Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Äldre signaleringsredskap (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23171)

korvtiger 2009-04-13 21:34

Äldre signaleringsredskap

Hej igen! :D
Som vissa kanske vet så har Bengan klagat på att det saknas semaforer. Kunde hålla med honom. Så jag tog saken i egna händer och med hjälp av en ritning på en BJ-semafor det lilla som fanns att tillgå på nätet av SJ-semaforer och några av Bengans bilder på en NBJ-semafor så blev det så här:

http://i469.photobucket.com/albums/r...or_render0.jpg
Det var svårt att få med hela eftersom den ska vara så fasligt lång och smal. Fick också med att jag lärt mig göra gräs i blender(kommer inte att följa med semaforen!) Modellen är dock gjord i gMax

Nu ska den textureras. Sedan ska jag göra tvåvingade semaforer också. och kanske trevingade. Finns fortfarande vissa frågetecken om du dom flervingade fungerade så om någon vet så får denne gärna dela med sig av informationen.

ekankal 2009-04-13 21:45

Strålande "Korven". M.a.o kan man snart bygga ännu mer "gammeldags" riktigt realistiskt.
T.o.m gräset ser intressant ut för en annan som är lite av en nörd när det gäller att få till verkliga landskap.
Är det något som du kommer att utveckla vidare? MVH. Ekan

Bengan 2009-04-14 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 180543)

Nu ska den textureras. Sedan ska jag göra tvåvingade semaforer också. och kanske trevingade. Finns fortfarande vissa frågetecken om du dom flervingade fungerade så om någon vet så får denne gärna dela med sig av informationen.

Undra, om det inte stod något om semaforer. På Gunnar Ekevings sida.

http://www.ekeving.se/index.html

EDIT: Är det fram eller baksidan, som bilden föreställer. Tänkte bara på. Är det baksidan, så sitter armen på fel sida. Dom svenska semaforerna pekar bort från spåret, meddans tyska t.ex. pekar in mot spåret. Om jag nu inte, är helt ute och cyklar.

korvtiger 2009-04-14 16:47

Ekan: Man tackar, gräset är en sk particleeffekt (egentligen hår som är grönfärgat) och fungerar bara när man renderar i Blender. Skulle jag exportera det till Trainz så skulle jag få en platt tom polygon. Och räcker det inte med alla JVC och greenery-grönsaker du har? :rolleyes:

Bengan: Har kollat runt på sidan. Det står mycket bra där, men jag undrar fortfarande om 2 och 3 vingade semaforer inte har något annat läge än "kör varsamt/sidospår" när man inte kör in på ett sidospår. Typ en grön och en röd. Annars är allt klart som korvspa'! (där fick jag till det :D) Bilden är tagen från framsidan. Lite svårt att se då den inte är texturerad. Det hinner jag inte med idag så det får bli imorn.

Sedan skulle jag vilja ha bilder på flervingade semaforer där bägge/alla vingar är i fungerande skick. Jag underar nämligen hur det ser ut med dom stag som styr vingen. (syns tyvärr inte på min render)

korvtiger 2009-04-17 16:49

Försökte göra en render med textur, men det ville inte Blender, så jag försökte få den att funka i Trainz istället. Fick aldrig scriptet att fungera så jag har kontaktat MatsS igen för att han (förhoppningsvis) ska hjälpa mig. Resten av pinnen fungerade dock, testade aldrig animationen, men den funkade fint i gMax.

Är fortfarande lite detaljer kvar, som baksidan på de färgade glas-skärmarna, hela pinnen ska upp lite så man ser stenen den står på.
Hoppas att ingen har polygonfobi då denna pinne ligger på 901 polys.

http://i469.photobucket.com/albums/r...er/semafor.jpg

ekankal 2009-04-17 17:29

Ser :tumme_upp: ut. MVH. Ekan

Marcus Gustavsson 2009-04-17 17:44

ser fantastiskt ut! nu kan man börja bygga lite äldre banor ;)

korvtiger 2009-05-14 19:33

Tillbaka igen. Som ni kanske har läst så har jag samarbetat med svenolov och nu har han fixat ett script så att min semafor fungerar. Den är numera ett vanligt objekt som du kan sätta var du vill. Sedan styrs animation och ljus av en osynlig signal som sätts ut på spåret.
Sedan så har jag fixat lite med texturer.
Kommer också att göra en tvåvingad. Trevingad kommer jag inte att göra.

Sedan så har jag funderat på om man skulle göra T-semaforer när man ändå är i farten. Får prata med Svenolov om det.

http://i469.photobucket.com/albums/r.../semafor_2.jpg

trainz_bonden 2009-06-15 10:48

Jag måste säga att den ser väldigt bra ut:tumme_upp:.
Det är alltid roligt med lite äldre objekt:).
Ser fram i mot att få ladda ner den:)

korvtiger 2009-06-18 18:58

Man tackar!
Som ni kanske sett i månadens simulatorbild så är den tvåvingade semaforen i stort sett färdig efter en massa problem fram och tillbaka med scriptningen och animering som inte ville gå hand i hand men som Svenolov har skött mycket väl.

Härnäst ska det bli T-semaforer.

http://i469.photobucket.com/albums/r...emafor_vit.jpg
Även vita semaforer kommer som användes på 1910-talet hos Sj och på vissa privatbanor ända till nedläggning/förstatligande

korvtiger 2009-07-31 19:49

Jahadå gott folk, här kommer T-semaforen.
Den har legat klar nu en tid och just nu sitter Svenolov och försöker komma på något sätt att scripta den på. Svårigheten är att det inte är en, utan två stycken signaler som ska kopplas till det här objektet. När han är klar så kommer dom att släppas om inga problem dyker upp.
Sedan kanske Jag och Svenolov ska göra en guide också så att ni förstår hur man ska använda dom. :)

http://i469.photobucket.com/albums/r.../T-semafor.jpg
Notera vevarna på den inklippta bilden. Dom rör sig faktiskt när en vinge går från grönt till rött eller omvänt!

andreas_92 2009-07-31 20:21

Riktigt snyggt! :tumme_upp::tumme_upp: Dom Kommer passa perfekt på min äldre bana.

stora vågen 2009-07-31 20:40

WOW... Drömmer jag? :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

Bengan 2009-08-01 09:10

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 189092)
Jahadå gott folk, här kommer T-semaforen.
Den har legat klar nu en tid och just nu sitter Svenolov och försöker komma på något sätt att scripta den på. Svårigheten är att det inte är en, utan två stycken signaler som ska kopplas till det här objektet. När han är klar så kommer dom att släppas om inga problem dyker upp.
Sedan kanske Jag och Svenolov ska göra en guide också så att ni förstår hur man ska använda dom. :)

http://i469.photobucket.com/albums/r.../T-semafor.jpg
Notera vevarna på den inklippta bilden. Dom rör sig faktiskt när en vinge går från grönt till rött eller omvänt!

Snyggt.

En guide skulle inte skada.
Själv vet jag inte mycket om semaforer. Om det t.ex. är någon större skillnad i jämnförelse med dagens signaler vid utplacering jämns med spåret m.m.

EDIT: Någon som har koll på, hur länge vi hade semaforer i drift och när dom försvann ungefär.

korvtiger 2009-08-01 10:26

Semaforerna kom som dom ser ut idag på 1890-talet, dock visade dom kör som 45*nedåt istället för uppåt. Detta visade sig ju väldigt praktiskt om någonting gick sönder till en semafor och den trillade ned i läget "kör" även om det var felväxlat spårspärrar och mötande tåg på linjen... :rolleyes:
Därför började Sj det stora jobbet med att byta ut alla gamla semaforer som visade nedåt mot dom som visade uppåt istället. 1915 ska detta ha varit färdigt.
Gissar att man i samma veva började måla mast och vingar gul/röd istället för vit/röd, även om det sistnämnda förekom ända tills semaforer togs ur bruk.

Jag har hittat två olika datum på sista använda semaforen. Den ena säger Oktober 1980, Skahus, Småland.
Den andra säger 1998, men inga datum eller platser.

Har inte heller så stor koll på semaforer, men jag ska(bör) leta upp så att jag kan förklara i guiden. :grin:

LarryB 2009-08-03 11:38

Inlägget kan tas bort

korvtiger 2009-09-11 18:46

Svenolov är snart klar med sitt signalscript och samtidigt som han släpper det så kommer jag att släppa de en och tvåvingade semaforerna. T-semaforen dröjer. Svenolov ska fixa scriptet till den så att man så enkelt som möjligt kan få den att funka. Blir lite annorlunda iumed att det är två signaler i en som jag sagt tidigare.

Så håll koll i downloadstråden! :D

korvtiger 2010-01-25 21:09

Nu kanske folk sitter där ute i stugorna och undrar vad som hänt med de där snygga röd/gul målade pinnarna som jag lovat att bygga. :D

Arbetet är i full gång, personligen har jag plöjt igenom diverse handböcker om äldre signalering och Svenolov har fullt upp med att scripta och han har lagt till ändringar för att får semaforerna ännu realistiskare än vad jag någonsin vågat hoppas på!

Projektet är på gång att vidgas dessutom då jag bestämt mig för att bygga ett helt signalsäkerhetspaket á la tidigt 1900-tal. Semaforer är klara, sedan är mesherna till ett par växellyktor klara sedan 10 minuter, spårspärrar är planerade, hiderpålar(fripålar) är byggda och färdiga, vevställverk planerat, försignal planerad och så som grädden på moset; en stor guide över hur det såg ut, hur det funkade, utmed linjerna och på stationerna, komplett med bilder samt kuider och nedlanddningsanvisningar till alla objekt som finns till trainz. :D

elektro 2010-01-26 19:21

Det blir ju jättesnyggt.
Angående tid för semaforer så vet jag att den som satt vid infarten till Ängelholm från Spannarp fanns ganska länge, kanske på 1990-talet.
Hälsningar Olle M

korvtiger 2010-02-15 20:23

Håller på för fullt med ett signalsäkerhetspaket tillsammans med Svenolov som scriptar samt Bear som betatestar. Dessutom filar jag på en guide till äldre tiders banbyggande.

Såhär ser det ut nu, mer kommer:

http://i469.photobucket.com/albums/r...rhetspaket.jpg
1. Växellykta (spårspärrslykta kommer)
2. Spårspärrar, centralt och lokalt omläggbar för höger urspårning (vänster, dubbelklotsig och ev. även flerspårig kommer),
3. Hinderpålar i flera varianter samt normalsektion från 1916 (finns även för 891mm spårvidd)
4. Försignal.

stora vågen 2010-02-16 12:35

Jätte snyggt! :tumme_upp::tumme_upp::applad::applad:
Får man göra en liten begäran? om du skull kunna vara vänlig och göra också till 600mms spårvidd?

korvtiger 2010-02-16 16:38

Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.

lan 2010-02-16 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 204267)
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.

Jag har säkert normalsektioner för 600, 891 och 1021 mm i gömmerna men av skäl som du förstår är jag inte så benägen att leta rätt på dom! Normalspårsvarianten verkar väldigt lovande - kanske jag äntligen får till min Säröbana (den osäkra Polsk-Tyska varianten gör mig galen). Bra jobbat!

stora vågen 2010-02-16 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 204267)

Tack, jag syftade i första hand på spårspärr och växelklot skulle inte sitta fel.. samt Försignalen... :)

korvtiger 2010-02-16 19:59

Alla signaler sätts ut som scenery objekt, dvs på samma sätt som hus och sedan kopplas de till en osynlig signal på spåret. Därför kan man använda alla signaler till alla spårvidder. (Alla signaler är lika stora för alla spårvidder)

Spårspärrarna är lite annorlunda då jag misstänker att klotsen är mindre ju mindre spårvidd. Men det är hyfsat enkelt fixat.

smalspåret 2010-02-16 22:55

spårspärren ändrar inte storlek beroende på spårvidd.
här har du ett exempel på det http://www.flickr.com/photos/13947502@N03/1429411111 det är en länk från (Vk) Västervik från spår 3.
hittade även ed bild från (Vk) Västerviks driftplats del (Jy) Jenny)(hst) med tre skens växeln på Västerviks driftplats med tanke på spårspärren storlek.
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2297301859/

korvtiger 2010-02-17 17:05

Eftersom detta är treskensspår och 1435mms delen av spåret trafikeras mera regelbundet än 891mms delen så använder man nog 1435mm klotsar. (om det skulle vara olika storlekar)
Notera dessutom att det är klotsar av en modernare (fulare) typ.

Om det är som du säger, att det är samma storlek, så sparar det mig massor av arbete. Jag får testa och återkomma med en bild så får ni säga vad ni tycker.

korvtiger 2010-02-28 19:59

Idag har jag varit överproduktiv, se bild.

http://i469.photobucket.com/albums/r...ger/dagens.jpg
Fixade färdigt spårspärrar, 1435 och 891mm spårvidd (600 kommer ej, orkar inte det), enkel, dubbel, samt klots utan spak för att kunna använda på flera spår och en spårspärrslykta till det. Sedan saknade jag U-tavla med rund tavla samt en gammal orienteringstavla, tog inte lång tid att knåpa ihop. Också mitt nya spår, snyggt eller hur? Va? Ser ni det inte? Kanske beror på att det är osynligt i drivern, det är till för spårspärrarna så att man spårar ur om man inte ser upp vart man åker. ;)

Dessutom har jag suttit och gjort ett diagram som jag ska göra ett dragkraftsdiagram till Lans F-lok med.

smalspåret 2010-03-01 20:56

ser redigt bra ut och den rediga orienteringstavla samt U-tavla det är ju ingen vanlig syn.
men kan tipsa alla om att det finns en en sådan orienteringstavla mellan Virserum - Gårdveda.
strax söder om Gårdveda. på väg 135. :D :D

korvtiger 2010-04-10 17:26

Jag och Svenolov har kommit överens om att vi lika gärna kunde fixa den trevingade semaforen också, när vi ändå höll på. Just nu är den på scriptning.
Har dessutom gjort en vevapparat, med 6 vevar. Bara som sceneryobjekt, inget animerat.

http://i469.photobucket.com/albums/r...sem_vevapp.jpg

Bengan 2010-04-10 18:13

Hoppsan.
Jag som var inställd på tvåvingade i framtiden och en massa myror i skallen. Nu lutar det åt termiter istället, som kommer att springa runt där uppe.

Gunter 2 2010-11-13 17:37

när kommer sakerna:confused::tumupp:

Bengan 2010-11-13 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 222787)
när kommer sakerna:confused::tumupp:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=210

bear 2010-11-13 20:29

Jag ställer gärna upp som betatestare sedan när scripten och signalerna börjar bli klara.

Verkligen lycka till med projektet, jag ser mycket fram emot resultatet, särskilt T-semaforen kommer att bli mycket användbar.

svenolov 2010-11-13 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 222806)
Jag ställer gärna upp som betatestare sedan när scripten och signalerna börjar bli klara.

Verkligen lycka till med projektet, jag ser mycket fram emot resultatet, särskilt T-semaforen kommer att bli mycket användbar.

Du är självskriven som betatestare, du kan ju signalsystemet redan.

korvtiger 2011-02-27 18:14

Bara så att folk där ute i världen vet att vi inte sitter och latar oss. Just nu sitter jag och Svenolov och betar (haha) av en lista med problem som kvarstår av signaleringsdelen. En väldigt lång lista, jag tror att vi är nere på två punkter nu.
När det är fixat och guiden är färdigskriven, lite finpill kvar, så känner jag att jag skulle kunna släppa allt detta. Det är bara om Svenolov är nöjd med sin del. Efter det är det bara upp till alla er att bygga banor och använda det hela. :D

leoj 2011-02-27 18:49

Ja tack :D
Insåg att de två stackars semaformodeller jag har inte gör så mycket väsen av sig, dom mest bara står och pekar stopp
Blev en gammal vana, satte ut master, satte ut semafor, men dom sammarbetade inte.. Ska nog återgå till de lite modernare modellerna som lyser :rolleyes:

spyfrog 2011-02-28 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 231052)
Bara så att folk där ute i världen vet att vi inte sitter och latar oss. Just nu sitter jag och Svenolov och betar (haha) av en lista med problem som kvarstår av signaleringsdelen. En väldigt lång lista, jag tror att vi är nere på två punkter nu.
När det är fixat och guiden är färdigskriven, lite finpill kvar, så känner jag att jag skulle kunna släppa allt detta. Det är bara om Svenolov är nöjd med sin del. Efter det är det bara upp till alla er att bygga banor och använda det hela. :D

Ni kanske skulle kunna ge ett smakprov på vad som ingår i denna spännande laddning? Några bilder kanske? :ber:

korvtiger 2011-03-01 20:10

Ett litet smakprov i from av en serie blev det. Banan är bara för att testa semaforernas funktioner vid användning på en linje och kommer bifogas med guiden samt en beskrivning om hur och varför semaforerna är inställda som de är.

http://i469.photobucket.com/albums/r...er_preview.jpg
1. Jag tog ut ett kort godståg på en liten åktur på en testbana. Notera spårspärren.
2. Framför tåget syns en lastplats, att bägge T-semaforvingarna pekar uppåt betyder att den är obevakad (vilket en lastplats normalt alltid är) Alla växlar är då låsta.
3. Genom att låsa upp stationen så sätts semaforen till stopp, inget annat tåg får förekomma på linjen. Alla växlar kan låsas upp så jag kan ställa in två av vagnarna på sidospåret.
4. Stationen låses igen och jag kan fortsätta min färd.

korvtiger 2011-06-08 20:03

Puh! Nu är signalsäkerhetsguiden äntligen färdigskriven! (tycker jag) Jag har nu lämnat över den till mina två betatestare Svenolov och Lan som skall ta sig en titt på det hela med en kunnig respektive en helt oinsatt persons ögon. Det lär nog ta dem ett tag, totalt blev det 46 sidor uppdelade på två delar, så ni har något att läsa när den kommer ut.

Jag vet ej hur många gånger jag har sagt detta, men snart så är det release dags. Jöust nu så har jag inget mer att tillägga fören en första version kommer ut. Sedan är det om Svenolov har något scriptrelaterat han vill fixa. Eventuellt kanske vi får vänta på att de som bygger moderna signaler ska bli klara innan det kommer ut.

Men flera versioner kommer att komma ut, med flera funktioner. Jag har en del galna idéer på lager, gäller bara att få med Svenolov på tåget! (haha) :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.