Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Gmax? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22294)

trainz_bonden 2009-02-01 08:04

Gmax?
 
hej jag är ny här men jag undrar vad är gmax och kan man ladda ner det gratis eller?

Bombardier Train 2009-02-01 08:15

Både guide och program hittar du här: www.e-buzz.se/forum/showpost.php?p=56547&postcount=2

Janne 2009-02-01 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av Ruben Radzynski
Både guide och program hittar du här: www.e-buzz.se/forum/showpost.php?p=56547&postcount=2

Nope, den länken hittar man ingen gmax på. Sedan Oktober 2005 finns inte gmax för nedladdning från Autodesk. eller som det står på Autodesks sida dit man kommer om klickar på länken:
"As of October 6, 2005, Autodesk will no longer offer Gmax® software as a stand-alone product. If you are interested in other 3D animation, modeling, and rendering applications from Autodesk please check out Autodesk® 3ds Max® software."

sealpower 2009-02-01 16:24

Även under den fortfarande utvecklarstödda tiden var turbosquid.com gmax riktiga hemcommunity och gmax finns fortfarande att hämta där. http://www.turbosquid.com/GameTools

Janne 2009-02-01 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower
Även under den fortfarande utvecklarstödda tiden var turbosquid.com gmax riktiga hemcommunity och gmax finns fortfarande att hämta där. http://www.turbosquid.com/GameTools

Jodå, jag vet det. Men, om den som börjar modellera i gmax en dag får för sig att exportera till TS2009 så är det stopp. Det var en implicit förklaring att produkten egentligen är död.

trainz_bonden 2009-02-01 17:40

Men jag undrar hur man gör lok i det, och jag hittade ingen guide.

Andreas 2009-02-01 17:58

Jag tankade ner GMAX.
Man vad skall man ha för seriekod??

Edit : Hittade svaret själv!

Janne 2009-02-01 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av trainz_bonden
Men jag undrar hur man gör lok i det, och jag hittade ingen guide.

Det gäller att lägga ribban högt. Lok är väl ungefär det svåraste man kan ge sig på när det gäller modellering för tågsimulatorer. Jag googlade lite och hittade den här tutorialen: http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...tiveTutTRS.htm

sealpower 2009-02-01 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Jodå, jag vet det. Men, om den som börjar modellera i gmax en dag får för sig att exportera till TS2009 så är det stopp. Det var en implicit förklaring att produkten egentligen är död.

För all del, men som jag ser det finns det i nuläget inget som hindrar en från att använda gmax till TS2009 i nuläget, om man inte använder så mycket bumpmaps och liknande (som även går få till med gmax om än lite knepigt). Så för att ha varit en död produkt i snart 4 år så har gmax annu mycket att ge. :)

Janne 2009-02-01 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av sealpower
För all del, men som jag ser det finns det i nuläget inget som hindrar en från att använda gmax till TS2009 i nuläget, om man inte använder så mycket bumpmaps och liknande (som även går få till med gmax om än lite knepigt). Så för att ha varit en död produkt i snart 4 år så har gmax annu mycket att ge. :)

Det var inte meningen att detta skulle bli en pissing contest. Det finns ingen exporter till gmax till TS2009 och då spelar det inte så stor roll om gmax är död-död eller bara död men fortfarande lever. ;)

Andreas 2009-02-01 19:18

I gmax kan man måla om tåg då också?
Om man kan göra detta, hur gör man då?

Janne 2009-02-01 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas
I gmax kan man måla om tåg då också?
Om man kan göra detta, hur gör man då?

Nej, i gmax modellerar man fram objekt, t ex lok, vagnar osv.

Om du ska måla om ett lok behöver du ha tillgång till lokets texturer och ett program där du kan måla, t ex photoshop eller paint shop pro.

korvtiger 2009-02-01 19:51

Är det inte så att TS 2009 fortfarande fungerar med .im- filer? då kan man ju använda gmax och göra som man gjorde för -04-06 och det fungerar ändå i TS 2009. Och vad använder man för filsort till -09 som är ny då? Istället för .im-filer menar jag. (och .pm om någon använde dom fortfarande) Och fattade jag det rätt om det är bumpmaps som det finns någon ny variant på i TS 2009. Vad är det som är så speciellt med denna? är det att den inte får dom här felen då en sak som står bakom kan synas framför på bumpade ytor som finns i -06?

sealpower 2009-02-01 19:58

Jajamensan, samma gamla filformat.

korvtiger 2009-02-01 20:05

Men varför ska man då inte använda gMax? Den är lätt att använda, den har en exporter, den är gratis!
Jag tänker inte punna ut med flera tusen bara för att de folk som äger TS2009 istället för -04 eller -06 ska ha lite fina lok och vagnar att köra runt med när man kan ladda ned ett fullt dugligt program gratis! Då är det Aurans (eller vilka som nu ger förbudets) fel att vissa inte kan använda mitt material.

Janne 2009-02-01 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
Är det inte så att TS 2009 fortfarande fungerar med .im- filer? då kan man ju använda gmax och göra som man gjorde för -04-06 och det fungerar ändå i TS 2009. Och vad använder man för filsort till -09 som är ny då? Istället för .im-filer menar jag. (och .pm om någon använde dom fortfarande) Och fattade jag det rätt om det är bumpmaps som det finns någon ny variant på i TS 2009. Vad är det som är så speciellt med denna? är det att den inte får dom här felen då en sak som står bakom kan synas framför på bumpade ytor som finns i -06?

Man kan säkert använda exportern till gmax och skapa objekt till 2006 och sedan ta in dem i 2009. Men vad man får är ett 2006 objekt i 2009 och då kan man väl lika gärna vara kvar i 2006? Om man går andra vägar än gmax in till 2009 kan man få objekt som är väsentligt mycket mer detaljerade. Låt oss ta ett par exempel.
Denna bild visar hur räls ser ut i 2006: http://www.ts2009.com/images/screens...arty_track.jpg
Denna bild visar hur räls kan se ut i 2009: http://www.ts2009.com/images/screens...lt%20track.jpg

Tittar man på lok så är det lika tydligt där.
Denna bild visar lok i 2006 och 2009 sida vid sida: http://www.ts2009.com/images/screens...de_by_side.jpg
Och så där ångar det på med alla objekt. Man kan få betydligt mer detaljerade objekt till 2009 om man går den andra vägen än gmax och export till 2006. ;)

trainz_bonden 2009-02-02 08:04

Finns det något program som trainz gett ut?

Janne 2009-02-02 12:31

Endast exporters till några 3D-modelling program. Till TS2009 finns som nämnts tidigare inte exporter till gmax.

korvtiger 2009-02-02 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Janne
Man kan säkert använda exportern till gmax och skapa objekt till 2006 och sedan ta in dem i 2009. Men vad man får är ett 2006 objekt i 2009 och då kan man väl lika gärna vara kvar i 2006? Om man går andra vägar än gmax in till 2009 kan man få objekt som är väsentligt mycket mer detaljerade. Låt oss ta ett par exempel.
Denna bild visar hur räls ser ut i 2006: http://www.ts2009.com/images/screens...arty_track.jpg
Denna bild visar hur räls kan se ut i 2009: http://www.ts2009.com/images/screens...lt%20track.jpg

Tittar man på lok så är det lika tydligt där.
Denna bild visar lok i 2006 och 2009 sida vid sida: http://www.ts2009.com/images/screens...de_by_side.jpg
Och så där ångar det på med alla objekt. Man kan få betydligt mer detaljerade objekt till 2009 om man går den andra vägen än gmax och export till 2006. ;)

Dom där bilderna har jag sett förut, men vad hindrar en från att göra det i gMax, det går väll att göra mer detaljerade mesher där? Och det är ju delvis TS2009's nya rendermotor som gör att det ser ut sådär eller? Men så stor skillnad är det väll inte på gmax och 3DsMax? Jag är säker på att dom modellerarna på denna sida knappt använder någon av dom knappar som bara finns i 3Ds som inte finns i gMax. Och nu när man har bättre datorer kan man göra saker till trs 2006 som är mer detaljerade och datorn klarar av det. Förut löste man ju det mesta med "kulisser", bumpmappar, eller i texturen, vilket man inte behöver lika mycket idag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009