Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Min praodagbok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23185)

Micke.L 2009-04-14 17:39

Min praodagbok
 
Tänkte berätta lite varje dag om min prao på Bombardier. Och inte för att skryta eller något utan för att det är rätt intressant att veta lite vad som händer "bakom kulisserna" på järnvägen. Ni får gärna fråga saker om ni undrar något...

Dag 1 - Tisdag

Första dagen var alltså idag och jag slutade för 2h sen. Dagen börjar med att jag får passerkort samt block och penna. Sedan får jag en snabb genomgång av hur det funkar med ATC och signaler (det mesta visste jag dock redan). Sedan är det dags för lite arbete, så jag blir placerad hos Börje och Micke som höll på att testa vägskydd.

På Bombardier i STHLM håller man på med signalprogramvara och man har stora rum där man simulerar att man är en fjärr och ska dirigera tåg. Fast man testar t.ex om vägskydd fälls ner i tid, om signaler slår om osv, för att systemet ska vara säkert när Banverket tar över.

Aja, så jag får vara med när dom ska testa om vägskydden fälls ner i tid innan tåget kommer. Så satt vi tre vid ett skrivbord med 5st skärmar varav två av dessa hade Uppsala stations "spårplan" på sig och de andra tre var gråa med massa koder, siffror osv osv. Hur som helst så fungerade det så att Micke la en tågväg, jag lade in tåget (genom att skriva en kod) och Börje förde protokoll. Om bommarna fälldes ner i tid antecknades det med en bock.

I morgon ska jag få en till genomgång av hur det funkar med signaler, sedan ska jag nog vara med Börje och Micke igen och efter det så ska KTH komma och få en kurs i signalsystem, och då ska jag vara med :) På torsdag ska jag få följa med installeringsteamet ut på spåren och fixa. Jag kommer ha med mig kameran både imorrn och på tors så att ni får se hur det ser ut.

_gege 2009-04-14 22:08

Intressant, ser fram emot bilder. :tumme_upp:

Micke.L 2009-04-14 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 180671)
Intressant, ser fram emot bilder. :tumme_upp:

Roligt att det uppskattas av någon :) Bilder från "testningsstationen" kommer imorrn som sagt, sedan kommer förmodligen spårbilder på tors :)

ekankal 2009-04-14 22:48

Ska bli skoj att höra hur en prao funkar idag.
Gjorde min (tror det hette pryo på den tiden) på SJ nångång i början på 70-talet. Var väl inte så givande, fick mest gå omkring i lokstallarna utan handledare + att sitta och ringa kunder och tala om att det fanns expressgods att hämta. Roligaste var nog sista dagen då jag fick klippa biljetter och ropa ut "Hudiksvall nästa" osv på en tur å returresa S-vall-Gävle som konduktör. Fanns inga tågvärdar och högtalarsystem på den tiden inte. Samt sista "uppdraget", flagga i väg Stockholmståget som stins med äkta stinskeps och flagga/spade. MVH. Ekan

Olaf Lindström 2009-04-14 22:50

Låter som en kul praktikplats, fortsätt gärna rapporterandet, det är intressant läsning...:)

Micke.L 2009-04-15 12:34

Gör ett snabbinlägg här, mer kommer i eftermiddag.

Just nu sitter jag i datasalen och skriver en "uppsats" om signalsystem. Har fått en genomgång av en proffesor i signalsystem där jag fick undersöka bl.a en balis :) I morgon ska jag förmodligen till Västerås (spåret är på måndag). Så snart ska jag vara med på en KTH-kurs i signalsystem osv :p

Ha det =)

Janne 2009-04-15 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 180728)
Gör ett snabbinlägg här, mer kommer i eftermiddag.

Just nu sitter jag i datasalen och skriver en "uppsats" om signalsystem. Har fått en genomgång av en proffesor i signalsystem där jag fick undersöka bl.a en balis :) I morgon ska jag förmodligen till Västerås (spåret är på måndag). Så snart ska jag vara med på en KTH-kurs i signalsystem osv :p

Ha det =)

Bilder Micke, bilder. ;)

Micke.L 2009-04-15 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Janne (Inlägg 180733)
Bilder Micke, bilder. ;)

Kommer på eftermiddagen ;)

Micke.L 2009-04-15 18:25

Dag 2 Onsdag

Helt slut...

Dagen började med en genomgång med professorn i signalsystem där jag som sagt fick titta på bl.a en balis. Sedan skrev jag min uppsats efter det åt jag lunch med min kusin. Sedan var jag med en timme på KTH-utbildningen fast det var ju lite överkurs så jag drog mig därifrån efter en timme. Efter detta så fortsatte jag på uppsatsen och sedan slutade jag. Inte så jätteintressant just idag.

Lite bilder från dagen...

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild006.jpg
Entrén till Bombardier

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild012.jpg
Stog en dvärg utanför som lyste. Den kunde även lysa rött osv ;)

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild008.jpg
Väl inne så har dom denna, som inte fungerar men herregud vad den är stor :eek:

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild007.jpg
En balis på nära håll :)

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild017.jpg
På testningscentralen såg det ut såhär.

http://i291.photobucket.com/albums/l.../Bild016-1.jpg
Inte så mycket sladdar dock :rolleyes:


Bilderna är inte meningen att vara bra fototekniskt, men ni får gärna kommentera övrigt om dom :)

Micke.L 2009-04-16 19:08

Inga kommentarer? :rolleyes:;)

Dag 3 - Torsdag

- Praktikant Västerås verkstad

Ojojoj, idag finns det mycket att berätta :)

Dagen startar klockan 06.30, jag äter frukost och sedan skjutsar mamma mig till Danderyds Sjukhus där jag tar tunnelbanan till T-Centralen och där möter jag min handledare samt min kusin. Vårt tåg rullar ut från Stockholm C klockan 08.07.

Vi kommer fram till Västerås där vi får skjuts ut till verkstaden som ligger kanske 10 min från stationen. Där blir jag överlämnad till "Glenn" som berättar mycket kort om verkstaden och han lämnar sedan över mig till "Patrik" som lämnar över mig till "Sten". I alla fall. I verkstaden står 4st lok inne.

1 X2000 motorvagn
2 Rc2 Green Cargo (grönmålade)
1 Rc6 SJ (Svart)

Rc-loken står inne för att renoveras och X2an vet jag inte riktigt vad den gjorde där. Patrik som blev min övervakare leder arbetet över det svarta loket (1352) och därmed fick jag hjälpa till lite på det loket. Jag fick dra i några muttrar i nån panel, och sen fanns det inte så mycket jag kunde göra eftersom jag inte får använda några maskiner eller så pga att jag är under 16. Så efter muttrarna så kan jag gå fritt runt i verkstaden. Jag passar på att studera ordentligt hur ett RC ser ut både invändigt & utvändigt samt under :) Ingen hade några synpunkter på att jag bara gled runt och tittade på vad alla gjorde.

På slutet av dagen så gick jag in i 1352's hytt och gasade, bromsade, kvitterade, ja allt möjligt. Strömmen var ju inte i så inget hände men det var kul att testa lite. Jag får sedan en rundvandring av Glenn som visar mig deras lilla testverkstad där de har el och testar om tågen fungerar. Där stod ett sprillans nytt A32 som jag fick titta in i lite. Det ska levereras till sthlm på tisdag morgon. Jag fick gå in i förarhytten och titta lite. Dock inte röra något eftersom strömmen var tillförd och alla knappar fungerade.

Hoppas någon orkar läsa allt, och kanske lämna en kommentar om texten eller bilderna :) På tis, ons, tors nästa vecka är det verkstaden som gäller igen, och har jag tur då så får jag följa med ut på testspåren utomhus och testa en X2a (inte den som stog i verkstaden). Det skulle vara roligt :)

Bilder

Det var dock fotoförbud i verkstan, men jag fick tillstånd att fota. Lägger dock inte upp bilder på hur det såg ut i själva verkstan. Det är därför vissa av bilderna kan vara skurna rätt tajt!

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild029.jpg http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild036.jpg
1352 som jag flitigt var inne i :p

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild027.jpg
Såhär ser insidan av en RC ut för er som inte vet.. Dock saknas det rätt mycket saker :)

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild034.jpg
Ett av GC's lok

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild045.jpg
Självporträtt, vill inte visa mitt ansikte.

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild038.jpg
Baken på en x2 motorvagn

Fortsättning följer nedan

Micke.L 2009-04-16 19:09

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild031.jpg

Mitt arbete :)


Hoppas ni uppskattar bilderna!

Viktor 2009-04-16 19:38

Mycket intressant läsning och intressant bilder. :applad:

Micke.L 2009-04-16 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 180869)
Mycket intressant läsning och intressant bilder. :applad:

Roligt att höra :)

Dum som jag är råkade jag radera bilden på mig i A32an's hytt :( Aja, här får ni en bild på den iaf

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild048.jpg

Viktor 2009-04-16 20:05

Måste vara kul å springa runt bland en massa tåg hela dagen!

Micke.L 2009-04-16 20:49

Ja, det var riktigt roligt :) Och alla var mycket trevliga :tumupp:

bönan 2009-04-16 21:13

Låter som du ha har kul! Jag ser fram emot min prao på Tåg i Bergslagen. Hoppas att du inte har något emot att jag gör en liknande dagbok då.;)

Marcus Gustavsson 2009-04-16 21:24

trevligt, och du har även fått med ett av Rd loken på bilderna ;) blev lite misstänksam när jag såg förarbordet, det stämde inte riktigt :tumme_upp:

Micke.L 2009-04-19 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 180895)
trevligt, och du har även fått med ett av Rd loken på bilderna ;) blev lite misstänksam när jag såg förarbordet, det stämde inte riktigt :tumme_upp:

Vilket RD-lok? :confused:

Aja...

Dag 4 - Fredag

Idag hände inte så mycket speciellt tyvärr. Fick testa signaler i GBG :p Vi lade en tågväg från en växel in till en dvärg vid de olika perrongerna, sedan testade vi vad vissa signaler skulle visa. Sedan lade vi tågvägen hela vägen in till stoppbocken. Aja, ni förstår säkert inte :) På eftermiddagen skulle jag få testa Bombardiers tågsimulator där man kan testa att köra :) Vi fick inte igång den riktigt så jag ska få köra igen på fredag. Det är iaf en 50" skärm, raildriver samt en "atc" så ska man ställa in tågnr osv. Och simulatorn är byggd av Bombardier tror jag.

Imorrn är det varselväst och rejäla skor som gäller för då ska jag ut och spårspringa :) Vi ska upp förbi Västerås och kontrollera signaler =) Spännande :tumupp:

Schulz 2009-04-19 22:21

Nog för att det är intressanta bilder, men om du nu fick tillstånd att fotografera, varför tog du då en självporträtt med censur? Hade det inte vart bättre att slopa den bilden? Det känns väl lite turistiskt s.a.s. :rolleyes:

Intressanta lok. Är det där GC moderniserar sina lok?

Micke.L 2009-04-19 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 181175)
Nog för att det är intressanta bilder, men om du nu fick tillstånd att fotografera, varför tog du då en självporträtt med censur? Hade det inte vart bättre att slopa den bilden? Det känns väl lite turistiskt s.a.s. :rolleyes:

Intressanta lok. Är det där GC moderniserar sina lok?

Tog med den för att det är lite roligt att jämnföra min längd med storleken på RCn ;)

GC är där med 2st lok som renoveras samt omlackeras, sedan är SJ där med ett rc och några x2or som också renoveras. Denna vecka ska SJs nattvagnar komma in för renovering :)

Micke.L 2009-04-19 22:43

Mer maskinrum

http://i291.photobucket.com/albums/l...94/Bild056.jpg

mrC 2009-04-19 23:17

Känns lite tomt i den 6an =)

Eric B 2009-04-20 02:09

Intressant reportage. Även jag reagerade på självporträttet. Känns det inte lite onödigt med ett självporträtt och sedan censuera ansiktet? Då försvinner ju hela meningen med det hela :p

Var det svårt att få fototillstånd eller var det bara att fota runt lite hur som helst? Många företag idag, är så hemlighetsfulla att allt som kan ta bilder, konfiskeras alt inte får användas. Synd, för det är intressant att se hur det ser ut.

Marcus Gustavsson 2009-04-20 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 181179)
Tog med den för att det är lite roligt att jämnföra min längd med storleken på RCn ;)

GC är där med 2st lok som renoveras samt omlackeras, sedan är SJ där med ett rc och några x2or som också renoveras. Denna vecka ska SJs nattvagnar komma in för renovering :)

Dom två Rc-loken är Rc2:or som ska bli till Rd2 lok, repotage finns i Tåg Nr 12 dec 08.
Jag misstänkte det först när jag såg det moderniserade förarbordet, och när jag läste vidare i texten i tidningen så såg jag att det var på den verkstaden dom renoverades.

Micke.L 2009-04-20 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av mrC (Inlägg 181183)
Känns lite tomt i den 6an =)

Haha, ja du ;)

Eric:

Nää, jag frågade bara om det var okej att fota och de sa att det var ok. För jag fotar ju inte direkt för spionage ;)

Marcus: Jaha, förstod inte riktigt först :)

Fredrik 2009-04-20 15:57

Hade varit intressant att få veta med om simulatorn, hur den funkar, om den är verklighetstrogen, bilder (fota skärmen) och så vidare...

Micke.L 2009-04-20 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik (Inlägg 181217)
Hade varit intressant att få veta med om simulatorn, hur den funkar, om den är verklighetstrogen, bilder (fota skärmen) och så vidare...

Visst, på fredag ska jag få testa igen tror jag :) Men det är ingen hytt på skärmen utan bara spår och miljö. Sen är det ATC-plattor utplacerade och sv signaler (har jag för mig)

Micke.L 2009-04-20 16:15

Dag 5 - Måndag

Idag var det riktigt roligt :) Kan inte avslöja vart vi var förens bildgåtan är löst, men iaf. Det tog några timmar med bil och när vi kom fram var vi först på plats. Alla fick en varselväst och sedan berättade en kille lite om vad det var vi skulle inspektera och det var en mätare som mätte temperatur på hjulaxlarna. Om dom skulle vara för varma skulle driftledningscentralen få reda på detta så att de skulle kunna stoppa tåget så att lokföraren fick inspektera. Aja, sedan kom två personer till varav en var konsult på Banverket och den andre jobbade på Bombardier. Sist av alla kom "kunden" som också arbetade på Banverket. Så vi var totalt 7 personer ute på spåret. Det var bra sikt på båda håll, och det var ju inspektion så jag kunde inte göra så mycket så jag stog mest och höll utkik efter tåg och fotade =)

Spåren skulle vara utrymda 10sek innan tåg kom, och vi hade rätt god marginal eftersom sikten var så lång. Det var rätt blandat med tåg och de kom rätt ofta. Det var allt ifrån reginor till godståg. Reginorna brukade tuta och då gjorde en av oss klartecken genom att räcka ut armen.

Fler bilder kommer senare.

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring023.jpg

Micke.L 2009-04-20 19:54

Lite ödets ironi att när vi står där som bäst så kommer Bombardiers X1a förbisusandes med massa "kollegor" :Fnissa:

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring057.jpg

Fick en mycket bättre bild på det när det kom från andra hållet, dock var det mycket klotter då =(

Micke.L 2009-04-21 21:49

Dag 6 - Tisdag

Vilken toppendag :tumupp:

Dagen börjar med uppvaktning i rummet klockan 6 :p Sedan går mitt tåg från cst kl: 08.07. När jag kommer fram till Västerås hämtar en anställd på Bombardier i Västerås upp mig och kör mig till verkstan. Där jag blir rätt besviken. Finns verkligen inget att göra... Det är rätt tråkigt att bara glida runt när man redan haft chansen att göra det. Så jag sitter mest inne i RC hytten som nu fått sin stol och fönsterrutor samt att den fått sin individmärkning =) På tors ska den ut i testhallen.

Efter lunch letar jag upp Glenn som varit borta fram tills lunchen och berättar att det inte finns så mycket att göra i verkstan. Han ringer då till Kent (?) och kollar om jag får följa med ut på en provtur (Kent arbetar som provare, som provar att allt funkar på tåget innan det lämnas över till kunden.) Det visar sig att jag ska få följa med på en kort provtur i en X2a :D

Vi går till provhallen där jag får en varselväst och sedan går vi ut på testspåret (ett spår utanför verkstan som leder ut till stambanan som man kör tågen på när man testar dom). Vi klättrar in i manövervagnen där vi träffar Kent (?) och en annan kille. Kent frågar då som om det vore det vanligaste i världen;

Ska du eller jag köra?

Då säger Glenn att han tycker att jag ska köra, så jag sätter mig bakom spakarna på tåget. Vi måste dock vänta några minuter på en lokförare som ska hoppa in i drivenheten innan vi kan köra. Sen berättar Kent hur jag gör, så jag slår från parkeringsbromsen, trycker ner "pedalen" med fötterna sedan lägger jag i gasen. Tåget börjar efter några sekunder rulla och det är 15km/h på provområdet och 30km/h utanför. Så jag kör ut tåget och gasar sedan upp till 30, sen testar jag de olika bromsarna. Sedan kommer vi till en växel som leder till stambanan. Vi ska tydligen växlas in på stambanan med tågets andra ände så att vi ska passera med hela tåget och sedan stanna.

Jag passerar och bromsar sedan, sen avaktiverar vi hytten och går igenom hela tåget till drivenheten där vi träffar lokföraren. Vi ringer upp till fjärren och ber dom om att få växeln ändrad, vilket vi får gaska fort och sedan rullar vi ut på stambanan. Lokisen kör en bit och stannar sedan och släpper av oss (mitt på stambanan) och vi går in till verkstaden och lokisen fortsätter. Antagligen var loket klart eller så =)

Så det var riktigt spännande! Och jag har fixat så att jag får vara med testgänget imorrn med :D Så hoppas jag får köra mer då :D

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring007.jpg
I väntan på växelomläggning

http://i291.photobucket.com/albums/l...rspring004.jpg
Hytten på "öresunds X2orna"

Har inga foton på när jag kör, för vi filmade istället för att fota.

bönan 2009-04-25 10:58

Ja, det har varit fredag...;) Har du något från simulatorn?:)

Bombardier Train 2009-04-25 13:01

Kul att du fick köra! Har också kört än gång, med en lokförare, till hjälp förståss. Men då fick jag provköra X60. :) Fick bromsa in tåget vid Rotebro. :grin:

Micke.L 2009-04-25 13:08

Dag 8 & 9 - Torsdag, Fredag

Dessa två dagar gjorde jag samma saker så jag slår ihop inlägget. Jag var nere på "vaktmästeriet" på Bombardier i Sthlm där jag fick arbeta lite mer fysiskt. Vi satte upp whiteboard i ett rum och bytte ut en bordsskiva. Sen körde vi vagnar med möbler till helt nya kontorsrum på ett nytt plan i huset. Det var rätt roligt att få arbeta lite (har ju inte gjort det så mkt). Sen i går fick jag testa simulatorn i kanske tio minuter, den var helt ok men det är roligare med KRS osv.

Nu är praon över och det känns tråkigt. Men jag har fått göra massor av roliga saker och fått göra så olika saker.

Sammanfattning

Tisdag v16: Testa vägövergångar i Uppsala
Onsdag v16: Fick en genomgång i signalsystem m.m
Torsdag v16: Besök på verkstaden i Västerås
Fredag v16: Testa signaler i Göteborg
Måndag v17: Vara med under en inspektion av en mätare på spåret
Tisdag v17: Vara i verkstaden i Västerås samt köra ett fullt x2 tågsätt
Onsdag v17: Vara i Västerås samt köra en x2 drivenhet upp till 80km/h
Torsdag v17: Jobba i vaktmästeriet
Fredag v17: Jobba i vaktmästeriet samt köra simulator.

Hoppas dagboken har varit intressant och om ni vill se bilder från något speciellt ställe, skriv det här och så ska jag se om jag har nån bild därifrån.

Over and out!

RÄTTELSE: Namnet "Kent" är fel, han hette Jens och den andre hette Johan!

Micke.L 2009-04-26 13:46

Filmen från när jag körde andra dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=omXgA...layer_embedded

Bombardier Train 2009-04-26 14:41

Går inte att spela upp filmen. :vetej:

Dennis 2009-04-26 14:56

Funkade för mig..

Micke.L 2009-04-26 14:58

Konstigt... Funkar för mig också... Testa igen :)

bönan 2009-04-26 19:00

Funkade för mig också. Hoppas att jag kan få testa att köra lite på min prao oxå. Man får väl drömma!;)

Bombardier Train 2009-04-26 19:59

Har nog att göra med Flash player, har inte det installerat. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009