall, även om det är gammal skåpmat... Ra-loket är Robbans, men han är säkert mutbar... Han har ju "ett antal" andra modeller också, behändigt nog i rätt 3D-format.

De äldre modellerna är lite "ut-daterade" samt en del långt från färdigmodellerade, men är ju lätta att justera och komplettera så de håller en högre detaljstandard än tidigare. Åt det håller är det ju tacksamt. Egentligen bara C3g-vagnen som har "kommit in i" det spann som man arbetar med vad gäller polygoner, C3g-vagnen har 7261 st, trots modellerade grindar och ekerhjul. Känns som att man kommer klara sig bra på de polygonbudgetar som nämnts. :)

Pierre 2008-12-04 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Gjorde en liten inventering av vad som fanns i mitt förråd och några modeller finns iallafall, även om det är gammal skåpmat... Ra-loket är Robbans, men han är säkert mutbar... Han har ju "ett antal" andra modeller också, behändigt nog i rätt 3D-format.

De äldre modellerna är lite "ut-daterade" samt en del långt från färdigmodellerade, men är ju lätta att justera och komplettera så de håller en högre detaljstandard än tidigare. Åt det håller är det ju tacksamt. Egentligen bara C3g-vagnen som har "kommit in i" det spann som man arbetar med vad gäller polygoner, C3g-vagnen har 7261 st, trots modellerade grindar och ekerhjul. Känns som att man kommer klara sig bra på de polygonbudgetar som nämnts. :)

Ser bra ut och känns gott att det finns ett gäng svenska tåg på g, som kan bli klara tills MSTS 2 kommer. Utan några svenska tåg, så tror jag att det kan bli som med KRS...inget intresse!?

Fredrik 2008-12-04 15:41

Tror du har lite fel Pierre. Skillnaden mellan KRS och TS2 kommer vara marknadsföring. Hur mycket reklam har du t.ex sett om KRS utanför e-buzz i Sverige?

Jag tror nu inte att MS kommer lägga extrema summor på att marknadsföra TS2 men "per default" tror jag att en speltitel från MS syns mer. Jämför med hur/var man kunnat hitta MSTS. Den har funnits i en rad butiker och kan till och med hittas numera i någon rea-box i en ICA-butik eller liknande därför tror jag att produkten kommer synas och därför blir det automatiskt mer intresse

Mazz 2008-12-04 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Ser bra ut och känns gott att det finns ett gäng svenska tåg på g, som kan bli klara tills MSTS 2 kommer. Utan några svenska tåg, så tror jag att det kan bli som med KRS...inget intresse!?

Instämmer med vad Fredrik säger, samt att det känns lite (som jag tycker...) som att KRS tappade lite i trovärdighet när dom "skilde sig" från Kuju. Inom Kuju fanns det betydligt mer och bredare resurstillgång och kunskaper, än vad det avknoppade bolaget RSD kan ha. Vidare tycker jag det är lite tråkigt med KRS att den har lite profilerat sig som en brittisk angelägenhet snarare än att vara en global simulator. RSD trycker ju då och då ut nått nytt add-on, bara brittiskt. Visst, det byggs rutter på olika håll i världen, men mest väsen är det runt brittiska byggen... Den spanska rutten visar ju iallafall på dess potential dock, tycker jag..

Med begränsade resurser, så skulle jag iallafall hellre önska mig att resurserna (resurskostnaderna) skulle användas till att vidare-utveckla programvaran. Helt enkelt för att göra fina modeller kan eftermarknaden göra, men ny kod kan inte eftermarknaden göra. Det skulle i mina ögon ge mer trovärdighet till produkten ifall RSD tonade ner add-on-produktionen och tonade upp programmeringsarbetet. Det går säkert att finna ekonomiska modeller för det, så man tjänar bättre med pengar för att bekosta verksamheten och fortsättningen, om man vill...

Den så gott som uteblivna marknadsföringen för KRS i Sveriga hade dels med att göra med att titeln blev så pass försenad, samt att vid release-tidpunkt hade EA andra releaser av titlar med betydligt högre försäljningsvolymer och det fanns ingen budget för en marknadsföring av KRS helt enkelt. Så, den enda marknadsföringen för KRS här i Sverige är den vi gjort här på forumet och den jag har gjort vid två tillfällen i Gävle.

Så, jag tror inte att MSTS2 kommer att ha samma typer av "hämmningar". Dels så är det här nu en stor titel för Microsoft och som sådan görs en global marknadsföring, i vilken omfattning kan man ju bara spekulera i för all del. Om man får drömma sig bort lite granna, Ms har ju kört flygsimulator-spåret i många herrans år nu och det finns en marknad som alltid köper de nya releaserna. Finns det nått som säger att inte tågsimulator-produkten kan få liknande scenario, nu när dessutom grunddelarna delas på 2 stora titlar... En del av nyutvecklingen för MSTS-2, kommer ju även FS-X tillgodo och ska användas där i kommande releaser.

Men, det finns ju inget svenskt ut ur boxen? Nä, så är det ju, men om det tillkommer nya "spelare" till vårt forum och verksamhet, så kommer garanterat även ett ental nya duktiga modellerare att dyka upp. Och, med aktiva användare, skapas intresse av att bygga modeller. Och med nya modeller, så skapas intresse att använda grejjerna... Det ena hänger ihop med det andra. Nått som KRS lider av, inte så många som använder det helt enkelt..

Basse 2008-12-04 16:58

Det låter riktigt bra, även om mycket är saker som finns till Fs-x, så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis blir TS2 en succé och vi kan se lika mycket (om inte mer) fint svenskt material som till msts.
Gillar att de håller det flytande hela tiden, genom att ge lite info här, lite där under utvecklingens gång. Om inte ånglok kommer out of the box lär de iaf. ha gjort att det är fullt möjligt för eftermarknaden att göra det själva.

Pierre 2008-12-04 19:00

Visst har det med marknadsföring också att göra, men med tanke på att det diskuterats KRS här länge och det nu funnits ute ett tag. Så händer det ändå inte mycket i "byggsvängen" (pratar om svenska rutter, tåg och objekt). Jag tror att om det funnits lite mer svenskt, så hade det tagit mer fart...

I och med byggandet av Malmbanan och IORE, så verkar dock flera som tidigare inte haft planer på att skaffa KRS ändrat sig. Tycker det bekräftar min teori, att med lite svenskt så stiger intresset!

Lessen att jag blev OT i denna tråd Mazz.

Mazz 2008-12-04 20:21

Ingen fara Pierre, det är ju ändå lite närbesläktat med huvudämnet... Och är väl lite bra att förstå varför KRS inte har lyckats här i Sverige, vore trist om samma sak skulle ske med MSTS-2. Mycket gott ändå att Malmbanan och Iore byggs på för KRS, så det finns ju glädjeämnen ändå...

Jag håller med dig om att det måste till svenskt för att få oss svenskar intresserade. Men, sett från en byggares synvinkel, så behövs ju ett intresse från användare, för att man ska ta sig i kragen och verkligen bygga något.

Här tror jag faktiskt det kan vara bra att börja med såna objekt som är typiskt svenska, men enkla att göra. Jag tänker då närmast på typiskt svenska hus, som då egentligen på en vagns arbetsinsats, man skulle istället få ut "en bunt" med svenska hus... Och, med svenska hus, så kanske ruttbyggare kan vakna och faktiskt börja bygga rutt... Och, när det börjar röra på sig vad gäller rutt, så kommer naturligtvis önskemålen om fordon... Så, det jag menar är att på något sätt, så hänger det ena ihop med det andra.

När MSTS/Traniz för många år sedan gjorde sitt intåg, så fanns precis ingenting, så vilken svensk ommålning av ett originalhus var ju då en höjdare... Så lätt-köpta är vi nog inte idag, när Trainz och MSTS har ton-vis med svenska grejjer... Så det gäller nog att få igång processen, som ger näring till intresse i flera led...

/filosoferar Mazz, som ytterligare surfade vidare OT... :o

dalchr01 2008-12-04 21:58

Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS

Pursche 2008-12-04 22:08

Det som gör att jag fortfarande tar fram gamla hederliga MSTS är tillgången på svenska signaler. Ok Trainz har också det men i de äldre versionerna fanns det inte ens blinkande lampor. När MTST kom så försvenskade vi originalbanorna med svenska signaler till att börja med. I KRS finns det inga svenska signaler tyvärr. Jag tror nämligen att där har vi hindret. när det gäller svenskt material som rullar så kan vi gå ut och titta på lok och vagnar och kolla hur mycket som är svenskt. Visst RC och brunloken är svenska men tittar man på vagnar och framförallt godsvagnar så står det DB och andra konstiga landsförkortningar.
Hade vi svenska signaler så tror jag att det skulle vara mer skjuts i KRS och det i väntan på MSTS2 som vad jag förstår är ett helt år bort.

magnus_y1 2008-12-04 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS

Idén med MSTS2 istället för en dyr konsultsimulering är god. Dock är jag lite fundersam om licensen för MSTS2 kommer att tillåta att spelet används till detta. Hur som hellst kan det inte vara allt för svårt att ta fram bangårdskartan och fixa till en station t.ex som ser hyfsat trovärdig ut. men sedan krävs det också kontaktledning, signaler, omgivning och tåg ser hyfsat svenska ut. Skall man dessutom kontakta alla Freware byggare för att få tillstånd att använda deras objekt är det snart ganska mycket arbete som skall till. Usch vad det här inlägget blev glädjedödande, det kanske funkar hur bra som helst och inte skulle jag ha något emot att få bygga lite MSTS2 på jobbet:rolleyes:

/Magnus

/Magnus

Mazz 2008-12-04 23:49

Konsult-spåret är en intressant ide... Dock finns det några "aspekter" som man behöver få koll på:
  • Som Magnus påpekar, licensfrågan. Det står helt klart i spelets avtal att man inte får använda spelet i kommersiella syften. Vi hade den diskussionen med Ms i samband med installationen av MSTS i simulatorn i Gävle, som alltså betraktas som en kommersiell verksamhet eftersom den ägs av museet. Det var dock inga problem i det sammanhanget, då det dels inte konkurrerar med spelets syften, intäkterna är ringa samt att det faktiskt är en reklampelare för simulator-titeln. Vi skrev inga avtal, men vi hade Ms muntliga välsignelse, inte minst genom deras medverkan i tågsimulator-dagen 2003. För en konsultativ verksamhet blir det säkert annorlunda, men jag tror inte att det skulle vara omöjligt att få till ett licensavtal som möjliggör. Eller någon annan konstruktion. I alla fall måste man säkra denna punkt innan man kan göra något och ta kostnadsmässig hänsyn till det.
  • Instämmer även med Magnus att det går åt en hel del objekt skapade för att man ska kunna agera. Då är det tillstånd och kanske ersättningsfrågor till konstruktörerna eller om man bygger själv, men då blir det mycket jobb. Lösbart dock, men måste tas med i funderingarna.
  • Ansvar. Om man gör en visuell demonstration baserad på MSTS2 på uppdrag, så finns det sannolikt ansvars-aspekter. Till exempel att uppdraget blir klart i den tid som beställaren behöver, samt att underlaget håller den kvalitet som förväntas. Där ska man ställa frågan till sig själva, klarar man av det på frivillig-basis?
  • Organisation. De flesta beställare önskar i första hand lägga jobbet på uppdrag till en firma och normalt en uppdragstagande part. Den parten måste sedan se till att organisera resurserna så rätt sak blir gjord av rätt person och i rätt tid. Klarar man det i en frivillig-organisation?
  • Kontinuitet. Ett arbete av ett sådant här slag kan förmodligen pågå i flera år och uppdateringsarbeten/ kompletteringsarbeten tillkommer sannolikt. Klarar frivilligorganisationen av att ha sin organisation och tillgång på källdata intakt, så uppdraget kan fortsättas efter långvarigt uppehåll?
Men sen i slutänden... Hur kan konsult-jobb exponera tågsimulator-hobbyn, så vi får fler användare? Uppdraget skulle ju i ett sånt här scenario kanske bara vara en delkomponent i en projektering och det jobb vi gjort kanske inte kan fås att bli så visuellt ändå att det är MSTS2 som det baseras på och att vi har gjort det? Fast, vi skulle nog ha väldigt skoj under tiden dock... :)

På tal om att få över nya tågsim-användare från modellvärlden är jag i princip tveksam till. För det första, så är modellrallarna väl medvetna om att det finns simulatorer, men dom som har något intresse av tågsim hittar dit själv. Däremot, så kan det finnas nya potentiella tåg-simmare hos dom som egentligen vil skaffa sig en modelljärnväg, men har inte utrymme eller ekonomi... Så, min övertygelse är snarare att vi ska försöka etablera samarbeten med modelljärnvägs-branschen och se oss som "hobby-partners" som kompletterar varandra. Det skulle t.ex kunna innebära att man på en modelljärnvägs-utställning, t.ex den Hjulmarknad som i helgen hölls i Värtan, har en hörna där man visar upp tågsimulator-hobbyn. Alltså inte en märkes-orienterad monter utan en som visar vad det innebär att utöva tågsimulatorhobyn, med fler fabrikat exponerade. Åt andra hållet, så kan modelljärnvägsfolket ha en motsvarande utställning på t.ex tågsimulatordagen. Ja, den dagen har ju inte förekommit så ofta än, men får vi bara fart på den här hobbyn, så ska vi nog kunna ha en årlig dag drömmer jag om.

Oj, nu blev det mycke text... nåja... :p:o

Mazz 2008-12-05 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.


/ Dalle

Fortsatta funderingar... Jag tror nog inte att det är viktigt att vi sluter upp kring en enda simulator, även om det naturligtvis vore praktiskt... Men, nu finns det ju ett antal simulatorer att välja på och utan någon skugga över det så är ju smaken olika på vad man föredrar för simulator just för stunden.

Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo.

Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2... :cool:

Totte 2008-12-05 07:58

Hej!
Intressant läsning! Jag hoppas på ny path på svenska till MSTS2. Det skulle underlätta mycket.

Fredrik 2008-12-05 15:35

Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.

Pierre 2008-12-05 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen.

Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris.

När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där


edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare.

Jag brukar ju vara emot payware, då jag alltid sett detta som en hobby, men här håller jag faktiskt med dig. Pengar är en bra drivkraft! Dock skulle jag vilja se att det då släpptes tågpaket av ett gäng 3d-byggare. Kanske 5-10 tåg för 100-200kr...

dalchr01 2008-12-05 18:58

Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.

För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga:

- trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv.
- freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware.

Totte 2008-12-05 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av dalchr01
Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.

För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga:

- trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv.
- freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware.

Jag håller med dig! :tumupp: Ideella verksamhet gynnar alla simmare och byggare.

Fredrik 2008-12-10 19:25

För att skapa intresse behövs det helt enkelt svenska lok och vagnar till en simulator, så enkelt är det. Hade vi haft massor av banor och lok/tåg till BVE så hade många många suttit med BVE idag...

Det hade varit väldigt trevligt att för ett exempel ha följande klart när MSTS-2 kommer
Vi pratar högdetaljerade modeller

X7-X8-X9
X1
V3
Mg
T42-T43-T44
Rc
X2000
Ua
X60
X40
Y32

Många av modellerna ovan har inte sett dagens ljus trots 7 år av idellt byggande så jag tror inte att vi får se dem i framtiden heller. Tänk också på att det blir inte enklare att göra modeller. Sen ska man inte förglömma att det ena utesluter ju inte det andra. Payware är en het potatis här i sverige fortfarande trots att det fungerat utmärkt i andra länder...

Hur som helst håller jag på och undersöker lite men tyvärr är nog marknaden alldeles för liten i Sverige. Har räknat på vad en CD med 5-8 modeller på skulle kunna kosta och det är en mycket hög produktionskostnad. Målet jag har skulle inte vara att tjäna pengar utan att allt skulle gå +/- 0, bara så att 3D-proffset får sitt. Det som är problemet är volymen. Man måste sälja omkring 800 - 1000 ex av en CD för att få ihop och att CD-priset ska bli tillräckligt bra

Ett annat sätt hade kunnat vara liknande som som MJ-tillverkarna kör med att man erbjuder en modell och så får intressenterna teckna sig för modellen och när tillräckligt många tecknat sig så börjar tillverkningen går den går +/- 0

Och som sagt. Vinsten skulle bli att oavsett simulator man kör så skulle modellen bli tillgänglig där

Nåväl... det är nog mest jag som drömmer om visioner som aldrig kommer se dagens ljus... Finns det inget EU-bidrag eller stipendier man kan söka för att digitalt bevara äldre lok och vagnar? :D

Pierre 2008-12-10 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
"Hur som helst håller jag på och undersöker lite men tyvärr är nog marknaden alldeles för liten i Sverige. Har räknat på vad en CD med 5-8 modeller på skulle kunna kosta och det är en mycket hög produktionskostnad. Målet jag har skulle inte vara att tjäna pengar utan att allt skulle gå +/- 0, bara så att 3D-proffset får sitt. Det som är problemet är volymen. Man måste sälja omkring 800 - 1000 ex av en CD för att få ihop och att CD-priset ska bli tillräckligt bra"

Jag förstår inte riktigt hur du menar?????

Ett exempel: Om man har 3d-programmet, så tjänar man väl redan på en såld cd. Det kostar ju inget, utom tid och den kan man inte räkna in i sammanhanget, då skulle det ju bli alldeles för dyrt.

Säg att man gör en 5 tåg och lägger dom på en skiva. Kostnaden för skivan är 10kr. Säljer du 10 skivor (borde vara lätt!?) för 100 spänn har du 900:-, säljer du 100 skivor har du 9000:- (borde väl gå!?). 9000 spänn är väl inte dåligt för 5 tåg eller? Menar då om man ser detta som ett extra-knäck och inget man tänker leva på!

Fredrik 2008-12-10 19:54

Jag pratar om att låta proffs bygga. De jobbar med samma konsultkostnad som många andra. Det vill säga 500-1000 kr/timma. En modell tar allt från 1-2 dagar till 2 veckor att göra. Då förstår du kanske vilka summor vi pratar om...

Om det finns någon därute som har lite 3D-byggande som extraknäck får de gärna höra av sig. Tyvärr kan man inte hitta sådana bara genom att söka på nätet utan de jag sökt/letat efter har detta som sitt jobb.

Pierre 2008-12-10 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Jag pratar om att låta proffs bygga. De jobbar med samma konsultkostnad som många andra. Det vill säga 500-1000 kr/timma. En modell tar allt från 1-2 dagar till 2 veckor att göra. Då förstår du kanske vilka summor vi pratar om...

Aha, då förstår jag. Det finns ju ingen chans att det skulle funka (blir för dyrt!)...tyvärr.

Totte 2008-12-10 23:16

Diskuterar ni om pengar??? Då kan jag glömma MSTS2. Fortsätter med den gamla hederliga MSTS.

Mazz 2008-12-11 03:14

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Diskuterar ni om pengar??? Då kan jag glömma MSTS2. Fortsätter med den gamla hederliga MSTS.

Hoppla... :) <Mazz, som räcker upp handen nu...>

Fredrik har ju ventilerat en ide, ifall det skulle vara möjligt att leja bort ett arbete på att göra x antal svenska modeller. En intressant ide men som alla produkter som man kan handla, så tilltalar det inte alla. Men, några kanske skulle vara intresserade, om priset skulle bli rimligt.

Men detta betyder ju INTE att någon på nått sätt skulle lägga monopol för hur fordon ska tas fram till MSTS-2... Fredrik ventilerade en ide, som sagt, i en anda om jag tolkar det rätt, att kunna få fram ett antal svenska modeller till MSTS-2, som hjälper till att redan inledningsvis vid release öka intresset för MSTS-2 ur svenskt perspektiv.

Alla simulatorer har payware, för den som så önskar. Så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. Samtidigt lever och frodas freeware-rörelsen... (hmmm, nåja, kanske inte för KRS då... ) Och så kommer det naturligtvis (eller förhoppningsvis) att vara för MSTS-2 också.

Utvecklarna har tydligt visat att eftermarknaden är synnerligen viktig för produkten. Freeware eller paywae lägger dom sig inte i. Inte heller var eller hur den hålls tillgänglig. I stort sett så som vi är vana vid, kort sagt.

Så, Totte, OM det skulle finnas svenskt payware för MSTS-2, så är väl det i sak inget skäl för att MSTS-2 inte skulle duga? Svenskt freeware-stuff kommer förhoppningsvis det också.

Totte 2008-12-11 12:32

Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset.
Det är mer intressant att ge och ta emot.

Micke.L 2008-12-11 12:58

Ska jag betala för tåg, vagnar, rutter osv osv ska det vara riktigt bra gjort.

Fredrik 2008-12-11 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset.
Det är mer intressant att ge och ta emot.


Totte: kan du säga/visa var jag skrev att meningen var att tjäna pengar? Så vitt jag kan se skrev jag att ambitionen skulle vara att projektet skulle gå plus-minus 0 kr

Mazz 2008-12-11 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset.
Det är mer intressant att ge och ta emot.

Men, Totte, måste en simulator vara helt fri från fordon som kostar pengar, för att en simulator ska vara intressant? MSTS har mängder med betal-grejjer, både rutter och fordon, men ändå är du intresserad av MSTS? Jag försöker bara belysa att oavsett om det kommer finnas svenska betala-grejjer eller fri-grejjer, så är det bra för simmen. Och, principerna kan samleva precis som det gör i MSTS idag. Det ena genererar intresse för det andra.

:)

Fredrik 2008-12-11 14:04

Exakt! De duktiga 3D-aktörerna som bygger helt gratis vi har idag ska vi försöka bevara så långt det bara är möjligt och ge dom den hjälp de behöver. Ofta är det ju så att om någon släpper en fin modell och andra ser att han lyckades bra så kommer någon annan byggare och visar att han kan också.

Framgång föder framgång så att säga som då skapar intresse och ännu flera hittar till tågsimulatorhobbyn. Och som jag sagt tidigare. Det finns ju inget som säger att det ena (payware) måste utesluta det andra (freeware) :)

Torbjörn H 2008-12-12 13:33

Intressant diskussion, men det känns som att vi som tycker det är kul med tågsimulatorer är en rätt så begränsad grupp i Sverige. För mig känns själva simuleringen som det viktigaste, även om det naturligtvis vore roligt om duktiga 3d-byggare kommer att göra svenskt materiel till MSTS2. Jag hoppas verkligen att ångloken blir av i MSTS2, och att simuleringen där blir några snäpp bättre än i t.ex. KRS. När MSTS1 kom ut tyckte man ju att det var fantastiskt att det överhuvud taget gick att göra något liknande, men man blir ju lite mer kräsen vartefter och hoppas på en utveckling.
Någon skrev om marknadsföring och den är väl så där, jag vet inte hur jag överhuvudtaget skulle ha fått reda på att KRS var på gång om jag inte hade tittat på Svenska 3D-tåg eller UKTrainSim. Recensioner i media är ju sällsynt, de som jag läst har pratat om "sandlådesimulator" eller liknande i överslätande ton. Men hursomhelst, roligt är det för en som hade modelljärnväg på 50 och 60-talen och upptäckt datorns möjligheter på äldre dar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009