![]() |
Appleford - Slough -> Railsim
Nu testar jag igen, när jag lärt mig lite mer om funktionerna i KRS :) Denna bana är tänkt som en upprustad "lantlig" pendeltågsbana. Det kommer vara ett spår förutom vid vissa mötesställen samt vid stationer. Banan kommer vara väldigt lantlig som sagt så det kommer inte vara några stora städer inblandade. En av stationerna (Reading) kommer vara lite större med längre perronger. På denna station så binds min lilla järnväg samman med en expresstågssträcka (Reading - Oxford - Paddington). Dock kommer jag inte bygga på denna utan endast lägga spår som sedan slutar.
Mer bilder kommer senare! http://i291.photobucket.com/albums/l...94/fdfddff.jpg |
Jag bara undrar, varför bygger du en strecka som redan finns med i KRS?:confused:
|
Citat:
|
Arbetet fortskrider
http://i291.photobucket.com/albums/l...r94/nynyny.jpg
Appelford, slutstationen. Den består av en perrong samt två spår + ett uppställningsspår som inte är direkt anslutande till perrongen. Lite fakta om Appleford En liten stad någonstans i England. Denna är också slutstation till Appleford - Slough-sträckan. Staden är väldigt trång och liten och strax utanför staden ligger ett litet industriområde som exporterar trä(d) eftersom det är mycket rikt om träd i Appleford-området. http://i291.photobucket.com/albums/l...ver94/nyny.jpg Översikt http://i291.photobucket.com/albums/l...river94/ny.jpg Industriområdet ca 0.3miles från stationen Appleford. Kommentera gärna! |
Hur tycker ni det ser ut?
http://i291.photobucket.com/albums/l...r94/dedede.jpg Nu är hela Appleford klart komplett med hastighetssättning (som jag svurit MYCKET över...). http://i291.photobucket.com/albums/l...ver94/dede.jpg Mötestplats mellan Appleford och Didcot Parkway. Alla signaler är alltid på höger sida om det spår som den gäller (enligt denna rutt. Hastighetsskyltar är på lite varierade sidor se nedan hur de gäller. (gul triangel) "50 ->" = Framtida hastighetssänkning på detta spår (gul triangel) "<- 50" = Framtida hastighetssänkning på detta spår Pilen behöver man egentligen inte bry sig om. Står skylten till höger sida om spåret kommer den att peka åt vänster :) (röd cirkel) "50 ->" = Ny hastighet startar from här på detta spår (röd cirkel) "<- 50" = Ny hastighet startar from här på detta spår (röd cirkel) "<- 50 ->" = Ny hastighet startar from här på två spår (finns vid oftast vid växlar) Ibland finns det skyltar utan pilar vid enkelspåriga sträckor, men dessa gäller självklart det enda spår som finns ;) Kommer det en röd skylt innan en växel har den oftast inte två pilar, utan det är oftast om man redan passerat en växel. (ex på första bilden i detta inlägg) på mötesplatser är det dock alltid två pilar även innan växlar (se bild två) Vid möte växlas tåg från Appleford in på sidospår och tåg mot Appleford passerar! Kommentera gärna nu! |
Trevligt .... Visa mera bilder sen ?
|
Jättesnyggt! :tumme_upp: Jag kanske också ska bygga en rutt i KRS...
|
Tack :)
Ruben: Ja, gör det du :) Fast det är grymt svårt .... |
Didcot Parkway
:visslar:
http://i291.photobucket.com/albums/l...iver94/did.jpg Stationen efter Appleford. Kommentera :Yeah: ;) |
Citat:
Din rutt: Sååååå fin. :grin: |
Citat:
Citat:
|
Vet inte riktigt hur det är med KRS. Men växeln efter stationen är kanske lite snäv/kraftig? Ser ut så i allafall.
|
Citat:
|
Citat:
|
http://i291.photobucket.com/albums/l...4/cholsey1.jpg
Cholsey ligger några minuter från Didcot Parkway :) Stationen ligger väldigt öde mitt ute i skogen, och det kommer bli fler som ligger så öde ;) http://i291.photobucket.com/albums/l...4/cholsey2.jpg En övergång så att man iaf kan ta sig ifrån stationen :rolleyes: http://i291.photobucket.com/albums/l...4/cholsey3.jpg Precis innan stationen har man bytt ut lite slipers m.m :) Vad tycker ni? |
"Staketet" på bild ett, vad heter det? Så jag kan använda det på min rutt. :)
|
Ruben: Om du menar det vita staketet heter det "Picket White"
Tack vare KMW här på forumet har jag lyckats placera signaler rätt :) Detta var särskilt bra på min mötesplats mellan Appleford och Didcot Parkway. Jag testade att lägga en väg (med hjälp av "9") där jag lät ett tåg från Didcot stanna för att släppa förbi ett tåg från Appleford. Egentligen ska tågen från Appleford släppa förbi tågen mot Appleford, men nu var detta tåget tidigt så det fick vänta. Det jag vill ha sagt med detta är att signalerna visar helt rätt när man ska mötas :D Här får ni en bild från mötet! http://i291.photobucket.com/albums/l...94/tagmote.jpg EDIT Tågen ska alltid följa signalen till höger om sig om inte pilar visar annat. Ibland kan signalen stå på höger ha en pil som pekar mot höger bara för att göra det klart att det är just det spåret den står vid. Ett exempel på detta ser ni på bilden där signalen står mellan två spår. Då kan man ju bli lite förvirrad ;) |
Kul att du fick signalerna att fungera.
Det normala i situationen på bilden hade varit att signalen stått till vänster om spåret för att signalera vänstra spåret. Blir enklare för den som ska komma åt och jobba på den istället för att behöva stå mitt i mellan spåren. Dessutom kör väl engelsmännen med högertrafik på rälsen? Signalerna till höger om spåret tyder på det. Med högertrafik skulle du ha väntat på det högra spåret och signalen rätt naturligt stått utanför spåren. /Anders |
Citat:
|
Jag har nu tagit tid hur lång tid det tar att köra sträckan (enligt mina hastighetssättningar) och det tar ungefär 12min från Appleford till min senaste station Ealing Brodway (bilder kommer). Då har jag dock inte stannat för möte på mötesplatsen men jag har stannat ca 30-60sek på varje station.
Det är alltså 4 stationer (Appleford inräknat) som jag har kört på 12min. Avstånden kommer ev bli lite längre.. Sen får man ju räkna in vissa tågmöten osv :Yeah: |
Så du har trafik på banan...bra jobbat. Men möter man tågen eller är de stillastående objekt?
Tack för att du skrev vad staketet heter. Men jag menar det "metalliska" staketet. |
Citat:
Får tänka på saken helt enkelt :) |
Kommer du att lägga upp rutten? I sådana fall när? :tumme_upp:
|
Om jag får hjälp med hur man gör så kan jag nog göra det om det finns intresse av det..
Vet inte precis hur många som är intresserade ... :rolleyes: Men det blir ett senare projekt.. Man får gärna anmäla sitt intresse om man vill att jag ska lägga upp rutten :) |
Ealing Brodway
Stationen efter Cholsey.. E B är en lite större station. Den har tre spår.
Spår 1: För tåg från Slough alt Langley som har Ealing Brodway som slutdestination. Spår 2: För tåg från Appleford som har Slough alt Langley som slutdestination. Spår 3: För tåg från Slough alt Langley som har Appleford som slutdestination. http://i291.photobucket.com/albums/l...river94/ea.jpg Kommentera gärna! |
Är detta stationen Cholsey? om det inte är det, kan jag då få se den stationen?
|
Citat:
|
En bild från rutten
|
very nice :tumme_upp:
|
Citat:
|
Ealing Brodway
|
:grin: Snyggt! På skyltarna, går det att välja text där? För jag hittar bara skyltar med namntexter från orginalrutterna.
|
Citat:
Men när jag ska starta på min svenska rutt hoppas jag att nån 3D-byggare kan fixa "svenska" stationsskyltar som har svenska stationsnamn :D |
Hur lägger man till vatten i sina rutter? :)
|
Citat:
|
Är någon intresserad av rutten?
För annars tänkte jag lägga ner arbetet och enbart fokusera på min andra rutt... Men om det finns personer som vill köra min rutt så bygger jag klart den (blir dock inte så lång). Det ska ju vara minst ett par stycken som är intresserade... Anmäl ert intresse här.. |
Hei jeg er veldig intresert i din rute. Den ser veldig bra ut så langt. Jeg håper at den kommer ut.:ber: :tumupp:
|
Det var roligt :) Men det verkar som det är du och Ruben som är intresserade.. Jag bygger klart rutten iaf, den blir inte alls särskilt lång (tar kanske 20min mellan Appleford-Slough..
|
Citat:
|
Citat:
Svenska rutter är svåra att göra utan svenska objekt.. Det finns ett par, men när (om) det kommer svenska signaler m.m ska jag försöka med en svensk :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009