![]() |
Uppsnappat...
Jag följer lite vad som händer och sägs om MSTS2, TS-2 eller MSTS-X eller vad den nu kommer att heta. Jag har egentligen använt namnet MSTS-X oftast för att hålla en distans till den nedlagda MSTS2 för några år sedan. Utvecklarna själva har dock inte kommit på MSTS-X, även om dom inte ogillar det namnet, så kommer förmodligen den formella titeln vara MSTS-2. Tills den verkligen släpps, så forsätter jag nog att kalla den MSTS-X, gringubbe som man är… :p
En hel del har ju skrivits om MSTS-X på deras hemsida, i ordnad form och prydligt presenterat, finns även en faktasida i detta forum med klister. Men, utöver det, så har en hel del information getts på deras utmärkta närvaro på några forum, jag upplever som att det är få frågor som förblir obesvarade. Mycket trevligt och vad jag förstår från min son som är ”gamer”, så är det inte helt vanligt att stora utvecklare har den öppenheten som Microsoft har med sin titel MSTS-X. F’låt, MSTS-2 va det ju… Det som sägs är mycket sakligt och bra och överlag får jag ett intryck att projektet som sådant har balanserats bra mellan vad det ska innehålla, vilka teknikavvägningar man vill göra och den tidsplan man satt upp. Som ju dock aldrig är ristad i sten vad det gäller spelutveckling, det vet vi ju… Jag får dock ett intryck av att det här projektet drivs på ett professionellt sätt, mycket tid sätts av för valideringstester mm. Att man bygger på MSFS-X-motorn är i sig förmånligt, eftersom det inte bara ger en grafik-plattfom att bygga på, man får på köpet med sig en hel del test-verktyg som används under utvecklingen. För att inte tala om in-house know-how... Nåväl, jag har tänkt droppa en o annan information om simulatorn som jag snappat upp på forumen under projektets gång i denna tråd. Kanske lite som en FAQ, men inte så högtidligt och strukturerat som en sådan. Men, visst är det mycket intressant som sagts på forumen, så funderar man över om MSTS-X har ditten eller datten, kan det vara värt att kolla i denna tråden. Information från den officiella hemsidan refererar jag inte till, den är ju lätt att hitta själv. En hel del är säkert känt för er sedan länge, men kanske någon hittar nya saker. Uppgifterna kommer ju från utvecklarnas egna inlägg på forumen, men jag reserverar mig för tolknings eller översättningsfel, rätta mig gärna i så fall… Listan innehåller både små och kanske lite större infomrmationer. Jag har listat sånt som jag tycker är intressant helt enkelt och som möjligtvis kan har ett mer allmänt intresse. Så, kommer en första dos med punkter:
|
Tackar! Trevligt att ha en samlingstråd.
|
du menar väl att diretx 9 ger bättre brestanda? dx10 är ju segt att driva
|
Nej han menar att DX10 ger bättre prestanda.
|
ok, svårt att tro, alla dx10 spel jag har kört blir det alltid segare när man har dx10 på. men ok.
|
Tack Mazz för intressant läsning! :tumupp:
|
Tack för sammanställningen Mazz!
Att sätta sig in i och lära sig en ny simulator är ju en grannlaga uppgift. Den kunskap som vi byggt upp kring MSTS1 under åren är ju imponerande om man tänker efter. Det känns dock som att MSTS-X är den simulator som kommer att bli mainstream och få många användare. Jag själv sitter i alla fall och väntar på den utan att bry mig om t ex KRS. Även om det inte framgår, så får man väl utgå från att rutter skapade i MSTS1 inte på något sätt kan återanvändas. När MSTS-X släpps så lär väl följande hända: 1) Efter releasen kommer vi alla att komma med en massa skärmdumpar, omdömen, tips&trix osv. När den första ivern har lagt sig och vi tröttnat på att brumma runt med ICE-3 osv och börjar längta efter Hg, T21, Ma osv, så kommer vi att börja fråga efter svenska objekt. 2) En hektisk jakt kommer att ske efter 3D-filer till de svenska objekt som skapats till MSTS1. Under åren har det ju blivit en hel del, och MSTS-X verkar ju inte ha något svenskt alls (till att börja med). Några objekt-skapare har ju bytt simulator eller helt enkelt lagt av, så i några fall kan det säkert bli svårt att få till en konvertering till MSTS-X, eller att få ägaren att släppa ifrån sig 3D-filen. Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer? |
tack för trevliga kommentarer! :) Jag har fyllt på första inlägget med en "bunt" nya punkter.
Angående DX10, så har jag ingen egen erfarenhet, då mitt gamla tröskverk inte är begåvat med ett grafikkort som klarar DX10. Men, jag kan utan vidare tänka mig att när man som nu utvecklar en ny titel idag, designar man den utifrån att DX10 finns och optimerar koden så man utnyttjar de adderade funktioner som DX10 har, i syfte att höja gränserna för vad som är möjligt at göra. Samma sak gäller ju även flerkärniga processorer, som TS2 även kommer dra nytta av. Tekniken finns nu och har funnits ett tag och används rimligen till att höja möjligheten i en ny simulator att hantera väsentligen mycket mera objekt och högupplösta texturer i mängd. Redan idag kan man väl också säga att grafikkortets roll är än mer viktig än den någonsin varit tidigare. Man försöker att flytte fler processer upp till grafikkortet, så hividcpu blir fri för andra uppgifter. T.ex så har jag i min gamla burk, ändå ett grafikkort med bra "rå" processorkraft i och trots med dagens mått mediokra dator-specifikationer kan jag köra Rail Simulator med bra fps, 15 som sämst, men typiskt 25 eller bättre. |
Citat:
Visserligen så är inget omöjligt, man skulle teoretiskt kunna tänka sig att någon skicklig utility-maker gör ett program som konverterar MSTS1 spårdata i MSTS1 till MSTS-X, men då uppstår ju nästa bekymmer. Hur hanterar man då upphovsrättsliga saker? En rutt består ju av mängder av objekt som olika konstruktörer har skapat och då behöver man alla dessa att godkänna att deras alster får användas i MSTS-X. Sist, men kanske väsentligast... Vill man verkligen återanvända en MSTS1-rutt? De kvalitetsmässiga väsentliga förbättringar som MSTS-X erbjuder gör att det kanske ändå är mer attraktivt att låta de fina MSTS1-objekt som ju faktiskt finns gå vägen via ny konvertering från dess 3D-grunddata till den nya simulatorn. Inget ont om alla fina MSTS1-rutter som finns, men nu höjs ju möjligheterna väsentligt... Attraktivt med den nya simulatorn är att den bygger på en känd annan simulator, FSX, vilket ju innebär att det faktsikt är möjligt att i ett tidigt skede kunna ha svenska fordon och objekt. Ett bekymmer är väl möjligtvis att cad-miljön än så länge är begränsad, nuvarande 3D-plattform för Ms är 3ds, men hoppet står ju ändå till 3D Canvas, som ju är i en klart rimlig prisnivå. Men, passar även på att påminna om att det går att köpa 3ds-licenser för en blygsam summa om man är studerande. Visst vore det skoj att på ett tidigt stadium få ut några fina svenska brun-lok i MSTS-X... :) |
Hej Mazz :)
Tack för info. :D Mvh. Traingoal |
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
De äldre modellerna är lite "ut-daterade" samt en del långt från färdigmodellerade, men är ju lätta att justera och komplettera så de håller en högre detaljstandard än tidigare. Åt det håller är det ju tacksamt. Egentligen bara C3g-vagnen som har "kommit in i" det spann som man arbetar med vad gäller polygoner, C3g-vagnen har 7261 st, trots modellerade grindar och ekerhjul. Känns som att man kommer klara sig bra på de polygonbudgetar som nämnts. :) |
Citat:
|
Tror du har lite fel Pierre. Skillnaden mellan KRS och TS2 kommer vara marknadsföring. Hur mycket reklam har du t.ex sett om KRS utanför e-buzz i Sverige?
Jag tror nu inte att MS kommer lägga extrema summor på att marknadsföra TS2 men "per default" tror jag att en speltitel från MS syns mer. Jämför med hur/var man kunnat hitta MSTS. Den har funnits i en rad butiker och kan till och med hittas numera i någon rea-box i en ICA-butik eller liknande därför tror jag att produkten kommer synas och därför blir det automatiskt mer intresse |
Citat:
Med begränsade resurser, så skulle jag iallafall hellre önska mig att resurserna (resurskostnaderna) skulle användas till att vidare-utveckla programvaran. Helt enkelt för att göra fina modeller kan eftermarknaden göra, men ny kod kan inte eftermarknaden göra. Det skulle i mina ögon ge mer trovärdighet till produkten ifall RSD tonade ner add-on-produktionen och tonade upp programmeringsarbetet. Det går säkert att finna ekonomiska modeller för det, så man tjänar bättre med pengar för att bekosta verksamheten och fortsättningen, om man vill... Den så gott som uteblivna marknadsföringen för KRS i Sveriga hade dels med att göra med att titeln blev så pass försenad, samt att vid release-tidpunkt hade EA andra releaser av titlar med betydligt högre försäljningsvolymer och det fanns ingen budget för en marknadsföring av KRS helt enkelt. Så, den enda marknadsföringen för KRS här i Sverige är den vi gjort här på forumet och den jag har gjort vid två tillfällen i Gävle. Så, jag tror inte att MSTS2 kommer att ha samma typer av "hämmningar". Dels så är det här nu en stor titel för Microsoft och som sådan görs en global marknadsföring, i vilken omfattning kan man ju bara spekulera i för all del. Om man får drömma sig bort lite granna, Ms har ju kört flygsimulator-spåret i många herrans år nu och det finns en marknad som alltid köper de nya releaserna. Finns det nått som säger att inte tågsimulator-produkten kan få liknande scenario, nu när dessutom grunddelarna delas på 2 stora titlar... En del av nyutvecklingen för MSTS-2, kommer ju även FS-X tillgodo och ska användas där i kommande releaser. Men, det finns ju inget svenskt ut ur boxen? Nä, så är det ju, men om det tillkommer nya "spelare" till vårt forum och verksamhet, så kommer garanterat även ett ental nya duktiga modellerare att dyka upp. Och, med aktiva användare, skapas intresse av att bygga modeller. Och med nya modeller, så skapas intresse att använda grejjerna... Det ena hänger ihop med det andra. Nått som KRS lider av, inte så många som använder det helt enkelt.. |
Det låter riktigt bra, även om mycket är saker som finns till Fs-x, så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis blir TS2 en succé och vi kan se lika mycket (om inte mer) fint svenskt material som till msts.
Gillar att de håller det flytande hela tiden, genom att ge lite info här, lite där under utvecklingens gång. Om inte ånglok kommer out of the box lär de iaf. ha gjort att det är fullt möjligt för eftermarknaden att göra det själva. |
Visst har det med marknadsföring också att göra, men med tanke på att det diskuterats KRS här länge och det nu funnits ute ett tag. Så händer det ändå inte mycket i "byggsvängen" (pratar om svenska rutter, tåg och objekt). Jag tror att om det funnits lite mer svenskt, så hade det tagit mer fart...
I och med byggandet av Malmbanan och IORE, så verkar dock flera som tidigare inte haft planer på att skaffa KRS ändrat sig. Tycker det bekräftar min teori, att med lite svenskt så stiger intresset! Lessen att jag blev OT i denna tråd Mazz. |
Ingen fara Pierre, det är ju ändå lite närbesläktat med huvudämnet... Och är väl lite bra att förstå varför KRS inte har lyckats här i Sverige, vore trist om samma sak skulle ske med MSTS-2. Mycket gott ändå att Malmbanan och Iore byggs på för KRS, så det finns ju glädjeämnen ändå...
Jag håller med dig om att det måste till svenskt för att få oss svenskar intresserade. Men, sett från en byggares synvinkel, så behövs ju ett intresse från användare, för att man ska ta sig i kragen och verkligen bygga något. Här tror jag faktiskt det kan vara bra att börja med såna objekt som är typiskt svenska, men enkla att göra. Jag tänker då närmast på typiskt svenska hus, som då egentligen på en vagns arbetsinsats, man skulle istället få ut "en bunt" med svenska hus... Och, med svenska hus, så kanske ruttbyggare kan vakna och faktiskt börja bygga rutt... Och, när det börjar röra på sig vad gäller rutt, så kommer naturligtvis önskemålen om fordon... Så, det jag menar är att på något sätt, så hänger det ena ihop med det andra. När MSTS/Traniz för många år sedan gjorde sitt intåg, så fanns precis ingenting, så vilken svensk ommålning av ett originalhus var ju då en höjdare... Så lätt-köpta är vi nog inte idag, när Trainz och MSTS har ton-vis med svenska grejjer... Så det gäller nog att få igång processen, som ger näring till intresse i flera led... /filosoferar Mazz, som ytterligare surfade vidare OT... :o |
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.
Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg. Det som från början fick mig att köpa MSTS var att: - jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg. - jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar. Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen. Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut... Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent". Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt! / Dalle PS. Vad är Bump-map förnågot? DS |
Det som gör att jag fortfarande tar fram gamla hederliga MSTS är tillgången på svenska signaler. Ok Trainz har också det men i de äldre versionerna fanns det inte ens blinkande lampor. När MTST kom så försvenskade vi originalbanorna med svenska signaler till att börja med. I KRS finns det inga svenska signaler tyvärr. Jag tror nämligen att där har vi hindret. när det gäller svenskt material som rullar så kan vi gå ut och titta på lok och vagnar och kolla hur mycket som är svenskt. Visst RC och brunloken är svenska men tittar man på vagnar och framförallt godsvagnar så står det DB och andra konstiga landsförkortningar.
Hade vi svenska signaler så tror jag att det skulle vara mer skjuts i KRS och det i väntan på MSTS2 som vad jag förstår är ett helt år bort. |
Citat:
/Magnus /Magnus |
Konsult-spåret är en intressant ide... Dock finns det några "aspekter" som man behöver få koll på:
På tal om att få över nya tågsim-användare från modellvärlden är jag i princip tveksam till. För det första, så är modellrallarna väl medvetna om att det finns simulatorer, men dom som har något intresse av tågsim hittar dit själv. Däremot, så kan det finnas nya potentiella tåg-simmare hos dom som egentligen vil skaffa sig en modelljärnväg, men har inte utrymme eller ekonomi... Så, min övertygelse är snarare att vi ska försöka etablera samarbeten med modelljärnvägs-branschen och se oss som "hobby-partners" som kompletterar varandra. Det skulle t.ex kunna innebära att man på en modelljärnvägs-utställning, t.ex den Hjulmarknad som i helgen hölls i Värtan, har en hörna där man visar upp tågsimulator-hobbyn. Alltså inte en märkes-orienterad monter utan en som visar vad det innebär att utöva tågsimulatorhobyn, med fler fabrikat exponerade. Åt andra hållet, så kan modelljärnvägsfolket ha en motsvarande utställning på t.ex tågsimulatordagen. Ja, den dagen har ju inte förekommit så ofta än, men får vi bara fart på den här hobbyn, så ska vi nog kunna ha en årlig dag drömmer jag om. Oj, nu blev det mycke text... nåja... :p:o |
Citat:
Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo. Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2... :cool: |
Hej!
Intressant läsning! Jag hoppas på ny path på svenska till MSTS2. Det skulle underlätta mycket. |
Ett problem är att vi har för få 3D-byggare/modellerare. För få som verkligen bygger mycket rullade material.
Ett sätt att lösa det är ju att betala en riktigt duktig 3D-artist en 4000-5000 kr för t.ex ett lok. Säljpriset sätts till 40-50 kr och hela affären skulle gå ihop sig vid sålda 100 exemplar (fler sålda exemplar skulle kunna ge lägre slutpris). Hittar man rätt 3D-artist som vill bygga kanske 5-10 lok/motorvagnar skulle alltså kunna få en extra inkomst på 20 000 - 50 000 och det tror jag skulle kunna locka för att få någon att verkligen göra det och då avser jag enbart modellerandet av 3D-filen. Bästa vore om en övergripande organisation tog på sig det hela och använde källmaterialet till flera simulatorer vilket på sikt skulle kunna leda till lägre slutpris. När det gäller rena byggnader/allmäna objekt tror jag att där är det bästa att det inte tas betalt för att underlätta ruttbyggande och hamna i en konflikt där edit: Jag bör kanske förtydliga att jag inte på något sätt förringar de 3D-byggare som varit/är här på forumet och bygger. De ska ha all heder för all tid de lägger ner! Utan er hade vi inte varit där vi är idag. Men poängen är att vi behöver ännu fler 3D-byggare. |
Citat:
|
Kul att diskussionen kom igång om trainsim-hobbyn som företeelse. Många kloka ord och goda idéer är sagda ovan, t ex om gemensam användning av 3D-objekt till flera simulatorer och förutsättningarna för konsultuppdrag.
För att fortsätta så vill jag gärna trycka på två saker som jag tycker är viktiga: - trainsim-hobbyn är en synnerligen spontan och oorganiserad verksamhet, vi finns här och interagerar utan att det finns någon förening med stadgar, medlemsavgift osv. och det funkar ju så här. Vi har säkert något att vinna på att utveckla någon sorts förening eller organisation, som t ex Banbyggarna, utan att för den skull börja utesluta de som bara vill sitta i lugn och ro hemma vid datorn och simma för sig själv. - freeware!!! Det är ju helt fantastiskt att surfa runt bland hemsidor från alla världens hörn och ladda hem olika fordon/objekt/rutter/verktyg utan att behöva uppge något kortnummer eller betala en enda spänn! Detta vinner vi många ungdomar på. Idén att "hyra" någon 3D-byggare kan vara god, men jag tror det bästa är om det kan finansieras på något annat sätt än att det blir payware. |
Citat:
|
För att skapa intresse behövs det helt enkelt svenska lok och vagnar till en simulator, så enkelt är det. Hade vi haft massor av banor och lok/tåg till BVE så hade många många suttit med BVE idag...
Det hade varit väldigt trevligt att för ett exempel ha följande klart när MSTS-2 kommer Vi pratar högdetaljerade modeller X7-X8-X9 X1 V3 Mg T42-T43-T44 Rc X2000 Ua X60 X40 Y32 Många av modellerna ovan har inte sett dagens ljus trots 7 år av idellt byggande så jag tror inte att vi får se dem i framtiden heller. Tänk också på att det blir inte enklare att göra modeller. Sen ska man inte förglömma att det ena utesluter ju inte det andra. Payware är en het potatis här i sverige fortfarande trots att det fungerat utmärkt i andra länder... Hur som helst håller jag på och undersöker lite men tyvärr är nog marknaden alldeles för liten i Sverige. Har räknat på vad en CD med 5-8 modeller på skulle kunna kosta och det är en mycket hög produktionskostnad. Målet jag har skulle inte vara att tjäna pengar utan att allt skulle gå +/- 0, bara så att 3D-proffset får sitt. Det som är problemet är volymen. Man måste sälja omkring 800 - 1000 ex av en CD för att få ihop och att CD-priset ska bli tillräckligt bra Ett annat sätt hade kunnat vara liknande som som MJ-tillverkarna kör med att man erbjuder en modell och så får intressenterna teckna sig för modellen och när tillräckligt många tecknat sig så börjar tillverkningen går den går +/- 0 Och som sagt. Vinsten skulle bli att oavsett simulator man kör så skulle modellen bli tillgänglig där Nåväl... det är nog mest jag som drömmer om visioner som aldrig kommer se dagens ljus... Finns det inget EU-bidrag eller stipendier man kan söka för att digitalt bevara äldre lok och vagnar? :D |
Citat:
Ett exempel: Om man har 3d-programmet, så tjänar man väl redan på en såld cd. Det kostar ju inget, utom tid och den kan man inte räkna in i sammanhanget, då skulle det ju bli alldeles för dyrt. Säg att man gör en 5 tåg och lägger dom på en skiva. Kostnaden för skivan är 10kr. Säljer du 10 skivor (borde vara lätt!?) för 100 spänn har du 900:-, säljer du 100 skivor har du 9000:- (borde väl gå!?). 9000 spänn är väl inte dåligt för 5 tåg eller? Menar då om man ser detta som ett extra-knäck och inget man tänker leva på! |
Jag pratar om att låta proffs bygga. De jobbar med samma konsultkostnad som många andra. Det vill säga 500-1000 kr/timma. En modell tar allt från 1-2 dagar till 2 veckor att göra. Då förstår du kanske vilka summor vi pratar om...
Om det finns någon därute som har lite 3D-byggande som extraknäck får de gärna höra av sig. Tyvärr kan man inte hitta sådana bara genom att söka på nätet utan de jag sökt/letat efter har detta som sitt jobb. |
Citat:
|
Diskuterar ni om pengar??? Då kan jag glömma MSTS2. Fortsätter med den gamla hederliga MSTS.
|
Citat:
Fredrik har ju ventilerat en ide, ifall det skulle vara möjligt att leja bort ett arbete på att göra x antal svenska modeller. En intressant ide men som alla produkter som man kan handla, så tilltalar det inte alla. Men, några kanske skulle vara intresserade, om priset skulle bli rimligt. Men detta betyder ju INTE att någon på nått sätt skulle lägga monopol för hur fordon ska tas fram till MSTS-2... Fredrik ventilerade en ide, som sagt, i en anda om jag tolkar det rätt, att kunna få fram ett antal svenska modeller till MSTS-2, som hjälper till att redan inledningsvis vid release öka intresset för MSTS-2 ur svenskt perspektiv. Alla simulatorer har payware, för den som så önskar. Så har det alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. Samtidigt lever och frodas freeware-rörelsen... (hmmm, nåja, kanske inte för KRS då... ) Och så kommer det naturligtvis (eller förhoppningsvis) att vara för MSTS-2 också. Utvecklarna har tydligt visat att eftermarknaden är synnerligen viktig för produkten. Freeware eller paywae lägger dom sig inte i. Inte heller var eller hur den hålls tillgänglig. I stort sett så som vi är vana vid, kort sagt. Så, Totte, OM det skulle finnas svenskt payware för MSTS-2, så är väl det i sak inget skäl för att MSTS-2 inte skulle duga? Svenskt freeware-stuff kommer förhoppningsvis det också. |
Hej!
Javisst kostar simulatorspelet pengar ute i handeln. Jag reagerar bara för att göra objekt till simmen, tjänar pengar på dem gör att jag kommer att tappa intresset. Det är mer intressant att ge och ta emot. |
Ska jag betala för tåg, vagnar, rutter osv osv ska det vara riktigt bra gjort.
|
Citat:
Totte: kan du säga/visa var jag skrev att meningen var att tjäna pengar? Så vitt jag kan se skrev jag att ambitionen skulle vara att projektet skulle gå plus-minus 0 kr |
Citat:
:) |
Exakt! De duktiga 3D-aktörerna som bygger helt gratis vi har idag ska vi försöka bevara så långt det bara är möjligt och ge dom den hjälp de behöver. Ofta är det ju så att om någon släpper en fin modell och andra ser att han lyckades bra så kommer någon annan byggare och visar att han kan också.
Framgång föder framgång så att säga som då skapar intresse och ännu flera hittar till tågsimulatorhobbyn. Och som jag sagt tidigare. Det finns ju inget som säger att det ena (payware) måste utesluta det andra (freeware) :) |
Intressant diskussion, men det känns som att vi som tycker det är kul med tågsimulatorer är en rätt så begränsad grupp i Sverige. För mig känns själva simuleringen som det viktigaste, även om det naturligtvis vore roligt om duktiga 3d-byggare kommer att göra svenskt materiel till MSTS2. Jag hoppas verkligen att ångloken blir av i MSTS2, och att simuleringen där blir några snäpp bättre än i t.ex. KRS. När MSTS1 kom ut tyckte man ju att det var fantastiskt att det överhuvud taget gick att göra något liknande, men man blir ju lite mer kräsen vartefter och hoppas på en utveckling.
Någon skrev om marknadsföring och den är väl så där, jag vet inte hur jag överhuvudtaget skulle ha fått reda på att KRS var på gång om jag inte hade tittat på Svenska 3D-tåg eller UKTrainSim. Recensioner i media är ju sällsynt, de som jag läst har pratat om "sandlådesimulator" eller liknande i överslätande ton. Men hursomhelst, roligt är det för en som hade modelljärnväg på 50 och 60-talen och upptäckt datorns möjligheter på äldre dar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009