![]() |
Community-ware - Intresseanmälan för att vara med av byggande av Rc-lok
Bakgrunden till denna tråd är förslaget om Community-ware som du kan läsa här
Ni har kanske sett tråden där man löpande kan önska sina 5 favoriter. Att Rc-loket leder denna omröstning ganska överlägset är inget förvånade då detta lok varit och är svensk järnväg basfordon under närmre 40 år nu. Vi har nu tänkt gå vidare och låta en professionell 3D-konstruktör bygga Rc-loket. Vi tänkte börja med Rc1-Rc2 så som det såg ut när Rc-loket var nytt. Exempel på hur det ser ut kan hittas här Tanken är sedan att modifiera 3D-modellen vi får så att modernare versioner av Rc kan bli till också. Alla som är med antingen nu eller senare kommer få ta del av uppdateringar helt fritt. Du betalar endast en gång. Det ger dig också tillgång till modellen till minst 3 olika simulatorer (Kuju Railsimulator, Auran TS-2009, och kommande Train Simulator 2). Alla som är med kommer få tillgång till ett forumrum där ni kommer kunna följa bygget, få se screenshots och komma med kommentarer och synpunkter ifall någon detalj missas som ni har bra koll på. Vad kommer det att kosta? Ju fler som är med ju lägre kommer var och ens andel (kostnad) att bli. Vi kommer redovisa andelskostnaden efter ett tag när anmälningarna trillat in. Det finns ingen anledning att direkt visa det då om andelspriset är 1000 kr nog skrämmer bort fler än det lockar. Målet är att andelspriset ska hamna mellan 80 och 160 kr. Ha i åtanke att ni får fritt tillgång till kommande lok från denna grundmodell. Låt säga att vi får till både Rc3, Rc4 och Rc6 utöver den första huvudmodellen, då är det alltså 4 modeller ni får. Hur anmäler jag mitt intresse? Du går till denna sida http://www.e-buzz.se/forum/sendmessage.php och kryssar för Intresseanmälan för community-ware (Rc-lok) Är anmälan bindande? Nej, det är den inte. Den ligger till grund för att få fram ett andelspris. När tillräckligt många anmält sig och vi anser att andelspriset kommit ner till en rimlig nivå kommer vi kontakta de som anmält intresse och begära inbetalning. Därefter påbörjas byggandet som du kommer kunna följa och till viss del påverka. Jag tycker andelspriset blev för högt, kan jag hoppa av? När tillräckligt många anmält sig och vi kontaktar dig har du möjlighet att hoppa av. Tänkt dock på att för varje avhopp höjs andelspriset för övriga som väljer att stanna kvar. En för alla - alla för en. Målet är som tidigare skrivits att andelspriset ska landa mellan 80 och 160 kr Jag är under 18 år, kan jag anmäla mitt intresse? Ja visst! Du kan anmäla ditt intresse men vi behöver målsmans tillstånd när det gäller själva betalningen. Dock kan du anmäla dig så länge! Detta gäller alla under 18 år! Jag har frågor som inte är besvarade här! Skriv och fråga i tråden här då eller kontakta mig via PM |
Just nu: 33 anmälda
|
kan man fundera till imrogon ?
|
Citat:
Fredrik, går säkert ut med deadline i god tid, så det är nog ingenting att oroa sig för. Jag är mer orolig. Att många lägger in intresseanmälan, som är minderåriga utan målsmans tillstånd. Att 30 intresseanmälningar helt plötslig bara blir 15, när det är dax för betalning. Så jag vädjar till er alla, som är minderåriga. Fråga era föräldrar både 1, 2 och 3 gånger. Innan ni gör en intresseanmälan. |
Ja självklart! :)
|
Kommer modellerna vara till Trs 2006 också eller bara 2009 och dom andra två som är nämnda?
|
Som det ser ut nu endast TS-2009
|
Hmm, jag är mer intresserad av Rc 4-6... Kommer dom nångång senare?
|
Var med nu så bidrar du :) Rc4 kommer du fritt kunna ta del av då.
Vi söker möjligheten att kunna bygga en 3D-modell som bygger på Rc1/Rc2. Får vi denna möjlighet öppnar sig dörren att få till hela serien. Det vill säga
blir alla möjliga att få till så ni som har intresse i något av dessa bör anmäla sitt intresse! :) |
Är i valet och kvalet...
Å ena sidan är detta en god idé och ju fler som är med, ju billigare blir modellerna. Å andra sidan är jag intresserad att få dessa till MSTS 2. Och MSTS 2 kommer ju inte än på ett tag, så det känns dumt att köpa nått man inte kan använda! Vad göra, vad göra????? |
Vad för sorts totalsumma är det vi talar om här? Dvs. hur mycket ska proffsen ha?
|
. om man tycker det är dyrt då kan man ångra sig
|
Citat:
Sen tror jag att hela det här konceptet för med sig massa bra bieffekter. Bra för tågsimulatorhobbyn. En bra sak tycker jag är den anda som växer fram att man kan jobba med saker som sen kan användas på olika simulatorer. En slags kollegial stämmning växer fram mellan användare av olika simulator-plattformar. En annan för mig själv bra sak, är att jag fick lite "eld i häcken" med att börja modellera... Även jag hägrar kanske mest efter MSTS-2, men det tar tid att modellera och på det här sättet så har vi kommit igång. För min egen del kan det vara att intresse föder intresse, enkel som man är... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Så det får nog Fredrik svara närmare på. |
I detta fall är det andra summor men för att förtydliga så kommer andelspriset att vara mellan 80 och 160 kr oavsett
|
Citat:
Detta med andelspriset tycker jag är lite förvirrande... Kommer det nu aldrig vara högre än 160 kr eller hur menar du? Kanske dumma frågor, men vill gärna veta mer konkret hur detta kommer funka! |
Tror inte, att det är omöjligt att vissa modeller blir dyrare.
Kanske det blir någon modell, som bara 10-15 st råkar vara väldigt intresserade utav. Då kanske vi, som är intresserade utav denna modell går ihop och beställer den i alla fall och att då våran andel kanske stoppar på 3,4,500 kr beroende på hur många vi blev. Men önskemålet är, att vi är så många som möjligt på varje modell. Så att inte kostnaden drar iväg. En sak till, angående kostnad av modellen. Vi får inte glömma bort. Att bra ritningar kommer att behövas och att även dessa kostar en slant att få tag i. |
Citat:
|
Citat:
Jag fick uppfattning att detta var något som skulle göras för att få ut fina svenska modeller till 3 tågsimutorer till ett bra pris. Ett pris som alla skulle kunna ha råd med. 300-400-500 kr tror jag inte många här har råd med för en modell!? Jag har det absolut inte! Och då kanske en del tycker, att man får köpa det man har råd med då. Jovisst, men jag tycker inte det vara nån delning mellan dom som har råd och dom som inte har råd i detta. Kommer sabba mer, än det (för vissa) ger! Men det är ju bara vad jag tycker... |
Citat:
Har själv suttit och tvekat, om jag ska köpa TRS09. Då jag blev så besviken när jag köpte Kuju:s Railsimulator och är rädd för att gå på samma mina igen. Men troligen, kommer jag att införskaffa TRS09 för eller senare och då blir det troligen nog för. För jag är så himla trött på CMP i TRS2006 och hoppas och tror, att den har förbättrats i TRS09. |
Gällande kostnaden så gäller det jag har sagt - Målet är att andels landar mellan 80 -160 kr.
Om sedan 3D-kreatören vill ha mer än vi lyckats samla ihop så kommer det inte drabba någon av de som gått med i Community-ware. Alltså inget ni behöver tänka på. Det ENDA ni behöver besluta är om ni vill vara med eller inte och att kostnaden för ER då landar mellan 80 - 160 kr. Det kommer kanske inte alltid att landa där imellan men nu med Rc-loket är målet det. :) |
Citat:
|
Citat:
Sen har vi ju många yngre på forumet och jag gissar att dom inte heller har hur mycket pengar som helst. Ett par hundra i månaden tror jag dock alla har råd med!? Men ett par tusen i månaden är värre! Om jag fattat dig rätt nu, så är det högst 160 kr det kommer kosta att få Rc-loket? Det kan bli billigare, men inte högre!? Men sen vad gäller andra tåg, det vet ingen????? Vet inte varför vi inte får veta vad en modell kostar hos 3d-byggaren???? Även om vi inte behöver veta nått annat än vad andelspriset blir, så skulle det vara skoj att veta vad modellen ungefär kostar hos byggaren... Då får man en uppfattning om hur många som behövs, för att det ska bli ett bra pris! |
Citat:
|
Citat:
Har i stort, samma inställning som du. Vill ha så bra svenska modeller. Till så bra pris, som möjligt. Men jag kommer inte avstå eller se det, som att jag sabbar för någon p.g.a. att några tycker en modell blir för dyr. t.ex. om vi bara är 10-15 st som skulle vilja ha X9 paprikatåget eller kamelen. Skulle jag då, få en förfrågan här på forumet. Om jag vill vara med på en andel, säg á 450:-. Så kommer jag att kliva i, om jag just då har råd med detta. Sen är det upp till var och en, om man vill kliva i. Men självklart, så vill jag få det så billigt som möjligt. Men jag tror inte, att det kanske är omöjligt att en modell kan bli dyrare. Beror ju helt på efterfrågan. Men jag tror, att Fredrik styr upp det hela och att det kommer att ligga på mellan 80 och 160 kr, som han skriver. Skulle andelen ligga på 200:-. Så väntar han nog på fler anmälningar, så att summan sjunker. |
Jag är med, men överstiger priset 100kr så hoppar jag av. Jag är också under 18 men jag får för mina föräldrar. Men kan priset inte bli mindre än 80kr för RCn??
|
Smakar det så kostar det..:rolleyes: Nää men jag gör nog som Micke.. Om det blir mer än 100 så hoppar jag nog av.
|
Citat:
MVH. Ekan |
Citat:
|
Jag förstår inte problemet.
Här gnälls det över Fredriks fina initiativ INNAN man ens vet var priset kommer att hamna. Priset kära forummedlemmar bestämmer ni själva genom att anmäla ert intresse. Vad har ni att förlora? Inte en krona. När Fredrik räknar samman summan ser var och en vad han/hon skall betala. Vill man då inte vara med, oavsett orsak, så meddelar man Fredrik detta och man stryks ur intresseregistret, samtidigt som modellen blir något dyrare för övriga intressenter. Återigen, jag förstår inte problemet. Var istället tacksamma över att det finns en eldsjäl som engagerar sig för att alla skall kunna vara med tillsammans och medverka till att ta fram högkvalitativa modeller. |
Tack Janne!
*som inte heller ser problemet* :confused: |
Citat:
Jag tycker detta är en väldigt bra idé, det har jag inte sagt något annat om. Jag förstår mycket väl att en fin modell kostar pengar, men detta började med att hela forumet skulle kunna vara med och ju fler desto bättre pris. Nu tycker jag det börjar luta åt att det även går bra om det bara är några få som kan betala mer. Dom som inte kan betala dom skiter vi i! Visst så funkar det i verkliga livet. Har man inte råd, får man avstå. Men detta trodde jag skulle involvera alla forum medlemmar, det verkade så. Att alla skulle ha en råd till en fin modell! Sen undrar jag varför man inte får ha tvivel och ifrågasätta? Är det något jag undrar över så frågar jag, är det fel? |
Citat:
|
Enda jag ville var att få lite svar på det jag undrade över, men då försöker man visst stjälpa projekt och få andra att hoppa. Och om man inte hållermed, ja då ska man vara tyst. Konstigt tänkande, inte vidare demokratiskt! Så du (Janne) får som du vill, jag håller tyst nu. Hoppas du är nöjd!
|
Du har ännu inte lyckats prestera någonting konkret som renderar ett svar och följer därmed mitt råd. Kan vi nu i tråden fortsätta med att ställa konkreta frågor som är relevanta? Och glöm inte att anmäla ert intresse, det kostar ingenting och är inte bindande.
|
Jag har aldrig påstått, att det går bra för några andra här på forumet att betala mer än andra.
Om jag har förstått allt rätt. Så kommer vi att få lämna våra förslag, som vi just nu har gjort och där förslaget om Rc-loket gick upp i topp. Att det förslaget som får flest röster. Kommer vara den kommande modellen och inte styras av att vissa är bereda att betala mer. Vad jag menade är. Säj att t.ex. när 10 modeller är gjorda och ens första, andra, tredjehands val aldrig riktigt når ända fram. Så kanske vi är 10-15 st som väldigt gärna vill ha just den eller den modellen. Då har vi att välja på. Antingen att vänta, ända tills det förslaget blir framröstat eller gå ihop och själva göra en beställning som kommer att bli dyrare än normalt. Vi som som går ihop, skulle då kunna smyga med det hela eller komma med en förfrågan, om fler vill vara med för att få ned priset. Tycker att detta är mer reko, än att smyga bakom ryggen, då kanske fler vill vara med + att vi eventuellt får ner priset lite till. Det är därför, jag tror att en del modeller kan bli dyrare. O.B.S. Alltså modeller som inte har blivit framröstade i första hand. Sen kommer det säkert, finnas en smärtgräns. Hur länge folk kan vänta på en modell. Som i detta fall med Rc-loket. Fredrik räknar med, mellan 80 till 160:-. Om andelen skulle komma ner till 170:-. Då är ju frågan. Ska vi vänta 1, 2, 3 veckor på att fler anmäler sig, för att få ner priset ännu mer och riskera att dom som har anmält sig. Istället hinner dra sig ur p.g.a. att det tar för lång tid, med resultatet att modellen blir ännu dyrare. Usch, ingen rolig sits, du sitter i Fredrik. |
Jag förutsätter att alla läst vad Fredrik skrivit om projektet community-ware och också förstått upplägget. Jag kan inte se någon vits i att spekulera än hit och än dit. Enda sättet att få reda på vad det kommer att kosta att få en modell är att anmäla sitt intresse - ingenting annat. Därefter, först därefter, kan var och en välja att vara med eller avstå.
Det här var ingen släng i riktning Bengan utan mer ett försök att rikta uppmärksamheten mot vad tråden handlar om - att anmäla sitt intresse som (jag upprepar) inte kostar någonting alls. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49. |